Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järjkeä hankkia omistusasunto, kun yhtiövastikkeet ovat usein suuret?

Vierailija
15.03.2012 |

Ja talon vanhetessa ne vain kasvavat. Kun on eläkkeellä, on saanut maksetuksi asunnon, jonka vastikkeita ei enää pysty maksamaan. Tosissani kyselen, onko nelikymppisenä enää mieltä hankkia omistusasuntoa? Lainan lyhennykset ja vastike yhdessä tulevat tuhottoman kalliiksi verrattuna nykyiseen aso-asuntoon.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi hölmö, joka osti kuusi vuotta sitten asunnon vuokra-tontilta. Alussa vastike 168e/kk. Tontin vuokrasopimus uusittiin viime kesänä, nyt vastike 400e/kk. Asumiskustannukset pienessä kolmiossa nyt yli tonnin kuussa. Kiitos Tampereen kaupunki. Korotusta perusteltiin sillä, että ratikka teki Kalevasta jonkun arvoalueen. 

Vierailija
82/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lapsen kanssa kaksiossa Helsingissä. Tämän kokoisen asunnon vuokra olisi vapailla markkinoilla noin 850-900 €. Tällä hetkellä maksan asumisesta alle 500 € kuussa, sisältää lainanlyhennyksen korkoineen sekä yhtiövastikkeen. Taloyhtiö omalla tontilla mutta rakennettu 1982, joten isoja remontteja on tiedossa 10 v sisään. Nämä tietysti tuovat lisäkustannuksia.

Tällä alueella asuntojen hinnat eivät valitettavasti ole ihmeemmin nousseet, joskaan eivät laskeneetkaan. Silti omistaminen on ollut minulle erittäin paljon kannattavampaa kuin vuokralla asuminen. Jos nyt myisin tämän, minulla olisi noin 100 000 € käteistä laittaa uuden asunnon käsirahaksi / säästöön. Jos olisin maksanut nämä vuodet vuokraa, en olisi mitenkään saanut moista summaa säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi hölmö, joka osti kuusi vuotta sitten asunnon vuokra-tontilta. Alussa vastike 168e/kk. Tontin vuokrasopimus uusittiin viime kesänä, nyt vastike 400e/kk. Asumiskustannukset pienessä kolmiossa nyt yli tonnin kuussa. Kiitos Tampereen kaupunki. Korotusta perusteltiin sillä, että ratikka teki Kalevasta jonkun arvoalueen. 

Tampereen kaupunki on jo vuosia ollut täysin peeaa ja velkaantuu ilmeisesti koko ajan, osittain näiden suuruudenhullujen hankkeiden kuten ratikan takia. En ostaisi Tampereelta vuokratontilta mitään, tai muualtakaan.

Vierailija
84/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun lapsen kanssa kaksiossa Helsingissä. Tämän kokoisen asunnon vuokra olisi vapailla markkinoilla noin 850-900 €. Tällä hetkellä maksan asumisesta alle 500 € kuussa, sisältää lainanlyhennyksen korkoineen sekä yhtiövastikkeen. Taloyhtiö omalla tontilla mutta rakennettu 1982, joten isoja remontteja on tiedossa 10 v sisään. Nämä tietysti tuovat lisäkustannuksia.

Tällä alueella asuntojen hinnat eivät valitettavasti ole ihmeemmin nousseet, joskaan eivät laskeneetkaan. Silti omistaminen on ollut minulle erittäin paljon kannattavampaa kuin vuokralla asuminen. Jos nyt myisin tämän, minulla olisi noin 100 000 € käteistä laittaa uuden asunnon käsirahaksi / säästöön. Jos olisin maksanut nämä vuodet vuokraa, en olisi mitenkään saanut moista summaa säästöön.

Nyt voisi olla sopiva hetki katsella Hason asoa, jos sinulla on järjestysnumero jemmassa. Siinä vastikkeet ovat 10e/m2 luokkaa. Saisit asumisoikeusmaksun jälkeen mukavasti rahaa säästöön tai sijoituksiin ja vältyt nykyisen asuntosi tulevien remonttien kustannuksilta.

Vierailija
85/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voisi olla sopiva hetki katsella Hason asoa, jos sinulla on järjestysnumero jemmassa. Siinä vastikkeet ovat 10e/m2 luokkaa. Saisit asumisoikeusmaksun jälkeen mukavasti rahaa säästöön tai sijoituksiin ja vältyt nykyisen asuntosi tulevien remonttien kustannuksilta.

Itse asiassa minulla on yli 20 vuotta vanha, käyttämätön Haso-numero ja olenkin harkinnut sen käyttämistä, koska meillä ei ole varaa uudehkoon kolmioon (jollaisen voisi hyvinkin saada Hasolta). Vanhempaan eli 80-90 -luvun kolmioon varat+laina kyllä riittävät.

Olet kyllä oikeassa siinä, että nyt voi olla hyvä hetki myydä. Remontit ei kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa vielä, ja asunnot menee tällä hetkellä hyvin kaupaksi! Ehkä voisi myydä tämän, ja muuttaa hetkeksi aso-kämppään odottelemaan, että sopiva kolmio vapautuu.

-sama

Vierailija
86/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa minulla on yli 20 vuotta vanha, käyttämätön Haso-numero ja olenkin harkinnut sen käyttämistä, koska meillä ei ole varaa uudehkoon kolmioon (jollaisen voisi hyvinkin saada Hasolta). Vanhempaan eli 80-90 -luvun kolmioon varat+laina kyllä riittävät.

Olet kyllä oikeassa siinä, että nyt voi olla hyvä hetki myydä. Remontit ei kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa vielä, ja asunnot menee tällä hetkellä hyvin kaupaksi! Ehkä voisi myydä tämän, ja muuttaa hetkeksi aso-kämppään odottelemaan, että sopiva kolmio vapautuu.

-sama

Kannattaa tosiaan käyttää se numero, sillä lakimuutoksen myötä nykyiset numerot ovat voimassa enää vuoden 2023 loppuun saakka! ASO voisi tosiaan olla hyvä välietappi, kunnes sopiva omistusasunto ilmaantuu markkinoille.

Vierailija
87/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Kannattaa tosiaan käyttää se numero, sillä lakimuutoksen myötä nykyiset numerot ovat voimassa enää vuoden 2023 loppuun saakka! ASO voisi tosiaan olla hyvä välietappi, kunnes sopiva omistusasunto ilmaantuu markkinoille.

Tavallaan kyllä, mutta toisaalta jos asuu ASOssa vaikka 3 vuotta, sinä aikana ehtisi lyhentää omaa asuntoa esim. 15-20 000 eurolla, plus mahdollinen asunnon arvonnousu päälle (vaikka tämän varaan ei tietenkään voi luottaa, ja arvo voi laskeakin). Toisaalta ASOsta on huoletonta lähteä, koska asunnosta pääsee varmasti eroon 3 kuukaudessa.

Ja aloittajalle, tosiaan vuokratontti on paha koka vastikkeet voi olla satoja euroja kuussa, mutta hoitovastikkeet usein tavallisissa kerrostaloasunnoissa 200-300 paikkeilla, kämpän koosta riippuen. Eli ei hoitovastikkeen takia kannata yleensä jättää ostamatta.

-sama

Vierailija
88/89 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ap sopii varmasti parhaiten pysyä siinä aso-kämpässä, jos se tuntuu turvallisimmalta. Mutta jos haluat laskea omistusasumisen ja asumisoikeusasunnon välisiä kuluja, sen voi tehdä excelillä. Ei kannata jumittaa siihen, että "omistuskämppä maksaa kuukaudessa satasen enemmän" vaan tehdä pitkän tähtäimen laskelmat, esim. 10, 20 ja 30 vuoden päähän. 

Vierailija
89/89 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuinpa vilkaisemaan ensi viikolla hakuun tulevia hitaksia Helsingissä ja täytyy sanoa, että vastikkeet ovat järjettömät! 38m2 yksiössä alkaen 542,85e josta rahoitusvastiketta yli puolet, isoimmassa 110m2 viisiössä on pelkkä hoitovastike 759e. Tämäkö on sitä pienituloisille suunnattua omistusasuntotuotantoa?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän