Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulusta yliopistoon, montako tunnet tehneen näin?

Vierailija
15.03.2012 |

ja mikä ala? Ja valmistuiko myös?

Tuntuu melko uskomattomalta kun lukiokin on lasten leikkiä verrattuna yliopisto-opiskeluun.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 07:10"]

Mun poika yrittää. Meni seiskan papereilla amikseen (koska koulu-uhma), suoritti kaksoistutkinnon ja kirjoitti kaksi eximiaa (himpun vajaa laudatur sekä enkusta että lyhyestä matikasta) ja kaksi magnaa. Nyt yrittää teknilliseen yliopistoon ja olen ihan varma että valmistuukin, jos pääsee. Ainoa että sisäänpääsyyn tarvitaan tiedot pitkästä matikasta ja fysiikasta, joita ei opiskellut koulussa). Viime keväänä ei ehtinyt lukea tarpeeksi ja nyt on armeijassa. Sanoo kyllä lukevansa siellä. Mutta nyt meinaa pyrkiä myös muihin vaihtoehtoihin ja sitä kautta ehkä myöhemmin yliopistoon.

[/quote]

Poikasi voi mennä iltalukioon lukemaan pitkän matematiikan ja pitkän fysiikan.
Iltalukiossa voi suorittaa kuka tahansa yksittäisen aineen lukion oppimäärän. Sen kun ilmoittautuu ja suorittaa.

Ja ne saa suoritettua vielä nopeastikin, koska kaikki kurssit valitaan itse. Voi siis suorittaa vaikka kolmea fysiikan kurssia ja neljää matikan kurssia samassa jaksossa, jos vain rahkeet riittävät.

Lisäksi monissa iltalukioissa eli nykyiseltä nimeltään aikuislukioissa opetus alkaa jo aamulla ja jatkuu iltaan. Esim. Espoossa Tapiolan aikuislukion ensimmäinen oppitunti alkaa aamulla 8.00 ja viimeinen tunti illalla loppuu 21.00. Siinä saa luettua haluamansa aineen oppimäärän hyvinkin nopeasti, jos vain jaksaa lukea!

Helppoa, ilmaista ja kuka tahansa voi ilmoittautua heti opiskelemaan! Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
62/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2012 klo 14:09"]joka meni lähäripohjalta oikikseen

[/quote] minä tunnen erän myös, joka meni vanhanajan lastenhoitajakoulutuksella oikikseen. Luki huippunopeaa paperit itselleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:24"]

Teknilliselle puolella tämä ei ole mitenkään kummallista. Esim. tekujen inssikolutukseen tuli suunnilleen puolet amiksesta tai vastaavista ja puolet lukiopohjalta. Lukiopohjaiset pääisivät puoli vuotta vähemmällä opiskeluista lähinnä matikan, fysiikan  ja kielitaitonsa perusteella, sen sijaan se aika vieitettiin työharjoittelussa, joka taas oli noilla ammattipuolelta tulleilla vahvempi alue.

Neljän vuoden kuluessa oli erot tasoittuneet ja aika monihan haki tekun jälkeen, etenkin 90-luvun lamassa, teknillisiin korkeakouluihin jatkamaan. Hakeahan saattoi ihan normaalissa yiloppilashaussa tai sitten inssin papereilla ja aika laillahan noita ammattikoulusta aloittaneita oli mukana. Itse asiassa se oli sen verran tavallista, etten ole tullut asiaa edes ajatelleeksikaan aiemmin.

Nykykäytäntöjä en tunne, mutta lienee ihan vastaavat systeemit ja mahdollisuudet AMKilaisilla.

[/quote]

Eli konkretisoidaan vielä: Kullakin koulutustalueella oli alussa kaksi rinnakkaisluokkaa, joista toinen ylioppilas- ja toinen amispohjainen. Ekan tai tokan vuoden jälkeen nämä yhdistyivät. Siitä sitten moni lähti jatkamaan koulun päätyttyä yliopistoon, mukana aika tasaisesti kumpaakin lähtökohtaa. Aivan tasavahvaa materiaalia.

No big deal.

Vierailija
64/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kaverin, joka viihtyi lukiossa lyhyen matikan luokallamme ekan syksyn ja vaihtoi amikseen. Nyt olemme molemmat diplomi-insinöörejä. :) Minä tein lukion jälkeen vuodessa iltalukiossa laajat matikat ja fysiikat ja menin sen jälkeen TKK:lle ja valmistuin sieltä. Hän valmistui amiksesta, oli töissä, meni tekuun, oli töissä, meni Tampereen TKK:lle ja valmistui sieltä. Oli aika yllätys kun tavattiin työasioissa muutama vuosi sitten!  

Vierailija
65/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ei kaikki tunnu tajuavan että kaikki sinne pääsee mutta tottakai amispohjaisen vaikkapa lääkikseen täytyy lukea helvetisti enemmän niihin kokeisiin kun ei ole koulussa niitä lukenut, ja lukiolainenkin joutuu lukemaan. Pitäisi siis ehkä kysyä kuinka moni pääsi yliopistoon suoraan ammattikoulusta pääsyn keväänä? Myös eri alat vaihtelevat. Kauppikseen on lukiota käymättömien tai muuten matematiikkaa paljon lukemattomien aika vaikea päästä ja taas oikikseen sisäänpääsy vaatii vaan helvetisti ulkoa opettelua, itse koulunkäynti\tentit taas siellä vaativampaa.

eli kyllä voit hakea mihin vaan ja ainakin päästä, siellähän sen sitten kokee miltä Se opiskelu tuntuu.

Vierailija
66/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika yrittää. Meni seiskan papereilla amikseen (koska koulu-uhma), suoritti kaksoistutkinnon ja kirjoitti kaksi eximiaa (himpun vajaa laudatur sekä enkusta että lyhyestä matikasta) ja kaksi magnaa. Nyt yrittää teknilliseen yliopistoon ja olen ihan varma että valmistuukin, jos pääsee. Ainoa että sisäänpääsyyn tarvitaan tiedot pitkästä matikasta ja fysiikasta, joita ei opiskellut koulussa). Viime keväänä ei ehtinyt lukea tarpeeksi ja nyt on armeijassa. Sanoo kyllä lukevansa siellä. Mutta nyt meinaa pyrkiä myös muihin vaihtoehtoihin ja sitä kautta ehkä myöhemmin yliopistoon.

[/quote]

Sulle ja pojallesi tiedoksi: Teknilliseen yliopistoon pääsee helpommin sisään lyhyen matikan pohjalta (papereilla, ilman pääsykoetta). Sitten pitää vain ekan vuoden aikana suorittaa ne lukion pitkät matikat ja fysiikat (ei ole mahdotonta aikuis/iltalukiossa) ja sen jälkeen saa opiskeluoikeuden oikeasti. Itse menin tätä polkua TKK:lle ns. kukkaisteekkarina v.1993.

Vierailija
67/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:33"]

Minä valmistuin 10 vuotta sitten ammattikoulusta kauneudenhoitoalalta. En siis ole käynyt lukiota. Nyt opiskelen yliopistossa erityisluokanopettajaksi. Viimeinen vuosi meneillään (koitan saada opinnot pakettiin neljässä vuodessa). Kandinpaperit kiitettävät. Ei siis mikään ongelma! :) Uskon, että enemmän hyötyä on iästä ja perus elämänkokemuksesta, kuin mistään lukio-todistuksesta.

[/quote]Ei taatusti pääse ammattikoulu pohjalla esim lääkikseen muuten kun että suorittaa lukion syventävät kemia, fysiikka, biologia ja matematiikkakin ainakin lyhyt. Eli kannattaa se lukio käydä.

Vierailija
68/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:09"]

[/quote]

Sulle ja pojallesi tiedoksi: Teknilliseen yliopistoon pääsee helpommin sisään lyhyen matikan pohjalta (papereilla, ilman pääsykoetta). Sitten pitää vain ekan vuoden aikana suorittaa ne lukion pitkät matikat ja fysiikat (ei ole mahdotonta aikuis/iltalukiossa) ja sen jälkeen saa opiskeluoikeuden oikeasti. Itse menin tätä polkua TKK:lle ns. kukkaisteekkarina v.1993.

[/quote]Suoraan taas pääsee kun on pitkä matematiikka ja sekin laudatur ja mielellään fyke laudatur. Mikäli lyhyt matematiikka tuottanut vaikeuksia tai kirjoittanut siitä ceen niin epäilenpä miten se pitkä matematiikka sitten sujuu. Iltakoulun se vaatii.

Vierailija
69/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:58"]

Tunnen yhden kaverin, joka viihtyi lukiossa lyhyen matikan luokallamme ekan syksyn ja vaihtoi amikseen. Nyt olemme molemmat diplomi-insinöörejä. :) Minä tein lukion jälkeen vuodessa iltalukiossa laajat matikat ja fysiikat ja menin sen jälkeen TKK:lle ja valmistuin sieltä. Hän valmistui amiksesta, oli töissä, meni tekuun, oli töissä, meni Tampereen TKK:lle ja valmistui sieltä. Oli aika yllätys kun tavattiin työasioissa muutama vuosi sitten!  

[/quote]Esim sekin joka ei viitsinyt käydä lukiota ja meni amikseen  mutta olisi ollut loistavat mahdollisuudet käydä lukio ja edetä sitten sinne minne pääsi mutkan kautta.

Vierailija
70/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:55"]

Tiedän yhden, joka luki lähihoitajasta lääkäriksi.

[/quote]Oli mennyt lähäriksi varmaan yo pohjalta vai? Muuten ei kyllä pääse ellet ole suorittanut ainakin lyhyttä matematiikkaa, syventävät fysiikka, kemia ja biologia.

Vierailija
71/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:33"]

Minä valmistuin 10 vuotta sitten ammattikoulusta kauneudenhoitoalalta. En siis ole käynyt lukiota. Nyt opiskelen yliopistossa erityisluokanopettajaksi. Viimeinen vuosi meneillään (koitan saada opinnot pakettiin neljässä vuodessa). Kandinpaperit kiitettävät. Ei siis mikään ongelma! :) Uskon, että enemmän hyötyä on iästä ja perus elämänkokemuksesta, kuin mistään lukio-todistuksesta.

[/quote]Ei taatusti pääse ammattikoulu pohjalla esim lääkikseen muuten kun että suorittaa lukion syventävät kemia, fysiikka, biologia ja matematiikkakin ainakin lyhyt. Eli kannattaa se lukio käydä.

[/quote]sitten vielä käydä pääsykurssit

Vierailija
72/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:58"]

[/quote]Esim sekin joka ei viitsinyt käydä lukiota ja meni amikseen  mutta olisi ollut loistavat mahdollisuudet käydä lukio ja edetä sitten sinne minne pääsi mutkan kautta.

[/quote]

Tämä kaveri kertoi mulle itse, kuinka tarvitsi sen mutkan. Motivoitui tehdastyössä kun näki miten tuotannossa asioita ei tehdä järkevästi ja halusi tehdä kaiken paremmin. TTKK:lla alansa oli Tuotantotalous. Onhan minullakin kokemusta haalariharjoitteluista, mutta ei sitä kesän aikana ehdi kaikkea ymmärtää. Toki motivoituu opiskelemaan päästäkseen toimistohommiin. Tietty toimistohommissa tulee välillä mieleen, että olis kiva päästä tekemään jotain "oikeaa työtä" välillä. :)

Vierailija
73/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtäkään. Itse olen mennyt ammattikoulusta korkeakouluun, ainoana luokallani, mutta sitähän tässä ei kysytty (hain korkeakouluun, koska yliopistoa ei ole lähellä ja muutto ei ollut vaihtoehto).

Vierailija
74/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:09"]

[/quote]

[/quote]

Tieto on vanhentunut viime vuonna ainakin Otaniemen osalta: 

http://2013.aalto.fi/fi/studies/admissions/tech/bachelors_degree/special_admissions/

Vierailija
75/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:09"]

Yhden, tekniikan alalta. Poikkeuksellisen lahjakas matemaattisesti, meni ammattikouluun "kun muutkin" ja kotoa painostettiin.

[/quote]Kotoa painostettiin ammattikouluun vai? Ilman muuta olisi kannattanut mennä lukioon jos matemaattisesti lahjakas. Eihän amiksessa opiskella kieliä niin kun lukiossa samaten äikkää joka on myös tärkeä.

Vierailija
76/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta tiedän: rakennusmestarista (käynyt entisen tekun) DI:ksi, lastenhoitajasta luokanopettajaksi (näitä tunnen kaksi), merkonomista ekonomiksi, merkonomista ensin tradenomiksi ja sitten YTM, artesaanista YTM (tiedotusoppi pääaineena), liikunnanohjaajasta LiTm, merkonomista vara-notaariksi (entinen alempi yliopistotutkinto, taitaa vastata kandia), hammashoitajasta luokanopettajaksi, kampaajasta YTM, suurtalouskokista ensin lähihoitajaksi, sitten sosionomiksi ja nyt opiskelee sosiaalityötä, sairaanhoitajasta erityisopettajaksi, sähköasentajasta ensin insinööriksi opistossa ja sitten DI, merkonomista teologian maisteriksi.

Ainakin nämä tuli mieleen. Ja minä itse; merkonomiksi valmistuin yli 20 v sitten, muutama vuosi sitten YTM. Lukiolla ei kyllä ainakaan näillä aloilla, joilla pärjää lukemisella, ole mitään merkitystä. Mutta sen huomasi selvästi, että mitä vanhempi opiskelija, sitä paremmin sujui. Johtunee elämänkokemuksesta ja työssäolovuosista. Itse en pärjäisi esim. matemaattisilla aloilla, hyvä jos olisin päässyt läpi lukion lyhyen matikan.

Vierailija
77/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin ammattikoulusta suoraan yliopistoon. Silloin pääsi farmasian tiedekuntaan ilman pääsykoetta hyvällä todistuksella. Oli helppoa ja täytyy sanoa, että osin paljon helpompaa kuin ammattikoulussa!

Vierailija
78/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin ammattikoulusta suoraan yliopistoon. Silloin pääsi farmasian tiedekuntaan ilman pääsykoetta hyvällä todistuksella. Oli helppoa ja täytyy sanoa, että osin paljon helpompaa kuin ammattikoulussa!

Vierailija
79/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla muuten samat ihmiset jotka huutelee että lähäristä lääkäriks ilman lukioo jne amiksesta kun valittajat jotka valittaa ettei oo mahdollista päästä sisään ilman valmennuskursseja ja ne pitäisi kalliina lopettaa hah hah.

Vierailija
80/89 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin ensin ompelulinjan lukion jälkeen, kpska halusin oppia ompelemaan itselleni vaatteita. Sitten luin itseni km:ksi.

pärjäsin paaaljon paremmin yliopistossa. Olen enemmän teoreettinen kuin käytännöllinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi