Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ihmiset ovat lopettaneet kulutuksen?

Vierailija
03.03.2026 |

Omassa pääkaupunkiseudun akateemisessa kuplassani ihmiset kuluttavat kuten ennenkin. Esim. remontoivat kotejaan, taloyhtiöt tekevät isojakin remontteja, matkaillaan, käydään ulkona syömässä. Ehkä vielä enemmän tämän vuoden puolella, kun veroprosentit ovat tippuneet. Kun kulkee kaupungilla, niin on ne kahvilat ja baarit ihan täynnä. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ja ne joiden työpaikan pysyvyys tuntuu epävarmalta.

Vierailija
2/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät, sairaat ja työpaikkansa menettäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisessa kuplassa. 😂

Vierailija
4/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset joilla keskitasoa alempi eläke. 

Vierailija
5/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, joilla ei ole rahaa kuluttaa. Pieneläkeläiset, opiskelijat, pitkäaikaistyöttömät, työttömät ilman ansiosidonnaista, ex-yrittäjät ja kaikki, joiden palkka ei riitä kuin perusasioihin.

Vierailija
6/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa loppui kulutus kuin seinään kun jäin vuosi sitten työttömäksi. Uutta työtä ei ole löytynyt, eikä varaa kuluttamiseen ole, vain välttämättömyyksiin. Minulla on pieni prin tonnin puskuri hätätilanteita varten.

Vierailija
7/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, joilla ei ole rahaa.

He, jotka elävät säästöillään.

He, jotka tietävät tai pelkäävät, että omat tulot vähenevät lähiaikoina.

He, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa investointeihinsa.

t. kuplien ulkopuolelta

Vierailija
8/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa.

Koko ajan jauhetaan asuntojen hinnan laskusta. Itse olen ostanut kaksi asuntoa ja kolmatta mietin. Pankki on sanonut, että euroakaan ei lainaa tule. Olen siis alkanut ostaa uudiskohteita myyntihinnalla. Nyt on lopultakin mahdollista yrittää asuntosijoittamista, josta haaveilin 15 vuotta sitten. Hinnat olivat niin kovat, ettei ollut mahdollista.

Palasin Espanjasta Suomeen 2022. Olin aivan onnessani, kun kaupassa niin halpaa, kun vähän katsoo, mitä ostaa. Lisäksi lounasravintolat älyttömön edullisia Suomessa. Täyden buffet lounaan saa 8,50-13,50 hintaan. Senkin voi maksaa ePassilla, jolloin työnantaja maksaa 25%. Sisältää alkuruoat, pääruoat, jälkkärit, kahvit, makean jne.

Minun kulutus on ainakin lisääntynyt. Niin on kaikkien tuttavienikin. Kaikki käyvät viikonloppuksin ulkona ja on ties mitä tapahtumia!

Vierailija
9/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät, sairaat ja työpaikkansa menettäneet.

Miksi ihmeessä heidän pitäisi käydä ulkona syömässä tai rempata kotiaan? On niin järjenköyhä ajatus edes sairaana alkaa mihinkään remppaprojektiin kun on suurempiakin huolia. Jos on köyhä, niin silloin oikeasti pitää opetella elämään säästeliäästi. Ei ulkona ruokailu ole mikään perusihmisoikeus eikä muiden pitöisi joutua siitä maksamaan, että köyhä ei vaivaudu itse tekemään ruokaansa.

Vierailija
10/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keskituloiset kulutetaan mielummin lomamatkoilla ulkomailla. Yhtään ylimääräistä ei kiinnosta täällä suomessa kuluttaa.

Vierailija
11/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on tullut paljon laadukkaita palveluita kuten Temu. Itse käytän lähes 100e kuussa sinne, kun ostan asiat, jotka täällä maksaisi lähemmäs tuhat euroa.

12/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut kuluttamista, mutta vähentänyt kuitenkin merkittävästi. 3 vuotta sitten aloitin ja rahaa jäi niin mukavasti säästöön, että pystyin lopettamaan työnteon kokonaan jo viime syyskuussa. 

Vierailija
13/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa.

Koko ajan jauhetaan asuntojen hinnan laskusta. Itse olen ostanut kaksi asuntoa ja kolmatta mietin. Pankki on sanonut, että euroakaan ei lainaa tule. Olen siis alkanut ostaa uudiskohteita myyntihinnalla. Nyt on lopultakin mahdollista yrittää asuntosijoittamista, josta haaveilin 15 vuotta sitten. Hinnat olivat niin kovat, ettei ollut mahdollista.

Palasin Espanjasta Suomeen 2022. Olin aivan onnessani, kun kaupassa niin halpaa, kun vähän katsoo, mitä ostaa. Lisäksi lounasravintolat älyttömön edullisia Suomessa. Täyden buffet lounaan saa 8,50-13,50 hintaan. Senkin voi maksaa ePassilla, jolloin työnantaja maksaa 25%. Sisältää alkuruoat, pääruoat, jälkkärit, kahvit, makean jne.

Minun kulutus on ainakin lisääntynyt. Niin on kaikkien tuttavienikin. Kaikki käyvät viikonloppuksin ulkona ja on ties mitä tapahtumia!

Viime lauantaina Turussa ikean alue jossa monia muita liikkeitä ja mylly niin täynnä porukkaa että hyvä jos sekaan mahtui. Kyllä ihmisillä on rahaa.

Vierailija
14/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata enää kuluttaa kun kaikki voi tuhoutua hetkessä

Vierailija
15/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kuplastani huomaan samaa. Ei ihmiset ole lakanneet kuluttamasta. Me tosin ollaan vähennetty / koitettu säästää. Koska ollaan kuplan velkaisinta / köyhintä osuutta, jotka konkreettinen työttömyyden riskin kasvu, pakottaa keräämään puskuria. Työn mennessä alta, ei käytännössä tällä hetkellä ole sellaisia töitä joista saisi saman elintason. vuokratyöt nollasoppareilla eivät ole kovin vakaa vaihtoehto. 

Siksi moni karsii kulujaan. 

Vierailija
16/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hiukankin herkuttelu loppui Sipilän aikoihin.

Vierailija
17/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus ei lisäänny, koska hallituksen pyrkimys on laskea palkkoja. Nousevat palkat ovat kehitystä ja talouden kasvua. 

Kokoomus haluaa laskea palkkoja, koska se on suomalaisten työläisten vihollinen. Se on ainoa puolue joka haluaa leikata suomalaisten palkkoja. Kokoomus ei ymmärrä, että palkkojen nousu on talouden kasvua ja kehitystä. Kokoomuksen johdolla yritysten kilpailukyky on otettu matalista palkoista, eikä kilpailukykyisistä tuotteista. Siksi suomalaiset tuotteet eivät menesty ulkomailla ja niitä myydään Suomessa vain kotimaisuuden avulla. 

Kokoomus saa suuria summia vaalirahaa yrityksiltä, ja siten yritykset saavat vaikutusvaltaa vaaleissa, vaikka yrityksillä ei ole edes äänioikeutta vaaleissa. Kokoomus ei aja ihmisten asiaa. Kokoomus valehtelee, että kun yrityksillä menee hyvin, niin ihmisillä menee hyvin. Niin hyvin ei yrityksillä tule koskaan menemään, että ne vapaaehtoisesti heruttaisivat ihmisille jotain. 

Kokoomuksen ajatus on täydellisen väärä. Ihmiset voivat hyvin kun heidän huolia kuunnellaan ja asioita hoidetaan ihminen edellä. Siihen kuuluu yhteiskunta ja talouden mukana yrityksetkin. Ihminen on kuitenkin se tärkein.

Vierailija
18/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa. 

Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.

Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.

Vierailija
19/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen hankintoja vain tarpeeseen.

Vierailija
20/29 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kulutusta, koska yritän olla velkaantumatta enempää epävakaassa taloudellisessa tilanteessa. Olen siis työssäkäydä keskituloinen, mutta 60k velkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän