Sanonta tai sananlasku, jonka merkitys ei ole sinulle auennut?
Kommentit (143)
Olen ymmärtänyt niin, että on käännösvirhe ("prove" tai "probere" on myös koetella, ja että merkitys olisi alunperin "poikkeus koettelee sääntöä"), mutta törmäsinkin wikipediassa merkitykseen, että poikkeuksen mainitseminen osoittaa, että sääntö on olemassa. Vrt. allaolevan vitsin lokimaininta kapteenin tilasta.
Rahtilaivan kapteeni löysi ensimmäisen perämiehen komentosillalta tuhdissa humalatilassa työvuoron aikana. Niinpä hän kirjoitti lokikirjaan: "Ensimmäinen perämies oli tänään humalassa."
Mies pyysi ja rukoili kipparia poistamaan merkinnän, mutta tämä pysyi tiukkana. "Yhtiön lokikirjaan kirjoitettua tekstiä ei voi poistaa", hän sanoi, ja perämiehen oli nuristen tyydyttävä kohtaloonsa.
Seuraavan työvuoronsa aikana oli hänen vuoronsa tehdä merkinnät lokikirjaan ja hän kirjoitti: "Tänään kapteeni oli selvin päin."
harva se päivä.
Sehän tarkoittaa lähinnä usein, mutta miksi harva (harvoin)?
kuuluun jatkua, näin: se viimeksi nauraa
ei vaan itse siihen lankee.
Joka parhaiten nauraa se viimeksi nauraa :)
harva se päivä.
Sehän tarkoittaa lähinnä usein, mutta miksi harva (harvoin)?
Siis tuo on lyhennetty lause. Eli jos sanon että "Käymme perheemme kanssa ulkoilemassa harva se päivä", tarkoitan että "Harvassa ovat ne päivät kun emme käy ulkoilemassa".
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
On toki yhdistetty kahdesta sanonnasta, mutta tämä on parempi näin.
en ole tätä oikein tajunnut. Mitä oikein tarkoittaa?
Tarkoittaako se, että "vaikka tietää paremmin" vai "koska ei tiedä miten asia oikeasti on"?
en ole tätä oikein tajunnut. Mitä oikein tarkoittaa?
Oma etu asiassa mukana.
Jos siellä ojassa on naapurin lehmä ei sua niin nappaa lähteä avuksi kiskomaan pois. Jos taas oma lehmä, niin ois ihan kiva kun koko kylä tulia auttamaan lehmän pelastamisessa.
Nykypäivään: allekirjoititko kotihoidontuen leikkaamista vastustavan adressin...saatko itse kotihoidontukea?
Tarkoittaako se, että "vaikka tietää paremmin" vai "koska ei tiedä miten asia oikeasti on"?
Jälkimmäistähän tuo tarkoittaa.
Täällä täytyy monen olla joko poikkeuksellisen tyhmiä tai provota. Ei noin hölmöjä ihmisiä ole.
Oikeesti ei helvetti, ihmiset. Ei tee mieli asua Maan päällä jos nuo sanonnat on jotenkin vieraita tai vaikeita arvata. Luin koko ketjun.
tunnen, jos kansa on niiiin tyhmää, ettei normi sananlaskuja tajua.
Mitä siellä kolussa opitaan ja mitä te olette kodeissanne oppineet.
Hui kauheeta.
on sama kuin sitä niittää mitä kylvää.
Eli kun tulee se poikkeus vastaan, huomataan että tässä olikin joku sääntö.
Mutta mun mielestä tästä on turha lähtee vääntämään kättä. Jos ei joku tajuu niin sitten ei tajuu.Ei oo kaikki muumit laaksossa jos tää jää vaivaamaan yöksi.
Avaan tätä niinkuin nyt itse ajattelen. Jos sanotaan vaikka, että "kun tästä kävelee jään yli niin kaatuu." Sitten tulee sälli joka ei kaadukkaan, niin ei ole enää mahdollisuutta,että tuo olisi sääntö.
Voisko joku heittää yhden esimerkin, milloin käyttäisi tuota sanontaa?
Minusta se on niin, että jos nyt tuota jäällä kaatumista käytetään, niin jos siinä joku ei poikkeuksena kaadukaan, niin sivusta seuranneille tulee sellainen olo, että "hei, eikös sen olisi pitänyt kaatua?!". Tästä voivat sitten huomata, että säännönmukaisesti odottavat kaikkien kaatuvan siinä jäällä -> oletus -> sääntö on olemassa.
Tätä kun vertaa sitten siihen, että kukaan ei kiinnitä edes mitään huomiota siihen, kaatuvatko ihmiset jäällä vai eivät -> ei oletuksia -> ei sääntöä.
Täältä löyty siis kaikessa yksinkertaisuudessaan mielestäni hyvä selitys (jota kukaan aiemmin ei ole osannut ainakaan noin selvästi sanoa). Eli en ole menettänyt yöuniani, vaan lähinnä tuli tästä ketjusta mieleen, että tuo on sanonta, josta olen useasti keskustellut ja harva on lopulta itsekkään tajunnut mitä sillä haetaan. Googlettanut en ole koskaan, ehkä pidin sitä tylsänä vaihtoehtona, mutta hienoa, että juuri AV nyt paljasti totuuden.
Ja siis juurikin nuo alkuperäisestä käännetyt paremmat suomennokset avasivat silmäni. kiitos siis. :)
Kokemukseni mukaan lampaat ei syö edes kaikkia viherkasvia, joko nyt sitten rahaa.
Tama siis vastaus siihen tuhanteen.
Kokemukseni mukaan lampaat ei syö edes kaikkia viherkasvia, joko nyt sitten rahaa.
vähän kasviksia, ja minimaalisesti kokoonsa nähden?
kuuluun jatkua, näin: se viimeksi nauraa
tää "älä heitä lasta pesuveden mukana" vai miten se meni,,,
Itselleni pätee tuo että "se mikä ei tapa, vahvistaa", koska olen käynyt läpi niin henkisesti todella rankkoja asioita, mutta olen niistä selvinnyt. "Katso, vahvimmat meistä on sirpaleista kasattu", on mielestäni myös hyvä sanonta.
Tuo sinun katkeroitumus juttu on taas niin perinteistä suomalaista pessimistisyyttä että oikein ärsyttää. Toisaalta tuon alkuperäisen sanonnan voi käsittää niinkin että asenne ratkaisee elämässä.
Jos sinun korvaasi tuo katkeroitumis versio kuulostaa paremmalta, niin se kertoo aika paljon sinusta.