Sanonta tai sananlasku, jonka merkitys ei ole sinulle auennut?
Kommentit (143)
Itku pitkästä ilosta.
Naurua riittää...ja sitten joku kompastuu/kaatuu ja tulee huuto
Kokemukseni mukaan lampaat ei syö edes kaikkia viherkasvia, joko nyt sitten rahaa.
Ei se niin mee, vaan kuin hevoset söis!!!
kaksi eri versiota. Mulle on tuttu tuo lampaat söis -versio.
vai miten se meni =D voisko joku selittää
ei tullu lasta eikä paskaakaan
Tämän ymmärsin, kun lasketusta ajasta oli viikko ja ummetus vaivasi... :D
pata kattilaa soimaa = olette molemmat yhtä tyhmiä tämän asian suhteen
yrittänyttä ei laiteta = yrittäminen kannattaa aina
Mä oon ajatellut, ettei kettu yltä niihin marjoihin. Mutta pihlajanmarjathan ON niin pahan makuisia, ettei niitä voi syödä, joten missä on pointti.
parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
pivo= tasku
Eli parempi saalis on yksi pyy taskussa kuin kymmenen oksalla eli vielä saamatta/ epävarmaa saako koskaan.
Ja saalishan voi luonnollisesti olla mikä tahansa, pyy on vain vertaus.
Kokemukseni mukaan lampaat ei syö edes kaikkia viherkasvia, joko nyt sitten rahaa.
Ei se niin mee, vaan kuin hevoset söis!!!
kaksi eri versiota. Mulle on tuttu tuo lampaat söis -versio.
Pointtihan tässä ei ole se mitä eläintä sanonnassa käytetään tai mitä ne elukat oikeasti syövät. Vaan se että rahaa on niin paljon ettei tunnu missään vaikka syöttäis sitä eläimille.
Mä oon ajatellut, ettei kettu yltä niihin marjoihin. Mutta pihlajanmarjathan ON niin pahan makuisia, ettei niitä voi syödä, joten missä on pointti.
Jossain vaiheessa on "suomentuneet" pihlajanmarjoiksi.
tää "älä heitä lasta pesuveden mukana" vai miten se meni,,,
Merkitys on suunnilleen se, että ei kannata heittää kaikkea vanhaa (ei välttämättä tavaraa, vaan esim. tapoja, ajatusmalleja tms.) pois, koska mukana voi mennä jotakin arvokasta.
Happamia ovat, sanoi kettu pihlajamarjoista. Mä oon ajatellut, ettei kettu yltä niihin marjoihin. Mutta pihlajanmarjathan ON niin pahan makuisia, ettei niitä voi syödä, joten missä on pointti.
Pointti on juuri tuo ettei se kettu yletä niihin. Kettu siis sanoo pihlajanmarjoja happamiksi, vaikka ei edes tiedä miltä ne maistuvat. Yrittää siis esittää ettei edes halua pihlajanmarjoja vaikka oikeasti toki haluaa, muttei vain voi niitä saada.
Ja jälleen puhutaan vertauskuvilla, pointtina tässä on kateus.
..sanoo siksi niin, ettei ois niitä halunnukaan.
Eli tyytyy kohtaloonsa ja toteaa, että antaapa olla, ois happamia ollukin mokomat..
Marjojen maulla ei ole merkitystä sanonnalle. Tai siis on, mutta kettu olisi halunnut, päätti kuitenkin luovuttaa verukkeella, että ne on happamat. Eli torjui, mitä ensin halusi, koska ei voinut saavuttaa sitä ja silloinhan niiden on oltava happamia.
Eli
kun haukkuu / moittii / juoruilee pahansuovasti jonkun selän takana niin pitää muistaa että molemmissa on aina jotain vikaa. Harva ihminen on täysi pyhimys, vailla vikoja.
tää "älä heitä lasta pesuveden mukana" vai miten se meni,,,
heittää menemään. Pitää muistaa pitää huolta siitä olennaisesta, esim. ideasta. Tuo on äärimmäinen korostus.
"poikkeus vahvistaa säännön"
Järkyttävä sanonta, josta ollaan eräskin keskustelu saatu. Mielestäni siis poikkeus kumoaa säännön.
Joskus joku selitti, että tämä "sääntö" on joku enemmänkin joku matemaattinen kaava, ja vähän aikaa ymmärsin ja hyväksyin, että näin se on. Mutta sitten syystä tai toisesta unohdin tai jotenkin kehittelin asian niin, ettei se poikkeus edelleenkään VAHVISTA sääntöä.
Jos tämä on jollekkin selvää pässinlihaa(hehe)niin kertokaa ihmeessä.
ei vaan aukee mutta jostain syystä käytän sitä silti (kotoa opittu).