Neuvokaapa: imetyksen lopettamisesta ja korvikkeista kysyttävää:
tyttö on nyt 7 kk ja olen vähentämässä pikku hiljaa imetystä, tarkoitus olisi imettää aamulla ja illalla (olen menossa töihin 2 kk päästä). Olen ymmärtänyt että vauvan tulisi kuitenkin saada ainakin maitoa n. 5 dl (?) päivässä. Tyttö ei ole koskaan saanut korviketta enkä haluaisi antaa mitään lehmänmaitopohjaista ennen vuoden ikää. Allergioita ei ole, eli kiinteitä tyttö syö hyvin monipuolisesti.
Millä korvaan rintamaidon? Voiko 7 kk ikäiselle juottaa kauramaitoa tms.?
Kommentit (59)
Että miksi ihmeessä et voisi sitä tavallista korviketta lapselle antaa, jos ei mitään syytä ole siihen, etteikö sitä voisi antaa. Miksi asiasta pitää tehdä noin hankalaa turhaan?
Olisi vaan kiva kuulla, että miksi ihmeessä olet tullut siihen tulokseen, ettei korvike sovi alle 1-vuotiaalle? Ja miten ihmeessä korvatulehdus liittyy korvikkeeseen?
Älytöntä tuoda tällainen aihe esille, ja sitten et voi mukamas perustella miksi et voi antaa korviketta noin isolle vauvalle.
Todella omituinen olet.
Älkää vaivautuko vastaamaan te jotka että kysymystä ymmärrä, kiitos.
ap
Soija- ja kauramaito EIVÄT sovi vauvalle.
Ymmärrätkö?
Oli joku syy etti soijamaito ollut hyvä, en enää muista. Meillä molemmat pojat juoneet riisimaitoa ja kauramaitoa (äm lisäksi) 9kk iästä asti ja ihan terveiksi kasvaneet!!
Kyseessä siis alle vuoden ikäiset lapset. Kaiken järjen mukaan vesi kannattaisi korvata soijamaidolla tms, kyllähän se on ravintosisällöltään parempaa ja lisäksi siitä saa kalsiumia. Älä lannistu ap, tiedän tunteen ettei halua antaa lehmänmaitoa. Itse jaksoin lypsää maitoa 10 kk ikään asti, sen jälkeen siirryttiin kauramaitoon.
Googlettapaaka, kyllä teillekin joskus selviää lehmänmaidon ja korvatulehduskierteen yhteys. KVG, sanoisin. APlle sen verran että riisimaito on meidänkin neuvolassa ensisijainen suositus.
Meillä poika sai koko ensimmäisen vuotensa tavallista korviketta eikä ole ollut lainkaan kipeänä tai allergioita.
Mun mielestä vaan todella typerää aloittajalta ja muiltakin korvikkeen vastustajilta, kun ei sitten pysty kuitenkaan mitään sanomaan perusteeksi, että mitä pahaa siinä korvikkeessa sitten oikeasti muka olisi. Faktaa peliin myös, kiitos.
muutaman kk ikäiselle soijamaitoa. Kun lapsi saa tarvitsemansa ravintoaineet kiinteästä ruuasta, maito on lähinnä kalsiumin lähde. Ja sitä saa myös muista kuin lehmänmaitopohjaisista valmisteista.
tuskin on neuvolan ENSISIJAINEN ehdotus mikään muu kuin tavallinen äidinmaitokorvike (jos ei ole allergioita).
Kiitos niille jotka kertoivat kokemuksistaan. Riisimaitoa taidan siis kokeilla, tyttö kovasti muutenkin pitää riisistä.
ap
tuskin on neuvolan ENSISIJAINEN ehdotus mikään muu kuin tavallinen äidinmaitokorvike (jos ei ole allergioita).
Tarkoitin siis että riisimaito ensisijainen jos haluaa välttää lehmänmaitopohjaisia. Meillä ainakin neuvolassa ollaan suhtauduttu hyvin ymmärtävästi siihen ettei lehmänmaitoa/maitopohjaisia haluta antaa liian aikaisin.
t. nro 32 vai mikä numero se olikaan
Olen sitten vastarannan kiiski, sovitaan näin.
Syöttäkää te muut vain lehmänmaitopohjaisia valmisteita, se ei minua häiritse. Kyselin kokemuksia ja mukava että niitäkin tuli, asiattomien vastausten lisäksi.
ap
Eli oikeasti ap:lle ei taida olla asialle sitten muuta perustelua kuin se, että haluaa olla vastarannan kiiski.
Siis todella lapsellista käytöstä, jos kuitenkaan sulla ei olekaan mitään perustetta asialle oikeasti. Oma lapsesi siinä sitten kärsii, onko se sen arvoista?
Niin kai nyt joku voisi kertoa, että miksi ei halua antaa lehmänmaitopohjaista alle 1-vuotiaalle?! Ja pelkkä siksi ei mielestäni ole tarpeeksi tietoa antava vastaus.
Olen sitten vastarannan kiiski, sovitaan näin.
Syöttäkää te muut vain lehmänmaitopohjaisia valmisteita, se ei minua häiritse. Kyselin kokemuksia ja mukava että niitäkin tuli, asiattomien vastausten lisäksi.ap
Mitä asiatonta on siinä, jos sinulta kysyy, että miksi et halua antaa korviketta? Tuntuu tosiaan, ettei sulla ole mitään tietoa asiasta kuitenkaan, että vain joku mutu-tuntuma, että niin varmaan olis hyvä, mutta tietopohja asiasta puuttuu.
Eli äidinmaidosta ja korvikkeesta saa muitakin tärkeitä ravintoaineita kuin kalsiumia. Vähintään rasvalisä on lisättävä ruokaan, jos ei meinaa antaa korviketta tai äidinmaitoa. Nykyään myydään soijapohjaisia korvikkeita, mikset osta sellaista? Rahastako on kyse vai mistä? Alle vuoden ikäiselle korvike on aina ensisijainen tavalliseen maitoon nähden, oli sitten kyse lehmän, kaura- tai soijamaidosta.
Suomessa kaikki vauvan ravintoon liittyvät asiat (mm. korvikkeet sisältöineen) on tutkittu niin huolella ja moneen kertaan, että ne aivan varmasti ovat rintamaidon jälkeen parasta maitoa alle 1-vuotiaalle.
Jos sitä olisi riisimaito tai soijamaito, niin silloin niitä aivan varmasti suositeltaisiin ensisijaisina maitoina rintamaidon ohella/lisäksi vauvalle.
Mutta sähän omasta mielestäsi olet viisaampi kuin kaikki tutkijat ja asiantuntijat yhteensä. Sääliksi käy vauvaasi, joka jääräpäisyydestäsi mahdollisesti terveydellään kärsii..
Ottakaa te lehmänmaitofanaatikot itse selvää asioista ennen kuin osoitatte tyhmyytenne täällä huutelemalla. Ja älkää valittako kun lapsenne kärsivät korvatulehduksista.
Ottakaa te lehmänmaitofanaatikot itse selvää asioista ennen kuin osoitatte tyhmyytenne täällä huutelemalla. Ja älkää valittako kun lapsenne kärsivät kor
En tiedä ketään, itseni ja lapseni mukaanlukien, joka korviketta juonut ja olisi kärsinyt korvatulehduksista..
Soija- ja kauramaito EIVÄT sovi vauvalle.
Ymmärrätkö?