Neuvokaapa: imetyksen lopettamisesta ja korvikkeista kysyttävää:
tyttö on nyt 7 kk ja olen vähentämässä pikku hiljaa imetystä, tarkoitus olisi imettää aamulla ja illalla (olen menossa töihin 2 kk päästä). Olen ymmärtänyt että vauvan tulisi kuitenkin saada ainakin maitoa n. 5 dl (?) päivässä. Tyttö ei ole koskaan saanut korviketta enkä haluaisi antaa mitään lehmänmaitopohjaista ennen vuoden ikää. Allergioita ei ole, eli kiinteitä tyttö syö hyvin monipuolisesti.
Millä korvaan rintamaidon? Voiko 7 kk ikäiselle juottaa kauramaitoa tms.?
Kommentit (59)
Imetystä olen nyt kuitenkin harventamassa, tyttöä ei enää edes tissi paljoa kiinnosta, plus että ihan oikeasti en pysty töissä ollessani imettämään kuin 2 kertaa päivässä.
Mutta miksi alle vuoden ikäiselle ei käy muu kuin korvike tai äidinmaito? Korvikehan on lehmänmaitopohjainen, sitä en siis halua antaa. Miksi soijamaito ym. ei käy?
Miksi et anna korviketta? Eihän lehmämaito enää vahingollista tuossa vaiheessa ole. Diabetesriski yms... koskee vain ihan ensimmäisiä kuukausia.
Sitä ennen korviketta. Ota yhteys vaikka neuvolaan jos et usko. Amerikassahan eräs vegaanipariskunta onnistui tappamaan soijamaidolla vauvansa.
Usko jo, että se ei sovi vauvalle. Ei myöskään kauramaito. Sen sijaan on jotain erityiskorvikkeita, jotka eivät ole lehmänmaitopohjaisia, kysy vaikka ravitsemusterapeutilta lisää.
Mikäli soijamaidolla voisi korvata korvikkeen, tämä olisi myös ravitsemussuosituksissa sanottu. On kuitenkin niin, että vuoden ikään asti lapsi tarvitsee joko äidinmaitoa tai korviketta (oli se sitten lehmänmaitopohjaista tai ei.).
Meillä siis tyttö syö monipuolista kiinteää ravintoa, 5 ateriaa päivässä. Lähinnä siis kyse kalsiumin saannista. Monihan imettää vain pari kertaa päivässä ja antaa aterioilla janojuomaksi vettä, itse ajattelin että jos veden sijasta annettaisiin soijamaitoa. Soijamaitohan ei tapa, vaan se että ei lapsi ei saa ravinteita. Mutta soijamaidosta saisi kalsiumia.
Neuvolasta en ole vielä kysynyt, täytyy ottaa asia puheeksi.
Eikö kellään siis ole asiasta kokemusta?
ap
En tajua, että miksi et voi antaa lapselle sellaista maitoa, mitä hänelle kuuluu antaa?
En tajua, että miksi et voi antaa lapselle sellaista maitoa, mitä hänelle kuuluu antaa?
Lehmänmaitoa en halua antaa mm. korvatulehduskierteen (meillä ollut jo 2 tulehdusta lyhyen ajan sisällä) takia. Nyt siis ei ole kyse siitä MIKSI en halua antaa korviketta, vaan siitä MITÄ voisin korvikkeen sijasta antaa. Jos jotkut kerran antavat pelkkää vettä, miksei soijamaito käy sen sijasta?
Kaipaisin kokemuksia muilta jotka eivät halua antaa lehmänmaitoa.
ap
Lehmänmaitopohjaisella korvikkeella ja korvatulehduksella?? Uskomatonta....
Entä mistä lähin 2 tulehdusta on ollut "kierre"?
Taidat olla provo, ap.
mutta soijamaitoa (tai kauramaitoa) ei voisi antaa? Syöhän lapsi kaurapuuroakin. Eli vesi ok, muttei soija/kauramaito?
ap
Mä en tajua, että ilman todellista syytä jättää lapselle antamatta sopivaa juotavaa. 2 imetyskertaa päivässä ei todellakaan ole riittävä määrä maitoa.
En tiedä niistä sen enempää, mutta soijamaitoa sellaisenaan ei saa antaa alle 1-vuotiaalle. Sen sijaan soijapohjaisia KORVIKKEITA voi antaa. Eli alle vuoden ikäisellä äidinmaito korvataan aina korvikkeella.
Etkö voisi ajatella lypsäväsi maitoa lapsellesi. Voisit vaikka työpäivän aikanakin kerran lypsää, ja aamulla ennen töihin lähtöä päivän maidot jääkaappiin.
Älkää vaivautuko vastaamaan te jotka että kysymystä ymmärrä, kiitos.
ap
2 ystävääni antaa riisimaitoa. Neuvolasta suositeltiin mieluummin sitä kuin soijamaitoa. Kyseessä 9 kk ja 11 kk ikäiset lapset. Kauramaidosta en osaa sanoa.
Tottakai vettä voi antaa aterioilla. Tällöin vain on pidettävä huoli siitä, että vauva saa jossain muodossa päivän aikana sen 5-6 dl maitoa.
"Ellei rintaruokinta ole mahdollista, on käytettävä äidinmaidonkorvikkeita, joita on olemassa myös soijapohjaisina. Missään tapauksessa ei pidä käyttää tavallista soijamaitoa, pähkinämaitoa, riisimaitoa, kauramaitoa, hernemaitoa eikä mitään kotitekoisia "korvikkeita". Ne eivät sisällä riittävästi eivätkä oikeassa suhteessa vauvan tarvitsemia ravintoaineita, ja voivat johtaa hengenvaarallisiin puutostiloihin."
korvike on oikein hyvätasoista ravintoa