Ekauokan ope ei suostu kertomaan sairaalle läksyjä?
Ekaluokkalaiseni oli nyt ekaa kertaa kipeänä,ja ystävällisesti ilmoitin tästä tytön opettajalle. Ja ehdotin,voiko hän ilmoittaa viestillä,tai netin kautta läksyt. Vastaus oli, ei voi, lapsen tulee kysyä kavereiltaan!!! Olin vähän ällikällä lyöty,että ekaluokkalaiset keskenään juttelevat puhelimessa,mitätuli läksyksi ja mitä ovat tehneet tunnilla!!! hohhoijaa...
Kommentit (63)
kysyttäessä kertoa läksyt, etenkin jos esim. kerran pari vuodessa tarvii vain kysellä.
Mikä kumma päiväkoteja ja kouluja vaivaa, kun on sellainen neukkumeininki tossa sosiaalisessa puolessa!!! Enkä tosiaan tällä kommentilla tarkoita, että pitäisi olla vanhempien pillin mukaan tanssimassa, mutta hei ihan oikeasti onko se liikaa vaadittu että kysyttäessä ei voi niitä samanpäivän läksyjä kertoa esim eka tai tokaluokkalaisesta (ymmärrän kyllä esim. yli kymmenenvuotiaiden pitää itse selvittää)
mitä ihmettä? Kyllä meillä ainakin ekaluokkalaiselle opettaja antaa läksyt lapulle jonka naapurin lapsi tuo tullessaan. Ja jos ollaan lomamatkalla niin ope antaa etukäteen kirjoista sivut, mitkä pitää tehdä. Wilmaan eivät laita läksyjä ihan senkin takia, että lapset oppivat itse huolehtimaan läksyistään.
Siitähän tässä oli kyse
luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24h/vko
jos on poissa koulusta.
Opettaja kertoo läksyt tunnilla paikallaolijoille.
entäs ne kaikki tehtävät, mitkä on tehty jo koulutunneilla, sehän on paljon suurempi urakka.
ja sit kun se lapsi kysyy kaveriltaan niitä läksyjä, ei se kaikkia muista kertoa, ja kun lapsi terveenä palaa kouluun takaisin, se saa kaikista tekemättömistä tehtävistä unohdusruksin Wilmaan. Toinen ongelma on se, että tosi kipeenä ei jaksa tehdä läksyjä, ja sairaudesta toipumispäivänä ei tunnit yksinkertaisesti riitä kaikkien tehtävien tekemiseen.
Mutta kun annat pikkusormen, se vie koko käden. Eli lopulta opettaja joutuu joka päivä lähettämään läksyt jollekulle. Helpompi pitää alusta asti tiukka linja siinä, missä asioissa opettajaan otetaan yhteyttä ja missä ei. Tuottaisi lopulta aika paljon lisätyötä vastailla aina iltapäivät viesteihin ja selailla kirjoista läksyt. Yläasteella ja lukiossakin läksyt kysytään kaverilta, samalla tavalla alakoulukin toimii (ja on toiminut ainakin viimeiset 15v).
entäs ne kaikki tehtävät, mitkä on tehty jo koulutunneilla, sehän on paljon suurempi urakka.
mä nyt yhdistin ne samaksi asiaksi nimikkeelle läksy eli kotitehtävä eli kotona tehtävä tehtävä.
Terv. unohdusruksien määrästä huolestunut
olet varmasti "mahtava" opettaja! Sinua kiinnostaa näemmä vain oma mukavuutesi, eikä pikku oppilaittesi opinnot! Miksi osa opettajista on niin epämotivoituneita ruttunaamoja, jos ala ei kiinnosta niin vaihda alaa!
Ja ne kaverittomat saavat sitten läksyt opettajan kautta. Vaikka mä kyllä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että sen verran on kyettävä toimimaan ihmisten kanssa, että saa jotkut LÄKSYT kysyttyä. Toki pahat koulukiusaustapaukset jne erikseen.
ekaluokkalaisilla niitä ei kovin paljoa ole. Oma lapseni oli viikon sairaana, ja tehtävät oli sen jälkeen hoidettu nopeasti, kun tervehtyi. En edes kysellyt niitä siinä viikon aikana.
Menkää oikeisiin töihin, esim kvartaalitaloudessa eläviin pörssiyhtiöihin, tervetuloa Nokialle/Nordealle/UPM Kymmenelle töihin asiantuntijaksi. Saat sitten tuta mitä on työntekö ja vastuu omasta työstä ja työnjäljestä. Kivasti saat tehdä ylitöitä, ja vastata asiakkaidesi oikeasti vaativiin vaatimuksiin. Ja samalla pitää toimintasi olla todella kustannustehokasta.
Tervetuloa! Tiedätte sen jälkeen, mitä on Työntekö :)
Kyllä meidän ekaluokkalasen opettaja on aina kertonut läksyt kun olen niitä kysellyt.
Viimeksi lapsi tosin soitti kaveriltaan, kun ajattelin että ovat jo tarpeeksi isoja. Ei en ihan oikein tainneet tulla, mutta lapsi teki kirjoja eteenpäin eikä saanut muikkaria.
Miksei lapsi vaan tee esim. matikasta seuraavaa aukeamaa? Tuskin se ope suuttuu jos on liikaa tehty jotain. Lukuaineista lukee seuraavan kappaleen ja tekee siihen liittyvät tehtävät. Näin meillä toimitaan jos kavereilta ei saada tietoa. Pojat kun on kyseessä, niin vastauksena on usein "en tiedä" tai "en muista".
Minun mielestäni tästä vaikeaa teki nimenomaan opettaja, joka ei voinut vastata samaan viestiin ystävällisesti, että tee seuraava sivu! Vaan että lapsen täytyy alkaa soittelemaan kavereilleen,ja kuitenkin kyseessä on vielä 7 vuotiaat lapset!
Sairaana olleelle lapselle kuuluu myös tukiopetus poissaolonaikana opetetusta aiheesta. Tiesitkö tämän?
itse opettajana en vie töitä kotiin. Olen miltei aina 8-9 tuntia koululla päiväsaikaan, enkä välttämättä osaa enää kotoa käsin sanoa, mikä sivu oli mikäkin, kun ei minulla ole niitä kirjojakaan. Vähän omituista tosin, jos ei mitään sen kummempaa selitystä, vain tuo kommentti läksyistä ja kavereista.
Hyvä nimittäin eriyttää opetusta, jolloin kaikille ei tule samat läksyt, vaan yhtä työläät läksyt...
Oppikirjoja ei ole rakennettu niin, että jokainen oppilas tekee jokaisen kirjan kannesta kanteen.
Opettajan velvollisuus ei ole alkaa ilmoittelemaan läksyistä poissaoleville, vaan heidän on itse otettava selvää. Ja jos opelta kysytään, se on open velvollisuus kertoa.
ymmärrä tuota, meillä nimittäin oli ihan sama tilanne. Ja siellä ei kyllä mitään tasoryhmiä ollut vaan kaikille samat hommat, ja sama opettaja kaikissa aineissa, joten ei luulis olevan vaikeaa opelle kertoa ne läksyt.