Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä jos tapaa eksyneen muistisairaan kadulla?

Vierailija
30.06.2026 |

Kävi näin. Saatoin hänet kotiinsa, joka oli lähellä. Mutta kuulemma hän unohtaa joka kerta kun käy kaupassa missä on. Ja jos törmään häneen vielä minä on todennäköistä niin en kyllä toista kertaa saata häntä. Eli mitä silloin pitäisi tehdä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon pääsee vain jos käy taakaksi viranomaisille. Jos näitä auttaa ja hyysää, niin tekee karhunpalveluksen itse sairaalle. Joku kerta onkin pakkanen ja keskiyö, eikä kukaan saata kotiin tai pidä huolta. Sitten se on menoa, eikä viranomaiset ole kuulleetkaan.

Vierailija
2/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ohjata hänet jalkakäytävälle, jos hän on kävellen liikkeellä. Jos on autolla, ilmoitus poliisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se Orpon ovelle tai jätä se oikeistolaisesti heitteille, videoi kaikki sen nolot mokat ja pistä klippi someen. Taputa itseäsi päälaelle.

Vierailija
4/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus sossuun.

Vierailija
5/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puuttuisi asiaan mitenkään. Ei kuulu minulle. 

Vierailija
6/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs tehdä huoli- ilmoitus. Eli voitte kysyä nimen. Itse kysyisin onko läheistä sukulaista lasta jonka puh.numero voi olla muistisairaalla. Pyytäisin muistamatonta että soittaa  nyt sille läheiselle ja voi hienovaraisesti pyytää kun puhelu on auki, että saanko minäkin puhua. 

Vierailija
7/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä auton alle. Omaiset, valtio ja kansalaiset kiittää kun on yksi riesake vähemmän.  

Vierailija
8/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko varmasti hänen kotinsa? Muistisairashan asuu missä milloinkin.

Vierailija
9/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hätäkeskukseen.

Vierailija
10/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistaa missä asuu niin vie kotiin, hyvin toimittu, muulloin soita 112.

Vierailija
11/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt kotiin, hoitokotiin ja soittanut häkeen; poliisi kävi koppaa papan

Vierailija
12/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon pääsee vain jos käy taakaksi viranomaisille. Jos näitä auttaa ja hyysää, niin tekee karhunpalveluksen itse sairaalle. Joku kerta onkin pakkanen ja keskiyö, eikä kukaan saata kotiin tai pidä huolta. Sitten se on menoa, eikä viranomaiset ole kuulleetkaan.

Ohis, mutta jos itse hortoilen joskus muistisairaana pakkasessa, minua ei tarvitse auttaa. Hengiltä paleltuminen on armeliaampi kohtalo kuin se, että makaa monta vuotta laitoksessa täysin autettavana. 

Olen hoitanut vanhuksia itse. 

Vierailija
13/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina odottaa sen verran että pääsee asuntoon sisälle asti, joskus voi käydä niin että muistaa vaikka vanhan osoitteen eikä nykyistä. 

Vierailija
14/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus kannattaa tehdä. Onhan tuo muistisairaus jo aika pitkällä, jos ei löydä kotiinsa tutussa ympäristössä. Hyvä, kun olet saattanut hänet kotiinsa. 112 voi soittaa jos ei tiedä, missä asuu ja minne muistisairas on menossa. Eihän ihmistä voi heitteille jättää. Järkyttävää, että ihmiset sanovat, että ei kuulu minulle.

Vierailija
15/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina odottaa sen verran että pääsee asuntoon sisälle asti, joskus voi käydä niin että muistaa vaikka vanhan osoitteen eikä nykyistä. 

Jep! En ole ihan idiootti kuitenkaan. Se nyt vielä puuttuisi

Vierailija
16/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varminta on soittaa hätäkeskukseen, jos ei keksi muutakaan. Eihän muistisairas tosiaan aina asu siellä missä sanoo asuvansa, olen kahdesti tavannut kadulla musitisairaan. Toinen sanoi asuvansa aivan eri kaupungissa, ja toinen kertoi osoitteen, joka oli melko lähellä, mutta ei silti sinne itse osannut enkä kiireessä ehtinyt sinne saattelemaan. Hätäkeskuksen kautta tulee oikeaa apua. 

Vierailija
17/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä siltä rahaa lainaksi.

Vierailija
18/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen yksin, niin vältän kaikkea mahdollista auttamista, koska #metoo.

Jos paikalla on muitakin, niin se helpottaa tilannetta kovasti. Miehenä on automaattisesti syyllinen kaikkiin kertomuksiin, jossei pysty muuta osoittamaan. Sanaa sanaa vastaan tilanteessa näyttöä on hankala saada.

Nimim. Kokemus opettanut

Vierailija
19/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus kannattaa tehdä. Onhan tuo muistisairaus jo aika pitkällä, jos ei löydä kotiinsa tutussa ympäristössä. Hyvä, kun olet saattanut hänet kotiinsa. 112 voi soittaa jos ei tiedä, missä asuu ja minne muistisairas on menossa. Eihän ihmistä voi heitteille jättää. Järkyttävää, että ihmiset sanovat, että ei kuulu minulle.

Mikä siinä niin järkyttää? Jos ihminen ei löydä enää omaan kotiinsa, hänen elämällään ei ole enää mitään arvoa. On siis samantekevää, mitä hänelle tapahtuu. 

Vierailija
20/27 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oikeaa toimintatapaa, mutta kai itse soittaisin hätänumeroon ja selittäisin, että joku harhailee muistamattomana ulkona. Jos muistisairas osaisi kertoa missä hän asuu ja saattaisin hänet sinne ja näkisin, että kyllä hän avaimilla sinne pääsee, niin en tiedä, mitä sitten kuuluisi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän