Saakohan kolmen lapseen vanhemmat kunnalta jotain apua Helsingissä?
Yllätysvauvaa odotan, lapsen vauvan syntyessä 6- ja 3-vuotiaat. Meillä ei ole turvaverkkoja, saammekohan kunnalta esim kotiapua? Isompi lapsi tietty on syksyllä jo eskarissa, mutta 3-vuotias kotona.
Kommentit (109)
On tärkeää miettiä omaa jaksamista ja hyvissä ajoin miettiä mahdollista apua ja turvaverkkoja. Mitään urhoollisuutta ei ole pinna kireällä sinnitellä ja väheksyä toisen avun tarvetta. Meillä kahdenkin lapsen kanssa turvaverkoista on ollut kaikille osapuolille suunnattomasti iloa. Jos ette saa ilmaista apua, jos suinkin mahdollista, voittehan palkata hoitajan esim. jokaikiseksi lauantaiaamupäiväksi tai jos talous antaa myöten, kenties isommat lapset voisivat mennä hoitoon esim. parina päivänä viikossa tai ainakin kerhoon. Kun äiti ja isä saa välillä lepoa, jaksaa taas iloita ja kiitollinen ja onnellinen lapsistaan. Lisäksi lapsille mukavaa vaihtelua ja onnistumisenkokemuksia kun on muitakin hoitajia.
Eikö sustakin ole ihan oikein, että se apu menee niille,keillä on se kolme lasta, joista yhdellä on Downin syndrooma, ja kolmas syntyy muista syistä keskosena ja joutuu olemaan useamman kuukauden sairaalassa ja äiti siellä hänen kanssaan. Koetko sinä oikeasti tarvitsevasi ilmaista apua kolmen tavislapsen kanssa, joista yksi ei edes ole päivisin kotona. Ei millään kaupungilla ole varaa jakaa ilmaisia siivous- tai lastenhoitopalveluja kaikille, joilla on kolme lasta tai enemmän. Voitko edes kuvitella tilannetta, jossa yksi lapsistasi on esimerkiksi kehitysvammainen sairaalakäynteineen, fysioterapioineen ja yövalvomisineen ja itse olet sairas tai toisen sairaan lapsen kanssa sairaalassa? Ja kun edes tällaisille oikeasti apua tarvitseville perheille sitä on säälittävän vähän tarjolla, ihan itse on jaksettava.
Isommat lapset tavallinen ja down, ja sitten syntyi keskonen, joka jäi sairaalahoitoon kahdeksi kuukaudeksi. Mies otti isyysloman ja palkatonta sen verran kuin oli mahdollista, sillä saimme sairaala-ajan hoidettua. Kun mies palasi töihin ja olin yksin lasten kanssa kotona (keskonen sai ekat kotikuukaudet edelleen letkun kautta maitonsa ja tarvitsi kaiken maailman lääkityksiä ja ravintolisiä), saimme kyllä kunnalta apua. Perhetyöntekijän kolmeksi tunniksi joka viikko. Käynti piti peruuttaa, jos lapset olivat sairaana ja down-poikahan nyt oli koko ajan jossain räkiksessä. Tosiasiassa siis jouduin aina koko talven raskain sydämin soittamaan ja peruuttamaan käynnit ja perhetyöntekijä pääsi käymään ainoastaan muutaman kerran koko 6kk aikana. Lisäksi saimme palvelusetelillä kodinsiivousapua, 3h siivoukseen 3 viikon välein muutamat ekat kuukaudet. Se saatiin käytettyä ja hyvä oli. Jonkinlainen omavastuuhan noissa oli, mutta hinnat oli halpoja. Fakta on kuitenkin, että olisin tarvinnut paljon enemmän apua ja tuo naurettavan vähäinen avun määrä tuntui lähinnä v****ilulta. Laitoin terveen lapsen päiväkotiin ja sitä suosittelen sinullekin ap, se on helpoin, halvin ja usein ainoa mahdollinen avunsaamismuoto.
kotipalvelusta lapselle/lapsille hoitajan, jos on vaikka lääkäri tms. pakollinen meno johon ei voi ottaa lapsia. Resurssit on toki sellaiset, ettei he aina pääse kun on jonossa muitakin.
Mutta en keksi miten normielämään nyt lasten kanssa tarvis mitään apua, jos ei ole mitään kehityshäiriötä, vammaa tms. Päivisinhän eletään ihan normielämää, syödään, leikitään, laitetaan vauva nukkumaan tms. Siis mihin sä sitä apua tarvit, jos vanhin on jo eskarissa ja keskimmäinenkin jo 3. Pitäisi olla aika helppoa ja mukavaa vauvaelämää. Miten sitten pärjäsit edellisen vauva-ajan?
On kuntia, joissa kotiapua saa automaattisesti, mutta niissä ei sitten ole esim. kotihoidolisää. Tällaisia siis ainakin Lahti.
synnytyksen jälkeinen masennus. t. ap
Mitä ihmeen vaikeaa siinä nyt on, että hoidat itse kolme lasta??
niin eiköhän sitä saisi silloin lähes kaikki.
Lapsi hankittaessa kannattaa miettiä mihin omat taloudelliset resurssit riittää kuten myös jaksaako itse hoitaa lapsiaan.
Yhteiskunta tukee jo monin tavoin, miksi sen pitäis -ilmaiseksi- hoitaa lapsesi. Miksi teet lapsia jos et jaksa hoitaa =0.
Ja ei nyt vittuile vaan ihan aidosti ihmettelen.
Tuet ja avut on tarkoitettu perheille jossa mm mielenterveysongelmaa tms ja silloinkin avun saaminen on siinä ja siinä.
Itse maksaen saatte toki vaikka joka päiväksi MLL apuja.
joka pitäisi tietää ennenkuin voi sanoa ettei tarvi apua? Kerro ihmeessä, ehkä voimme auttaa.
Saahan sitä kotiapua halvalla vaikka joltain opiskelijalta tilaamalla, jos haluaa.
googleta kaupungin sivuilta lapsiperheiden palveluseteli
Kokeilu tämän vuoden alusta. Ilmeisesti pitää tuloista riippuen maksaa jotain. meidän leikkipuiston seinällä oli mainos. En ole kuulut kokemuksia, enkä ole itse ottanut yhteyttä.
Saa kaupungin kodinhoitajan tai setelin, jolla voi ostaa ulkopuolista apua ja maksaa itse välisumman. Ja ilmeisesti täytyy maksaa omavastuu setelistäkin.
Ovat niitä, joita ennen kutsuttiin kunnan kodinhoitajiksi.
Meille sellaista tarjottiin, mutta meillä ei ole tarvetta.
T: Seitsemän lapsen turvaverkoton äiti (pärjätään ihan omillaan, mutta ymmärrän joku ei pärjää)
vaikka aiemmin on ollut. Ja jos tulee, niin sitten mennään sen mukaan. Aika yleistä tuo synnytysmasennus, ei taitaisi yhteiskunnan varat riittää jos jokainen masentunut saisi kotiapua.
Sun kannattaa kertoa etukäteen neuvolassa sun tausta, on sitten helpompi edetä jos tulee vaikeaa masennusta tms. Saatat saada apua omaan jaksamiseesi, psykologin käyntejä tms.
synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.
Minä kuulun riskiryhmään synnytyksen jälkeisen masennuksen kanssa, mutta en ole koskaan sairastunut siihen, nyt odotan neljättä ja ihan miehen kanssa ollaan yhdessä, en ole yh.
Neuvolassa joka käynnillä tyrkyttävät keskusteluapua, en ole halunnut kun ei ole tarvetta, voin hyvin ja olen onnellinen raskaudesta. Lisäksi osaan varmasti sanoa jos tuntuu etten jaksakaan ehkä.
Kyllä sitä apua tyrkytetään, perhetyöntekijää ainakin ja sitä keskusteluapua. Käänny neuvolan puoleen.
muuten kuin ilmoittautumalla lastensuojelun asiakkaaksi.
kaksos- tai kolmosvauvojebkaan vanhemmat ei mitenkään automaattisesti saa kotiapua, ainakaan kaikissa kunnissa.
Yhteiskunta tukee jo monin tavoin, miksi sen pitäis -ilmaiseksi- hoitaa lapsesi. Miksi teet lapsia jos et jaksa hoitaa =0.
Ja ei nyt vittuile vaan ihan aidosti ihmettelen.
Tuet ja avut on tarkoitettu perheille jossa mm mielenterveysongelmaa tms ja silloinkin avun saaminen on siinä ja siinä.
Mutta ap taisi mainita kyseessä olevan yllätysvauva. Ja onhan synnytyksen jälkeinen masennus mielenterveysongelma?
Kai neuvolassa osataan ennakoida näitä masennusasioita ja sieltä parhaiten kertoa mahdollisista tukipalveluista? Varmastikin hyvä kartoittaa tilannetta ennenkuin olet täysillä masentunut.
Ainakin muistelisin, että mikäli äiti on sairaalahoidossa, niin isä voi tällöin viettää vanhempainvapaat, koska äiti on sairaana, ei äitiyslomalla. Toivottavasti tilanteesi ei mene niin pahaksi.
Kannattanee varautua varmasti jo nyt itsekin esim. säästämällä rahaa, että tarvittaessa voi palkata lastenhoito- tai siivousapua.
mutta kyllähän sitä voi mt-ongelmainen äitikin sterilisaatioon mennä.
Minulla on yllätysvauva 2 koeputki hedelmöityslasta joista toisen aikaan sanottiin 5% mahdollisuus tulla edes icsi menetelmällä raskaaksi. No tulin raskaaksi, suhde alkasi menee alamäkee. kattelin itselle ja lapsille asunnon, hups keikkaa sain tietää olevani raskaana ja viikkoja yli 20. Joten turha on kenenkään syyllistää ja olla tietävinään toisten asioista. Kukaan ei tiedä toisen jaksamista ja masennus on todella rankkaa ja niitä on monenlaisia toiset vajoo ihan psykoosiin asti.
Kerron omasta elämästäni, eli koitin tuossa tuon yllätyksen jälkeen vielä yrittää suhdetta mut eihän siitä mitään tullut. Pyysin neuvolasta apua kun kerroin et lähden nyt lasten kanssa eri osoitteeseen, neuvolassa ymmärrettiin mut tää etelä-pohjanmaalla on sellainen perhe apu et oli suurempia avun tarvitsijoita kun minä. 3 lasta, 6 vee, 1,6 vee ja alle vuoden ikäinen. Ja äiti romahtamis pisteessä. (eli noilla pienillä on minimaalinen ikäero)
Olen kärsinyt kans masennuksesta ja sit sainkin lääkäristä lähetteen takaisin mielenterveystoimistoon ja lääkärin ja hoitajan kanssa keskusteltiin ja tehtiin minun hyväksymänä lastensuojelu ilmoitus. Ja se oli suuri pelastus, lasten isä tajusi et hän ei voi kadota maanpinnalta ja olla välittämättä lapsista sekä minä saan mll hoitajan kotiin 2 kertaa kuukaudessa.
3:n lapsen yh äiti, ja nuorin tällä hetkellä 1,4 vee..