Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa jotenkin yleisesti verotus muuttunut tai kiristynyt?

Vierailija
13.09.2024 |

Minä ihmettelen, kun entisessä työssäni bruttopalkka oli noin 3560€ ja käteen jäi nettona verojen jälkeen aika lailla tasan 2700€. Nyt tämän vuoden helmikuun alusta olen ollut eri työpaikassa, jossa bruttona saan 3776€ ja nettona jää käteen 2742€. Tänään on palkkapäivä ja katsoin palkkakuitin. Minulla on sama työmatka kuin aiemmin. Voiko olla mahdollista, että kun palkka on noin 216€ isompi, niin nettona jääkin vain 42 euroa enemmän? Kysyin elokuussa palkanlaskijalle, että onhan verot ok. Vastaus oli, että on, verokortin mukaan. Olenko minä nyt jotenkin pompsahtanut eri veroprosentille saatuani reilut 200€ lisää palkkaa vai miten tuo on mahdollista?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressiivinen verotus. Veikkaan että tuossa mennään niillä rajoilla kun tapahtuu hyppäys veroprosentissa. Kai se silti kannattaa, koska eläkettäkin kertyy isommasta tulosta.

Vierailija
2/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiristynyt. ALV-kiristys tuntuu ennen kaikkea köyhillä, joilla kaikki raha menee kulutukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressiivinen verotus voisi olla pomppauksien sijaan lineaarista. Omaisuutta olisi hyvä myös verottaa kun kaikista rikkaimmat maksavat suhteessa vähiten veroja juurikin tuon omaisuusveron puutteen vuoksi. Ihme juttu että se poistettiin verotuksen parista.

Vierailija
4/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös monet kunnat nostaneet kunnallisveroa tälle vuodelle? Se voi selittää tuon, isommista ansiotuloista menee isommalla veroprosentilla toki, mutta kun lisäksi kunnallisvero noussut, niin yli 200€ lisätuloilla voi jäädä käteen vain reilut 40€ enemmän. Minkäs teet.

Vierailija
5/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun verotus on tasan tarkkaan se, minkä verokortin olet verottajalta saanut. Ei se vero muutu keskellä vuotta ellet itse ole sitä muuttanut tai tulosi ylittäneet vuositulorajaa.

Vierailija
6/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kiristynyt. ALV-kiristys tuntuu ennen kaikkea köyhillä, joilla kaikki raha menee kulutukseen.

Ja miten tämä näkyy muka palkkaerittelyssä?

Vierailija
7/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne palkanlaskijat aina tiedä. Mä sain nyt syyskuussa veronpalautusta 250 euroa. En ilmoittanut mitään työmatkakuluja yms., vaan minulta on kiskottu viime vuoden aikana 250 euroa liikaa veroja. Se on iso summa, yli 20 euroa joka kuukausi otettu palkasta liikaa veroja. Kun muutenkin on rahat ollut tiukilla, olisi enemmän mieltä lämmittänyt saada joka kuukausi ne 20 euroa omaan käyttöön. Teen osa-aikatyötä omasta tahdostani 6 t/pv, koska perheessä on 7-vuotias neurotyypillinen ja 9-vuotias nepsylapsi. Ei liity tähän, mutta mitään työttömyyskorvauksia en saa enkä ole työnhakijana, kun en kuitenkaan ottaisi kokoaikatyötä vastaan lasten takia.

Vierailija
8/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet verotiedot ovat tulleet verottajalta ennen kuin olet ehtinyt aloittaa uudessa työssä, joten se ei ole voinut mitenkään vaikuttaa veroprosenttiisi. Etkö sä itse yhtään seuraa, millä tulorajalla sun uusi veroprosentti on laskettu? Voi mennä omaveroon katsomaan mihin se helmikuu. alusta voimaantullut vero perustuu ja jos ei miellytä, niin voit laskettaa uuden verokortin loppuvuodelle.

Vierailija
9/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sun verotus on tasan tarkkaan se, minkä verokortin olet verottajalta saanut. Ei se vero muutu keskellä vuotta ellet itse ole sitä muuttanut tai tulosi ylittäneet vuositulorajaa.

Ei se aloittaja sitä kysynyt. Verokortti on voimassa 1.2. alkaen. Hän kysyi, onko verotus kiristynyt. Ei nyt tässä kuussa vaan tälle vuodelle. Tietysti se on hänen osaltaan kiristynyt, koska jos tulot ovat nousseet, niin varmaankin myös veroprosentti koko tulon osalta noussut.

Vierailija
10/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne palkanlaskijat aina tiedä. Mä sain nyt syyskuussa veronpalautusta 250 euroa. En ilmoittanut mitään työmatkakuluja yms., vaan minulta on kiskottu viime vuoden aikana 250 euroa liikaa veroja. Se on iso summa, yli 20 euroa joka kuukausi otettu palkasta liikaa veroja. Kun muutenkin on rahat ollut tiukilla, olisi enemmän mieltä lämmittänyt saada joka kuukausi ne 20 euroa omaan käyttöön. Teen osa-aikatyötä omasta tahdostani 6 t/pv, koska perheessä on 7-vuotias neurotyypillinen ja 9-vuotias nepsylapsi. Ei liity tähän, mutta mitään työttömyyskorvauksia en saa enkä ole työnhakijana, kun en kuitenkaan ottaisi kokoaikatyötä vastaan lasten takia.

Jaa, että sun mielestä se palkanlaskija laskee sun veroprosentin, millä ottaa ennakonpidätyksen? Kyllä se kuule pidätetään ihan sen mukaan, millaisen verokortin se verottaja on sulle tehnyt.

Vierailija
11/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on yksi verotusluokka keskellä keskituloisten verotusta missä verotus kiristyy. Jos on sen alle tai yli niin verotus kevenee. Ehkä kyse on siitä.

Vierailija
12/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aloittaja sitä kysynyt. Verokortti on voimassa 1.2. alkaen. Hän kysyi, onko verotus kiristynyt. Ei nyt tässä kuussa vaan tälle vuodelle. Tietysti se on hänen osaltaan kiristynyt, koska jos tulot ovat nousseet, niin varmaankin myös veroprosentti koko tulon osalta noussut.

No ei ne hänenkään kohdalla ole ne nousseet tulot millään voineet vaikuttaa 1.2. voimaan tulleeseen verokorttiin, kun ei se verottaja millään kykene ennustamaan, että ap aloittaa uudessa työssä helmikuun alusta. Uusi verokortti muodostuu edellisen vuoden tulojen pohjalta. Ja itselläni ainakin on verotus keventynyt joka vuosi.

Vierailija
13/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet verotiedot ovat tulleet verottajalta ennen kuin olet ehtinyt aloittaa uudessa työssä, joten se ei ole voinut mitenkään vaikuttaa veroprosenttiisi. Etkö sä itse yhtään seuraa, millä tulorajalla sun uusi veroprosentti on laskettu? Voi mennä omaveroon katsomaan mihin se helmikuu. alusta voimaantullut vero perustuu ja jos ei miellytä, niin voit laskettaa uuden verokortin loppuvuodelle.

Miten uudet verotiedot ovat olevinaan tulleen uudelle työnantajalle? Tuohan on pelkkää mutua. Jos työntekijä aloittaa työt kesken vuoden, ihan itse se verokortti pitää tilata ja ilmoittaa uudet tulot sitä tilatessaan. Ap on varmasti ilmoittanut uuden tulotasonsa mukaiset tiedot ja saanut niiden perusteella verokortin.

Vierailija
14/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siinä vielä kaikki. Vaikka saatkin bruttona palkkaa sen noin 3700 euroa tms, niin työnantaja joutuu maksamaan vielä enemmän, mitä sen 3700 euroa palkka maksaessaan. Siellä on työntekijöiltä "piilotettua" työeläkemaksua (muistaakseni) noin 15% jonka työnantaja maksaa, ja joka menee eläkkeisiin.

Mielestäni palkassa minkä työntekijä näkee, pitäis ilmetä koko palkkaamiskustannut, joka olisi tässä tapauksessa noin 4200 euroa, josta tosiaan jää käteen se 2700 ja risat.

Vierailija
15/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne hänenkään kohdalla ole ne nousseet tulot millään voineet vaikuttaa 1.2. voimaan tulleeseen verokorttiin, kun ei se verottaja millään kykene ennustamaan, että ap aloittaa uudessa työssä helmikuun alusta. Uusi verokortti muodostuu edellisen vuoden tulojen pohjalta. Ja itselläni ainakin on verotus keventynyt joka vuosi.

Yritä nyt ymmärtää, että jos lähdet uudelle työnantajalle kesken vuoden, verokortti tilataan sen tiedon mukaan, mitkä ovat uudet palkkatulot. Jos on vuoden vaihtuessa vanhalla työnantajalla töissä, verotustiedot tulee automaattisesti palkanlaskentaan.

Vierailija
16/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks se kuitenkin ole sun oma tehtävä arvioida omat tulosi niin, ettei tule palautusta ja tilata uusi verokortti niiden omien arvioiden pohjalta. Ja jokainen järkevä laskettaa itselleen omaverossa uuden veroprosentin viimeistää syksyllä, jottei tule yllätyksiä lopullisessa verotuksessa.

Vierailija
17/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tämä näkyy muka palkkaerittelyssä?

Ei se palkkaerittelyssä näykään, mutta se näkyy tilin saldossa, kun joudut ostamaan kaiken näköistä, josta sitten menee noussut ALV. Vähemmän jää tileistä käteen kuin ennen. 

Vierailija
18/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne hänenkään kohdalla ole ne nousseet tulot millään voineet vaikuttaa 1.2. voimaan tulleeseen verokorttiin, kun ei se verottaja millään kykene ennustamaan, että ap aloittaa uudessa työssä helmikuun alusta. Uusi verokortti muodostuu edellisen vuoden tulojen pohjalta. Ja itselläni ainakin on verotus keven

Lue nyt ihan itse se aloitus uudelleen. Ap kysyy palkanlaskijalta onko se vero otettu oikein eli ei siis itse edes tiedä, mikä hänen veroprosenttinsa on. Eikä osaa edes lukea palkkalaskelmaa, jossa nämä kaikki tiedot on näkyvissä eikä varsinkaan osaa itse laskea, paljonko hänen brutostaan pidätetään veroa.

Vierailija
19/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne hänenkään kohdalla ole ne nousseet tulot millään voineet vaikuttaa 1.2. voimaan tulleeseen verokorttiin, kun ei se verottaja millään kykene ennustamaan, että ap aloittaa uudessa työssä helmikuun alusta. Uusi verokortti muodostuu edellisen vuoden tulojen pohjalta. Ja itselläni ainakin on verotus keven

siis kuka tilaa? Ei ainakaan palkanlaskija.

Vierailija
20/30 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÖLÖHÖLÖHÖLÖHÖLÖ! Hirveä kädenvääntö saatiin aikaiseksi taas tästäkin aiheesta. Tulipa yllätyksenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi