Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saakohan kolmen lapseen vanhemmat kunnalta jotain apua Helsingissä?

Vierailija
05.03.2012 |

Yllätysvauvaa odotan, lapsen vauvan syntyessä 6- ja 3-vuotiaat. Meillä ei ole turvaverkkoja, saammekohan kunnalta esim kotiapua? Isompi lapsi tietty on syksyllä jo eskarissa, mutta 3-vuotias kotona.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tulin silti raskaaksi. Enkä käyttänyt sitä väärin, vaan ihan oikeaoppisesti. Miksi tämä asia on niin vaikea ymmärtää? Tiedoksi, että en lue enää vastauksianne senkin korppikotkat. Hukkukaa omahyväisyyteenne. t. ap

Huku sinä avuttomuuteesi.

Vierailija
62/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoidon tai kodinhoidon muodossa. Perhetyöntekijöiltä voi saada keskusteluapua, mutta heidän toimenkuvaansa ei kuulu esim. lastenhoito, kotityöt jne. Näitä palveluita voi ostaa siivousfirmoilta ym. ja omaan laskuun tietysti. Aivan sama, oli lapsia 1 tai 10.

Ystäväni joutui lonkkaleikkaukseen, kotona kävelemään opetteleva taapero ja mies ulkomailla töissä. Hän kysyi etukäteen apua kaupungilta (Hki) ja sai vastaukseksi, että jos ei pysty hoitamaan lastaan, voidaan sijoittaa lastenkotiin. Ystäväni oli aidosti järkyttynyt ja niin olimme me kaikki muutkin. Keksimme sitten toisen ratkaisun. Lapsi meni päiväkotiin ja muut ajat häntä hoiti muutaman aikuisen rinki. Minäkin asuin heillä pari viikkoa. Ystäväni tarvitsi myös apua ihan päivittäiseen toimintaan, aluksi pukemiseenkin.

Näin ovat asiat nyky-Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sä et tiedä edes sitä, että stadi o kaupunki ei kunta.

Vierailija
64/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungitkin ovat kuntia tietyssä mielessä.

Vierailija
65/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksat sen hoidon sitten itse. Pk-seutu on täynnä siivousfirmoja, palkkaat sieltä siivoojan.

Ja hoitoapua saat ihan omalla rahalla hoitajia välittävistä firmoista ja/tai yhdistyksistä. MLL, Väestöliitto, Kodinavux, Hoivanet.

Kotiruokaa myyviä firmojakin on, jos et jaksa laittaa ruokaa.

Eli ihan normaalia perhe-elämää normaalein tukitoimin - sitä mitä me kaikki muutkin elämme ja minkä me itse maksamme!

Vierailija
66/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selibaatti on varma ehkäisykeino. Myös jommankumman osapuolen sterilisaatiolla pääsee aikas todella lähelle.

Mutta onhan se tullut tässä jo ymmärrettyä, että sä ja miehesi ette vaan halua ottaa vastuuta omasta elämästänne. Mikään ei ole omaa syytä...

Taitaa olla lukihäiriöstä kyse kun ei ymmärrä tätä asiaa, ei. Kun minä siis käytin sitä ehkäisyä, mutta tulin silti raskaaksi. Tiesittekö, että mikään ehkäisykeino ei ole 100 % varma? Miksi masennukseen suhtaudutaan tällä tavalla? Tuleeko teille mieleen, että masentuneen on ehkä hieman haastavampaa selvitä siitä normaalista perhe-elämästä kuin sellaisen, joka ei ole masentunut?

Ja en todellakaan ole pyytänyt, että yhteiskunta hoitaisi minun lapseni, vaan tarkoitin esim siivousapua tai kerran viikossa tapahtuvaa lasten ulkoilutusta tms. Kyllä minä omat lapseni hoidan. t. ap

Vierailija
67/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kunnassa ei saa kunnalta mitään apua. Kun olin kolmannesta lapsesta hoitovapaalla (oli siis kolme alle 4v lasta yhtä aikaa minulla kotihoidossa) sairastuin itse pahasti. Olin kyvytön hoitamaan lapsiani lääkityksen takia, sain uupumuksesta rytmihäiriöitä. Lääkäri määräsi pakkosaikulle mutta sitä ei voinut pitää kun ei saanut apua mistään.

Isovanhemmat eivät ole viitsineet ikinä auttaa sekuntiakaan eivätkä auttaneet nytkään vaikka oli todellinen kriisi. SOitin kaikki läpi, sossun, neuvolan, perhetyön ja seurakunnan, mistään ei saa apua. Jos olisi ollut lastensuojelutapaus niin sitten olisi saanut 5pv vkossa kotihoitajan, mutta kun ei ollut lastensuojelu niin apua ei saanut mistään.

Olin aivan kanttuvei, nukahtelin kesken päivän, lapset tippui sylistä, kävelin päin seiniä (lääkityksen takia siis nämä kaikki) ja mielestäni lapset oli vaarassa. Viimein kun epätoivoisena tein uuden soittokierroksen kunta tarjosi HUOSTAANOTTOA.

Ongelma ratkaistiin sillä että mies otti 2kk palkatonta, talous meni aivat kuralle ja laskut jäi maksamatta ja lainat lyhentämättä, mutta tämän 2kk aikana sain levätä ja sain lääkityksen loppuun. Mutta APUA ei saanut mistään.

Eikä ole saanut sen jälkeenkään sekuntiakaan keneltäkään, totaalitukiverkottomia ollaan kolmen lapsen kanssa.

Näinhän se on että jos itse lapset hommaa niin ne on hoidettava vaikka pää kainalossa tai valtimosta veri roiskuen, mistään ei nykypäivänä apua saa.

Vierailija
68/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selibaatti on varma ehkäisykeino. Myös jommankumman osapuolen sterilisaatiolla pääsee aikas todella lähelle.

Mutta onhan se tullut tässä jo ymmärrettyä, että sä ja miehesi ette vaan halua ottaa vastuuta omasta elämästänne. Mikään ei ole omaa syytä...

Taitaa olla lukihäiriöstä kyse kun ei ymmärrä tätä asiaa, ei. Kun minä siis käytin sitä ehkäisyä, mutta tulin silti raskaaksi. Tiesittekö, että mikään ehkäisykeino ei ole 100 % varma? Miksi masennukseen suhtaudutaan tällä tavalla? Tuleeko teille mieleen, että masentuneen on ehkä hieman haastavampaa selvitä siitä normaalista perhe-elämästä kuin sellaisen, joka ei ole masentunut?

Ja en todellakaan ole pyytänyt, että yhteiskunta hoitaisi minun lapseni, vaan tarkoitin esim siivousapua tai kerran viikossa tapahtuvaa lasten ulkoilutusta tms. Kyllä minä omat lapseni hoidan. t. ap

Vierailija
69/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän leikkipuiston seinällä sitten on ilmoitus: "Hakekaa lapsiperheiden palveluseteliä, kokeilu alkanut tänä keväänä!"

Ihme vastauksia saat, ap!! Ymmärrän, että tarvitset apua! Ota vanhemmille lapsille pk paikat, eihän niitä ole pakko käyttää 5 pvä/vko. Et varmaan tarvitse muuta apua? Sen saat helpoiten, ilman mitään anomuksia (vrt. tuo palveluseteli).

Palstan mammojen pitäisi palata maanpinnalle, isompien pitäminen pk:ssa on ihan normaalia nykyaikaa.

(en puhu omasta perheestäni, vaan yleisesti)

Vierailija
70/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastattiin totuudenmukaisesti eli apua ei saa ellei siitä itse maksa.

Miksi meille raivoat? Turhauttuvaa, mutta vika nyt ei kuitenkaan ole meidän vastaajien.

Ehkä sun kannattaa jutella neuvolassa, sillä tuollainen pinnanpolttaminen on yks masennuksen oire eli kannattaa aloittaa lääkitys jo nyt.

Vierailija
71/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sustakin ole ihan oikein, että se apu menee niille,keillä on se kolme lasta, joista yhdellä on Downin syndrooma, ja kolmas syntyy muista syistä keskosena ja joutuu olemaan useamman kuukauden sairaalassa ja äiti siellä hänen kanssaan. Koetko sinä oikeasti tarvitsevasi ilmaista apua kolmen tavislapsen kanssa, joista yksi ei edes ole päivisin kotona. Ei millään kaupungilla ole varaa jakaa ilmaisia siivous- tai lastenhoitopalveluja kaikille, joilla on kolme lasta tai enemmän. Voitko edes kuvitella tilannetta, jossa yksi lapsistasi on esimerkiksi kehitysvammainen sairaalakäynteineen, fysioterapioineen ja yövalvomisineen ja itse olet sairas tai toisen sairaan lapsen kanssa sairaalassa? Ja kun edes tällaisille oikeasti apua tarvitseville perheille sitä on säälittävän vähän tarjolla, ihan itse on jaksettava.

Vierailija
72/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti kotipalvelu ei ole ilmaista ja sitä myönnetään harkinnan mukaan :

Hinta Kotipalvelun perhetyö on maksullista. Maksu määräytyy perheen tulojen, perheenjäsenten lukumäärän ja kotipalvelun perhetyön käyntien määrän mukaan.

Varhaisen tuen sosiaaliohjaus, neuvonta ja ryhmätoiminnat ovat maksuttomia.

Palvelun suunnittelu Varhaisen tuen palvelut ovat harkinnanvaraisia ja perhekohtaisia. Tarkoituksena on tukea ja ohjata perhettä selviytymään omatoimisesti arjessa.

Vierailija
73/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin ja olin muutamaan otteeseen sairaalahoidossakin. Kotiuttamisen koittaessa minulta kysyttiin haluaisinko palveluseteleitä kodinhoitoon toipumisajaksi. Ilolla otin vastaan viisi seteliä, ne pitää käyttää kesäkuuhun mennessä.

Saan siis kaupungin työntekijän meille tekemään mitä pyydän: siivoamaan tai tekemään kotitöitä, hoitamaan vauvaa jne. Maksan hänelle tietysti palkan, mutta se on suht edullinen eikä tarvi ainakaan miettiä työntekijän osaamista ja luotettavuutta toisin kuin joidenkin kaupan ilmoitustaululta bongattujen teinien kohdalla.

Ja meillä on vain yksi lapsi jolla on jopa isäkin (tosin yrittäjänä töissä tyypillisesti kuusi päivää viikossa klo 7-21).

Eli ap, kysy mahdollisuutta näihin palveluseteleihin vaikka neuvolassa!!!

Vierailija
74/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on vastattu ihan käsittämättömän ilkeästi ihan syyttä. Totta kai Helsingissäkin saa apua, jos sitä tarvitsee. Varhainen tuki on sitä varten, että perheen voimavarat arvioidaan ja tarvittaviin toimiin ryhdytään. Saattaa kyllä usein tarkoittaa lastensuojelun asiakkuutta. Mulla ei ole ollut synnytyksen jälkeistä masennusta, mutta muuten ymmärrystä elämää ja sen vaikeuksia kohtaan löytyy.

Vierailija
75/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ls-asiakkuus mätkähtää, jos jokin ei perheessä miellytä.

Eikä ap ole sairas, tyhmä ja laiska vain.

Vierailija
76/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, missä mättää?

Vierailija
77/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan tullut tarjoamaan apua. niin makaa kuin petaa. sitä paitsi, jos olet noin ponneton, niin miksi otat yllärivauvan vastaan?

Vierailija
78/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meillä ei ole koulua, ja kaikki lähimmätkin koulut on parakkikyliä.

Päivähoito on surkeaa ja terveyskeskus luokaton.

Syy on kuulemma rahapula.

Sitten joku vajakki puskee lapsia maailmaan tasaiseen tahtiin ja tykkää, että minun pitäisi vielä kustantaa hänelle siivooja ja hoitaja, kun hän on itse niiiiin avuton!

Veroprosenttini on 38, enkä silti kykene vastineeksi saamaan edes homeetonta koulua!

Vierailija
79/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun valvovat vain :D Tietenkin on sääli että meidän perhettä valvomalla resursseja menee hukkaan, menisivät mieluummin valvomaan johonkin kerrostaloghettoon vähän lännemmäksi.. vaikka Kontulaan.

Tarkennan vielä, että sairastumiseni oli puhtaasti fyysistä. Mutta voisin kuvitella, että ap voisi pyytää harkintaa palvelusetelioikeuteensa myös (ja nimenomanaan) tuon masennustaipumksensa perusteella.

Ärsyttää muuten suunnattomasti, kun tällä palstalla huudetaan suu vaahdossa mutu-"tietoa" ainoana oikeana totuutena. Nytkin suurin osa väittää ettei apua missään tapauksessa ole saatavilla vaikka totuus on toinen.

t. 58

Vierailija
80/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tilanne on tosi huono ja kaikesta joutuu maksamaan. Kannattaa tietysti ilmoittaa heti neuvolaan ja jos tulee masennus niin soitat heti perheneuvolaan, vauvaperheet ovat etusijalla. Itse sairastin masennusta ja minulla oli vauvan lisäksi aggressiivinen autisti hoidettavana, ainoa apu, jota saimme keskusteluavun lisäksi oli, että joku täti tuli viemään vauvaani ulos pari kertaa viikossa, maksusta (menee tulojen mukaan), oikeasti olisin tarvinnut apua autistin kanssa.

Tilanteesta selvittiin, mutta tuon kokemuksen jälkeen olen kyllä pitänyt perhetyön arvoa ihan nollana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi