Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saakohan kolmen lapseen vanhemmat kunnalta jotain apua Helsingissä?

Vierailija
05.03.2012 |

Yllätysvauvaa odotan, lapsen vauvan syntyessä 6- ja 3-vuotiaat. Meillä ei ole turvaverkkoja, saammekohan kunnalta esim kotiapua? Isompi lapsi tietty on syksyllä jo eskarissa, mutta 3-vuotias kotona.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta viestistä. :) Tunnut sen verran mukavalta ihmiseltä, että sinua auttaisi mielikseen.

Vierailija
42/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo, että kyseessä on yllätysvauva. Aikomusta ei ollut hankkia enempää lapsia, mutta tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Kas kun mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100% varma. t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa minulta murtui selkäranka. Sairaalan sosiaalityöntekijä nauroi ulos, kun yritin selittää, että on vähän vaikeaa perheen pyörittäminen siinä kunnossa.

Mies otti sitten puoli vuotta palkatonta vapaata.

Mitään apua emme kaupungilta saaneet - tai no, apuvälinekeskuksesta lainaan sellaiset pihdit, joilla saatoin noukkia tavaroita lattialta...

t. helsinkiläinen

Vierailija
44/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on kolme lasta. Siihenkään ei saa, saati sitten johonkin joka vapaaehtoisesti pusaa kolme lasta ilman tukiverkkoja.

Sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
45/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen toisen lapsesi jälkeen ja/tai miehesi steriloitavaksi.

Vierailija
46/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin todellakin tietää, oletteko te kaikki äitejä saati sitten monen lapsen äitejä, kun tunnutte noin hyvin tietävän oman jaksamisenne lisäksi myös muiden jaksamisen? Suomalaiset ovat siitä kummia, että kaikesta pitäisi selvitä yksin ja pienet lapsetkin laitetaan kulkemaan koulumatkat yksin kun eihän siinä mitään satu jne. Sitten ihmetellään, miksi suomalaiset ovat niin masentunutta kansaa jne. No vähän kun saisi empatiaa ja kannustusta niin eiköhän me kaikki jaksettaisi paremmin! t. ap

Vierailija
47/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeisen masennuksen itsekin 2 x läpikäyneenä tiedän, että odottajan tilaa jolla ollut masis seurataan odotusaikana tarkasti. Ja masennuslääkkeet voidaan aloittaa jo odotusaikana. Masentuneita äitejä on nykyään paljon joten ei yhteiskunnalla riitä apu kaikkien tukemiseen.

Kotiapua voi jossain kunnissa saada, mutta kyllä siitä hyvin monessa kunnassa peritään jonkinlainen maksu. Ja muutenkin jonot on pitkät. Synnytyksenjälkeinen masennus kun ei ole mitään muiden mielenterveysongelmien, päihdeongelmien ja väkivaltaisuuteen verrattuna.Ikävää, mutta näin se menee.

Yhteiskunta tukee jo monin tavoin, miksi sen pitäis -ilmaiseksi- hoitaa lapsesi. Miksi teet lapsia jos et jaksa hoitaa =0.

Ja ei nyt vittuile vaan ihan aidosti ihmettelen.

Tuet ja avut on tarkoitettu perheille jossa mm mielenterveysongelmaa tms ja silloinkin avun saaminen on siinä ja siinä.

Mutta ap taisi mainita kyseessä olevan yllätysvauva. Ja onhan synnytyksen jälkeinen masennus mielenterveysongelma?

Kai neuvolassa osataan ennakoida näitä masennusasioita ja sieltä parhaiten kertoa mahdollisista tukipalveluista? Varmastikin hyvä kartoittaa tilannetta ennenkuin olet täysillä masentunut.

Ainakin muistelisin, että mikäli äiti on sairaalahoidossa, niin isä voi tällöin viettää vanhempainvapaat, koska äiti on sairaana, ei äitiyslomalla. Toivottavasti tilanteesi ei mene niin pahaksi.

Kannattanee varautua varmasti jo nyt itsekin esim. säästämällä rahaa, että tarvittaessa voi palkata lastenhoito- tai siivousapua.

[/quote]

Vierailija
48/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän tarkemmin ennen vastaamista. Kun minä tulin raskaaksi EHKÄISYSTÄ HUOLIMATTA. Menikö jo perille. Se ei ole minun vikani. Se, että sinä et ole tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta ei anna sinulle oikeutta haukkua ja pilkata minua kuin joku keskenkasvuinen. t. ap

Vierailija
49/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet jo kahdesti masentunut, sinun olisi pitänyt huolehtia, että et enää tule raskaaksi.

Ja miten helvetin vaikeaa voi olla elää normaalia perusperhe-elämää?? Jos se todella on noin vaikeaa, soita lastensuojeluun. Sinnehän sinä sitten kuulut.

Vierailija
50/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joista yksi erityislapsi ja nuorimmalla oli 6kk kestävä koliikki. Eipä tullut mitään apuja vaikka oli diagnisoitu vakava masennus ja ahdistuneisuushäiriö

Ei kaikesta tarvitse selvitä itse, mutta väärin on myös olettaa, että yhteiskunta betalar kaiken ja hoitaa mukulatkin siinä sivussa.

Elämä on täynnä valintoja ja yksi niistä on se, että tekeekö lapsia jos tietää, että tukiverkkoa ei ole.

Haluaisin todellakin tietää, oletteko te kaikki äitejä saati sitten monen lapsen äitejä, kun tunnutte noin hyvin tietävän oman jaksamisenne lisäksi myös muiden jaksamisen? Suomalaiset ovat siitä kummia, että kaikesta pitäisi selvitä yksin ja pienet lapsetkin laitetaan kulkemaan koulumatkat yksin kun eihän siinä mitään satu jne. Sitten ihmetellään, miksi suomalaiset ovat niin masentunutta kansaa jne. No vähän kun saisi empatiaa ja kannustusta niin eiköhän me kaikki jaksettaisi paremmin! t. ap

Vierailija
51/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla lukihäiriöstä kyse kun ei ymmärrä tätä asiaa, ei. Kun minä siis käytin sitä ehkäisyä, mutta tulin silti raskaaksi. Tiesittekö, että mikään ehkäisykeino ei ole 100 % varma? Miksi masennukseen suhtaudutaan tällä tavalla? Tuleeko teille mieleen, että masentuneen on ehkä hieman haastavampaa selvitä siitä normaalista perhe-elämästä kuin sellaisen, joka ei ole masentunut?

Ja en todellakaan ole pyytänyt, että yhteiskunta hoitaisi minun lapseni, vaan tarkoitin esim siivousapua tai kerran viikossa tapahtuvaa lasten ulkoilutusta tms. Kyllä minä omat lapseni hoidan. t. ap

Vierailija
52/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla lukihäiriöstä kyse kun ei ymmärrä tätä asiaa, ei. Kun minä siis käytin sitä ehkäisyä, mutta tulin silti raskaaksi. Tiesittekö, että mikään ehkäisykeino ei ole 100 % varma? Miksi masennukseen suhtaudutaan tällä tavalla? Tuleeko teille mieleen, että masentuneen on ehkä hieman haastavampaa selvitä siitä normaalista perhe-elämästä kuin sellaisen, joka ei ole masentunut?

Ja en todellakaan ole pyytänyt, että yhteiskunta hoitaisi minun lapseni, vaan tarkoitin esim siivousapua tai kerran viikossa tapahtuvaa lasten ulkoilutusta tms. Kyllä minä omat lapseni hoidan. t. ap

Vierailija
53/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun logiikalla ap, ihminen voi tehdä tai tulla vahingossa raskaaksi vaikka 12 kertaa eikä se ole hänen vika ja yhteiskunta saa maksaa .

Just.

Kuule ap jos elämä on noin vaikeeta niin se kohtu kannattaa poistaa. Vanhoja ja sairaita ihmisiäkin elää YKSIN ja vaille apua, samoin yh.t. Enemmin minä heille sen avun suon kun ihmsille joka ei osaa edes huolehtia ehkäisystä.

Vierailija
54/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saathan sinä siivousapua ja ulkoiluttajia vaikka joka päivälle jos maksat siitä.

Siis itse, et maksata veronmaksajilla.

Vierailija
55/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niska ja käsi paskana. Arvaa tuliko apuja, ei.

Vierailija
56/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi maksaa sinun siivouksesi???

Vierailija
57/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tulin silti raskaaksi. Enkä käyttänyt sitä väärin, vaan ihan oikeaoppisesti. Miksi tämä asia on niin vaikea ymmärtää? Tiedoksi, että en lue enää vastauksianne senkin korppikotkat. Hukkukaa omahyväisyyteenne. t. ap

Vierailija
58/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saathan sinä siivousapua ja ulkoiluttajia vaikka joka päivälle jos maksat siitä.

Siis itse, et maksata veronmaksajilla.

Vierailija
59/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitää kyllä itse kustantaa ne siivousavut ja lasten ulkoilutus. Miksette palkkaa vaikka MLL:n hoitajaa viemään isompia lapsia ulos.

Ei olisi tullut mieleenkään edes kysellä mitään apuja vaikka itsellä hyvinkin identtinen tilanne pari vuotta sitten, välillä on työläämpää ja rankempaa elämä mutta kyllä siitä ihan itse pitää terveiden ihmisten selvitä. Luulen että suurin osa synnyttäneistä muuten on jollakin mittarilla "masentuneita" jos oikein alettaisiin diagnosoimaan. Valvominen ja hormonit jne.

Vierailija
60/109 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttamiseen vaan jos tekee kolme lasta, hoitaa kolme lasta.

Laki sanoo näin, mutta ei turvaa kolmenlapsen perheen kotiapua, koska ei ole rahaa.

Jos isommat on noin isoja, sinulla ei ole mitään syytä saada apua, kun mieskin on!

Lastensuojelulain 2§ (Finlex) mukaan lasten ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten pitää tukea vanhempia ja huoltajia näiden kasvatustehtävässä ja pyrkiä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain. Laissa todetaan, että ehkäisevällä lastensuojelulla edistetään ja turvataan lasten kasvua, kehitystä ja hyvinvointia sekä tuetaan vanhemmuutta. Ehkäisevää lastensuojelua on lainkohdan mukaan myös kunnan muissa palveluissa perheelle antama tuki silloin, kun perhe tai lapsi ei ole lastensuojelun asiakas. Kotipalvelu on tulkittavissa kyseisen lain tarkoittamaksi kunnan muissa palveluissa antamaksi tukimuodoksi.

Lastensuojelulaissa 7-8§ (Finlex) säädetään, että kunnan sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen ja kunnan muiden viranomaisten on yhteistyössä seurattava ja edistettävä lasten ja nuorten hyvinvointia sekä poistettava kasvuolojen epäkohtia ja ehkäistävä niiden syntymistä. Kunnan on lapsiperheille tarkoitettuja palveluja järjestäessään huolehdittava siitä, että näiden palvelujen avulla tuetaan vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lasten kasvatuksessa ja saadaan selville lasten, nuorten ja lapsiperheiden erityisen tuen tarve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan