Meistä tehty TÄYSIN aiheeton ls-ilmoitus!! Olen totaallisen järkyttynyt ja sokissa!
Joku "ystävällinen" naapuri asialla.
Tänään soittivat sosiaalivirastosta ja kertoivat tehdystä ilmoituksesta. Olen niin järkyttynyt, että tärisen, enkä pysty ajattelemaan selkeästi. Miten tämä on mahdollista?
Minä kuulemma huudan ja kiroilen lapsille aamusta iltaan. Minulla itselläni on kaksi vilkasta taaperoikäistä poikaa, sekä kaksi hoitolasta. (olen pph) Meteliä ja menoa, vauhtia ja vaarallisia tilanteita sattuu jatkuvasti. Ja ääntä lähtee neljästä alle 4-vuotiaasta. Olen yrittänyt ja yrittänyt keksiä syytä tälle, olen niin puulla päähän lyöty, kuin mahdollista. Isku vasten kasvoja, olen aivan lamaantunut tästä.
Rakastan lapsiani ja olen hyvin kiintynyt hoidokkeihini.
Nyt viime aikoina ollaan jouduttu olemaan paljon sisällä kovien pakkasten takia. Sekä yhdellä lapsella on paha atooppinen iho, eikä kestä tuulta ja tuiskua, ulkoilu olisi tuskaa hälle. Ehkä lisääntynyt meteli oli liikaa tälle naapurille?
Sossut ovat tulossa ensiviikolla tarkastuskäynnille, mitähän on odotettavissa?
Myönnän, että joskus tulee ärähdeltyä OMILLENI, varsinkin vanhemmalle pojalle, jolla paha uhmaikä painaa päälle ja kaikki tuntuu olevan kovin hankalaa. Varsinkin uloslähtötilanteet ovat kauheita, kun ei haluaisi pukeutua ulkovaateisiin. Laita siinä nyt sitten väkisin vaatteita vastaan raivoavalle taaperolle! Mutta en todellakaan täällä karju aamusta iltaan! Niinkuin ilmoittaja oli ystävällisesti kertonut. Ollaan ulkona 9-11, päikkäri aika 11.30-14.00, jolloin on täysi hiljaisuus ja ulos lähdetään taas klo 15->. Miten ihmeessä täällä voin edes huutaa, kun sisälläolo aika päivässä on pari hassua tuntia!! Tämä siis normaali päivärytmi, silloin kun päästään ulkoilemaan jne.
Apua! Voiko sitä ilmoittajaa saada mitenkään selville? Sanoivat, että nimetön ilmoittaja. Eikö tosiaan kysytä ilmoittajan nimeä lainkaan?
Kommentit (56)
Mun on pakko sanoa ap, että jos meidän PPH soittaisi tuollaisesta asiasta, olisin ihan hajalla lapsen äitinä. Todennäköisesti pyytäisin siirtoa toiselle hoitajalle. Koen, että mulla ei äitinä ole mahdollisuutta antaa edes teoreettista toista mahdollisuutta. Pph on lasten kanssa yksin, se on vanhemmalle muutenkin vaikea asia. Ei ole valvontajärjestelmää. On luotettava vieraaseen ihmiseen. Jos tulisi soitto että kai todistat etten huuda ja kiroile lapsellenne, niin ikävä kyllä tiedän mitä mun pitäisi tehdä hoitosopimukselle :( Tämä ei todellakaan auta tilannettasi, mutta näkökulma tämäkin enkä usko että olen ainoa joka ajattelen näin. Se tekee aiheettoman ilmoituksen tekemisestä vielä tuomittavampaa sinulle, koska tässä on myös ammatillinen uskottavuus ja luottamus kyseessä.
Mun on pakko sanoa ap, että jos meidän PPH soittaisi tuollaisesta asiasta, olisin ihan hajalla lapsen äitinä. Todennäköisesti pyytäisin siirtoa toiselle hoitajalle. Koen, että mulla ei äitinä ole mahdollisuutta antaa edes teoreettista toista mahdollisuutta. Pph on lasten kanssa yksin, se on vanhemmalle muutenkin vaikea asia. Ei ole valvontajärjestelmää. On luotettava vieraaseen ihmiseen. Jos tulisi soitto että kai todistat etten huuda ja kiroile lapsellenne, niin ikävä kyllä tiedän mitä mun pitäisi tehdä hoitosopimukselle :( Tämä ei todellakaan auta tilannettasi, mutta näkökulma tämäkin enkä usko että olen ainoa joka ajattelen näin. Se tekee aiheettoman ilmoituksen tekemisestä vielä tuomittavampaa sinulle, koska tässä on myös ammatillinen uskottavuus ja luottamus kyseessä.
en tunne hoitajaa vuosien takaa, vasta vähän aikaa. En voisi olla varma. Kauhea tilanne olisi. Kyllä tuossa pph:lle tulee isoa ammatillista haittaa mielestäni.
Siis ilmoitus aiheeton ja sinä purkaisit hoitosopimuksen?
en tunne hoitajaa vuosien takaa, vasta vähän aikaa. En voisi olla varma. Kauhea tilanne olisi. Kyllä tuossa pph:lle tulee isoa ammatillista haittaa mielestäni.
Siis ilmoitus aiheeton ja sinä purkaisit hoitosopimuksen?
todetan aiheettomaksi sinulla ei olisi itään mahdollisuutta saada lasta muualle hoitoon.
Ja en ketään pyytänyt todistamaan puolestani, vaan kysyin että kuuluuko huutoa jne..
Meillä on hyvät ja läheiset välit kaikkien kanssa ja jokainen heistä kertoi kysymättä, että kertovat oman kantansa asiaan, eivätkä missään tapauksessa harkitse siirtoa tai sopparin purkua. Mutta kyllä tämä varmasti vaikuttaa jatkossa lasten hoitoonsaantiin. =(
Voiko ihmiset tosiaan olla niin tyhmiä, että jos ja kun ilmoitus todetaan aiheettomaksi, niin se olisi syy olla laittamatta lapsia tällaiselle hoitajalle. Mistä muuten mahdolliset tulevat asiakkaat voivat tietää, että ilmoitus on tehty? Ei kai sitä tietoa mihinkään levitetä.
Mun yhdestä lapsesta on tehty ls-ilmoitus. Olen pph ja lapsia on riittänyt hoitoon, jopa tunkua on mulle. Ei edes mun ohjaaja tiedä, että ilmoitus on tehty.
että perättömästä ilmoituksesta pitää tehdä kunnianloukkauksesta rikosilmoitus. Silloin poliisi selvittää ilmoituksentekijän jos se ei sossulla ole tiedossa. Ja sitä helpommin saavat työnsä tehtyä jos se sossulla on, mutta eivät sitä ole voineet sinulle kertoa.
Kiusantekoon on puututtava. Tee ihmeessä ilmoitus. Sellaisia sairaita ihmisiä on kyllä kiusallisen paljon jotka pystyvät tuuosta noin vain kyseenalaistamaan sinun äitiytesi ja ammattitaitosi perättömiin väitteisiin pohjautuen.
siltä, että ilmoituksen tekijä saattaa olla tuo lapseton vanha piika. Varsinkin jos omassa elämässä ei paljon tapahdu, on aikaa kytätä naapureita. Lapseton ihminen ei myöskään ymmärrä, kuinka paljon lapsista voi lähteä ääntä ihan normaalielämässä.
Varmahan asiasta ei voi olla...
Voiko ihmiset tosiaan olla niin tyhmiä, että jos ja kun ilmoitus todetaan aiheettomaksi, niin se olisi syy olla laittamatta lapsia tällaiselle hoitajalle. Mistä muuten mahdolliset tulevat asiakkaat voivat tietää, että ilmoitus on tehty? Ei kai sitä tietoa mihinkään levitetä. Mun yhdestä lapsesta on tehty ls-ilmoitus. Olen pph ja lapsia on riittänyt hoitoon, jopa tunkua on mulle. Ei edes mun ohjaaja tiedä, että ilmoitus on tehty.
Oliko ilmoitus aiheeton? Aiheellinen? Mitä seurasi?
-aloittaja
ole sitä ilmoittanut? Ja ei, ilmoittajan ei tarvitse kertoa nimeään jos ei halua.
Puhelutiedoista, ip-osoitteesta... Nyky-yhteiskunnassa on aika helvetin vaikea pysyä nimettömänä. Kaikesta jää jälki.
mutta pakko sanoa, että olisi se shokki, jos meidän pph:sta olisi tehty ls-ilmoitus siltä ajalta kun oma lapsi on siellä hoidossa. Pikemminkin ihmettelen, jos valtaosa äideistä ei asiasta huolestuisi.
Miten ls-ilmoitus varmistetaan aiheettomaksi? Jos joku on huutanut ja kiroillut hoitolapsille, ei siitä mitään todistetta ole kuin sana sanaa vastaan.
Mutta ap sulla on kuitenkin parempi tilanne, kun sinulla on niin läheiset välit omien hoitolastesi vanhempiin, että he eivät usko sinusta tehtyyn ilmoitukseen. Itse en hoitajaamme tunne sen kummemmin ja lapsi on ollut hoidossa muutaman kuukauden. Ihan hyvin on mennyt, mutta fakta on se, että kun ovi menee kiinni, en minä tai kukaan muu aikuinen tiedä, mitä oven takana tapahtuu. Ei voi kuin luottaa.
T. aiemmin kirjoittanut
Voiko ihmiset tosiaan olla niin tyhmiä, että jos ja kun ilmoitus todetaan aiheettomaksi, niin se olisi syy olla laittamatta lapsia tällaiselle hoitajalle. Mistä muuten mahdolliset tulevat asiakkaat voivat tietää, että ilmoitus on tehty? Ei kai sitä tietoa mihinkään levitetä. Mun yhdestä lapsesta on tehty ls-ilmoitus. Olen pph ja lapsia on riittänyt hoitoon, jopa tunkua on mulle. Ei edes mun ohjaaja tiedä, että ilmoitus on tehty.
Oliko ilmoitus aiheeton? Aiheellinen? Mitä seurasi?
-aloittaja
He eivät siis käyneet meillä ollenkaan. Kertakäynti riitti ja siellä todettiin, ettei ole aihetta jatkotoimiin. Lasta ja meitä vanhempia "kuulusteltiin" ja varmistettiin, että lapsen asiat ovat kunnossa. En haluaisi tämän enempää kertoa asiasta. Hyvin se teilläkin menee. Ole huoleti.
silloin saa paljastaa. Ei siinä ole mitään syytä ruveta rikosilmoituksia tehtailemaan, koska tuskin kovin moni on niin sairas, että turhaan ja kiusallaan ilmoituksia tehtailisi. Ilmoituskynnys on tehty matalaksi juuri siksi, että asioihin voitaisiin puuttua ajoissa JOS on tarvetta. Tämän vuoksi sosiaaliviranomaistenkin on reagoitava kaikkiin ilmoituksiin, vaikka ne heti vaikuttaisivatkin turhilta. Koskaan kun ei voi tietää.
Jos joku tekee sinusta toistuvasti tekaistuja, aiheettomia ilmoituksia, niin totta kai teet rikosilmoituksen. Kyse ei ole ainoastaan perheen ahdingosta, joka on joutunut aiheettoman ilmoituksen kohteeksi, vaan myös viranomaistyöskentelyn häirinnästä, joka vie resursseja pois niiltä perheiltä ja ennen kaikkea lapsilta, jotka sitä apua tarvitsevat.
Ihmisiä on tuomittu oikeudessa aiheettomista lastensuojeluilmoituksista. Tekijän saa AINA selville, jos poliisi alkaa selvittää asiaa.
jos ilmoitus todetaan PERÄTTÖMÄKSI ja vahingoittamis-/kiusaamismielessä tehdyksi eli oikeuskäsittelyn jälkeen. Muussa tapauksessa ei. Lakihan antaa suojan ja mahdollisuuden tehdä ilmoituksen nimettömänä. Eli älä usko näitä, jotka muuta väittävät, koska eivät tiedä mistä puhuvat.
t. lastensuojelun sossu
Kyllä lain henki on selkeästi se, että perheelle kuuluu kertoa, kuka ilmoituksen tekee. Ne tilanteet, joissa tekijää ei kerrota, on poikkeustapauksia. Tästä mm. http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
Monet lapsettomat vanhat piiat on katkeria.
Ei miestä, ei lapsia.
Voi oikeasti vihata lapsia ja mekkalaa, koska on jo niin katkeroitunut.
Lapset saa huutaa, mutta aikuinen ei.
Toiset voi tehdä ilmon yhdestäkin huudosta ja sitten liioitellaan asiaa.
...että ap soitti hoitolastensa vanhemmille ja kysyi "kuuluuko huutoa jne". Kai hän itse tietää kuuluuko huutoa!
Jos olisin hoitolapsen vanhempi en voisi päätellä tuosta mitään muuta kuin että huutoa on mutta on luullut ettei sitä kukaan kuule.