Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tekemässä rikosilmoituksen blogista

Vierailija
29.02.2012 |

jossa koko ajan käytetään toisten kuvia ilman lupaa.

Poliisit otti ihan asiallisesti tutkittavakseen tekijänoikeusrikkomuksena.

Perästä kuuluu!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoituksen asiasta ja poliisi etsii rikosnimikkeen.

Minulle ne sanoivat Rikoslaki 49 luku, 1 §. Tekijänoikeusrikos.

POliisi tutkii, syyttäjä myöhemmin päättää nostetaanko syytettä. Nyt asiaa ja sen oikeellisuutta pohtii kuitenkin joku viranomainen.

-ap

Vierailija
22/24 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valokuvan oikeudet vai kuvaaja.

Kaikkia oikeuksia ei katsos aina siirretä.

Ja sitä ei voi tietää, jos ei kysy lupaa (ja tiedän, että yleensä firmat omistaa kuvat).

Mutta myös jotkut yritykset haluavat huolehtia omaisuudestaan!

Mutta niinkuin sanoin, nyt asiaa tutkii viranomainen, joten täällä on turha käydä juridista pohditaa.

-ap

bloggaajan kuvan omille nettisivuilleen kertomatta kuvan alkuperää. Jos ei olisi tiennyt, olisi luullut, että kuva on kyseisen firman oma, jonka mainostoimisto tms. oli ottanut. Firma oli ruotsalainen.

Bloggaaja otti yhteyttä firmaan tuloksetta. Kun suomalainen maahantuoja kuuli asiasta, alkoi tapahtua. Tuli vihdoin pahoittelut, kuva poistettiin firman nettisivuilta ja bloggaaja sai palkkion, joka hänelle olisi pitänytkin kuvasta maksaa tekijänoikeuksien takia. Mutta lupa olisi pitänyt pyytää ensin. Poliisia ei asiassa tarvittu ja mitäpä se olisi voinut tehdäkään.

Toisinpäin sama asia ei ole yhtä yksioikoinen. Jos minä laitan blogiini jonkun firman sivuilta napatun kuvan tuotteesta, se on puhdasta ilmaista mainosta yritykselle, mutta minä en saa siitä mitään taloudellista hyötyä. Siinä mielessä ap on nyt pahasti hakoteilla. Mainittakoon vielä, etten itse bloggaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se se Mikko-salarakas-blogi? Oliko sinne ilmestynyt muiden ottamia kuvia?

Kuvista se on kyl aina ilmoittanut mistä ne on otettu ainakin, mutta biiseistä on sitä mieltä ettei tartte ilmoittaa ettei oo oma teksti, ja kukaan ei sille mitään voi.

Vierailija
24/24 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetin sähköpostin muistaakseni ainakin Arabialle ja Marimekkoon ja kysyin saanko käyttää heidän tuotteistaan otettuja kuvia, jotka ovat netissä. EIVÄT EDES VASTANNEET MINULLE!

Joten vedin sen johtopäätöksen, että ei heitä kiinnosta ja vähintään tämä on heille mainosta.

Eräs bloggari.