Siis kannattaako joku oikeasti eläkeiän nostamista???
En käsitä. Jos on koko elämänsä raatanut töissä, niin eikö ole oikeasti ansainnut kunnollisia eläkepäiviä 64 vuoden paikkeilla? Minulla on niin monta ystävää, ketkä jo hartaasti odottavat eläkepäiviään alkavaksi, kituvat vielä viimeisiä vuosia töissä.
Tosi kivaa, kun säästetään tällasesta. Työtekijät kuolee sitten jo ennen eläkettä, no on ainakin edullista yhteiskunnalle joo. Mutta missä on ihmisarvo ja kunnioitus, palkka pitkästä työstä Suomessa?
Kommentit (52)
juuri niitä poliitikkoja eduskuntaan, jotka ovat päättäneet asiat suurten ikäluokkien edun mukaisesti, tulevista ikäluokista piittaamatta. Kun ikäluokkien kokoerot ovat mitä ovat, nuorten äänestämät poliitikot eivät tule pääsemään valtaan ennen kuin on jo aivan liian myöhäistä, eli vasta kun suurista ikäluokista suuri osa kasvaa heinää.
Demokratia on muuten hyvä systeemi, mutta ikäluokkien kokoeroja tulisi tasapainottaa siten, että yksi ikäluokka ei voisi jyrätä tällä tavoin. Itsepä ovat valinneet säätää itselleen liian pienet eläkemaksut aikanaan, samalla kun omille vanhemmilleen maksoivat paljon pienemmät eläkkeet kuin nyt itselleen vaativat. Minusta omalla ikäpolvellani ei ole moraalista vastuuta rahoittaa tällaisten käenpoikien eläkkeitä, ja tarvittaessa aionkin mm. siirtää yritykseni ulkomaille.
vaan tieten tahtoen säätivät eläkemaksunsa noin puoleen siitä, mitä olisi tarvittu tuohon omien eläkkeiden maksuun. Nyt sitten paljon pienemmät nuoret ikäluokat pannaan maksamaan näiden suurten massojen vapaamatkustus! Kyllä sieppaa, varsinkin kun nykyaikana työllistyminen on hyvin paljon vaikeampaa kuin suurilla ikäluokilla aikanaan oli.
Kiitos vain tästä jättämästänne taakasta.
jotka eivät uskalla tehdä eläkkeisiin leikkauksia. Muun muassa porvaripuolueet kosiskelevat eläkeläisiä joka vaalien alla. Turha siitä on suuria ikäluokkia syyttää: eivät he lakeja laadi.
juuri niitä poliitikkoja eduskuntaan, jotka ovat päättäneet asiat suurten ikäluokkien edun mukaisesti, tulevista ikäluokista piittaamatta. Kun ikäluokkien kokoerot ovat mitä ovat, nuorten äänestämät poliitikot eivät tule pääsemään valtaan ennen kuin on jo aivan liian myöhäistä, eli vasta kun suurista ikäluokista suuri osa kasvaa heinää.
Demokratia on muuten hyvä systeemi, mutta ikäluokkien kokoeroja tulisi tasapainottaa siten, että yksi ikäluokka ei voisi jyrätä tällä tavoin. Itsepä ovat valinneet säätää itselleen liian pienet eläkemaksut aikanaan, samalla kun omille vanhemmilleen maksoivat paljon pienemmät eläkkeet kuin nyt itselleen vaativat. Minusta omalla ikäpolvellani ei ole moraalista vastuuta rahoittaa tällaisten käenpoikien eläkkeitä, ja tarvittaessa aionkin mm. siirtää yritykseni ulkomaille.
Tuo viimeinen lause on tyypillistä toooosi pelottavaa uhkailua. Justiinsahan tästä tehtiin selvityskin, että hyvin harva yritys oikeasti siirtää toimintaansa mihinkään.
Tuo viimeinen lause on tyypillistä toooosi pelottavaa uhkailua. Justiinsahan tästä tehtiin selvityskin, että hyvin harva yritys oikeasti siirtää toimintaansa mihinkään.
Kyseessä ei ole uhailu siinä mielessä, että yritykseni ei ole mitenkään suuren suuri, eikä koko maan talous pyöri sen varassa. Mutta ihan faktan esitin. Minun olisi jo valmiiksi muutenkin helpompaa toimia ulkomaisena yrityksenä, ja Suomeen firman perustin siihen liittyvistä vaikeuksista huolimatta ihan typerää isänmaallisuuttani.
Presidentiksi äänestin Haavistoa, tärkeimpänä syynä juurikin mainittu sukupolvien välinen kuilu. Haavisto ymmärtää meidän nuorempien elämää, Niinistö ei. Toisaalta pressalla on paljon vähemmän vaikutusta arkielämään kuin vaikkapa eduskunnalla ja kunnilla, joten pressanvaalit eivät siksi ole niin kiinnostava juttu. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, että valitsen aina ehdokkaani huolella, koska toistaiseksi suurien ikäluokkien äänestäjiä vain on niin paljon enemmän, että he määräävät tahdin, samalla kun oman ikäpolveni elämä valuu hukkaan maamme vanhentuneiden rakenteiden ja yleisen taloustilanteen vuoksi.
Yritän olla katkeroitumatta.
en jaksaisi seitsämänkymppisenä mummona hoitaa toisia vanhuksia...
Olen koko työssäoloaikana laittanut sivuun 300e kuukaudessa eläkesäästöön.
Voin jäädä hyvin ansaitulle eläkkeelle vaikka 50 vuotiaana jos haluan.
Töissä olen ollut 19 vuotiaasta asti säännöllisesti ja nyt olen 41 v.
Mukavat säästöt ja edelleen säästän.
Ja en ole ole mikään huippupalkkalainen vaan täällä paljon parjattu lastenhoitaja.
Markka aikana laitoin säästöön joka kuukausi 400 markkaa.
Elakeika maaritettiin alunperin niin, etta suuri osa tyontekijoista ehti kuolla ennen sen saavuttamista. Tyossakayvat maksoivat elakkeet niille, jotka pysyivat hengissa elakeikaan asti. Toimiva jarjestelma niin kauan, kun tyotatekevia oli reippaasti enemman kuin elakelaisia. Nyt elakkeen saajien osuus vaestosta on kasvanut kohtuuttoman suureksi ja jostain on pakko joustaa.
Laskisin myos elakkeita kautta linjan ja kannustaisin vanhuksia osa-aikatyohon pitamaan mielen ja kehon aktiivisina.
Jos joku haluaa omilla rahoillaan jäädä työelämästä ennen sovittua ikää, niin jääköön. Mutta valtion tulisi verovaroilla kustannettua eläkettä maksaa vasta sovitusta iästä alkaen. Joka voisi mielestäni nykymaailmassa olla vaikkapa jopa 70 vuotta.
...mutta elaketta ei valttamatta silti saa.
Tarkistin juuri, etta minulla (1974 syntyneella naisella) tamanhetkinen valtionelakkeen alkamisika tulisi olemaan 67v. Talla hetkella valtionelaketta saa maksimissaan noin 100 puntaa viikossa eli nelisensataa per kuukausi.
Jos pysyn terveena, aion kylla jatkaa tyoelamassa vaikka osa-aikaisesti kahdeksankymppiseksi. Sitten alkaa varmaan jalka jo painaa sen verran, etta taytyy ottaa rauhallisemmin.
Jos joku haluaa omilla rahoillaan jäädä työelämästä ennen sovittua ikää, niin jääköön. Mutta valtion tulisi verovaroilla kustannettua eläkettä maksaa vasta sovitusta iästä alkaen. Joka voisi mielestäni nykymaailmassa olla vaikkapa jopa 70 vuotta.
Juuri nain - elakkeelle voi jaada silloin, kun itsea huvittaa, mutta rahaa ei tule ennenkuin on esim. juuri 70v. Kukin rahoittakoon valivuodet miten parhaaksi katsoo.
Juuri nain - elakkeelle voi jaada silloin, kun itsea huvittaa, mutta rahaa ei tule ennenkuin on esim. juuri 70v. Kukin rahoittakoon valivuodet miten parhaaksi katsoo.
Eri asia sitten, jos raskas fyysinen työ on kuluttanut ihmisen loppuun, mutta harvempi sellaista työtä nykyaikana tekee.
Mun mielestä eläkeiän pitäisi olla sidoksissa uran pituuteen.
Olen alottanut työt 18 vuotiaana ja tätä vauhtia kun eläkeikää nostetaan, niin se on varmaan 68 sitten kun mä pääsen eläkkeelle. 50 vuotta duunia ja parin vuoden päästä jo kuolenkin! Ai että kun mukava! Ja tosi reilua, kun nää ikiopiskelijat opiskelee 35 vuotiaaks asti ja tekee 30v töitä ja se on siinä..
Harmi että niin moni on jo kuollut ennen tätä..
No sehan se koko pointti onkin. Elakkeisiin on hyvin varaa niin kauan, kun suuri osa tyontekijoista kuolee ennenkuin saavat niita. Siksi elakeian tulisi nousta keskimaaraisen elinajan mukana.
Jos kerran väittämäsi on, että moni.
Mun mielestä eläkeiän pitäisi olla sidoksissa uran pituuteen.
Olen alottanut työt 18 vuotiaana ja tätä vauhtia kun eläkeikää nostetaan, niin se on varmaan 68 sitten kun mä pääsen eläkkeelle. 50 vuotta duunia ja parin vuoden päästä jo kuolenkin! Ai että kun mukava! Ja tosi reilua, kun nää ikiopiskelijat opiskelee 35 vuotiaaks asti ja tekee 30v töitä ja se on siinä..
...niin hänellä on ollut myös mahdollisuus säästää sen verran rahaa, että voi jäädä eläkkeelleen jo tuota virallista ikää aikaisemmin.
Nykyiset ikiopiskelijat opiskelevat, koska töitä ei kerta kaikkiaan ole kaikille.
viime su kun olin kirkossa, kaikki kuolleet (6kpl) olivat kuolleet ennen 70v
Harmi että niin moni on jo kuollut ennen tätä..
No sehan se koko pointti onkin. Elakkeisiin on hyvin varaa niin kauan, kun suuri osa tyontekijoista kuolee ennenkuin saavat niita. Siksi elakeian tulisi nousta keskimaaraisen elinajan mukana.
Takavuosina eläkkeellä ei ehditty olla ollenkaan tai vain pari vuotta. Nyt suuret ikäluokat köllöttelee jopa 30 v.
viime su kun olin kirkossa, kaikki kuolleet (6kpl) olivat kuolleet ennen 70v
anopin vanhemmat elivät yli 90-vuotiaiksi ja hänen sisaruksistaan osa on jo yli 80 v ja terveitä, mun äiti on 85 ja täysin terve, kaverin isovanhemmat sisaruksineen elivät/elävät ysikymppisiksi
ihan järjetön ehdotus :( ainakin meidän keskituloisten raatajien mielestä.
elää ja voi hyvin"?
Euroopassa kutakuinkin kaikkialla on suurten ikäluokkien aiheuttama tulppakupla samassa vaiheessa kuin meilläkin ja julkinen sektori turvonnut ja turpoamassa edelleen.