ärsyttävä pilkun *ussija päiväkodilla
Päiväkoti aukeaa 6.30 ja meidän lapset menevät silloin sinne, kun minulla alkaa seiskalta työt.
Yleensä ollaan 6.25 päiväkodilla ja työntekijä availee ovia ja tekee omia hommiansa kun minä riisun lapsilta ulkovaatteet, pesetytän kädet yms. olen itse takaisin autossa 6.35, töihin ehdin juuri ja juuri, 6.59 leimaan itseni sisään.
Tänään olimme päiväkodilla viisi minuuttia normaalia aiemmin ja siellä oli jo valot. Olin tosi tyytyväinen, että tänään minulla olisi muutama minuutti enemmän aikaa työmatkaan, kun oli huono kelikin mutta...
Ovet oli vielä lukossa ja työntekijä touhuili sisällä. Koputin oveen, ei tapahtunut mitään, lapset mölysi ikkunan takana, työntekijä käveli ikkunan edestä muttei ollut huomaavinaankaan. Lapseni hakkasi ikkunaa, ei mitään reaktiota. Sitten yhtäkkiä käveli oven ohi ja vilkaisi ovelle muttei tehnyt mitään elettä meidän suuntaan, käveli toimistoon. Oletin että hakee avaimen, mutta se kesti ja kesti. Olihan hällä täytynyt se avain jo olla kun oli sisäänkin itse päässyt. Sitten tasan puolelta avasi oven, ja hymyili että olihan teillä se hoidon tarve 6.30?
Viddu mikä kommari, seisotutti meitä ihan huvin vuoksi 10 minuuttia pihalla.
Niin ja myöhästyin sitten töistä muutaman minuutin...
Kommentit (153)
Ei se ole mikään mummola vaan laitos missä on töissä työntekijöitä (joilla on myös muuta elämää). Yleensä mikään firma ei vastaa puheluihin ennen aukioloaikaa, ei mikään tavaratalokaan aukaise ovia vaikka pihalla seisoisi lauma ihmisiä. Miksi niin moni vastaa täällä, että kyllähän päiväkoti joustaa joka suuntaan?
Vaikka päiväkoti voi olla auki klo 17.30 asti (Helsingissä), mutta viimeisen haettavan hoitoaika on ilmoitettu klo 17, niin päiväkoti menee kiinni klo 17. tasan. Ei siinä ole mitään joustovaraa sille päivälle. Hyvissä ajoin ilmoitettu hoidon tarve sinne klo 17.30 asti on järjestettävissä ja silloin iltavuorolaisen työaika muutetaan alkavaksi puolituntia myöhemmin.
Ehkä kaikille perheille päiväkoti ei ole toimiva hoitoratkaisu ja silloin kannattaisi harkita jotain muuta, vaikka yksityisen hoitajan palkkaamista?
että olen päiväkodissa työssä.
Eräs yh-äiti hakee lapsensa aina viimeisenä, ja just viimetipassa. Tarkoitan viimetipassa sitä, että vaikka moni ei täällä ole tiennyt/ymmärtänyt niin ensiksikin joka päivä on jollain hoitajalla vuoronsa olla yliaikaa siltä varalta että joku vanhempi ei haekaan ajoissa lastaan.
Eli matkoissa jne. voi tulla ongelmia, siksi päiväkodisssa ollaan oikeasti hieman myöhempään kuin mitä viralllinen sulkemisaika on.
Se aika on työntekijän työaikaa ja hän on sinä päivänä saanut tulla tietty myöhemmin työhön, ei siis ole ylityöss kuten 69 kerroit.
No se viimetipassa haku omalla kohdallani: koska ovet pitää sulkea ennen työntekijän poistumista, joissakin turvallisuusjututkin kuntoon, roskat kenties vietävä, vastattava ehkä puhelimeen jne. niiin on kurjaa lähteä ovikierrokselle lapsen kanssa.
Joudun kuitenkin ottamaan lapsen mukaani, koska vara-aika kuluu ja äitiä ei näy...
Otan yleensä kassinikin jo ulos sitten mukaan, niin pääsen suoraan juna-asemalle.
Kerroin työkaverille että miksi tämä samainen lapsi saa olla että ettekö muut ole sanoneet mitään.
Minulle vastattiin ettei auta sanomiset ja oikeastaan ei saa sanoa kun on subjektiivinen päivähoioito-oikeus. Täh. Kyllä sen tiedän mutta en hyväksy että aina menee ½ tuntia alkuperäisestä sovitusta yli.
Kerroin tälle äidille että minun viimeinen junani lähtee klo.18.00 paikkeilla ja matkaa on aemalle suht paljon. Haluaisin että olisin saanut laitetttua ovet rauhassa kiinnni jatrkistaa että kaikki on OK, lähdenhän viimeisenä ja viimetipassa juoksu junalle...
Eräässä päiväkodissa josku vanhemmat myöhästyivät haussa.
Minun oli silloinkin ehdittävä ensin bussiin, sitten junaan...
Kaikkki meni hyvin vaikken ehtinyt bussiin, sillä pyysin äitiä/isää viemään asemalla.
Yleensä kysyivät tarvitsenko kyytiä vaikkei myöhästelleetkään.
Maalaisjärjellä, no minäkin kehtasin kysyä kyydin koska vanhempi ei tullut ajoissa.
ovat toosi kivoja hoitsuja kun tulevat aikasemmin töihin ja avaavat teille ovet sen 10 min aikasemmin?
MITÄ JOS itse olisit toosi kiva vanhempi ja toisit lapsesi päiväkotiin vasta kun se aukeaa ja menisit töihin sen 10 minuuttia myöhässä. Miksi sinä et voi muuttaa työaikojasi tarhan takia? Miksi jonkun muun täytyy tehdä se teidän takia?
etenkin kun lapseni ovat yleensä aina hoidossa 6.30-15.45
Minulla ei ole ollut ongelmaa kuin tämän yhden hoitajan kanssa ja nyt vasta huomasin, että ihan oikeasti katsoo kellosta että on varmasti puoli ennen kuin avaa oven.
Kaikki muut hoitajat avaavat ovet kun tulevat töihin. Joskus ollaan tultu samalla oven avauksella työntekijän kanssa ja hänen vaihtaessaan vaatteita olen riisunut omat lapseni.
nyt taitaa olla kysymys ihan vaan siitä, että ko. tädin ja ap:n kemiat ei vaan synkkaa.
Yleensähän kuvio pyörii niin, että jos olet mulle kiva ja pidän susta muutenkin niin olen valmis joustamaan ja päinvastoin eli jos itse olet joustava ja mukava niin sinustakin pidetään. Siinä vaiheessa ne turvaliivit, askartelukamat ja keskustelut ovat ihan se ja sama - jos tuo henkilö ei sinusta pidä, niin no can do.
En osaa ottaa kantaa, miksi tuon toisen perheen kanssa nuo kemiat toimii ja miksi ap:n kanssa ei - mutta itsekin kuitenkin tosiaan koittaisin tästä kysellä ennen kuin lähden ketään haukkumaan...
Mulla hieman pisti silmään ap:n "jyrämäinen" ja itseään korostava, samanaikaisesti marttyrimainen tyyli (jäädään pihalle jos hlökuntaa puuttuu, päsmätään vanhempaintoimikunnassa, lainataan vaatteita, hommataan sitä ja tätä) joten ehkä pk:n henkilökuntakin on katsonut pääsevänsä helpommalla kun vaan "kehuu" tuota ns. avointa keskusteluyhteyttä ...
Ja en myöskään yhtään ihmettele, jos tyyli henkilökuntaa ketuttaa.
Ei ole meidän päiväkodissa, eikä niissä kolmessa edellisessä missä olen ollut töissä! Päiväkoti menee kiinni klo 17.30 ja viimeisen työntekijän työaika loppuu tasan 17.30! Meilläkin lapsia säännöllisesti siihen asti hoidossa. Ryhmätilat yms laitettu kuntoon ennen ulosmenoa ja samalla minuutilla kun viimeinen haetaan katsotaan vessanpytyt, väliovet, valot, hälyt ja lukot ja kotiin.
että olen päiväkodissa työssä. Eräs yh-äiti hakee lapsensa aina viimeisenä, ja just viimetipassa. Tarkoitan viimetipassa sitä, että vaikka moni ei täällä ole tiennyt/ymmärtänyt niin ensiksikin joka päivä on jollain hoitajalla vuoronsa olla yliaikaa siltä varalta että joku vanhempi ei haekaan ajoissa lastaan. Eli matkoissa jne. voi tulla ongelmia, siksi päiväkodisssa ollaan oikeasti hieman myöhempään kuin mitä viralllinen sulkemisaika on. Se aika on työntekijän työaikaa ja hän on sinä päivänä saanut tulla tietty myöhemmin työhön, ei siis ole ylityöss kuten 69 kerroit....
työntekijän pitää olla valmiina töihin, vaatteet vaihdettuna yms. Eli yhtään aiemmin ei sen hoitajan tarvitse töitään aloittaa. Hän tulee töihin aukaisee oven avaimellaan ja laittaa sen sillä lailla ettei ovi mene lukkoon menee vaihtamaan vaatteet. Minä tulen lasteni kanssa, riisun heidät ja pesen heidän kädet, 6.30 luovutan lapset hoitajalle, jonka työaika alkaa 6.30. Minuuttiakaan aiemmin hänen ei tarvitse meidän takia töitään aloittaa. Päin vastoin aika usein hän on saanut lapsemme hoidettavakseen 6.35 eli 5 min. hän on voinut vetää lonkkaa ihan rauhassa.
tuo hoitaja hoitaa lapsiani tunnin kerran-kaksi kuukaudessa, aamuvuoro on kiertävä.
Tuon lapseni aamulla, toivotan hyvää huomenta ja lähtiessäni sanon hei heit. Sen kummempaa kanssa käymistä meillä ei ole ollut.
Kuka joutuu silloin vastuuseen, kiltti hoitaja vai sinä itse?
Voi tuntua pikku jutulta, mutta siitä tulee kuukaudessa ja vuodessa valtava määrä minuutteja ja tunteja ylimääräistä työaikaa, jos aina aukaisee ovet 5-10 minuuttia ennen virallista aukioloaikaa.jos 5min/pv ja hoitopäiviä 20/kk. 11kk hoitoa.
sinulle tietty hyvä, ettei tarvitse maksaa, mutta työntekijä menettää sen!! 13e/h.
13e/h ei me mitään lisiä saada...!!
että mistä se sen 5-10 palkatonta minuuttia keksii?
Eihän se mitään töitä tarvi tehdä kun minä luovutan lapset vasta kun työaika alkaa. Ovihan sillä on aukaistava kuitenkin kun työpaikalleen saapuu.
tämä selvensi asiaa ja paljon. Eli tuo hoitaja ei ole tottunut sinun "tapaasi" tuoda lapset ennen hoitovuoron alkamista.
Se, mikä tässä nyt oikeasti alkoi pelottamaan on se että tuohdut asiasta noin paljon, nimittelet ihmisiä ja alat esittää marttyria jos kyse on tosiaan max. parista tunnista kuukaudessa...
tuo hoitaja hoitaa lapsiani tunnin kerran-kaksi kuukaudessa, aamuvuoro on kiertävä.
Tuon lapseni aamulla, toivotan hyvää huomenta ja lähtiessäni sanon hei heit. Sen kummempaa kanssa käymistä meillä ei ole ollut.
Tarha jossa olen töissä, aukeaa myös 6.30. Ellei jonkun perheen kanssa ole selkeästi erikseen sovittu, että hoidon tarve joinain päivinä alkaa aikaisemmin. Silloin he myös tulevat niinä aamuina aikaisemmin. Tämä ei koske muita perheitä, jos heidän hoitoaikansa on sovittu alkamaan vasta kun tarha on virallisesti auennut.
Usein (liikenne yhteyksien takia) olen työpaikalla jo 6.15 ja eräs äiti on usein odottamassa ovella sisäänpääsyä, ja tunkee itsensä sisälle muitta mutkitta, vedoten siihen että on kauhea kiire töihin seitsemäksi. Kuitenkin tämä samainen äiti jää aina tappelemaan lastensa kanssa ja vetkuttamaan lähtöään tarhalta kunnes kello on jo varttia vaille...
Se on todella rasittavaa, ja siitä on monesti sekä kauniisti että topakasti (ei siis epäystävällisesti) äidille sanottu.
Ja niinä aamuina kun ei aikaiseen hoitoon (ennen klo 6.30) ilmottautuneita ole, niin silloinkin usein monet perheet norkoilevat ja koputtelevat oven takana jo 6.15-6.20. En minä ketään silloin laske sisälle vielä (jos olen onnistunut pääsemään yksin sisälle), sillä ennen tarhan ovien avaamista minun työhön kuuluu käydä koko talo läpi; laskea tuolit pöydiltä, laittaa matot lattialle, tyhjätä tiskikone ym pikkuhommaa.
Ja mitä siihen riisumiseen tulee, niin se on vanhempien homma :) Ja kun tarha menee klo 17 kiinni, niin toivon että vanhemmat hakevat lapsensa viimeistään silloin kotiin. Sillä minulla, tarhatädillä, on myös lapsia jotka odottavat äitiä kotiin laittamaan ruokaa. Jos joinain päivinä ei ehdi viideksi, niin siitä voi sopia ennalta, tai soittaa ja kertoa, sillä kännykkä kulkee meillä taskussa mukana kyllä.
Asiat selviävät parhaiten asiallisella keskustelulla kasvotusten.
lapsenikin olivat ihan hämillään tapahtuneesta.
Jos olisi siellä pukuhuoneessa istunut niin asia olisi ollut ok, mutta pyöri meidän nähden siinä ikkunan edessä eikä ollut edes huomaavinaan.
Kun siihen lisää vielä sen ovien aukaisuepisodin aiemmalta kerralta niin minun mitta menee yli.
Olipa tosi kiva fiilis jättää lapset hoitoon.
ja hän päästää teidät silloin sisään. jos muut päästävät aiemmin, se on heidän mokansa. tämä hoitaja noudattaa sääntöjä, kuten sinäkin toivottavasti omalla työpaikallasi. et voi luottaa siihen, että pääsette sisään etuajassa, jos joskus pääsette niin good for you, se on EKSTRAA, ei sitä voi vaatia.
eniten mua ihmetyttää, miksi luulet voivasi ostaa parempaa palvelua turvaliiveillä, askartelutarvikkeilla ja muulla ylimääräisellä? ei niitä ole pakko viedä, vie joko iloisesti tai älä vie ollenkaan. luulen, että pk olisi ottanut ne paljon mieluummin joltain muulta. ei edes se, että olet kiikuttanut neonliivit päiväkodille, oikeuta sua saamaan lapsille hoitoa hoitoajan ja -sopimuksen ulkopuolelta.
luulen että siinä naama venähtää.
Minä en vaadi mitään erikoiskohtelua. KUTEN OLBN JO LUKUISIA KERTOJA SANONUT, NIIN USEIN PÄIVÄKODILLA ON JO AIENMMIN TULLEITA LAPSIA.
Mutta ei se mitään jos kerran pitää olla nihilisti niin olen sitten myös. Ei ole minun tehtävä enää avustaa päiväkotia mitenkään ja jos olen ilmoittanut lasteni olevan hoidossa klo 18 asti niin ovat tästä lähtien minuutilleen, pyörin siinä portilla viimeiset minuutit ja katson kellosta että varmasti on klo 18 kuin portin avaan.
Oletpa sinä LAPSELLINEN... Hae ihmeessä liivit pois... Olet kyllä uskomaton!
luulen että siinä naama venähtää.
Minä en vaadi mitään erikoiskohtelua. KUTEN OLBN JO LUKUISIA KERTOJA SANONUT, NIIN USEIN PÄIVÄKODILLA ON JO AIENMMIN TULLEITA LAPSIA.
Mutta ei se mitään jos kerran pitää olla nihilisti niin olen sitten myös. Ei ole minun tehtävä enää avustaa päiväkotia mitenkään ja jos olen ilmoittanut lasteni olevan hoidossa klo 18 asti niin ovat tästä lähtien minuutilleen, pyörin siinä portilla viimeiset minuutit ja katson kellosta että varmasti on klo 18 kuin portin avaan.
Niin ei siis ole sinun tehtävä avustaa päiväkotia... No ei niin, onko ne aikaisemmin vaatinut sinulta sitä??? Siis ihan oikeastiko????
Ja pyöri toki portilla, naama venähtää varmasti... Mutta eri syystä kun luulet ;D
tämä selvensi asiaa ja paljon. Eli tuo hoitaja ei ole tottunut sinun "tapaasi" tuoda lapset ennen hoitovuoron alkamista.
Se, mikä tässä nyt oikeasti alkoi pelottamaan on se että tuohdut asiasta noin paljon, nimittelet ihmisiä ja alat esittää marttyria jos kyse on tosiaan max. parista tunnista kuukaudessa...
Voi että kunpa ap:n kaltaiset minäminä-ihmiset saisi tämän myös ymmärtämään.
Tarha jossa olen töissä, aukeaa myös 6.30. Ellei jonkun perheen kanssa ole selkeästi erikseen sovittu, että hoidon tarve joinain päivinä alkaa aikaisemmin. Silloin he myös tulevat niinä aamuina aikaisemmin. Tämä ei koske muita perheitä, jos heidän hoitoaikansa on sovittu alkamaan vasta kun tarha on virallisesti auennut.
Sanot tämän (rauhallisesti ja ystävällisesti, kun olet yön yli nukkunut) jollekin toiselle työntekijälle. Saavat sitten talon sisällä sopia keskenään, miten toimivat.
Minulla on ollut joskus päiväkodilla sellainen tilanne, missä yleensä hyvin joustava työntekijä alkoi käyttäytyä oudosti. Myöhemmin selvisi, että takana oli "ylhäältä" tullut määräys, jota hän ei tohtinut uhmata.