Akryyli-, mohair- vai villa-allergia??
Olen harrastanut neulontaa jo vuosia, tänä talvena sitten saan yhtäkkiä oireita kahdesta langasta. Toisessa mohairia 50%$ ja akryyliä vähän vähemmän, toisessa villaa 30%, akryyliä loput. Molemmista silmät kutisee, tulee allergista nuhaa jne. Ensimmäisestä tuli pahemmat oireet joten ajattelin että syynä mohair. Toisessa ei ole mohairia vaan villaa.
Mulla on villatakki jossa 50% villaa eikä siitä ole koskaan tullut oireita, samoin on villatakki jossa 50% akryyliä ja 50% puuvillaa eikä siitäkään tule oireita. Oon ihan ymmälläni? Mikä oireet aiheuttaa??
Kommentit (10)
oletko varma että on nimenomaan nuo kuidut jotka allergian puskevat päälle? Entäs väriaineet?
Mä saan akryylistä valtavan kutkan, joten en sitä voi itse käyttää, mutta jotenkin kuvittelisin että ongelmasi voisi olla ennemmin niissä väriaineisssa, jos vanhat akryylivaatteet ei aiheuta allergisia reaktioita.
Molemmat noista langoista hyvin värikkäitä, ja se villatakki mistä ei tule oireita on harmaa.
vain hengitystieoireita (nuha, yskä, karhea kurkku) ja silmien kutinaa.
ap
Yleensä sininen aiheuttaa pahiten oireita.
punaisia. Eka Novitan Crystal, kirkkaanpunainen, toinen oli Bohemia tms. sellanen punaisenpersikanvioletinharmaankukertava. Mutta siis päävärinä se punainen/persikka.
ap
kyllä ekana väriaineita tai muita käsittelyaineita. Paljon todennäköisemmät aiheuttajat kuin itse kuitu.
vastauksista! Otan heti selvää minkälaisia kemikaaleja ja väriaineita näissä on.
ap
Minä saan kamalan silmäkutinan 7-veljestä langoista. Turkoosiväri, punaiset ja siniset kaikkein pahimmat. Jäi peitto kesken kun meni nokkakin tukkoon. Tuntuu että langan käppyrät kutiaa silmissä. Silmätipat hieman helpottaa kamalaa kutinaa ja roskan tunnetta. Silmien punoitus oli hurjan näköistä.
Mohair villa aiheuttaa minulle astmakohtauksen, valtavan silmien kutinan ja vesinuhan. En voi ajatellakkaan mitään vaatetta, missä on vähänkään mohairvillaa. Johtuu varmaan siitä että on hyvin karkeaa ja lyhytsäikeistä ja pöllyävää.
ap