Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akryyli-, mohair- vai villa-allergia??

Vierailija
19.02.2012 |

Olen harrastanut neulontaa jo vuosia, tänä talvena sitten saan yhtäkkiä oireita kahdesta langasta. Toisessa mohairia 50%$ ja akryyliä vähän vähemmän, toisessa villaa 30%, akryyliä loput. Molemmista silmät kutisee, tulee allergista nuhaa jne. Ensimmäisestä tuli pahemmat oireet joten ajattelin että syynä mohair. Toisessa ei ole mohairia vaan villaa.

Mulla on villatakki jossa 50% villaa eikä siitä ole koskaan tullut oireita, samoin on villatakki jossa 50% akryyliä ja 50% puuvillaa eikä siitäkään tule oireita. Oon ihan ymmälläni? Mikä oireet aiheuttaa??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
2/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko varma että on nimenomaan nuo kuidut jotka allergian puskevat päälle? Entäs väriaineet?

Mä saan akryylistä valtavan kutkan, joten en sitä voi itse käyttää, mutta jotenkin kuvittelisin että ongelmasi voisi olla ennemmin niissä väriaineisssa, jos vanhat akryylivaatteet ei aiheuta allergisia reaktioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat noista langoista hyvin värikkäitä, ja se villatakki mistä ei tule oireita on harmaa.

Vierailija
4/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain hengitystieoireita (nuha, yskä, karhea kurkku) ja silmien kutinaa.

ap

Vierailija
5/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sininen aiheuttaa pahiten oireita.

Vierailija
6/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaisia. Eka Novitan Crystal, kirkkaanpunainen, toinen oli Bohemia tms. sellanen punaisenpersikanvioletinharmaankukertava. Mutta siis päävärinä se punainen/persikka.

ap

Vierailija
7/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ekana väriaineita tai muita käsittelyaineita. Paljon todennäköisemmät aiheuttajat kuin itse kuitu.

Vierailija
8/10 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista! Otan heti selvää minkälaisia kemikaaleja ja väriaineita näissä on.

ap

Vierailija
9/10 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kamalan silmäkutinan 7-veljestä langoista. Turkoosiväri, punaiset ja siniset kaikkein pahimmat. Jäi peitto kesken kun meni nokkakin tukkoon. Tuntuu että langan käppyrät kutiaa silmissä. Silmätipat hieman helpottaa kamalaa kutinaa ja roskan tunnetta. Silmien punoitus oli hurjan näköistä.

Vierailija
10/10 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mohair villa aiheuttaa minulle astmakohtauksen, valtavan silmien kutinan ja vesinuhan. En voi ajatellakkaan mitään vaatetta, missä on vähänkään mohairvillaa. Johtuu varmaan siitä että on hyvin karkeaa ja lyhytsäikeistä ja pöllyävää.