Pk-täti pyytää: älkää pukeko liian hienoja vaatteita tytöille
Viime vuosina on näkynyt selvästi, että ihmiset ovat ruvenneet satsaamaan lastenvaatteisin ja vaatteita tilataan netistä ympäri maailman. Paljon mekkoja, puolihameita puetaan tyttöjen päälle päiväkotiinkin.
Ne ovat vain aika epäkäytännöllisiä. Pitkät mekot tai tunikat tai hameet eivät istu hyvin ulkohousujen alla. Mekon alle puetaan usein vain sukkahousut, ja sisäleikeissä, kun lapset istuvat lattialla talvisinkin, voi pepulle tulla kylmä pelkissä sukkiksissa. Ainakin kaikissa minun työpaikoissani on lattia ollut kylmä.
Lapsen kannalta kätevimmät vermeet ovat collegehousut / leggingsit. Paita voi sitten olla melkein mikä vaan, mutta usein esim. kauluspaidoissa / paitapuseroissa oleva lapsi valittaa hiertävästä kauluksesta ja napeista.
Ja t-paita & villatakki -yhdistelmät: lapsi todennäköisesti innostuu riisumaan villatakin / neuletakin, ja touhuaa sitten t-paidassa keskitalvellakin. Neuletakin päälle voi usein olla vaikea pukea talvisin esim. villakerrasto tai fleecekerrasto, koska ylimääräinen neuletakki vie tilaa kerrastolta.
Tämmöisiä mielipiteitä 40+ pk-tädiltä... Ei kannata pahastua :)
Kommentit (127)
ei se päiväkoti ole mikään muotinäytös!!!
itse ainakin olen mieluiten nimenomaan pehmeissä, joustavissa collegehousuissa tms. ja rennossa paidassa. sukkahousuja ka korkkareita epämiellyttävämpää asua saa hakea. uskoisin, että sama pätee lapsiin.
yritättekö aasi-mammat jotenkin päteä kakaroidenne hienoilla ryysyillä?
Kuules Janican mamma, olen samaa mieltä, että pk ei ole muotinäytös, mutta ei myöskään mikään maailman rumimpien vaatteiden hautuumaa. Jotkut, kuten ilmeisesti myös sinä, ajattelevat, että kun joku hirveä ryysy on liian ruma ja kauhtunut ihmisten ilmoille, se käy hyvin tarhaan tai mökille. Siellä se Janica tai Nico sitten istuu ja ihmettelee miksi toisilla on nättejä vaatteita ja hänellä vaan Cittarin muumicollegea.
Ja meillä lapset puetaan kauniisti, ja totta kai ulkovaatteet ovat lämpimät ja järkevät.
Ihme ryysyrantameininkiä täällä puolustellaan. Lapsetkin ovat ihmisiä ja heidän estetiikan tajunsa kehittämisen arvoista.
Meidan lapsi on kans.valisessa koulussa. Aloitti siella, kun oli 4v, eli vastaa Suomessa tarhaikaisia lapsia? Heilla on koulupuku. Tytoilla mekko, missa napit edessa, pojilla shortsit Ja koko etupituudelta napitettava paita. Lisaksi sukat Ja mustat kengat. He vaihtavat kolmena paivana viikossa koulun liikunta-asun paalle (t-paita, shortsit Ja tenniskengat) Ja kerran viikossa uima-asut paalle. Luokassa on 24 oppilasta, opettaja Ja kaksi apulaista. Ja tama onnistuu ilman suurempaa hassakkaa. Asuinmaasta johtuen talla hetkella ei ole ulkovaatteita.
Ja luokassa sisalla on Ilmastointi Ja valilla lapset istuvat silla jaakylmalla lattialla.
Neljävuotiaat ovat suomessa päiväkoti-ikäisiä. Sen ikäisiä on yleensä ryhmässä 21, jos kaikki ovat kokopäiväisiä. (Puolipäiväiset lapset ovat laskennallisesti puolikkaita joten kaksi puolipäiväistä lasta ovat yhteensä yksi lapsi, vaikka olisivatkin samaan aikaan paikalla.) Aikuisia on useimmiten ryhmässä yksi lto ja kaksi lastenhoitajaa. Eli tilanne on lasten ja aikuisten osalta melko sama, kuin siellä teillä.
Joka päivä päiväkodissa ulkoillaan kaksi kertaa, kerran aamupäivällä ja kerran iltapäivällä. Vaatteet vaihdetaan sisävaatteista ulkovaatteisiin ja päinvastoin tai puetaan ulkovaatteet sisävaatteiden päälle ja päinvastoin yleensä kolme kertaa päivässä (toinen ulkoilu ajoittuu usein niin, että vanhemmat hakevat lapsensa ulkoa), niitä pahimpia kelejä lukuunottamatta. Vaatteita on puettava suurimman osan vuodesta enemmän, kuin siellä missä asutte. Vaatteiden pukemista ja riisumista on päiväkodissa yllättävän paljon. Toisissa päiväkodeissa vaihdetaan vaatteet tai vähennetään niitä myös päivälevon yhteydessä. Useimmiten tämä kaikki pukeminen onnistuu ilman suurempaa hässäkkää, toisinaan taas sitten ei.
Tämä runsas pukeminen ja riisuminen ei mielestäni tarkoita sitä, että lapset tulisi pukea rumasti. Toivoisin kuitenkin, että vanhemmat valitsisivat lapsensa kanssa päiväkotiin sellaiset vaatteet, jossa lapsi viihtyy ja hänen on hyvä leikkiä ja liikkua, ja jotka hän osaa itse pukea ja riisua mahdollisimman hyvin. Tämä lyhentää lasten odotteluaikaa esimerkiksi ulos mentäessä tai ihan jo sitä pukemisapuakin odotellessa, sillä aina siinä pukemistilanteessa ei välttämättä ole läsnä edes sitä kolmea aikuista. (Esimerkiksi Helsingissä päiväkodit ovat auki 6.15-17.30 tarpeen vaatiessa, jolloin 6.15 töihin tulleen vuoro päättyy viimeistään 15.15. Jos ulos mennään neljäksi, on paikalla enää kaksi aikuista, vaikka lapsia saattaa edelleen olla jopa tuo 21. Laskennallisesti aikuisia on kuitenkin ollut päivän aikana riittävästi. Aikaisemmin ulos meneminenkään ei välttämättä ole järkevää, koska silloin osa lapsista saattaa olla ulkona tuonne 17.30 saakka.. Päiväkotielämä on siis myös aikuisten kannalta melkoista palapeliä.)
Lisäksi jokainen vanhempi tietää, että lapsillakin on silloin tällöin huonoja päiviä, jolloin esimerkiksi pukemistilanteet voivat olla pieniä taisteluja. Jos ryhmässä on 21 lasta, on kuukaudessa todennäköisesti ainakin 21 kertaa kuussa jollakin huono päivä, ihan oikeutetusti. Jos se huono päivä sattuu useammalle samaan aikaan, joutuu osa lapsista varmasti odottelemaan hikipäissään toppahaalarissaan. Siksikin olisi hyvä, että vaatteet eivät olisi hurjan hankalia lapsen itse puettaviksi. Aina tällaiset vaatetoiveet eivät siis suinkaan johdu "tätien" laiskuudesta, vaan siitä ajatuksesta, että muidenkin lasten elämä päiväkodissa sujuisi mahdollisimman vähällä odottelulla. Näin myös leikkiin ja toimintaan jää enemmän aikaa.
Joku ihmetteli jossain toisessa viestissä, miksi lapselle puetaan niin paksusti vaatetta (villahaalari toppapuvun alle -10 astetta lämpimämmässä). Lapset ovat tässäkin asiassa yksilöitä, toinen tarvitsee sen villapuvun jo -2 asteessa ja toinen tarkenee -15 asteessakin pelkällä ohuella kerrastolla toppapuvun alla. Siksi ainakin minä toivon, että sellaiset vanhemmat, jotka vievät lapsensa hikipäissään kotiin päivän päätteeksi, kertoisivat siitä minulle ystävällisesti seuraavana päivänä. Vaikka tyyliin: "kuule, meidän Ellalla oli eilen ihan hiki kun mentiin kotiin, kun oli se villahaalari siellä toppapuvun alla.. kokeilisitteko tänään vähän kevyempää vaatetusta, jos on samanlainen keli illalla?"
Minäkin puen mielelläni lapseni kauniisti. Kauneus on kuitenkin katsojan silmissä ja mielestäni päiväkotivaatteissa tulisi ensisijaisesti ajatella lapsen näkökulmaa; pukemisen helppoutta ja hyvää oloa omissa vaatteissa. Tällaiset vaatteet voivat olla hyvin monen näköisiä! (Toki meidänkin alallamme on monenlaista työntekijää, jotkut varmaankin ajattelevat ihan vain omaa napaansa, ihan kuten muillakin aloilla. Mutta suuren osan mielissä on kuitenkin varmasti lasten hyvä olo!)
Jatkan vielä edelliseen viestiini..
Minustakin lasten estetiikantaju on kehittämisen arvoista. En kuitenkaan näe mitään syytä, mikseivät vaatteet voisi olla sekä lapsen kannalta käytännölliset että aikuisen mielestä esteettisesti kauniit.
Lisäksi vanhempiakin on moneen junaan, kuten jo näistä aiemmista viesteistäkin voi päätellä. Suurin osa varmasti on sitä mieltä, että päiväkotiin puetut vaatteet ovat käyttövaatteita. Niitäkin vanhempia löytyy, joiden mielestä lapsi ei saisi opetella syömään itse, kun paita sotkeentuu (ruokalapuista ja muista suojaamistoimenpiteistä huolimatta) tai jotka haluavat lapsensa kulkevan kurahousuissa joka säässä, jotta housunpolvet eivät kärsisi hiekassa leikkiessä (ja lapsi hikoilee, kun housut eivät hengitä). Tästäkin syystä "hienoja" vaatteita saatetaan joskus "pelätä".
Pelkkiä poikia. Ja itse oon niin tyylitiedoton, että käytän hoidossa lapsilla pelkkiä collegeja ja huppareita. Kun lapsilla on helpot ja yksinkertaiset vaatteet, ne oppii nopeammin pukemaan itse.
Pelkkiä poikia. Ja itse oon niin tyylitiedoton, että käytän hoidossa lapsilla pelkkiä collegeja ja huppareita. Kun lapsilla on helpot ja yksinkertaiset vaatteet, ne oppii nopeammin pukemaan itse.
Paitsi että meillä nuorin on tyttö, menee tarhaan kun täyttää kolme. Onpahan vielä puolitoista vuotta aikaa stressata vaatteita.
En tajunnutkaan, että tämä pukeminen on noin tarkkaa. Meillä poika ollut tarhassa vasta elokuusta lähtien. Olen aina laittanut päälle siistit, mutta mukavat vaatteet (hui, collegehousuja). Siistejä ja puhtaat ovat aina, vaikka kirpparilta suurin osa onkin.
Voi minua. Nyt selvästi poikaa hyljeksytään ja mikä kohtalo onkaan tytöllä kun ei välttämättä mekkoa olekaan päällä...
meidän äiti ei aikoinaan "arvostanut" mua niin paljoa että olisi pakottanut kulkemaan hienosteluvaatteissa. Mä kun viihdyin huomattavasti paremmin "rumanvärisissä" college- ja velourasuissa. Sukkahousut ja hameet olivat kauhistus jo 2-vuotiaasta alkaen (ja ovat edelleenkin vaikka juhlissa sellaisia useimmiten käytänkin).
verskoja ja trikoopaitoja sekä siistejä sisävaatteita (mekkoja, hameita, tunikoja, legginsejä, siistejä housuja jne.) löytyy kaikkia ihan kaikista hintaluokista. Eli se, että lapset puetaan asiaankuuluviin siisteihin vaatteisiin päiväkodeissa kerhoissa jne., urheiluvaatteisiin urheillessa, ulkovaatteisiin ulkona jne. ei tuu sen kalliimmaksi, kuin että puetaan joka paikkaan lapset niihin lökövaatteisiin ja kurahaalareihin. Se ei oo siis yltäkylläsiyyskysymys tai sen enempiä visanvinguttelua vaativaa. Se vaatii vaan tilannetajua ja hiukka tyylitajua ja ennen kaikkea niiden lasten arvostamista.
Kun tanne vastaa yksinkertaisia ihmisia. Eli sun mielesta hienosteluvaatteiden Ja kulahtaneiden verkkareiden valilta ei loydy mitaan?
Kannattaisikohan siella vaatekaupassa pitaa vahan paremmin niita silmia auki?
Meidan lapsi on kans.valisessa koulussa. Aloitti siella, kun oli 4v, eli vastaa Suomessa tarhaikaisia lapsia? Heilla on koulupuku. Tytoilla mekko, missa napit edessa, pojilla shortsit Ja koko etupituudelta napitettava paita. Lisaksi sukat Ja mustat kengat. He vaihtavat kolmena paivana viikossa koulun liikunta-asun paalle (t-paita, shortsit Ja tenniskengat) Ja kerran viikossa uima-asut paalle. Luokassa on 24 oppilasta, opettaja Ja kaksi apulaista. Ja tama onnistuu ilman suurempaa hassakkaa. Asuinmaasta johtuen talla hetkella ei ole ulkovaatteita.
Ja luokassa sisalla on Ilmastointi Ja valilla lapset istuvat silla jaakylmalla lattialla.
Neljävuotiaat ovat suomessa päiväkoti-ikäisiä. Sen ikäisiä on yleensä ryhmässä 21, jos kaikki ovat kokopäiväisiä. (Puolipäiväiset lapset ovat laskennallisesti puolikkaita joten kaksi puolipäiväistä lasta ovat yhteensä yksi lapsi, vaikka olisivatkin samaan aikaan paikalla.) Aikuisia on useimmiten ryhmässä yksi lto ja kaksi lastenhoitajaa. Eli tilanne on lasten ja aikuisten osalta melko sama, kuin siellä teillä.
Joka päivä päiväkodissa ulkoillaan kaksi kertaa, kerran aamupäivällä ja kerran iltapäivällä. Vaatteet vaihdetaan sisävaatteista ulkovaatteisiin ja päinvastoin tai puetaan ulkovaatteet sisävaatteiden päälle ja päinvastoin yleensä kolme kertaa päivässä (toinen ulkoilu ajoittuu usein niin, että vanhemmat hakevat lapsensa ulkoa), niitä pahimpia kelejä lukuunottamatta. Vaatteita on puettava suurimman osan vuodesta enemmän, kuin siellä missä asutte. Vaatteiden pukemista ja riisumista on päiväkodissa yllättävän paljon. Toisissa päiväkodeissa vaihdetaan vaatteet tai vähennetään niitä myös päivälevon yhteydessä. Useimmiten tämä kaikki pukeminen onnistuu ilman suurempaa hässäkkää, toisinaan taas sitten ei.
Tämä runsas pukeminen ja riisuminen ei mielestäni tarkoita sitä, että lapset tulisi pukea rumasti. Toivoisin kuitenkin, että vanhemmat valitsisivat lapsensa kanssa päiväkotiin sellaiset vaatteet, jossa lapsi viihtyy ja hänen on hyvä leikkiä ja liikkua, ja jotka hän osaa itse pukea ja riisua mahdollisimman hyvin. Tämä lyhentää lasten odotteluaikaa esimerkiksi ulos mentäessä tai ihan jo sitä pukemisapuakin odotellessa, sillä aina siinä pukemistilanteessa ei välttämättä ole läsnä edes sitä kolmea aikuista. (Esimerkiksi Helsingissä päiväkodit ovat auki 6.15-17.30 tarpeen vaatiessa, jolloin 6.15 töihin tulleen vuoro päättyy viimeistään 15.15. Jos ulos mennään neljäksi, on paikalla enää kaksi aikuista, vaikka lapsia saattaa edelleen olla jopa tuo 21. Laskennallisesti aikuisia on kuitenkin ollut päivän aikana riittävästi. Aikaisemmin ulos meneminenkään ei välttämättä ole järkevää, koska silloin osa lapsista saattaa olla ulkona tuonne 17.30 saakka.. Päiväkotielämä on siis myös aikuisten kannalta melkoista palapeliä.)
Lisäksi jokainen vanhempi tietää, että lapsillakin on silloin tällöin huonoja päiviä, jolloin esimerkiksi pukemistilanteet voivat olla pieniä taisteluja. Jos ryhmässä on 21 lasta, on kuukaudessa todennäköisesti ainakin 21 kertaa kuussa jollakin huono päivä, ihan oikeutetusti. Jos se huono päivä sattuu useammalle samaan aikaan, joutuu osa lapsista varmasti odottelemaan hikipäissään toppahaalarissaan. Siksikin olisi hyvä, että vaatteet eivät olisi hurjan hankalia lapsen itse puettaviksi. Aina tällaiset vaatetoiveet eivät siis suinkaan johdu "tätien" laiskuudesta, vaan siitä ajatuksesta, että muidenkin lasten elämä päiväkodissa sujuisi mahdollisimman vähällä odottelulla. Näin myös leikkiin ja toimintaan jää enemmän aikaa.
Joku ihmetteli jossain toisessa viestissä, miksi lapselle puetaan niin paksusti vaatetta (villahaalari toppapuvun alle -10 astetta lämpimämmässä). Lapset ovat tässäkin asiassa yksilöitä, toinen tarvitsee sen villapuvun jo -2 asteessa ja toinen tarkenee -15 asteessakin pelkällä ohuella kerrastolla toppapuvun alla. Siksi ainakin minä toivon, että sellaiset vanhemmat, jotka vievät lapsensa hikipäissään kotiin päivän päätteeksi, kertoisivat siitä minulle ystävällisesti seuraavana päivänä. Vaikka tyyliin: "kuule, meidän Ellalla oli eilen ihan hiki kun mentiin kotiin, kun oli se villahaalari siellä toppapuvun alla.. kokeilisitteko tänään vähän kevyempää vaatetusta, jos on samanlainen keli illalla?"
Minäkin puen mielelläni lapseni kauniisti. Kauneus on kuitenkin katsojan silmissä ja mielestäni päiväkotivaatteissa tulisi ensisijaisesti ajatella lapsen näkökulmaa; pukemisen helppoutta ja hyvää oloa omissa vaatteissa. Tällaiset vaatteet voivat olla hyvin monen näköisiä! (Toki meidänkin alallamme on monenlaista työntekijää, jotkut varmaankin ajattelevat ihan vain omaa napaansa, ihan kuten muillakin aloilla. Mutta suuren osan mielissä on kuitenkin varmasti lasten hyvä olo!)
Minakin uskallat siihen, etta ihan pienillekin kannattaa opettaa estetiikkaa pukeutumisen muodossa, Ja esim sisustamalla heille asialliset natit huoneet, kaikki tama tietenkin omien taloudellisten mahdollisuuksien mukaan, Ja lasten ehdoilla. Meidan lapset 3v Ja 5v kayvat kans.valista tarhaa/koulua, missa on (onneksi) koulupuku. Mutta vapaa-ajalla puetaan omat vaatteet Ja keskustellaan, mika on minnekin sopiva vaate.
Mutta koyhyys on surkea tekosyy pukea lapset rikkinaisiin/likaisiin vaatteisiin. neula Ja lankarulla ei paljon maksa, ei myoskaan pesupulveri
Mutku mun oma mussukkani NipsuNöpsö haluaa laittaa aina tyllihameen, hopeiset korkkarit ja narutopin päiksyyn, niin enhän mä henno kieltää!
Hyvat kunnon sukkahousut on kylla ihan yhta paksut kuin legginsit, vai mita?
Taas taytyy todeta, etta onneksi meidan pimulla on tarhassa koulupuku
maalaisjärkevää asiaa kirjoitit!
Lapset ovat nykyään kuin näyttelyesineitä, jotka puetaan mahdollisimman upeasti, jotta muut näkee että meilläpä on rahaa millä mällätä.
Vinkki: myös collegehousuja ja muita perinteisiä lastenvaatteita saa nykyään todella kalliilla hinnalla, ja niissä on logotkin näkyvissä, joten muut merkkitietoiset vanhemmat kyllä huomaavat, että jaahas, tuolla perheellä on varaa pistää kalliisiin vaatteisiin rahaa.
Pitääkö niiden ollakin sellaiset, joissa sinä viihtyisit?
oli lähes aina päällään mekko tai hame, eikä mitään ongelmmia ollut ulos pukeutumisessa, villahaalarin laittoi haalarin alle, jos oli tarvetta.
oli kyllä todella ärsyttävää tunkea ne helmat sinne haalarin alle, kun hoitajat eivät antaneet ulkoilun ajaksi riisua esim. puolihametta. Vedäpä siinä villahaalari ja toppahaalari päälle ja olet tönkkönä pihalla :(
Lapset ovat nykyään kuin näyttelyesineitä, jotka puetaan mahdollisimman upeasti, jotta muut näkee että meilläpä on rahaa millä mällätä.
Vinkki: myös collegehousuja ja muita perinteisiä lastenvaatteita saa nykyään todella kalliilla hinnalla, ja niissä on logotkin näkyvissä, joten muut merkkitietoiset vanhemmat kyllä huomaavat, että jaahas, tuolla perheellä on varaa pistää kalliisiin vaatteisiin rahaa.
Suomalaisia lapsia kun katsoo taalla Aasian suunnalla, missa ollaan asusteltu yli 11v, niin valitettavasti voin todeta, etta lasten vaatteisiin ei satsata. Collage housut? Voiko hirveampaa vaatetta olla. Lokapoksyt kaikkien paalla Ja niita sitten puetaan joka paikkaan paalle
Miksi lasta ei saa pukea natisti? Ma en ole koskaan tajunnut sita. Puet varmaan itsellesikin (toivottavasti) kivat vaatteet paalle. Lastenkin vaatteet on tehty miellyttavista joustavista materiaaleista. Ei ole pakko pukea niita ianikuisia collage housuja ;)
Jos se hame ei sovi housuihin, niin ottaa pois ja laittaa sisään tullessa takaisin.
Ainakin omalla tytölläni oli päiväkodissa prinsessavaihe päällä, hirveän tärkeää, että olisi ihanaa pinkkiä ja helmaa ja hulmua. Jos lapsi näissä vaatteissa nauttii olostaan, niin eikö voi sitten käyttää sitä 20sekuntia ulos lähitessä, että otetaan hame alta pois tai tuupataan housuihin?
Kun ne prinsessatytöt kuitenkin ovat jo itse itsensä pukevia ja riisuvia.
Hassua, kun monien mielestä ei saisi yhtään hetkeä käyttää siihen, että olisi vaatteet nätisti tai muuten huoliteltu olemus.
Lapset ovat nykyään kuin näyttelyesineitä, jotka puetaan mahdollisimman upeasti, jotta muut näkee että meilläpä on rahaa millä mällätä. Vinkki: myös collegehousuja ja muita perinteisiä lastenvaatteita saa nykyään todella kalliilla hinnalla, ja niissä on logotkin näkyvissä, joten muut merkkitietoiset vanhemmat kyllä huomaavat, että jaahas, tuolla perheellä on varaa pistää kalliisiin vaatteisiin rahaa.
Suomalaisia lapsia kun katsoo taalla Aasian suunnalla, missa ollaan asusteltu yli 11v, niin valitettavasti voin todeta, etta lasten vaatteisiin ei satsata. Collage housut? Voiko hirveampaa vaatetta olla. Lokapoksyt kaikkien paalla Ja niita sitten puetaan joka paikkaan paalle Miksi lasta ei saa pukea natisti? Ma en ole koskaan tajunnut sita. Puet varmaan itsellesikin (toivottavasti) kivat vaatteet paalle. Lastenkin vaatteet on tehty miellyttavista joustavista materiaaleista. Ei ole pakko pukea niita ianikuisia collage housuja ;)
narutopissa, että ihan turhaan vedit herneen nenään. Luitko edes ap:n järkevän tekstin? Usein lattialla on kylmä (talvella)ja minkään kauluspaidan kanssa ei ole mukava temmeltää. Tosin jos se prinsessa vaan istuu paikoillaan kuvakirja kädessä niin sitten. Säälittäviä ne lapset, jotka tunkevat niitä hamosiaan villapukujen alle vai onko niillä edes villapukua? Vai onko se tyllihame sopiva pakkas sään asuste, pääasia että näyttää kivalta?
Meillä ei ole tytöt valitellut vaikka ovat vetäneet sen villakerraston mekon päälle. Ainoa mitä olen huomannut hyvin epäkäytännölliseksi, on napit hihoissa! Pesemme kuitenkin käsiä paljon päivän aikana.
T. Päiväkotitäti nmr 2 :)
No mutta koita sinä aasi-mamma tajuta se, että joka-ikinen pieni tyttö ei koe kivoimmaksi asukseen kulahtaneita collareita (tai edes siistejä collareita). Pikkutytöt ei tarhassa käytä korkkareita kuin korkeentaan roolileikiessä, tuskin sielläkään!
Puuvillaiset, oikean kokoiset sukkisket ovat unelmat jalassa. Mekon tyttäreni haluaa joka aamu ylleen, inhoaa verkkareita ja velourhousuja.
Ryysyt on ryysyjä, kauniit vaatteet on asia erikseen. Pätemisestä tässä ei ole kyse, vaan lapsen kunnioittamisesta ja tapakasvatuksesta. Kaunis vaate voi olla mukava.
Mutta jos aasi-mammaon lusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia! Jos sinulle maailman paras ja mukavin asu on kulahtanut verskahousu ja nuhraantunut ruma pusakka, ryydy siihen.