Pk-täti pyytää: älkää pukeko liian hienoja vaatteita tytöille
Viime vuosina on näkynyt selvästi, että ihmiset ovat ruvenneet satsaamaan lastenvaatteisin ja vaatteita tilataan netistä ympäri maailman. Paljon mekkoja, puolihameita puetaan tyttöjen päälle päiväkotiinkin.
Ne ovat vain aika epäkäytännöllisiä. Pitkät mekot tai tunikat tai hameet eivät istu hyvin ulkohousujen alla. Mekon alle puetaan usein vain sukkahousut, ja sisäleikeissä, kun lapset istuvat lattialla talvisinkin, voi pepulle tulla kylmä pelkissä sukkiksissa. Ainakin kaikissa minun työpaikoissani on lattia ollut kylmä.
Lapsen kannalta kätevimmät vermeet ovat collegehousut / leggingsit. Paita voi sitten olla melkein mikä vaan, mutta usein esim. kauluspaidoissa / paitapuseroissa oleva lapsi valittaa hiertävästä kauluksesta ja napeista.
Ja t-paita & villatakki -yhdistelmät: lapsi todennäköisesti innostuu riisumaan villatakin / neuletakin, ja touhuaa sitten t-paidassa keskitalvellakin. Neuletakin päälle voi usein olla vaikea pukea talvisin esim. villakerrasto tai fleecekerrasto, koska ylimääräinen neuletakki vie tilaa kerrastolta.
Tämmöisiä mielipiteitä 40+ pk-tädiltä... Ei kannata pahastua :)
Kommentit (127)
Turha vedota, että muut odottavat eteisessä. Joka tapauksessa osa on hitaampia pukijoita, se ei voi olla niin sekuntipeliä.
Oletko koskaan nähnyt niitä kuumissaan eteisessä odottelevia lapsia? Kyse ei ole sekunneista, vaan minuuteista (mikä tuntuu pitkältä, eikä ole kiva osan mennä hikisenä ulos)
ei se päiväkoti ole mikään muotinäytös!!!
itse ainakin olen mieluiten nimenomaan pehmeissä, joustavissa collegehousuissa tms. ja rennossa paidassa. sukkahousuja ka korkkareita epämiellyttävämpää asua saa hakea. uskoisin, että sama pätee lapsiin.
yritättekö aasi-mammat jotenkin päteä kakaroidenne hienoilla ryysyillä?
meidän äiti ei aikoinaan "arvostanut" mua niin paljoa että olisi pakottanut kulkemaan hienosteluvaatteissa. Mä kun viihdyin huomattavasti paremmin "rumanvärisissä" college- ja velourasuissa. Sukkahousut ja hameet olivat kauhistus jo 2-vuotiaasta alkaen (ja ovat edelleenkin vaikka juhlissa sellaisia useimmiten käytänkin).
verskoja ja trikoopaitoja sekä siistejä sisävaatteita (mekkoja, hameita, tunikoja, legginsejä, siistejä housuja jne.) löytyy kaikkia ihan kaikista hintaluokista. Eli se, että lapset puetaan asiaankuuluviin siisteihin vaatteisiin päiväkodeissa kerhoissa jne., urheiluvaatteisiin urheillessa, ulkovaatteisiin ulkona jne. ei tuu sen kalliimmaksi, kuin että puetaan joka paikkaan lapset niihin lökövaatteisiin ja kurahaalareihin. Se ei oo siis yltäkylläsiyyskysymys tai sen enempiä visanvinguttelua vaativaa. Se vaatii vaan tilannetajua ja hiukka tyylitajua ja ennen kaikkea niiden lasten arvostamista.
Paitsi onhan se totta että osa lapsista viihtyy niissä "epämiellyttävissä" vaatteissa. Mm. meidän neiti tykkää pitää hameita ja sukkahousuja, vaikka en niitä ole koskaan mitenkään tyrkyttänyt. Tosin niissä ei saa olla mitään painavia lankoja (huom. kuvalliset sukkikset) tai nappeja, eikä hame saa olla liian tiukka lattialla kyykkiessäkään (kuten useat farkkuhameet).
itse ainakin olen mieluiten nimenomaan pehmeissä, joustavissa collegehousuissa tms. ja rennossa paidassa. sukkahousuja ka korkkareita epämiellyttävämpää asua saa hakea. uskoisin, että sama pätee lapsiin.
että se meidän äidin mielestä rumanvärinen velourasu (joka EI ollut kulahtanut) oli mun mielestä todella hieno? Ja sukkahousuja ja hameita inhosin - samoin monia farkkuja tms.
meidän äiti ei aikoinaan "arvostanut" mua niin paljoa että olisi pakottanut kulkemaan hienosteluvaatteissa. Mä kun viihdyin huomattavasti paremmin "rumanvärisissä" college- ja velourasuissa. Sukkahousut ja hameet olivat kauhistus jo 2-vuotiaasta alkaen (ja ovat edelleenkin vaikka juhlissa sellaisia useimmiten käytänkin).
verskoja ja trikoopaitoja sekä siistejä sisävaatteita (mekkoja, hameita, tunikoja, legginsejä, siistejä housuja jne.) löytyy kaikkia ihan kaikista hintaluokista. Eli se, että lapset puetaan asiaankuuluviin siisteihin vaatteisiin päiväkodeissa kerhoissa jne., urheiluvaatteisiin urheillessa, ulkovaatteisiin ulkona jne. ei tuu sen kalliimmaksi, kuin että puetaan joka paikkaan lapset niihin lökövaatteisiin ja kurahaalareihin. Se ei oo siis yltäkylläsiyyskysymys tai sen enempiä visanvinguttelua vaativaa. Se vaatii vaan tilannetajua ja hiukka tyylitajua ja ennen kaikkea niiden lasten arvostamista.
Kun tanne vastaa yksinkertaisia ihmisia. Eli sun mielesta hienosteluvaatteiden Ja kulahtaneiden verkkareiden valilta ei loydy mitaan?
Kannattaisikohan siella vaatekaupassa pitaa vahan paremmin niita silmia auki?
lisäksi, eikö siellä ole mattoja? Paljaalla lattiallako he istuvat?
leikkihuoneessa yksi matto ja eteisessä jossa lokerot ovat toinen, muuten ei ole mattoja. Kylmää linoleumia lattia ja lisäksi paljon isoa ikkunaa josta vetää. Ei ole lattialämmitystä. Pk on 90-luvun alussa rakennettu. Eikä talvella kuulu sisätiloissa niin lämmin ollakaan, kotonakaan ei meillä ole kuin max21, käytämme enemmän vaatetta myös kotona kuin sukkahousut jotka mielestäni ovat alusvaate. Talvella on täysin normaalia pukea sisällekin vähän enemmän kuin kesällä.
normaalivaatteissa. Ihannelämpötila 22-23C.
yritättekö aasi-mammat jotenkin päteä kakaroidenne hienoilla ryysyillä?
Miksi on vaikea tajuta, etta jotkut haluavat pukea lapsensa naitisti? Ei siina tartte patea kenenkaan edessa
Miksi on vaikea tajuta, etta lapsetkin on erilaisia? Jos teidan Nico-Petteri viihtyy verkkareissa, niin kait sita joku muu SAA viihtya toisenlaisissa vaatteissa
mutta itsekin varmaan sylittelet mielummin puhtaan lapsen kanssa, kuin sen jolla viikon vanhat likaiset kulahtaneet vaatteet päällä.
Lapsilla on niin kummallisia vaatteita päiväkodissa, en itse huolisi niitä ilmaiseksikaan omilleni.
Ne kauniit, puhtaat, siistit, asianmukaiset vaatteet, jotka on tehty nimenomaan päiväkotiin, kerhoihin, kotiin jne. lapsille jotka leikkivät, eivät ole sen epämukavampia kuin ne urheiluvaatteetkaan. Ne ovat juuri siihen tarkoitukseen tehdyt vaatteet.a!
Jos sinun UsvaLumihankesi viihtyy verskoissa tilanteessa kuin tilanteessa, niin mikäs siinä. Ei hän tässä maassa tule erottumaan pahastikaan joukosta. Jo nyt on sukupolvi, joka kulkee verskoissa kaupoissa, kylässä, ravintoloissa, teatterissa jne. jne.
Minun tyttäreni pitävät mekoista ja osaavat hameensa vaihtaa villapukuun ulos lähtiessä. Ihmettelisivät ihan varmasti jos pitäisi verskoissa mennä päiväkotiin, kun sitten ei olisikaan jumppaa. Olisi kyllä kamalaa, jos minun pitäisi pakottaa heidät päiväkodissa pukeutumaan vaatteisiin, joissa he tuntevat olonsa epämukavaksi, vain siksi että joku tyttömäisyyskriisistä käsivä pk-täti niin haluaa.
Se että vaate on kaunis ja tyttömäinen ei sulje pois sitä että se voi olla myös mukava. Minusta päiväkotien tehtäviin kuulu myös tapakasvatus. Ihan samallatavalla kuin lapsille opetetaan haarukalla ja veitsellä syömistä, hyvän huomenen toivotus aamulla tavatessa, lapsille kuuluisi opettaa myös miten pukeudutaan erilaisiin tilanteisiin. Mutta joo, taitaa olla turha toivo tässä urheiluhullujen maassa ;D
Meidän tyttö on saanut pk:ssa pöljien tätien arvostelevia kommentteja osakseen "hienoista" vaatteista. Siis ihan normaalit siistit vaatteet. Niitä verskoja ei ole vaan sukkikset ja hame tai mekko, kylmä ei ole vielä tullut koskaan. Hiukset kammataan kotona ja laitetaan aamulla kiinni. Onko se liian hienoa?
EI ole mitään väliä minkä näköisissä vaatteissa lapset tulevat hoitoon, kunhan vaatetus on asianmukaista(ei napa- tai hihattomia paitoja talvella yms) ja mielellään helposti puettavia. On kiva katsoa erityylistä pukeutumista, merkkivaatteita tai lasten ihan itse valitsemia vaatteita (varmaan sieltä kirppariltakin) tai niitä serkkujen vanhoja kukkahameita.
Itse puen oman tyttöni hänen toiveesta JOKA päivä sukkahousuihin ja puolihameeseen tai mekkoon jonka saa itse pois ja päälle.
Paitsi onhan se totta että osa lapsista viihtyy niissä "epämiellyttävissä" vaatteissa. Mm. meidän neiti tykkää pitää hameita ja sukkahousuja, vaikka en niitä ole koskaan mitenkään tyrkyttänyt. Tosin niissä ei saa olla mitään painavia lankoja (huom. kuvalliset sukkikset) tai nappeja, eikä hame saa olla liian tiukka lattialla kyykkiessäkään (kuten useat farkkuhameet).
Mistä näitä koulupuukottajia ja pahoinvoivia lapsia tulee...
Jos nyt jumalauta keskityttäisi siihen MITÄ SIELLÄ VAATTEIDEN SISÄLLÄ ON!! Se on ihan hemmetin sama minkälaiset vaatteet niillä muksuilla on, ei niille opeteta että mitkä vaatteet on ainoat oikeat ennenkuin ne edes osaa käyttäytyä ryhmässä!
Tää on jotain niin kuvottavaa tää ketju. Lapset, naiset tai MITKÄÄN ihmiset eivät ole mitään mannekiineja, arvoa EI mitata rahassa ja KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta arvostella lasta sen perusteella mitä tällä on päällä!Näinkö ihan totta kasvatetaan hyvinvoivaa yhteiskuntaa?
Kiitos luojan te kuvottavat pinnalliset pellet pysytte usein omassa piirissänne ja pyöritte omassa hutussanne. Mä menen verkkareissani kauppaan, tapaan aitoja ihmisiä ja elän elämää sellaisena kuin se oikeasti on.
mutta se että vaate on kaunis ja tyttömäinen ei tarkoita sitä että sen täytyisi olla puolihame tai mekko.
Ne kauniit, puhtaat, siistit, asianmukaiset vaatteet, jotka on tehty nimenomaan päiväkotiin, kerhoihin, kotiin jne. lapsille jotka leikkivät, eivät ole sen epämukavampia kuin ne urheiluvaatteetkaan. Ne ovat juuri siihen tarkoitukseen tehdyt vaatteet.a!
Jos sinun UsvaLumihankesi viihtyy verskoissa tilanteessa kuin tilanteessa, niin mikäs siinä. Ei hän tässä maassa tule erottumaan pahastikaan joukosta. Jo nyt on sukupolvi, joka kulkee verskoissa kaupoissa, kylässä, ravintoloissa, teatterissa jne. jne.
Minun tyttäreni pitävät mekoista ja osaavat hameensa vaihtaa villapukuun ulos lähtiessä. Ihmettelisivät ihan varmasti jos pitäisi verskoissa mennä päiväkotiin, kun sitten ei olisikaan jumppaa. Olisi kyllä kamalaa, jos minun pitäisi pakottaa heidät päiväkodissa pukeutumaan vaatteisiin, joissa he tuntevat olonsa epämukavaksi, vain siksi että joku tyttömäisyyskriisistä käsivä pk-täti niin haluaa.
Se että vaate on kaunis ja tyttömäinen ei sulje pois sitä että se voi olla myös mukava. Minusta päiväkotien tehtäviin kuulu myös tapakasvatus. Ihan samallatavalla kuin lapsille opetetaan haarukalla ja veitsellä syömistä, hyvän huomenen toivotus aamulla tavatessa, lapsille kuuluisi opettaa myös miten pukeudutaan erilaisiin tilanteisiin. Mutta joo, taitaa olla turha toivo tässä urheiluhullujen maassa ;D
arvostella ja jopa kieltää päiväkotikäyttö niiltä hameilta ja mekoilta, mutta on maailman pinnallisinta ja kuvottavinta ja mitä kaikkea arvostella urheiluvaatteiden käyttöä päiväkotivaatteina? Miksi se verskatapa on muka oikeampi kuin se siistit leikkivaatteet-tapa????
Eiks se ois reilumpaa, että jokainen saa pukea lapsensa niinku tykkää, kunhan lapsella on säänmukaiset vaatteet?
Hameet ja mekot ovat ihania tyttöjen vaatteita! Ja aika moni varmasti tytöistä haluaa ihan itse pukeutua ko vaatteeseen. En näe siinä kerrassaan mitään pahaa. Paksut sukkikset on ihan riittävät sisätiloissa talvella. Ja mitä tulee siihen, että vanhemmat ostaa kauniita vaatteita ja merkkivaatteita, niin hyvä se vain on! On järkyttävää nähdä lapsia rumissa ja kulahtaneissa vaatteissa, yök! Ja laatu myös maksaa, niin se vain on.
siis OIKEASTI, nyt puhutaan 1-6-vuotiaista lapsista. mitä vitun väliä sillä on mitä niillä on PÄIVÄKODISSA päällä??? kunhan on perussiistit eli ei rikkinäiset tai likaiset vaatteet, niin verkkarit tms. on ihan ok.
eihän tuollaisen pienen pirpanan pukeutumista voi verrata aikuisen, työtä tekevään ihmisen pukeutumiseen. ja jos jonkun mielestä voi, niin eikun pöpilään.
Mitä väliä? Päiväkoti on kuin joku roskis tai luola, jonne kelpaa mikä vaan, kuhan ei olla alasti! Haloo! Tällaisen äidin lapsista tulee just niitä lumppuliiosja pilaamaan häät tai hautajaiset. Olen järkyttynyt.
Se, että lapsi on pieni pirpana, ei oikeuta pukemaan häntä riepuihin! Lapsilla on oikeus kauniiseen pukeutumiseen ja tilanteen vaatimaan pukeutumiseen. Päiväkodissa monet lapset viettävät ajastaan suurimman osan arkena, miksei heitä siis voisi pukea niin, että myös silmä lepää? Koska jonkun lumppuliisan mielestä sillä ei ole mitään väliä mitä heille laitetaan! Apua!
että päiväkotimme tytöistä moni käyttää esim salsahametta tai prinsessamekkoa sisävaatteena. Saattaa olla sen kanssa joku kesätoppi vielä, talvipakkasilla. Kai he ovat kaikki sitten kuumaverisiä kun eivät palele. Oma tyttäreni palelisi vastaavissa vaatteissa. Lapseni käyttävät päiväkodissa yleensä (näin talvella) pehmeitä velourleggareita (tyttö) tai -housuja (esim Lindexillä ja Meandilla on kivoja sekä tytöille että pojille sopivia). Näiden kanssa sitten tunika (tytöllä) tai paita jotka myös usein velouria, aluspaitana paksua puuvillaa oleva t-paita (Meandilla ja Marimekolla parhaat kun eivät ole niin slimmejä). Tytöllä mielestäni tunika on kiva koska on tyttömäinen mutta kuitenkin helppo ulkovaatteiden alla. Itse ei halua mielellään sukkiksia vaan valitsee velourleggarit koska ovat lämpimämmät ja mukavamman tuntuiset. Kumpikin lapsi osaa laittaa sukat housujen päälle uloslähteissä jotta nilkat eivät jää paljaaksi.
Mielestäni ovat aina kauniisti ja järkevästi puettuja. Päiväkodin tädit usein kehuvat lapsia aamulla että onpa nätit asut. Lapseni ovat itse tarkkoja pukeutumisestaan ja valitsevat mieleisensä vaatteet hoitoon. Itse valitsevat mukavat vaatteet, kumpikaan ei tykkää käyttää esim farkkuja tms jäykkiä housuja. Tyttö tietää että hörhelömekot eivät kuulu hoitoon vaan niillä voi leikkiä sitten kotona. Tyttö on myös aika paleleva ja valitsee siksi paksuja sisävaatteita. Ainakin meidän pkssa lattiat ovat aika kylmät, pelkät sukkikset siksi liian vähän.
Minunkin tyttäreni saa aamuisin valita vaatteensa. Ei mene liian vähissä vaatteissa päikkyyn, vaikka mekkoja ja tyllejä käyttää. Aina on alla sukkikset ja pitkähihainen. pitkähihaisen alla aluspaita jne. Tyttö on lämpimästi ja oman mielensä mukaan puettu. Mekossa on kiva leikkiä. Mekko on helppo riisua päiväunien ajaksi tai ulkoilun ajaksi naulakkoon. Kotiin lähtiessä otamme sen reppuun.
Minusta lapsella saa olla hulmuhelmoja ja röyhelöitä päiväkodissa, se ei ole keneltäkään pois, Tädit eivät myöskään yritä änkeä makkoa haalariin saati villapuvun alle, ei varmaan tulis mieleenkään, järjen käyttö sallittu!
että suomalaiset pukevat lapsensa hirvittävän rumasti. Aina vaan puhutaan käytännöllisyydestä ja hiilijalanjäljestä, vaikka veikkaan että taustalla on piheys. Eihän sille kasvavalle lapselle mitään kauniita vaatteita kannata ostaa, kun ne kuitenkin jää kohta pieneksi. Kyllä lapsillakin on oikeus käyttää kauniita, puhtaita ja ennen kaikkea tilaisuuteen sopivia vaatteita.
En asu Suomessa vaan maassa jossa palkat ovat alle puolet siitä mitä Suomessa tienataan. Siitä huolimatta lapset ovat aina kauniisti puettu. Vaatteet maksavat ihan saman verran kuin Suomessakin (vrt.Zara, HM). Mutta jotenkin ne rahat vaan tuntuu riittävän.
Kauheimpia esimerkkejä ovat esim. suomalaiset juhlatilanteet. Ristiäisissa yksi tuttu oli pukenut kolme lastansa likaisiin collegepukuihin. Eräs sukulaisnainen oli häissä viimeisen päälle elegantti kynsiä ja hiuksia myöten (hatunnosto siitä) mutta 5-v tyttärensä oli puettu lumppuihin. Eihän sille mitään kannata ostaa kun se kasvaa niin nopeasti. Tyttö oli kuulemma itkien pyytänyt mekkoa. Tämä ihminen on kansainvälisessä firmassa esimiestehtävissä, joten rahasta ei pitäisi olla pula. Kai sitä olisi voinut ostaa edes sen 20€ mekon HM:stä. Sekin olisi ollut parempi.
Yhden ainoan kerran luulin nähneeni nätisti puetun suomalaislapsen häissä. Oli ihan kaunis mekko laitettu... mutta sitten paksut sukkahousut sandaalien kanssa pilasivat koko homman. Ja lämmintä oli lähemmäs 30ºC varjossa.
No, muuta ei voi toisaalta odottaakaan tuulipukukansalta. Kaikki on vaan niin käytännöllistä ja tasa-arvoista. Rumat ne vaatteilla koreilee....
lisäksi, eikö siellä ole mattoja? Paljaalla lattiallako he istuvat?