Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojan elämää

Vierailija
18.02.2012 |

Työni ei ole helppoa mutta pidän tunteesta että voin tehdä jotain muiden hyväksi (teen vanhuksille kotisiivouksia).

Tämän työn nurja puoli on kuitenkin paine kiireestä, liian niukan ajan puitteissa tehdystä työnjäljestä ja huono palkkaus.

Viime aikoina olen saanut esimieheltäni palautetta siitä että kuppaan liian kauan ajossa kohteiden välillä. Tästä eteenpäin en kuulemma saa siitä palkkaa vaan se lasketaan nopeimman mahdollisen reitin mukaan.

Toki tässä ei oteta huomioon sitä että kotisiivoukset on sidottu kellonaikoihin ja sijaitsevat eri puolilla kaupunkia jonka vuoksi joudun käyttämään välillä pidempiä reittejä koska kohteiden aikatauluja/sijaintia ei ole järkeistetty.

Pomoni oli tämän kaiken johdosta kuitenkin sitä mieltä että alkaa laskuttaa asiakkailta ajokorvaukset (varastolta kohteeseen) koska ajaminen käy kuulemma liian kalliiksi.

Asiakkaat ovat kohdistaneet tämän minuun ja moni vanhus tulee jo ovella silmille että miksi minä(!) laskutan vielä kilometrit kun muutenkin niin kallista.

Olen joutunut selittämään ja selittämään miksi tulee kilometrikorvaukset mutta en tietenkään voi kertoa todellista puolta maksuista ja katteista sillä olen työnanatajan edustajana asiakaspalvelutilanteessa. Ja jos asiakkaat tietäisivät millaisia päiviä minulla on, he saattaisivat todella osoittaa mieltään asiasta työnantajaani kohtaan mikä tarkoittaisi asiakassuhteiden irtisanomista.

Saan palkkaa tunnilta 9,75e josta jää käteen n. 8e. asiakas maksaa työstäni firmalle 35e + ajo.

Tottakai se tuntuu hirveältä summalta pienituloisen mummon mielestä ja luultavasti hän kuvittelee että siitä puolet tulee suoraan minulle.

Työni on keskiraskasta/raskasta riippuen kohteesta ja päivästä.

Minulla on päivittäin rappuja siivottavana 5-10 ja kotisiivouksia yhdestä suuresta kuuteen pieneen.

Rappusiivoukset on aikataulutettu niin että minulla on oikeus käyttää kohteessa aikaa n. 15min per rappu.

Tämä sisältää seuraavat työt: Hissin puhdistus, portaiden moppaus tai kosteapyyhintä lattialiinalla, aulamattojen imurointi, aulan pyyhintä, ikkunalasien tahrojen poisto, ikkunalautojen ja aulataulujen pyyhintä sekä seinien ja katkaisijoiden puhdistus.

Siis 15 minuuttia.

Ja työnjälki pitää tottakai olla ensiluokkaista.

(Viime viikolla tuli reklamaatio eräästä rappukohteesta ja isännöitsijä kutsui molemmat esimiehenki sekä huoltomiehen paikalle koska oli jotain niin pöyristyttävää. Pyysin pomoltani lupaa menna itse paikan päälle ottamaan palautteen koska minä sen joka tapauksessa joudun korjaamaan jatkossa. Paikalle päästyäni esittelin itseni ja kättelin isännöitsijän ja huoltomiehen. Selvisi että hissin oven alaosan metallilistassa olevat millin paksuiset urat ovat tummuneet ja se on niin epäsiistin näköistä että vaikuttaa talon ilmapiiriin. Lisäksi rappujen nurkat ovat hiekkaiset (kynnerrä rapsuttamalla jää kynnen alle muruja) jonka vuoksi minun täytyi imurin kanssa kävellä portaat ja imuroida jokainen nurkaa koska ne eivät moppaamalla tule _täysin_ hiekattomiksi. Muutoin esimiehenikään eivät löytäneet kerrassaan mitään moittimisen arvoista koko kohteesta. Lattiapinnat kiilsivät ja seinät, ovet, lasit, kaikki olivat puhtaat.)

Kotisiivousasiakkailla on omat juttunsa myös.

Minulle varataan tavallisesti 1-3h siivoukseen.

Pari esimerkkiä:

2h+k+kylppäri, yksin elävä vanhus. aikaa 1h

tehtävät:

matot (9kpl) viedään hissillä ulos ja tampataan. rullataan ja viedään parvekkeelle. pyyhitään pölyt, katkaisijat jne sekä keittiön kodinkoneet, kaapistot ja tasot. imuroidaan lattiat ja seinälistat, kosteapyyhitään lattiat, pestään kyplyhuonetilasta suihkukoppi ja sen lasit, allas ja pönttö sekä lattia.

Ja työnjälki tietenkin ensiluokkaista.

(Joskus tulee reklamaatioita esimerkiksi vanhuksen omaisilta jolloin olen joutunut menemään firman piikkiin tekemään korjaussiivouksen makuuhuoneeseen koska "sitä ei ole siivottu" jonka omainen totesi siirrettyään vanhuksen sänkyä ja todettuaan että sängyn takana olevan seinälistan päällä oli pölykerros.)

toinen esimerkki:

5h+tupakeittiö+2wc+sauna+khh+kh+s 140 neliötä, kaksi aikuista, kaksi lasta, koira, aikaa 3h.

tehtävät:

kaikki matot ja taljat imuroidaan ja viedään ulos tampattavaksi ja harjattavaksi. (tähän kuluu melkein 1,5h)

sitten keittiön siivous: kaikki kaapinovet tahrattomiksi, kodinkoneet sekä pesuallas kiillotettava. tähän kuluu 45 minuuttia.

sitten jääkin enää 45 minuuttia aikaa pyyhkiä pölyt kaikilta pinnoilta, puhdistaa katkaisijat ja seinistä tahrat, imuroida kaikki lattiapinnat, pestä wc:t ja pyyhkiä lattiat täysin tahrattomaksi.

(tuossa tilanteessa minulle käy usein niin että työtä on kertakaikkiaan liikaa ajan suhteen ja aikaa kuluu esim 0,5h ylimääräistä. Tästä asiakas ei ole mielissään mutta toisaalta ei suostu myöskään luopumaan vaatimustasosta. Hän saattaa sanoa että "tee ensi kerralla vähän kevyempi" mutta todellisuudessa odottaa samaa tasoa työn jäljestä.

Työnantaja myös usein aikatauluttaa päivän liian tiukoille jonka vuoksi jätän käymättä lounaalla ja olen valitettavasti viikottain myöhässä kohteista joka vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen.)

Kun asiakas tilaa siivoojan hän usein kokee hinnan kovin korkeaksi mikä on täysin ymmärrettävää. Monesti asiakkaat haluaisivatkin tämän vuoksi teettää hirveästi ylimääräisiä "pikkujuttuja" eivätkä ymmärrä miten paljon esimerkiksi kattolamppujen puhdistus vie aikaa.

Lisäksi moni asiakas antaa hyvin herkästi palautteen huonosta jäljestä ja epäilen että on siinä luulossa että teen "helppoa rahaa" huitaisemalla ja hän maksaa kymmeniä euroja tunnilta.

Onneksi asiakkaistani 90% on tyytyväisiä työni jälkeen koska teen todellakin parhaani antaakseni rahalle vastinetta.

Se ei ole helppoa kaiken paineen ja kiireen alla.

--

Joskus tulee niitä hetkiä kun kello on 14 ja olen siivonnut ison talon, 9 rappua ja Käden vapisee ja selkää väsyttää. Veilä pitäisi mennä erään pahantuulisen rouvan kotiin siivoamaan tamppaamaan kaikki 8 painavaa mattoaan hänen laskiessaan ikkunasta lyöntejä tuntuu siltä kuin ei saisi ilmaa ja tekisi mieli paeta kirkuen kotiin peiton alle.

Silloin on pakko pysähtyä 5 min ajaksi ja polttaa savuke, juoda yksi battery ja nollata ajatuksia. Keskittyä ajattelemaan että muutaman tunnin päästä olen jo kotona.

Sen jälkeen pitää ajaa kohteeseen, meikata lämmin hymy huulille, soittaa ovikelloa ja sanoa "Hyvää päivää! Tulisin taas teille siivoomaan. Anteeksi että olen myöhässä!" johon saan vastauksen: "Minä jo mietinkin tuletko sinä OLLENKAAN ja meinasinkin (*pomolle*) soittaa, kello on jo kymmentä yli!"

Ja minä pahoittelen kertaalleen ja alan vain töihin kuten joka ikinen päivä.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on parempi ja työehtosopimuksia noudatetaan. Työ on myös kevyempää. Toivottavasti sulla on laikkarin tutkinto, mutta epäilen ettei ole, koska viitsit tehdä töitä hullulle ja ahneelle työnantajalle. Ilman tutkintoakin saisit kyllä pitkiä sijaisuuksia, kun on työkokemusta.

Vierailija
82/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, on hyvä että ihmisillä on töitä! Jos jotain haluat omatuntosi lievittämiseksi tehdä, niin laita lappu että hei siivoojat, keittäkää kahvit itsellenne, tässä keksejä. Ja jos oikeesti olet huolissasi sen rahan vuoksi, niin jätä 5e seteli tippiä. Sehän jo nostaa "tuntiansioita" tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä yksi paskiainen tältä palstalta pois.

Ap tekee raskasta työtä.

Olen joskus nuorena siivonnut ja musta siihen ei ole.

Fyysisesti rankkaa ja jo silloin ei aika riittänyt.

Kiireellä hutiloin, kun muuhun ei aikaa jäänyt.

Välillä tein hommat omalla ajalla.

Vierailija
84/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä työntekijä. Ala katsella itsellesi uutta työnantajaa. Olet saanut tehtäväksi firman surkeimmat kohteet. Et pääse parempiin hommiin kuin vaihtamalla työnantajaa. Toinen vaihtoehto on, että kovennat linjaasi. Ykkösasia on, että teet vain sen verran töitä, mistä sinulle maksetaan palkkaa. Et viivy yhdessäkään kohteessa pitempään kuin on sovittu. Pidät työehtosopimuksen mukaiset tauot. Tästä voi olla se seuraus, että asiakas irtisanoo sopimuksen. Mutta ei se sua haittaa, jos sinulla on työsopimuksessa maininta kokopäivätyöstä

Vierailija
85/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se joka vastasin jo kerran, oon tehnyt kotisiivousta, joskus oli mukavaakin, ja osa asiakkaista oli mukavia.

Mulla oli myös sellaisia paikkoja joihin sain

avaimen ja sain rauhassa tehdä, yksin ja jos ei ollut toista paikkaa kiireellä odottamassa, se oli ok.

Aikoinaan siis oli kakai tai kolmekin paikkaa päivässä, mutta mulla ei ollut hengenhätää jos sain mennä yksistäni avaimilla työhön.

Mutta kun ajattelen tätä tilannetta joka aloittajalla on, tuntuu kamalalta.

Yrittää nyt sallitussa ajassa tehdä kaikki työt ja tuolla palkalla ja asiakkaalta nyhdetään noin nelinkertainen taksa mitä itse työntekijä saa!

Kohtuullista olisi jos työntekijä saisi esim. puolet tuntihinnasta.

Ja kotisiivous voi olla todella raskasta!

Toimistosiivous on eri sarjaa.

Vierailija
86/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi imuroit matot ennen tamppausta?? (siis jos eivät kaikii ole jotain chenille/plyyshimattoja joissa tuhat kiloa koirankarvaa)

Oletko keskustellut asiasta asiakkaiden kanssa?mTyöajasta yms?

Aikamoinen työaika rapuissa, 15 min. Montako kerrosta? Yleensä 6 kerroksisessa talossa 30 min nuo kaikki. Onko työnantajasi koskaan itse tehnyt ko. työtä? Älä nyt tuolaiseen alennu. Oletko laikkari?

Terv. 8 v siivonnut.

Vierailija
87/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi osapaivatyo? Tulotason lasku kompensoituu paremmalla asumistuella. Kannattaa laskea tarkkaan. Miksi et vaihda osa-aikaiseen ja tee loppupaivaa omalla toiminimella? Kannattaisi katsella myos julkiusen sektorin tyopaikkoja.

Vierailija
88/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin normaalia, että 9 € / h työstä veloitetaan 35 € / h. Jos siivoojalle maksettaisiin 15 € / h niin sitten asiakasta veloitettaisiin 58 € / h. Tuollaisia tuntihintoja maksetaan esimerkiksi putkimiehille tai autonkorjaajalle.

Vierailija
89/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuruston rouvat on järkänneet, että 100 e/kk meillä käy kerran viikossa nopsan siivouksen/joka toinen viikko isomman siivouksen (valitsin tuon joka toinen viikko isomman) tekemässä joku heidän tutun tuttu. Maksan 100 e/kk käteisellä ja joka toinen viikko koti kiiltää, kun palaan töistä haettuani lapset. Tunneista ei ole puhuttu, mutta siistiä on, eikä koskaan ole tullut mieleenkään huomauttaa mistään. Extra rahaa on pyydetty, kun siivouskaappiin on hankittu jotain välineitä ja aineita lisää (näin sovimme aluksi, että siivooja hankkii, eikä pyydä mua hankkimaan).

Vierailija
90/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tunnolliselta työntekijältä kuulostat, työnantajasi ei vaan ole reilu johtuen kai osaltaan koko siivousalan hankalasta kilpailutilanteesta. Itselläni ei työmoraali riittäisi raatamaan tuolla palkalla ja arvostan todella teitä jotka työtänne teette suurella sydämmellä, sillä ei tuossa kyllä raha ole ainoa motivation lähde. Tsemppiä myös opintoihisi. Kyllä elämä kantaa..

M38

Vierailija
91/99 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä laskuttavat aina sen mukaan kauanko meillä menee eikä sen mukaan kauanko on sovittu menevän. Joskus menee 1,5t kahdelta siivoojalta, joskus 2t riippuen siivouksen laajuudesta. Niinhän sen pitäis mennäkin! Ymmärrän kyllä että kun esim. taloyhtiöt kilpailuttavat firmoja niin silloin pitää olla kiinteä hinta siivoukselle tarjolla.

Oletko ollut yhteydessä ammattiliittoon asian tiimoilta?

Vierailija
92/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ajattelen tätä tilannetta joka aloittajalla on, tuntuu kamalalta. Yrittää nyt sallitussa ajassa tehdä kaikki työt ja tuolla palkalla ja asiakkaalta nyhdetään noin nelinkertainen taksa mitä itse työntekijä saa!

Meillä ainakin koko ajan vähennetään porukkaa, työmäärä vaan lisääntyy ja silti vaatimustaso nousee siivouksen laadun suhteen. Palkka on noin 8€/tunti puhtaana käteen.

Terveisin eräs SOL:n siivooja (ei kotisiivousta)

Vierailija
93/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian kiltti ja peruusteellinen ja sinua riistetään!! Lopeta tekemästä niin hyvää jälkeä!! Jos saat huonoa palautetta, niin se on voi voi, et ole saanut tarpeeksi aikaa tehdä hommia!

Vierailija
94/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan 100 e/kk käteisellä

Vihaan teitä veronkiertäjät. Toivottavasti siivoojasi loukkaa itsenä työssään ja sinä joudut pahaan pulaan hoitamattoman tapaturmavakuutuksen takkia! Juuri te rikolliset aiheutatte sen, että ap:n kaltaisilla hyvilllä ihmiisillä työalueet ovat rankkoja.

Vierailija
95/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut yhteydessä ammattiliittoon asian tiimoilta?

Ammattiliiton vastaus on todennäköisesti se, että jos ei ehdi tehdä, ei tarvitse jäädä ilmaiseksi ylitöihin ja että siirtymästä kohteesta toiseen pitää maksaa palkka todellisen ajan mukaan, mutta työnantajan määräämää reittiä on noudatettava.

Ongelman ydin on siinä, että kotisiivoojien työsopimus on mallia työtä on 0-35 h / viikko, jolloin menetetyn asiakkaan tilalle työnantajan ei tarvitse antaa uutta.

Vierailija
96/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä laskuttavat aina sen mukaan kauanko meillä menee eikä sen mukaan kauanko on sovittu menevän.

Työntekijän kannattaa tehdä työ rauhalliseen tahtiin ilman kiirettä. Mitä laiskempi on, sitä enemmän tienaa! Malli ei voi toimia suurissa siivousliikkeissä, joissa työntekijät vaihtuvat tiuhaan, mutta voi toimia hyvin, jos siivooja tekee töitä toiminimellä

Vierailija
97/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy siivooja, neliöitä on vaan 100.Aikaa on varattu 4 tuntia ja se kyllä meneekin.

Minun siivoojallani on toiminimi ja hän laskuttaa 32 euroa.

Tässä on kotisiivouksen mitoitus ja hinta kohdallaan

Vierailija
98/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko arvelet, että yrittäjälle jäisi tuosta summasta omaan taskuun laitettavaksi??

Muuten sympatiani ap:lle, ihmiset eivät todella ymmärrä kuinka paljon aikaa menee siivoukseen!

Vierailija
99/99 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tekisi päivääkään tuollaista työtä noin pienellä palkalla.

Oliko 35€/kerta + matkat?

Perusta oma firma. Sinua riistetään.

muuten kiva idea, mutta ei siitä juuri enempää käteen jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan