Siivoojan elämää
Työni ei ole helppoa mutta pidän tunteesta että voin tehdä jotain muiden hyväksi (teen vanhuksille kotisiivouksia).
Tämän työn nurja puoli on kuitenkin paine kiireestä, liian niukan ajan puitteissa tehdystä työnjäljestä ja huono palkkaus.
Viime aikoina olen saanut esimieheltäni palautetta siitä että kuppaan liian kauan ajossa kohteiden välillä. Tästä eteenpäin en kuulemma saa siitä palkkaa vaan se lasketaan nopeimman mahdollisen reitin mukaan.
Toki tässä ei oteta huomioon sitä että kotisiivoukset on sidottu kellonaikoihin ja sijaitsevat eri puolilla kaupunkia jonka vuoksi joudun käyttämään välillä pidempiä reittejä koska kohteiden aikatauluja/sijaintia ei ole järkeistetty.
Pomoni oli tämän kaiken johdosta kuitenkin sitä mieltä että alkaa laskuttaa asiakkailta ajokorvaukset (varastolta kohteeseen) koska ajaminen käy kuulemma liian kalliiksi.
Asiakkaat ovat kohdistaneet tämän minuun ja moni vanhus tulee jo ovella silmille että miksi minä(!) laskutan vielä kilometrit kun muutenkin niin kallista.
Olen joutunut selittämään ja selittämään miksi tulee kilometrikorvaukset mutta en tietenkään voi kertoa todellista puolta maksuista ja katteista sillä olen työnanatajan edustajana asiakaspalvelutilanteessa. Ja jos asiakkaat tietäisivät millaisia päiviä minulla on, he saattaisivat todella osoittaa mieltään asiasta työnantajaani kohtaan mikä tarkoittaisi asiakassuhteiden irtisanomista.
Saan palkkaa tunnilta 9,75e josta jää käteen n. 8e. asiakas maksaa työstäni firmalle 35e + ajo.
Tottakai se tuntuu hirveältä summalta pienituloisen mummon mielestä ja luultavasti hän kuvittelee että siitä puolet tulee suoraan minulle.
Työni on keskiraskasta/raskasta riippuen kohteesta ja päivästä.
Minulla on päivittäin rappuja siivottavana 5-10 ja kotisiivouksia yhdestä suuresta kuuteen pieneen.
Rappusiivoukset on aikataulutettu niin että minulla on oikeus käyttää kohteessa aikaa n. 15min per rappu.
Tämä sisältää seuraavat työt: Hissin puhdistus, portaiden moppaus tai kosteapyyhintä lattialiinalla, aulamattojen imurointi, aulan pyyhintä, ikkunalasien tahrojen poisto, ikkunalautojen ja aulataulujen pyyhintä sekä seinien ja katkaisijoiden puhdistus.
Siis 15 minuuttia.
Ja työnjälki pitää tottakai olla ensiluokkaista.
(Viime viikolla tuli reklamaatio eräästä rappukohteesta ja isännöitsijä kutsui molemmat esimiehenki sekä huoltomiehen paikalle koska oli jotain niin pöyristyttävää. Pyysin pomoltani lupaa menna itse paikan päälle ottamaan palautteen koska minä sen joka tapauksessa joudun korjaamaan jatkossa. Paikalle päästyäni esittelin itseni ja kättelin isännöitsijän ja huoltomiehen. Selvisi että hissin oven alaosan metallilistassa olevat millin paksuiset urat ovat tummuneet ja se on niin epäsiistin näköistä että vaikuttaa talon ilmapiiriin. Lisäksi rappujen nurkat ovat hiekkaiset (kynnerrä rapsuttamalla jää kynnen alle muruja) jonka vuoksi minun täytyi imurin kanssa kävellä portaat ja imuroida jokainen nurkaa koska ne eivät moppaamalla tule _täysin_ hiekattomiksi. Muutoin esimiehenikään eivät löytäneet kerrassaan mitään moittimisen arvoista koko kohteesta. Lattiapinnat kiilsivät ja seinät, ovet, lasit, kaikki olivat puhtaat.)
Kotisiivousasiakkailla on omat juttunsa myös.
Minulle varataan tavallisesti 1-3h siivoukseen.
Pari esimerkkiä:
2h+k+kylppäri, yksin elävä vanhus. aikaa 1h
tehtävät:
matot (9kpl) viedään hissillä ulos ja tampataan. rullataan ja viedään parvekkeelle. pyyhitään pölyt, katkaisijat jne sekä keittiön kodinkoneet, kaapistot ja tasot. imuroidaan lattiat ja seinälistat, kosteapyyhitään lattiat, pestään kyplyhuonetilasta suihkukoppi ja sen lasit, allas ja pönttö sekä lattia.
Ja työnjälki tietenkin ensiluokkaista.
(Joskus tulee reklamaatioita esimerkiksi vanhuksen omaisilta jolloin olen joutunut menemään firman piikkiin tekemään korjaussiivouksen makuuhuoneeseen koska "sitä ei ole siivottu" jonka omainen totesi siirrettyään vanhuksen sänkyä ja todettuaan että sängyn takana olevan seinälistan päällä oli pölykerros.)
toinen esimerkki:
5h+tupakeittiö+2wc+sauna+khh+kh+s 140 neliötä, kaksi aikuista, kaksi lasta, koira, aikaa 3h.
tehtävät:
kaikki matot ja taljat imuroidaan ja viedään ulos tampattavaksi ja harjattavaksi. (tähän kuluu melkein 1,5h)
sitten keittiön siivous: kaikki kaapinovet tahrattomiksi, kodinkoneet sekä pesuallas kiillotettava. tähän kuluu 45 minuuttia.
sitten jääkin enää 45 minuuttia aikaa pyyhkiä pölyt kaikilta pinnoilta, puhdistaa katkaisijat ja seinistä tahrat, imuroida kaikki lattiapinnat, pestä wc:t ja pyyhkiä lattiat täysin tahrattomaksi.
(tuossa tilanteessa minulle käy usein niin että työtä on kertakaikkiaan liikaa ajan suhteen ja aikaa kuluu esim 0,5h ylimääräistä. Tästä asiakas ei ole mielissään mutta toisaalta ei suostu myöskään luopumaan vaatimustasosta. Hän saattaa sanoa että "tee ensi kerralla vähän kevyempi" mutta todellisuudessa odottaa samaa tasoa työn jäljestä.
Työnantaja myös usein aikatauluttaa päivän liian tiukoille jonka vuoksi jätän käymättä lounaalla ja olen valitettavasti viikottain myöhässä kohteista joka vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen.)
Kun asiakas tilaa siivoojan hän usein kokee hinnan kovin korkeaksi mikä on täysin ymmärrettävää. Monesti asiakkaat haluaisivatkin tämän vuoksi teettää hirveästi ylimääräisiä "pikkujuttuja" eivätkä ymmärrä miten paljon esimerkiksi kattolamppujen puhdistus vie aikaa.
Lisäksi moni asiakas antaa hyvin herkästi palautteen huonosta jäljestä ja epäilen että on siinä luulossa että teen "helppoa rahaa" huitaisemalla ja hän maksaa kymmeniä euroja tunnilta.
Onneksi asiakkaistani 90% on tyytyväisiä työni jälkeen koska teen todellakin parhaani antaakseni rahalle vastinetta.
Se ei ole helppoa kaiken paineen ja kiireen alla.
--
Joskus tulee niitä hetkiä kun kello on 14 ja olen siivonnut ison talon, 9 rappua ja Käden vapisee ja selkää väsyttää. Veilä pitäisi mennä erään pahantuulisen rouvan kotiin siivoamaan tamppaamaan kaikki 8 painavaa mattoaan hänen laskiessaan ikkunasta lyöntejä tuntuu siltä kuin ei saisi ilmaa ja tekisi mieli paeta kirkuen kotiin peiton alle.
Silloin on pakko pysähtyä 5 min ajaksi ja polttaa savuke, juoda yksi battery ja nollata ajatuksia. Keskittyä ajattelemaan että muutaman tunnin päästä olen jo kotona.
Sen jälkeen pitää ajaa kohteeseen, meikata lämmin hymy huulille, soittaa ovikelloa ja sanoa "Hyvää päivää! Tulisin taas teille siivoomaan. Anteeksi että olen myöhässä!" johon saan vastauksen: "Minä jo mietinkin tuletko sinä OLLENKAAN ja meinasinkin (*pomolle*) soittaa, kello on jo kymmentä yli!"
Ja minä pahoittelen kertaalleen ja alan vain töihin kuten joka ikinen päivä.
Kommentit (99)
Olen itse perustamassa yritystä pk-seudulla, siivousta ja myös lastenhoitotyötä tarjolla jossa omat lapset voi olla mukana.
36, liian kiireessä työn jälki voi olla todella huonoa.
rappukohteiden välillä on myös eroja; toiset likaantuvat todella helposti mutta sopimus on vain kerran viikossa tehtävästä ylläpitosiivouksesta.
toisaalla käydään kolmasti viikossa ja lattiat pysyvät siivousten välilläkin täysin puhtaina.
tiedän myös että on siivoojia jotka eivät tee työtään hyvin jolloin on aiheellista antaa palautetta koska rahaa vastaan pitäisi myös tehdä sovittu työ.
jos olet tyytymätön siivoustasoon kannattaisi kyllä ottaa yhteyttä ks. firmaan ja kenties selvittää onko kohteessa laskettu tarpeeksi aikaa työhön vai onko siivooja tehnyt työnsä huonosti.
kumpikin on mahdollista.
38, asun päijät-hämeessä..
hyvä ajatus tuo lastenhoitotyön ja siivouksen yhdistäminen. olen joskus miettinyt miten se menee käytännössä kun kotihoitopalvelut ja siivous on yleensä byrokraattisesti hyvin eriteltyä ja niiden yhdistäminen on aikamoisen lupaviidakon takana.
35, kerro minulle miten sinä selviytyisit ja kuinka minun pitäisi mielestäsi toimia niin että nuo ongelmat ratkeaisivat?
en tuo noita ongelmia asiakkaille enkä kenellekään muulle vaan yritän selviutu kaikesta parhaani mukaan.
Sekö ettei aika riitä?
41, jospa lukisit perusteellisemmin ja puolueettomammin mitä kirjoitin niin jospa se siitä aukenee..
Jos ei niin tuskinpa se enemmällä keskustelullakaan aukeaa sinulle.
menen nyt ruuanlaittopuuhiin mutta palaan myöhemmin kurkkimaan jos joku vielä haluaa kirjoittaa tähän..
ja raskasta duunia on. Ihmettelen miten joku täällä sanoo, että hyvä palkka KEVYESTÄ työstä. Työ tehdään omalla kropalla ja kyllä se tosiaan tuntuu, kun kolme oktaloa siivoaa per päivä. Nostat, konttaat, kyykkäät, kannat ja kävelet ees taas.
Viimeset 10 vuotta olen tehny pimeeesti. Ei kannata verottajaa rikastuttaa. Kiertoon tienaamani raha menee joka tapauksessa eli yhteiskunta siitä hyötyy. Tienaan noin 15 euroa tunnille. Välillä paljon paremminkin.
niin ei tarvitse hänen ihmetellä!! ja aina moittia!!
laitoshuoltajaksi kunnalle? voisi olla hieman inhimillisempää...
ja raskasta duunia on. Ihmettelen miten joku täällä sanoo, että hyvä palkka KEVYESTÄ työstä. Työ tehdään omalla kropalla ja kyllä se tosiaan tuntuu, kun kolme oktaloa siivoaa per päivä. Nostat, konttaat, kyykkäät, kannat ja kävelet ees taas.
Viimeset 10 vuotta olen tehny pimeeesti. Ei kannata verottajaa rikastuttaa. Kiertoon tienaamani raha menee joka tapauksessa eli yhteiskunta siitä hyötyy. Tienaan noin 15 euroa tunnille. Välillä paljon paremminkin.
Kun työstä ei haluta maksaa, saadaan sama työ kevyemmäksi, paremmin palkatuksi ja asiakkaan kulut pienemmiksi, kun jätetään pois kaikki verot ja sosiaalimaksut. Siitä 35 eurosta (noin) menee siis vajaat 8e alviin, n. 10 e siivoojan palkkaan, toinen mokoma työntekijän sivukuluihin, ja lopuilla maksetaan sitten kaikki muu, työvälineet, matkat... Mutta eipä sekään pidemmän päälle siivoojien asemaa vahvista, että jotkut tekee saman pimeästi puoleen hintaan.
Alat laskuttaa urakkahintaa, lasket vähän tuntihintaa mutta käytät enemmän aikaa.
Asiakkaat sulla on valmiina, ne samat mummot joilla käyt nytkin. Tarjoat vähän halvemmalla ja rupattelut päälle, mutta sulle itselle jäänpaljon enemmän käteen. Laitat tietyn osan säästöön ja käytät jos lapset sairastuu. Meillä käy siivooja ja välillänjoku on kipeänä, silloin vaan sovitaan uusi pvä esim seuraavalla vkolla.
Esim, asiakas maksaa 35e/ tunti, 2t kerralla. Yht 70e. Sinä tarjoat siivouksen urakkapalkalla 60e. Käytät 3t. Ehdit syödä lounaan ja silti tehdä toisen keikan ip:llä. Viikossa 600e, kk 2400 e ja siitä pois verot ym.
Vähemmän stressaavaa, enemmän rahaa. Hyvä sulle ja asiakkaille! Ylimääräisellä tulolla voit vaikka palkata mll:n hoitajan välillä sairaalle lapselle.
Pois kaikki huonopalkkaiset porrassiivoukse jne. Mimmoille vaan.
vaihtuvat tiuhaan, mutta voi toimia hyvin, jos siivooja tekee töitä toiminimellä
[/quote]
Olen itse perustamassa yritystä pk-seudulla, siivousta ja myös lastenhoitotyötä tarjolla jossa omat lapset voi olla mukana.
41, jospa lukisit perusteellisemmin ja puolueettomammin mitä kirjoitin niin jospa se siitä aukenee..
Jos ei niin tuskinpa se enemmällä keskustelullakaan aukeaa sinulle.
Valitit työn raskautta. Ei aukea tekstistä mikä on raskasta. Kerrosten kolaaminen mopilla raskasta? Niin raskasta ettei jaksa enää käydä 9 mattoa nostamassa pihalle. Olisko kuntosi hieman heikko?
.
Mikä osa työstä tehdään konttaamalla?
Ap, mun tekee pahaa puolestasi. Olen tehnyt itse kotisiivousta ja se oli välillä tosi raskasta!
Teki huonoa kun mainitsit mattojen tamppauksen..
Ehdottomasti sinuna lopettaisin tuon raatamisen se
on riistoa!!
Ajattele sulla on pieniä lapsia, ole mieluummiin niiden kanssa.
Ja henkisesti millaista sulla on kun joudut hampaat
irvessä näyttelemään asiakkaille vaikka kiire ei ole sun syy.
Ap, mun tekee pahaa puolestasi. Olen tehnyt itse kotisiivousta ja se oli välillä tosi raskasta!
Teki huonoa kun mainitsit mattojen tamppauksen..Ehdottomasti sinuna lopettaisin tuon raatamisen se
on riistoa!!
Ajattele sulla on pieniä lapsia, ole mieluummiin niiden kanssa.
Ja henkisesti millaista sulla on kun joudut hampaat
irvessä näyttelemään asiakkaille vaikka kiire ei ole sun syy.
Ole mielummin valtion rahoilla lasten kansa kuin tee työtä.
Mikä koulutus sinulla on ? Ilmeisesti ei mitään ja sitten itketään täällä.
Fyysisesti, ja henkisestikin, erittäin raskasta työtä paskalla palkalla!!
mutta mieti, kannattaako tuota enää jatkaa.
Minulla käy siivooja, neliöitä on vaan 100. Minulla on 3 lasta ja olen yksinhuoltaja. Aikaa on varattu 4 tuntia ja se kyllä meneekin.
Siivoojalla on yritys ja jos hän ei pääse paikalle (lapset ovat sairaana tms.), siirrämme siivousaikaa. Ei se katastrofi, kyllä asiakkaatkin sen ymmärtävät.
Ja voit itse määritellä ajat ja tehdä siivoussopimukset. Minun siivoojallani on toiminimi ja hän laskuttaa 32 euroa ja tosiaan itse määrittelee, paljonko aikaa menee. Kesällä ei sitten siivoa heinäkuussa (on lomalla). Sama juttu joulun aikaan.
35, kerro minulle miten sinä selviytyisit ja kuinka minun pitäisi mielestäsi toimia niin että nuo ongelmat ratkeaisivat?
en tuo noita ongelmia asiakkaille enkä kenellekään muulle vaan yritän selviutu kaikesta parhaani mukaan.