Siivoojan elämää
Työni ei ole helppoa mutta pidän tunteesta että voin tehdä jotain muiden hyväksi (teen vanhuksille kotisiivouksia).
Tämän työn nurja puoli on kuitenkin paine kiireestä, liian niukan ajan puitteissa tehdystä työnjäljestä ja huono palkkaus.
Viime aikoina olen saanut esimieheltäni palautetta siitä että kuppaan liian kauan ajossa kohteiden välillä. Tästä eteenpäin en kuulemma saa siitä palkkaa vaan se lasketaan nopeimman mahdollisen reitin mukaan.
Toki tässä ei oteta huomioon sitä että kotisiivoukset on sidottu kellonaikoihin ja sijaitsevat eri puolilla kaupunkia jonka vuoksi joudun käyttämään välillä pidempiä reittejä koska kohteiden aikatauluja/sijaintia ei ole järkeistetty.
Pomoni oli tämän kaiken johdosta kuitenkin sitä mieltä että alkaa laskuttaa asiakkailta ajokorvaukset (varastolta kohteeseen) koska ajaminen käy kuulemma liian kalliiksi.
Asiakkaat ovat kohdistaneet tämän minuun ja moni vanhus tulee jo ovella silmille että miksi minä(!) laskutan vielä kilometrit kun muutenkin niin kallista.
Olen joutunut selittämään ja selittämään miksi tulee kilometrikorvaukset mutta en tietenkään voi kertoa todellista puolta maksuista ja katteista sillä olen työnanatajan edustajana asiakaspalvelutilanteessa. Ja jos asiakkaat tietäisivät millaisia päiviä minulla on, he saattaisivat todella osoittaa mieltään asiasta työnantajaani kohtaan mikä tarkoittaisi asiakassuhteiden irtisanomista.
Saan palkkaa tunnilta 9,75e josta jää käteen n. 8e. asiakas maksaa työstäni firmalle 35e + ajo.
Tottakai se tuntuu hirveältä summalta pienituloisen mummon mielestä ja luultavasti hän kuvittelee että siitä puolet tulee suoraan minulle.
Työni on keskiraskasta/raskasta riippuen kohteesta ja päivästä.
Minulla on päivittäin rappuja siivottavana 5-10 ja kotisiivouksia yhdestä suuresta kuuteen pieneen.
Rappusiivoukset on aikataulutettu niin että minulla on oikeus käyttää kohteessa aikaa n. 15min per rappu.
Tämä sisältää seuraavat työt: Hissin puhdistus, portaiden moppaus tai kosteapyyhintä lattialiinalla, aulamattojen imurointi, aulan pyyhintä, ikkunalasien tahrojen poisto, ikkunalautojen ja aulataulujen pyyhintä sekä seinien ja katkaisijoiden puhdistus.
Siis 15 minuuttia.
Ja työnjälki pitää tottakai olla ensiluokkaista.
(Viime viikolla tuli reklamaatio eräästä rappukohteesta ja isännöitsijä kutsui molemmat esimiehenki sekä huoltomiehen paikalle koska oli jotain niin pöyristyttävää. Pyysin pomoltani lupaa menna itse paikan päälle ottamaan palautteen koska minä sen joka tapauksessa joudun korjaamaan jatkossa. Paikalle päästyäni esittelin itseni ja kättelin isännöitsijän ja huoltomiehen. Selvisi että hissin oven alaosan metallilistassa olevat millin paksuiset urat ovat tummuneet ja se on niin epäsiistin näköistä että vaikuttaa talon ilmapiiriin. Lisäksi rappujen nurkat ovat hiekkaiset (kynnerrä rapsuttamalla jää kynnen alle muruja) jonka vuoksi minun täytyi imurin kanssa kävellä portaat ja imuroida jokainen nurkaa koska ne eivät moppaamalla tule _täysin_ hiekattomiksi. Muutoin esimiehenikään eivät löytäneet kerrassaan mitään moittimisen arvoista koko kohteesta. Lattiapinnat kiilsivät ja seinät, ovet, lasit, kaikki olivat puhtaat.)
Kotisiivousasiakkailla on omat juttunsa myös.
Minulle varataan tavallisesti 1-3h siivoukseen.
Pari esimerkkiä:
2h+k+kylppäri, yksin elävä vanhus. aikaa 1h
tehtävät:
matot (9kpl) viedään hissillä ulos ja tampataan. rullataan ja viedään parvekkeelle. pyyhitään pölyt, katkaisijat jne sekä keittiön kodinkoneet, kaapistot ja tasot. imuroidaan lattiat ja seinälistat, kosteapyyhitään lattiat, pestään kyplyhuonetilasta suihkukoppi ja sen lasit, allas ja pönttö sekä lattia.
Ja työnjälki tietenkin ensiluokkaista.
(Joskus tulee reklamaatioita esimerkiksi vanhuksen omaisilta jolloin olen joutunut menemään firman piikkiin tekemään korjaussiivouksen makuuhuoneeseen koska "sitä ei ole siivottu" jonka omainen totesi siirrettyään vanhuksen sänkyä ja todettuaan että sängyn takana olevan seinälistan päällä oli pölykerros.)
toinen esimerkki:
5h+tupakeittiö+2wc+sauna+khh+kh+s 140 neliötä, kaksi aikuista, kaksi lasta, koira, aikaa 3h.
tehtävät:
kaikki matot ja taljat imuroidaan ja viedään ulos tampattavaksi ja harjattavaksi. (tähän kuluu melkein 1,5h)
sitten keittiön siivous: kaikki kaapinovet tahrattomiksi, kodinkoneet sekä pesuallas kiillotettava. tähän kuluu 45 minuuttia.
sitten jääkin enää 45 minuuttia aikaa pyyhkiä pölyt kaikilta pinnoilta, puhdistaa katkaisijat ja seinistä tahrat, imuroida kaikki lattiapinnat, pestä wc:t ja pyyhkiä lattiat täysin tahrattomaksi.
(tuossa tilanteessa minulle käy usein niin että työtä on kertakaikkiaan liikaa ajan suhteen ja aikaa kuluu esim 0,5h ylimääräistä. Tästä asiakas ei ole mielissään mutta toisaalta ei suostu myöskään luopumaan vaatimustasosta. Hän saattaa sanoa että "tee ensi kerralla vähän kevyempi" mutta todellisuudessa odottaa samaa tasoa työn jäljestä.
Työnantaja myös usein aikatauluttaa päivän liian tiukoille jonka vuoksi jätän käymättä lounaalla ja olen valitettavasti viikottain myöhässä kohteista joka vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen.)
Kun asiakas tilaa siivoojan hän usein kokee hinnan kovin korkeaksi mikä on täysin ymmärrettävää. Monesti asiakkaat haluaisivatkin tämän vuoksi teettää hirveästi ylimääräisiä "pikkujuttuja" eivätkä ymmärrä miten paljon esimerkiksi kattolamppujen puhdistus vie aikaa.
Lisäksi moni asiakas antaa hyvin herkästi palautteen huonosta jäljestä ja epäilen että on siinä luulossa että teen "helppoa rahaa" huitaisemalla ja hän maksaa kymmeniä euroja tunnilta.
Onneksi asiakkaistani 90% on tyytyväisiä työni jälkeen koska teen todellakin parhaani antaakseni rahalle vastinetta.
Se ei ole helppoa kaiken paineen ja kiireen alla.
--
Joskus tulee niitä hetkiä kun kello on 14 ja olen siivonnut ison talon, 9 rappua ja Käden vapisee ja selkää väsyttää. Veilä pitäisi mennä erään pahantuulisen rouvan kotiin siivoamaan tamppaamaan kaikki 8 painavaa mattoaan hänen laskiessaan ikkunasta lyöntejä tuntuu siltä kuin ei saisi ilmaa ja tekisi mieli paeta kirkuen kotiin peiton alle.
Silloin on pakko pysähtyä 5 min ajaksi ja polttaa savuke, juoda yksi battery ja nollata ajatuksia. Keskittyä ajattelemaan että muutaman tunnin päästä olen jo kotona.
Sen jälkeen pitää ajaa kohteeseen, meikata lämmin hymy huulille, soittaa ovikelloa ja sanoa "Hyvää päivää! Tulisin taas teille siivoomaan. Anteeksi että olen myöhässä!" johon saan vastauksen: "Minä jo mietinkin tuletko sinä OLLENKAAN ja meinasinkin (*pomolle*) soittaa, kello on jo kymmentä yli!"
Ja minä pahoittelen kertaalleen ja alan vain töihin kuten joka ikinen päivä.
Kommentit (99)
piti lisätä, että on aisakkaan ja myös työntekijän etu, että sama työntekijä käy samassa paikassa. Oppii tuntemaan paikat ja rutiinit. Asiakas saa luottamuksen tunteen, kun ei jatkuvasti vaihdu työntekijä, kyllä se epäluuloa herättää jos tiuhaan siivooja vaihtuu.
ja hienoa että menet opiskelemaan!
Kyllä, tuo on riistoa ja valitettavan totta. Tosin on hyviäkin firmoja ja työntekijät pysyvät niissä, mikä on myös asiakkaan etu!
Ihan eri asia istua esim. jossain toimistossa yms.
Surkea palkka ja kohtuuttomat vaatimukset. Tai vaihtaisin firmaa. Opiskelu vaikuttaa kuitenkin järkevältä, hoitoalalla palkat ovat paremmat, vaikka työ on rankkaa.
Kun sovin uudesta paikasta, kerron heti kättelyssä seuraavaa:
- en juokse, enkä tee hommia hikihatussa
- työn jälki on laadukasta, koska käytän juuri sen
ajan, joka menee kunnolliseen työhön
- en myöskään koskaan fuskaa, koska aikaa on
riittävästi
- riittävän ajan määrittelen itse, kunhan olen
tehnyt ensimmäisen siivoukseni
- minä myös teen sen ajan töitä, minkä olen
sopinut
- hinta ei ole halpa, tunteja riittävästi, mutta mutta, YKSIKÄÄN asiakas ei ole koskaan, milloinkaan valittanut työstä, hinnasta, ajasta tai mistään.
Kaikki ovat tyytyväisiä, saan myös ylimääräisiä lahjoja, ja jotta työni sujuisi hyvin, asiakkaat tekevät aina selkeät tavarasiirrot ennen siivousta
Asiakas saa kotitalousvähennyksen maksamastaan hinnasta, joten ei se niin kovin kallista ole lopulta.
Kunnolla tehty työ vaatii riittävästi aikaa, jos tämänkin jälkeen tulee valituksia, niin on syytä katsoa peiliin.
13,
kyllä pärjään tuloillani, ei ole siitä kiinni. Osaan suhteuttaa menot tulojen mukaan..
Kyse on enimmäkseen siitä miten suhteellista kaikki on työssäni ja miten asiakkaat eivät tiedä miten heidän maksamansa raha jakautuu..
Ja miten paljon fyysisesti ja henkisesti raskasta työsä lopulta joutuu tekemään sen yleiseen palkkatasoon ja elinkustannusten suhteen PIENEN tuntipalkan eteen.
Mutta sinä tietenkin provosoit, vai mitä?
15, aika unelmapaikalta kuulostaa kyllä? sinuna olisin varuillani.
omalla kohdallani on työhaastattelussa luvattu kuu taivaalta. myöhemmin on silmät auenneet sen suhteen että työnantajan on vaikeaa saada hyvää työntekijää ja sen vuoksi ollaan valmiit "mihin tahansa" että saadaan työsopimus tehtyä..
16, näinhän se on.. kiitos tsemppauksesta!
17, :)
18, kiitos :) kiva että joku arvostaa. itsekin ajattelisin että pitkä asiakas-työntekijäsuhde on kaikkien etu.
19, suomen elintasoon nähden (kallis ruoka ja asuminen) 9e on kohtuullinen palkka normaalisti kuormittavasta työstä johon sisältyy lakisääteiset tauot.
Siivoustyö voi parhaimmillaan olla kevyttä jos saa tehdä rauhalliseen tahtiin, oikeilla välineillä ergonomisissa asennoissa mutta useimmiten työ on niin kuormittavaa että särkylääkkeet on päivittäisen selviytymisen kannalta välttämätöntä. Siivoojilla on huomattavan usein tuki- ja liikuntaelin sairauksia sekä ranne- ja olkavammoja jotka johtuvat liian kovasta kuormituksesta.
Ensinnäkin voimia raskaaseen työhösi. Onneksi osaat nähdä myös työn merkityksen ja positiiviset puolet.
Toiseksi: kirjoituksesi on erittäin hyvä kuvaus työsi arkisista ongelmista, joita ulkopuolinen ei osaa aavistaa. Näkisin mielelläni tällä jutulla enemmän julkisuutta. Tarinasi voisi herättää jonkun lehden kiinnostuksen, mietipä asiaa... Voit lähettää tämän vaikka nimettömänä johonkin lehteen ja laittaa mukaan anonyymin sähköpostin ja kertoa, että voit antaa haastattelun asiasta, mutta et halua tulla omalla tai firman nimellä esiin.
22, en voi lopettaa töitä. saisin 3kk karenssin jolloin en saisi mitään työttömyystukea joten tekisin konkurssin.
Vakituisessa työssä oleva ei voi kuin vaihtaa muualle ja tiedän tähän ikään mennessä että tällä alalla ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.
23, olen hyvin tietoinen näistä asioista ja monesti olen pohtinut tuota vaihtoehtoa sitten aikanaan. nyt tilanne on kuitenkin se että olen kolmen pienen lapsen yh. yrittäjyys ei tule kysymykseen vielä vuosiin koska se vaatii sitoutumista ja minulla ei ole siihen tällä hetkellä mahdollisuutta.
25, olen joskus ajatellut samaa. olisi mielenkiintoista nähdä millaisia seurauksia sillä olisi jos jokin päivittäislehti kiinnostuisi siinä määrin että tekisi jutun tällaiselta pohjalta.
toistaiseksi tällaisen aiheen sisältöä on vain PAMin lehdessä ja sielläkin melko puutteellisesti.
Tein itse vuosia sitten laitoshuoltajan keikkoja, hyvin onnistui ilman koulutusta! Nykyisenä hoitoalan opiskelijana olen myös sivusta seurannut heidän työtään ja tosi paljon riippuu siitä, minkätyyppinen osasto on. Joissain harjoittelupaikoussa kyllä kiehutti, kun hoitaja räksytti laikkarille ja ihan aiheetta.
Mistäs sinä tiedät, missä asennossa AP työskentelee? Tuskin kukaan jo usean vuoden siivoustyötä tehnyt huhkii "perse pystyssä kontaten". Kommenttisi loukkaa siivousalan työntekijöitä, olivatpa koulutettuja tai ei!
On kyllä totta, että sairaalassa siivoamiseen on mitoitettu paljon enemmän aikaa kuin yksityisissä firmoissa. Ainakin vielä. Näin joskus dokumentin, jossa oliko se nyt Ruotsissa vai Tanskassa sairaalasiivous oli luokattoman huonoa, kun sen teki joku yksityistetty kilpailutett firma.
joku jo aiemmin, että anonyymisti lehteen vaan. Saattaisi nousta suurikin keskustelu nykyajan työelämästä, josta ei haluttaisi edes päästää eläkkeelle saman ikäisenä kuin aiemmin. Ja palkoista, kohtuuttomasta työtaakasta jne.
28, minulla ei ole sinulle mitään sanottavaa.
28, minulla ei ole sinulle mitään sanottavaa.
Tule sitten takaisin kun on jotain sanottavaa. Mieti mikä on oiekasti tärkeää.
Kaikesta huomaa kuinka paljon halveksit siivoojaan työtä, vaikka se oikeasti on sinulle selvästi liian vaativaa. Tavoitteesi on päästä johokin kirjoituspöytätyöhän ja tuntea itsesi jotenkin tärkeäksi. Asia on kuitenkin juuri kuten sanoin, siivoustyö on erittäin vaativaa, mutta siihen palkataan sinun kaltaisiasi laiskoja ja tyhmiä ihmisiä, käytetään hetki hyväksi ja heitetään romu valtiolle korjattavaksi.
Eikö noin työteliään ihmisen kannattais jo perustaa oma yritys, poimia parhaat asiakkaat päältä ja alkaa tekemään töitä omaan tahtiin asiakkaille suoraan?
Kyllä näissä hommissa sekä työntekijää että asiakasta hyväksikäytetään.
Voimia, ja toivottavasti voisit löytää paremman työn. Uskon että työnantajasi on salaa tyytyväinen kohtuuttomiin ponnisteluihisi. Koita keksiä jotain muuta, ennen kuin kroppasi tekee tenän.
on kyllä se joka halveksii ihmisiä. Missä näitä ihmisvihaajia kasvaa, onko sukua kannibalismille, mutta ei pääse todellinen luonne kukkaan näin sivistysvaltiossa.
31,
kiitos ymmärryksestä.. opiskelu onkin tavoitteena inhimillisemmän työn tavoittelussa. :)
31,
kiitos ymmärryksestä.. opiskelu onkin tavoitteena inhimillisemmän työn tavoittelussa. :)
Niin että tehköön joku muu, pääasia että sinä pääset helppoihin töihin.
on kyllä se joka halveksii ihmisiä. Missä näitä ihmisvihaajia kasvaa, onko sukua kannibalismille, mutta ei pääse todellinen luonne kukkaan näin sivistysvaltiossa.
Minä en halveksi siiovustyötä, vaan pidän sitä korkeassa arvossa. AP halveksii tuota työtä ja sen tekijöitä. Itse hän on vain vuolemassa rahaa tarkoituksenaan vaihtaa alaa heti kun mahdollista.
ja opetti minulle taas uutta elämästä.
Olen välillä kironnut rappumme siivoojia, koska jälki mielestäni huonoa, mutta jos on mahdollista, että heillä on 15 minuuttia aikaa rapun siivoomiseen, niin kohdista tästä lähtien syyttävän sormemme jonnekin aivan muualle. Eihän siinä ajassa todellakaan ehdi kuin mopata nopeasti lattiat ja pyyhkäistä pahimmat liat. Jos sitäkään.
Ja tuo numero 28 on henkisesti sairas. Älkäämme välittäkö hänestä.
ja hienoa että menet opiskelemaan!
Kyllä, tuo on riistoa ja valitettavan totta. Tosin on hyviäkin firmoja ja työntekijät pysyvät niissä, mikä on myös asiakkaan etu!