Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittää te Suomessa asujat!

Vierailija
16.02.2012 |

Onneksi itse tajutiin aikanamme muuttaa sieltä pois. Nyt on lapsille yksityiskoulu, meillä yksityinen sairaanhoito, asumiskulut puolet Suomesta. Autotallissa 700-sarjan BMW ja Mersun AMG sekä Harley.



Repikää siitä.

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän yliopistoista nyt puhut? Ivy-leagues? Niihinkin itse asiassa halutaan hyviä oppilaita ja hakuprosessi menee niin, että ensin valitaan mieleiset oppilaat ja sitten järjestetään rahoitus. Näillä yliopistoilla on varaa tukea oppilaitaan. Tukien jälkeen opiskelu on hyvinkin kohtuuhintaista. Ei siis kannata sitä varten jättää hakematta, että varat eivät riittäisi. Myös julkisissa yliopistoissa on paljon hyviä. Myös niihin on rahoitusta tarjolla. Auttavia tahoja löytyy paljon ja esimerkiksi perhe saa sitä enemmän tukea mitä enemmän heillä on yhtäaikaa yliopistossa opiskelevia lapsia. Tämä väittämäsi on siis aikamoinen myytti ja yleisesti toisteltu tosiasia, joka ei kuitenkaan pidä paikkaansa vrt. esim. väittämä, että on lottovoitto syntyä Suomeen... Toisekseen, kun oppilaat maksavat itse opiskelustaan myös opiskeluaika pysyy kohtuullisena. Yliopistoista ei löydy ikuisuus opiskelijoita, kuten Suomessa. Veronmaksajathan senkin maksaa. Kolmannekseen opiskelijat työskentelevät lähes koko opintojensa ajan. Työtovereistani lähes jokainen on ollut Mäkkärillä hampurilaisen paistajana opiskeluaikanaan. Yrittämisen kulttuuri on erilainen.


stipedisysteemin, ja pakko sanoa, että kovin valikoiden asiaa kuvaat. Tosiasia on, että niitä hyvien yliopistojen vähiä stipendiaattipaikkoja hakee mieletön määrä opiskeluhaluisia, joilla ei edes "kympin todistus" riitä, vaan pitää olla ties mitä extra curriculum-toimintaa ja meriittiä.

Tavallinen keskitasoinen opiskelija joutuu sitten lähtemään kauas kotoa johonkin farmiyliopistoon, jossa opetuksen taso on TODELLA kaukana suomalaisyliopistoista.

Ja tuo työnteko opintojen ohella... joo, sitä tapahtuu, mutta sen takia monet keskeyttävätkin sitten opintonsa tai jättävät sen collegeen, mikä on työnhaun kannalta paskatutkinto.

Keskituloiset amerikkalaisperheet säästävät siitä asti, kun lapsi syntyy sitä varten, kun hän aikanaan lähtee opiskelemaan. Mitä nyt välillä louhaisevat sieltä tuhansia dollareita hammasrautoja varten. Sitten mahdollisia muita lääkärikuluja varten.

Ja auta armias, jos iskee jokin pitkäaikaissairaus. Ne ameriikan ihmemaata ihailevat bimbot, joilla ei ole mitään aitoa elämänkokemusta, jotka kehuvat amerikkalaista terveydenhoitosysteemiä eivät tajua, että monella ei ole varaa yksityiseen terveysvakuutukseen, eivätkä kaikki työnantajat sitä maksa. JA vaikka vakuutus olisikin, sen korvaukset voidaan lakkauttaa kesken, jos vakuutettu saa pitkäaikaissairauden, tai haluaa uutta hoitomuotoa.

Ylipäätään kaikkeen pitää VARAUTUA. Yhdysvaltalainen liberaali talousjärjestelmä lähtee siitä, että SINÄ vastaat itsestäsi, ja turha kitistä avun perään, jos jotain yllättävää sattuu. Itse maksat lapsen opiskelut, itse vakuutukset ja hoidon.

Vierailija
122/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kysyi asuinmaan hyviä/huonoja puolia:

+tooosi hyvä terveydenhuolto (kts. yllä)

+hyvä koulutussysteemi -lapsesi saa parempaa koulutusta kuin Suomessa, mikäli hän on LAHJAKAS (eli hyviä tuetaan, heikkoja ehkä liian vähän), suomalaiset samanikäiset kaverit eivät ole matikassa yms. niin pitkällä

+lapsista huolehditaan hyvin (eivät nuoku yksin koulun jälkeen), perhe tärkeä

+hyvä (edullinen?) lastentarhasysteemi

+hyvät palkat

4 vuodenaikaa löytyy mutta ilmasto ei niin kylmä/pimeä

-konservatiivisuus ärsyttää joissakin asioissa mutta nämä eivät liity tasa-arvoon tm. miesten ja naisten välisiin suhteisiin; miehet ja naiset jakavat mielestäni täällä kotityöt enemmän tasan kuin Suomessa

Siis pois en lähtisi.

Miten pitkää työpäivâä siellä tehdään? Ranskassa elämänlaatua ja perheen kanssa vietettävää aikaa vähentää pitkä työaika. Työpäivään menee 9-10 tuntia (keskellä päivää lounastauko, 1-2h), työmatkoihin pääkaupunkiseudulla tunti tai kaksi suuntaansa.

Työpäivä n. 8/9 - 16.30/17. Myös kotoa työskentely hyväksytään. Siis soitan vain pomolle ja sanon, että teen töitä kotoa. Lomia 5 vkoa. Manageri tason työ.

Hassua, olin aina kuvitellut, että Usassa tehdään vielä pidempää päivää kuin täällä Ranskassa. Harva lähtee täällä duunista ennen klo 18.

Sen sijaan lomien suhteen parempi täällä, esim. mulla 9 vkoa lomaa vuodessa. Ja manageritasolla myös.

t: se Ranskassa asuva ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Tämä on juuri sitä mitä arvostan omassa kotimaassani. Kukaan ei välitä mitä kautta lapeni synnytän tai olenko töissä vai en. Suomessa näyttäisi saavan ärhäkän vastaanoton jos poikkeaa valtavirrasta.

Ei ihme jos on vääristynyt kuva asioista.

Vierailija
124/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja potkua on sen verran, että veri sinne takaraivoon hujahtaa jos pitää vähän reippaammin mennä. Joskushan se on ihan turvallisuustekijä. Heppoja 283, kuusipykäläinen automaattivaihteisto, nollasta sataan about 7 sekuntia. Muuttuva venttiilivälitys jne. Kiva ajaa.

Meillä on ollut se perus-Corolla nyt viisi vuotta ja kilometrejä takana n. 120t, eikä koskaan ole ollut sellaista tilannetta, että oltaisiin jalkoihin jääty, automaattivaihteisto toimii erinomaisesti verrattuna edelliseen saksalaisvalmisteiseen autoon, jne. Kiva ajaa. Suomessa on varmaan sitten turvallisempaa tämä tieliikenne, kun turvallisuus ei ole koskaan ollut kiinni auton kiihtyvyydestä, joka on ollut vähintäänkin riittävä.

Joillakin näyttää olevan enemmän rahaa kuin järkeä.

Vierailija
125/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskushan se on ihan turvallisuustekijä.

Vierailija
126/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Hassua, olin aina kuvitellut, että Usassa tehdään vielä pidempää päivää kuin täällä Ranskassa. Harva lähtee täällä duunista ennen klo 18.

Sen sijaan lomien suhteen parempi täällä, esim. mulla 9 vkoa lomaa vuodessa. Ja manageritasolla myös.

t: se Ranskassa asuva ulkosuomalainen

Onneks Suomessa pärjää muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kysyi asuinmaan hyviä/huonoja puolia:

+tooosi hyvä terveydenhuolto (kts. yllä)

+hyvä koulutussysteemi -lapsesi saa parempaa koulutusta kuin Suomessa, mikäli hän on LAHJAKAS (eli hyviä tuetaan, heikkoja ehkä liian vähän), suomalaiset samanikäiset kaverit eivät ole matikassa yms. niin pitkällä

+lapsista huolehditaan hyvin (eivät nuoku yksin koulun jälkeen), perhe tärkeä

+hyvä (edullinen?) lastentarhasysteemi

+hyvät palkat

4 vuodenaikaa löytyy mutta ilmasto ei niin kylmä/pimeä

-konservatiivisuus ärsyttää joissakin asioissa mutta nämä eivät liity tasa-arvoon tm. miesten ja naisten välisiin suhteisiin; miehet ja naiset jakavat mielestäni täällä kotityöt enemmän tasan kuin Suomessa

Siis pois en lähtisi.

Miten pitkää työpäivâä siellä tehdään? Ranskassa elämänlaatua ja perheen kanssa vietettävää aikaa vähentää pitkä työaika. Työpäivään menee 9-10 tuntia (keskellä päivää lounastauko, 1-2h), työmatkoihin pääkaupunkiseudulla tunti tai kaksi suuntaansa.

Työpäivä n. 8/9 - 16.30/17. Myös kotoa työskentely hyväksytään. Siis soitan vain pomolle ja sanon, että teen töitä kotoa. Lomia 5 vkoa. Manageri tason työ.

Hassua, olin aina kuvitellut, että Usassa tehdään vielä pidempää päivää kuin täällä Ranskassa. Harva lähtee täällä duunista ennen klo 18.

Sen sijaan lomien suhteen parempi täällä, esim. mulla 9 vkoa lomaa vuodessa. Ja manageritasolla myös.

t: se Ranskassa asuva ulkosuomalainen

Lisäksi sitten vielä esimerkiksi kaikki ymmärtävät jos lähden kesken päivän lapsen koululle vaikka johonkin (kuten tiistaina) ysävävänpäivä riehaan. Kaikki tekevät samoin, joten en ole poikkeus.

Vierailija
128/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että nämä Suomen-haukkumisketjut yleistyvät juuri tähän aikaan vuodesta. Joulun jälkeen tämä pimeys ilmeisesti saa meidät kaikki haaveilemaan vähän miellyttävämmästä ilmastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse itseään ihan loppuun ajaa. Täällä ymmärretään vapaa-ajan ja perheen tärkeys kuitenkin.



Toisekseen mulle riittää tämä taso ja työ mitä teen. Palkka ei ole huono (euroissa n. 80 000) ja vakuutukset päälle. Vielä muutama vuosi ja sitten lasku! Ja ei haittaisi vaikka jäisin jo nyt työttömäksi. Saisin joko hyvän eropaketin tai sitten ihan kohtuulliset työttömyyskorvaukset. Miehellä tavattoman hyvä työpaikka joten eiköhän me pärjättäis.

Vierailija
130/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja potkua on sen verran, että veri sinne takaraivoon hujahtaa jos pitää vähän reippaammin mennä. Joskushan se on ihan turvallisuustekijä. Heppoja 283, kuusipykäläinen automaattivaihteisto, nollasta sataan about 7 sekuntia. Muuttuva venttiilivälitys jne. Kiva ajaa.

Meillä on ollut se perus-Corolla nyt viisi vuotta ja kilometrejä takana n. 120t, eikä koskaan ole ollut sellaista tilannetta, että oltaisiin jalkoihin jääty, automaattivaihteisto toimii erinomaisesti verrattuna edelliseen saksalaisvalmisteiseen autoon, jne. Kiva ajaa. Suomessa on varmaan sitten turvallisempaa tämä tieliikenne, kun turvallisuus ei ole koskaan ollut kiinni auton kiihtyvyydestä, joka on ollut vähintäänkin riittävä.

Joillakin näyttää olevan enemmän rahaa kuin järkeä.

Ja potkua on sen verran, että veri sinne takaraivoon hujahtaa jos pitää vähän reippaammin mennä. Joskushan se on ihan turvallisuustekijä. Heppoja 283, kuusipykäläinen automaattivaihteisto, nollasta sataan about 7 sekuntia. Muuttuva venttiilivälitys jne. Kiva ajaa.

Meillä on ollut se perus-Corolla nyt viisi vuotta ja kilometrejä takana n. 120t, eikä koskaan ole ollut sellaista tilannetta, että oltaisiin jalkoihin jääty, automaattivaihteisto toimii erinomaisesti verrattuna edelliseen saksalaisvalmisteiseen autoon, jne. Kiva ajaa. Suomessa on varmaan sitten turvallisempaa tämä tieliikenne, kun turvallisuus ei ole koskaan ollut kiinni auton kiihtyvyydestä, joka on ollut vähintäänkin riittävä.

Joillakin näyttää olevan enemmän rahaa kuin järkeä.

Mun lelu on tätä sitten vielä vähän nopeampi ja kauniimpi. Erityisesti tykkään, kun katto alhaalla voi ajaella läpi vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kova tarve todistella toisille onneaan...

Oikeasti onnelliset eivät pidä melua itsestään, saati vähättele toisia vain siksi, että he ovat valinneet erilailla.

Vierailija
132/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Mun lelu on tätä sitten vielä vähän nopeampi ja kauniimpi. Erityisesti tykkään, kun katto alhaalla voi ajaella läpi vuoden.

Meillä lapsilla on leluja, aikuiset ovat jo päässeet siitä vaiheesta yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Mun lelu on tätä sitten vielä vähän nopeampi ja kauniimpi. Erityisesti tykkään, kun katto alhaalla voi ajaella läpi vuoden.

Meillä lapsilla on leluja, aikuiset ovat jo päässeet siitä vaiheesta yli.

Ei voi liiasta leikkisyydetä ainakaan syyttää...

Vierailija
134/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kova tarve todistella toisille onneaan...

Oikeasti onnelliset eivät pidä melua itsestään, saati vähättele toisia vain siksi, että he ovat valinneet erilailla.

vaan ihan vaan porvoolaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvä elämä täällä nykyisessä kotimaassa, mutta Suomeen on ikävä. Ei aina, mutta kyllä se iskee tasaisin väliajoin.



Suomessa on hyvää ja huonoa, ihan kuten kaikissa maissa. Suomi on minun kotimaani, aina. Ja mä olen sitä mieltä, että Suomi on hyvä maa.

Vierailija
136/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän yliopistoista nyt puhut? Ivy-leagues? Niihinkin itse asiassa halutaan hyviä oppilaita ja hakuprosessi menee niin, että ensin valitaan mieleiset oppilaat ja sitten järjestetään rahoitus. Näillä yliopistoilla on varaa tukea oppilaitaan. Tukien jälkeen opiskelu on hyvinkin kohtuuhintaista. Ei siis kannata sitä varten jättää hakematta, että varat eivät riittäisi. Myös julkisissa yliopistoissa on paljon hyviä. Myös niihin on rahoitusta tarjolla. Auttavia tahoja löytyy paljon ja esimerkiksi perhe saa sitä enemmän tukea mitä enemmän heillä on yhtäaikaa yliopistossa opiskelevia lapsia. Tämä väittämäsi on siis aikamoinen myytti ja yleisesti toisteltu tosiasia, joka ei kuitenkaan pidä paikkaansa vrt. esim. väittämä, että on lottovoitto syntyä Suomeen... Toisekseen, kun oppilaat maksavat itse opiskelustaan myös opiskeluaika pysyy kohtuullisena. Yliopistoista ei löydy ikuisuus opiskelijoita, kuten Suomessa. Veronmaksajathan senkin maksaa. Kolmannekseen opiskelijat työskentelevät lähes koko opintojensa ajan. Työtovereistani lähes jokainen on ollut Mäkkärillä hampurilaisen paistajana opiskeluaikanaan. Yrittämisen kulttuuri on erilainen.

stipedisysteemin, ja pakko sanoa, että kovin valikoiden asiaa kuvaat. Tosiasia on, että niitä hyvien yliopistojen vähiä stipendiaattipaikkoja hakee mieletön määrä opiskeluhaluisia, joilla ei edes "kympin todistus" riitä, vaan pitää olla ties mitä extra curriculum-toimintaa ja meriittiä. Tavallinen keskitasoinen opiskelija joutuu sitten lähtemään kauas kotoa johonkin farmiyliopistoon, jossa opetuksen taso on TODELLA kaukana suomalaisyliopistoista. Ja tuo työnteko opintojen ohella... joo, sitä tapahtuu, mutta sen takia monet keskeyttävätkin sitten opintonsa tai jättävät sen collegeen, mikä on työnhaun kannalta paskatutkinto. Keskituloiset amerikkalaisperheet säästävät siitä asti, kun lapsi syntyy sitä varten, kun hän aikanaan lähtee opiskelemaan. Mitä nyt välillä louhaisevat sieltä tuhansia dollareita hammasrautoja varten. Sitten mahdollisia muita lääkärikuluja varten. Ja auta armias, jos iskee jokin pitkäaikaissairaus. Ne ameriikan ihmemaata ihailevat bimbot, joilla ei ole mitään aitoa elämänkokemusta, jotka kehuvat amerikkalaista terveydenhoitosysteemiä eivät tajua, että monella ei ole varaa yksityiseen terveysvakuutukseen, eivätkä kaikki työnantajat sitä maksa. JA vaikka vakuutus olisikin, sen korvaukset voidaan lakkauttaa kesken, jos vakuutettu saa pitkäaikaissairauden, tai haluaa uutta hoitomuotoa. Ylipäätään kaikkeen pitää VARAUTUA. Yhdysvaltalainen liberaali talousjärjestelmä lähtee siitä, että SINÄ vastaat itsestäsi, ja turha kitistä avun perään, jos jotain yllättävää sattuu. Itse maksat lapsen opiskelut, itse vakuutukset ja hoidon.


sita etta USAssa ihmiset HALUAVAT olla oman onnensa seppia. Suomessa maksatetaan kaikki jonkun toisen rahoilla, itse ei olla mistaan vastuussa.

Keskitasoiselle oppilaalekin loytyy hyvia kouluja ja jos vahemman hyvassa menestyy, sielta voi aina pyrkia ylospain. Paras suomalainen yliopisto on #72 maailmanrankkauksessa, ei ihan huippua.

Montako lasta olet kouluttanut USAssa?

Vierailija
137/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasaisesti USA:n ja Ison-Britannian maksulliset opistot. Ja näyttäisi ennen suomalaisia yliopistoja olevan näitä amerikkalaisia "farmi yliopistoja" (meniköhän jollakin nyt lätkätermit sekaisin?). Ja kas kummaa, sekä Lundin että Uppsalan yliopistot ovat edellä Helsingin yliopistoa. Ja keikkuu siellä tanskalaisiakin suomalaisia edellä.



Amerikkalaisuuteen kuuluu yrittäminen, ansaitseminen, työn tekeminen. Ristiriita on suuri suomalaiseen yhteiskunta maksaa -mentaliteettiin.

Vierailija
138/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pahasti jos lasten opintoja varten säästetään? Jos säästetään eläkettä varten? Jos lapselle kustannetaan oikomishoito?



Se muuten pistää miettiämään elämää vähän syvällisemmin, kun itse pitää vastuu kantaa ja ottaa.

Vierailija
139/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä hakiessa kuitenkin tästä mollatusta college-tutkinnosta näyttäisi Amerikan ihmemaassa olevan enemmän hyötyä kuin suomalaisesta yliopisto tutkinnosta. Mistähän johtuu?

Vierailija
140/157 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuun yliopistoo vrt. cambridge uk. Molemmissa oli opettanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän