Ei helvetti, kaveri oli saanut sossusta rahaa ristiäisiä ja häitä varten
Kommentit (100)
kun JOUTUI ostamaan urheiluliikkeestä uudet urheiluvälineet. Kirppikseltä olisi löytynyt halvalla, mutta sossu vaati kunnon kuitin. Yhteiskunta maksoi siis intersportin uusimman mallin, muttei parinkympin kirppissuksia....
Täällä on helppo vaatia, että jokainen ostaa kirppikseltä kaiken, mutta tosiaan kaikilta kirpputoreilta ei saa sellaista kuittia, johon on kirjattu myös ostetut tuotteet. Usein on pelkät hinnat. Ja jos ostaa yksityishenkilöltä, niin ei siitäkään aina ole mahdollista saada kuittia - ihmiset voivat pelätä siitä itselleen veroseuraamuksia (eikä siloin auta vakuuttelut, ettei siitä mitään tule). Tai jos joku sossuasiakas myy vaikka toiselle, niin antaisiko hän siitä tosiaan virallisen kuitin - jolloin on varaa, että omaa tukea leikataan samalla summalla?
Oikeasti köyhän ja varattoman elämän täytyisi olla vain
- ankeutta
- kipua
- kärsimystä ja
- häpeän aiheita.
Toivottavasti ap sinua ei kutsuttu juhlallisuuksiin, vaan mukana oli vain aitoja ystäviä jotka kykenevät iloitsemaan vähätuloisenkin ystävänsä onnesta.
Onhan se väärin että köyhä juhlistaa elämänsä kohokohtia Oikeasti köyhän ja varattoman elämän täytyisi olla vain
- ankeutta
- kipua
- kärsimystä ja
- häpeän aiheita.Toivottavasti ap sinua ei kutsuttu juhlallisuuksiin, vaan mukana oli vain aitoja ystäviä jotka kykenevät iloitsemaan vähätuloisenkin ystävänsä onnesta.
se ON täysin väärin jos yhteiskunta antaa rahoja juhlimiseen.
En halua maksaa veroja jotta muut voisivat juhlia.
Oikeasti köyhän ja varattoman elämän täytyisi olla vain - ankeutta - kipua - kärsimystä ja - häpeän aiheita. Toivottavasti ap sinua ei kutsuttu juhlallisuuksiin, vaan mukana oli vain aitoja ystäviä jotka kykenevät iloitsemaan vähätuloisenkin ystävänsä onnesta.
kun tarkistin niin naimisiin meno oli ilmaista.
Toki maksaa uusia henkkarit jos vaihtaa nimeä, mutta säästösyistä senkin voi jättää tekemättä.
"ankeus" "kipu" "kärsimys" ja "häpeä" - voisitko selittää kuinka liittyvät naimisiin menoon ja lapsen ristimiseen? Tilaisuus on sama kaikille varallisuuteen katsomatta. Pari saa toisensa, lapsi nimen.
Ja jos parilla on ystäviä ja rakkaita, jotka haluavat juhlia, he varmasti kantavat kortensa kekoon. Yksi tuo kakun, toinen pullon viiniä, kolmas kertakäyttömukit ja neljäs lautaset.
Mikä siinä on ankeaa, aiheuttaa kipua, häpeää tai kärsimystä kenellekään?
No sitä vartenhan sossu on, tilapäinen apu tiukassa tilanteessa
ei musta ole tiukka tilanne, jos halutaan naimisiin just nyt heti. Eiköhän häiden järjestäminen ole lähes kaikilla sitä, että ensin säästetään ja kerätään rahaa ja sitten juhlitaan häät. Sen jälkeen jopa eletään vähän kapeammin. Sitä paitsi häiden järjestäminen ei ole pakollista tai edes tarpeellistä täysjärkisenä hengissä selviämisen kannalta. Mulle ei tulisi mieleenkään hakea nyt sossusta rahaa häihin (olen opiskelija ja kihlattu intissä), totta kai me mennään naimisiin sitten kun on säästetty tarpeeksi, eikä silloin kun halutaan jonkun muun maksavan.
Ristäiset ymmärrän jollain tasolla. Lapselle pitää antaa nimi ja kristityt hoitavat sen ristiäisillä. Tosin nekin bileet voidaan pitää tosi pienellä budjetilla (kotona, pari vierasta, itse tehdyt tarjottavat) eli mihin siihenkään kukaan apua tarvitsee. Jos täytyy saada vuokrata tilat ja tilata kakut leipomosta, pitää ne kyllä pystyä maksamaan itse.
Ja elämistähän varten vähävaraiset saa tukia!
niillä aikaansaataisiin mm. sitä, että joku tiukoilla elävä saisi toisinaan juhlahetkiä elämäänsä. Niitä hetkiä jokainen joskus tarvitsee, riippumatta tulotasosta.
Häät tai ristiäiset voi viettää ilman mitään suurempia juhlia jos ei itsellä ole varaa niitä kustantaa! En todellakaan halua maksaa veroja tälläisten turhuuksien takia!
Kiikuttaa kakaran kirkkoherran virastoon, josta saa kastemekon lainaan ja varmaan niillä on sielä kippokin, johon saa veden. Sitten se kastetaan ja vaihdetaan omat vetimet ja mennään kotiin. Ja niin on lapsi saatu srk:n jäseneksi.
Nimen antoa varten ei tarvitse kuin täyttää lomake ja viedä/postittaa se maistraattiin.
Mekin saatiin jotain 300-400 Markkaa aikoinaan häiden ja ristiäisten (jotka pidettiin samalla) varten. Sosiaalityöntekijä kyllä vähän huokaili ettei me kyllä yleensä kenenkään juhlia makseta mutta menköön tämän kerran.
juhlia, ja onneksi se mahdollisuus heille suodaan :)
iloa elämään, tässä on todelliset toivo talkoot. Verovaroilla saatu jotain oikeasti hyvää.
Suuremmat linjat nyt kuitenkin menee niin, että rahat menee sijoittajille ja köyhät elää ankeasti ja kuolee tilastolllisesti nuorempina...mutta onneksi on tällaisia valopilkkuja :)
itse opiskelijan tuloilla säästin aika kauan, että sain käytetyt lastenvaunut ostettua. Vähän korpesi, kun naapurin somalirouva haki sossun rahoilla Emmaljungan uusimman mallin...
Mutta tämmöistä se on, näin hyvinvointivaltio toimii.
Tiedoksi vaan kaikille, että hyvin todennäköisesti tuo ei ole totta. En usko kenenkään saavan sossusta rahaa mihinkään juhlien järjestämiseen.
Eri asia, jos osaa itse ovelasti hakea sitä tukea johonkin muuhun, ja sitten se raha ikäänkuin tulee muka juhlien järjestämiseen.
Ja mitä tulee uusiin Emmaljungan vaunuihin - kyllähän niitäkin toimeentulotuella voi ostaa, mutta todennäköisesti ei saa koko summaa sossusta. Me saimme aikoinaan 300 eur vaunuihin, no ostimme vähän kalliimmat ja laitoimme loput käyttörahoista.
Sinänsä en itse pidä yhtään pahana, jos sossusta saisikin Emmaljungat tai saisi sieltä extra-rahaa niin, että saa vaikka ristiäiset vietettyä. Joitain ihmisiä aina harmittaa, että olen itsekin matkustellut toimeentulotuella. En toki pelkällä tuella, vaan myös sellaisilla, muualta saamillani rahoilla, joista en ollut sossulle kertonut.
saatiin 80e ristiäisten järjestämiseen; siis tarjoiluun yms.
Ja hautajaisiin 50e kukkiin ja 30e vaatteisiin.
Ja ihan oikeasti ja rehellisesti hain tukea juuri näihin tarkoituksiin ja sieltähän sitä tuli.
Lisäksi olen saanut 420e kaksostenvaunuihin, 50e pinnasänkyyn, 3x70e lapsien suksiin, 3x 50e luistimiin.
Olen saanut sossusta tukea myös lapsen sänkyyn, imuriin, mikroon, pyykinpesukoneeseen (500e), äitiysvaatteisiin (100e) ja lapsen atooppiselle iholle sopiviin silkkivaatteisiin; paitaan, housuihin ja kypärälakkiin.
Ja olen nykyään ihan työssäkäyvä, tuossa oli vaan viiden vuoden jakso jolloin olin lasten kanssa hoitovapaalla ja joka kuukausi jouduin hakemaan toimeentulotukea, jotta sain lapsille ruokaa.
Kolmatta kun odotin niin sossu täti pyysi juttusille ja kertoi mihin kaikkeen voin tukea hakea. Minulta oli juuri kuollut mummo ja olin menossa valitsemaan kukkia, sossu sanoi että tuo kuitti tänne niin saat rahat tilille. Ja siinä samalla sitten tuli kaikki muukin info.
Sinänsä en itse pidä yhtään pahana, jos sossusta saisikin Emmaljungat tai saisi sieltä extra-rahaa niin, että saa vaikka ristiäiset vietettyä. Joitain ihmisiä aina harmittaa, että olen itsekin matkustellut toimeentulotuella. En toki pelkällä tuella, vaan myös sellaisilla, muualta saamillani rahoilla, joista en ollut sossulle kertonut.
Just. Jos kaikki ihmiset ajattelisivat noin, niin eihän suomalainen hyvinvointiyhteiskunta voisi toimia. Minusta on noloa, että jotkut ihmiset kehtaavat hakea toimeentulotukea, vaikka pärjäisivät rahallisesti hyvin ja olisi muuta omaisuutta. Toimeentulotuen perimmäinen tarkoitushan on turvata oikeasti köyhien toimeentulo eikä olla kenenkään hää- tai matkakassa.
Itselläni jäi opiskeluaikana vuokran maksun jälkeen tosi vähän rahaa elämiseen, vaikka kävin osa-aikatöissä. En ostanut pariin vuoteen vaatteita ollenkaan, ulkomailla ei käyty ja häitäkin opiskelijaparina lykkäsimme juuri tulojen vähyyden takia, (vaikka naimisiin periaatteessa olisi päässyt ilmaiseksikin). Kaikki rahat menivät vuokran maksuun ja ruokaan.
Ärsyttää, kun on ensin monta vuotta itse kituuttanut opiskelijana, säästänyt, eikä ole ollut rahaa mihinkään. Nyt työelämään siirtyneenä saan sitten elättää teitä sosiaalipummeja. Ettekä te varmaan edes tajua hävetä...
saatiin 80e ristiäisten järjestämiseen; siis tarjoiluun yms.
Ja hautajaisiin 50e kukkiin ja 30e vaatteisiin.Ja ihan oikeasti ja rehellisesti hain tukea juuri näihin tarkoituksiin ja sieltähän sitä tuli.
Lisäksi olen saanut 420e kaksostenvaunuihin, 50e pinnasänkyyn, 3x70e lapsien suksiin, 3x 50e luistimiin.
kun JOUTUI ostamaan urheiluliikkeestä uudet urheiluvälineet. Kirppikseltä olisi löytynyt halvalla, mutta sossu vaati kunnon kuitin. Yhteiskunta maksoi siis intersportin uusimman mallin, muttei parinkympin kirppissuksia....