Typerimmät möläytykset terveyskeskukseltasi?
Eli tähän ketjuun kiitos kaikki ne pöhlöimmät kysymykset, ohjeet ja kommentit terveyskeskukseltasi joko paikanpäällä tai neuvontanumerossa.
Tai asia mikä sai savun nousemaan korvistasi.
Ihan vaan, että ollaanko se onnettomin kunta tuon palvelun saralla....
Kommentit (81)
minulla oli ollut monta vatsatautia ja vaivat senkuin jatkuivat. Latvialaislääkäri totasi, että "miehet helposti stressi ennen häät. Sinällä sukupuolitauti".
mutta äidin kertoman mukaan mulla oli monesti kivuttomia korvatulehduksia. Huomasi sen siitä, kun en kuullut kunnolla ja vissiin aina tulehdus löytyi.
lapsellani on kehityshäiriö ja ei kaiketi ole niinkuin muut korvatulehduspotilaat. Istui vaan pää vinossa, ei itkenyt. Hoitaja totesi, että ei kovin kipeältä näytä. Kun vihdoinkin suostui, että sairaanhoitaja katsoo, tulikin vauhtia ja pääsimme nopeasti lääkärille, molemmissa korvissa tulehdus.
Itse menin terveyskeskukseen tulehtuneen lävistysreiän takia, ja nuori mieslääkäri totesi että "tuskin paranee". Että sillai :D
soitin terveyskeskukseen, että on kuumetta 40,9.
"lepäilkää rauhassa kotona"
Parin tunnin päästä oltiinko jo tehohoidossa.
Toivottavasti lapsella kaikki hyvin.
Miehen sisko vei vauvan lääkäriin kun vauvalla (1,5kk) oli vain vähän normaalia korkeampi lämpö. Olivat vielä sanoneet että hyvä kun tulitte, noin pienen ollessa kyseessä parempi katsoa kuin katua.
Olin leikkausjonossa naistenklinikalle endometrioosin takia ja yhtenä iltana alkoi sitten hirveät vatsakivut ja yöllä vatsa turposi järkyttävästi. Soittelin sunnuntaiaamuna sitten klinikalle ja kerroin vaivoista ja että on todettu endometrioosia suolistossa ja että pelkään suolistotukosta ja naistenkilinkan lääkäri oli nimenomaan kehoittanut soittamaan suoraan kirurgiselle osastolle, jos oireet pahenevat. Hoitaja siellä sitten sanoi, että "ehkä sulla on vaan vähän kova kakka, soita maanantaina uudelleen", jos vaiva jatkuu. (vatsa kipeytyi kipeytymistään ja menin lopulta yksityiselle, jossa todettiin täydellinen suolistotukos, täydeksi pullistuneet suolet ja kiidätettiin ambulanssilla Meilahteen hätäleikkaukseen). Että se siitä "kovasta kakasta" ja "odota maanantaihin".
Tuo hoitaja neuvoi myös ottamaan laksatiivia, mutta onneksi apteekissa sanoivat miehelleni, joka sinne apteekkiin riensi, että jos pelkää suolistotukosta, niin laksatiivia ei todellakaan pidä ottaa.
Ajatteles, jos miehesi olisikin astetta häveliäämpi tapaus ja olisi vain ostanut laksatiivin naama punaisena ja sanomatta sanaakaan. Hrrrr....
Olin ollut viikkoja antibioottitipassa ja hoidon loputtua mua alkoi nielaistessa sattumaan selän puolelle ruokatorveen aivan älyttömästi. Soitin arvauskeskukseen ja sain sairaanhoitajalta puhelimessa diagnoosin: antibiootti on polttanut reiän ruokatorveeni. I kid you not, muistan tuon sanasta sanaan. Turha oli ihmetellä että kuinkahan kummassa suonensisäinen lääkitys tuollaista tekee... Tai ylipäätään mikään muukaan lääke, en ollut happoa nauttinut...
Pakotti sitten soittamaan sairaalaan sinne osastolle jossa mua oli hoidettu, terveyskeskus ei ennen sitä puuttuisi asiaan. Nolona selitin osastolle sitten tätä tarinaa, sieltä ihmeteltiin suuresti terveyskeskuksen toimintaa ja puhelindiagnoosia, ja lopulta hoitaja meni tätä kummallisuutta tiedustelemaan erikoislääkäriltä. No eihän tuo tietenkään mahdollista ollut. Soitto taas terveyskeskukseen ja sain jopa lääkärille ajan. Onneksi oli hoitajaa ammattitaitoisempi nainen ja ongelma selvisi!
Venäläissyntyinen lääkäri kysyi ammattiani.
Sanoin, että meillä on maatila, olen lypsykarjatilan emäntä, lypsän lehmiä.
Lääkäri kysyi kirkkain silmin: "lypsättekö vain arkisin?"
Katsoin täysin hämmästyneenä ja vastasin: "Ei, kyllä lehmät pitää lypsää myös viikonloppuisin"
Lääkäri vastasi: "Ai, myös lauantaina ja sunnuntaina?"
Vastasin"Kyllä, myös lauantaisin ja sunnuntaisin"
Hoh hoijaa
ja valitti vatsakipuja, ettei hän voi kumartua edes lattialle. Lääkäri määräsi ruokavalion ja pyysi laihduttamaan.
Äitini meni muutaman viikon päästä uudelleen saman vaivan vuoksi.
Lääkäri totesi,että kun suoraan sanon, niin epäilen, että tulette tänne vaan sairaslomaa hakemaan, eikä teitä mikään vaivaa!
Äitinin loukkaantui kamalasti, tilasi samantien lääkäriajan yksityiselle. Siellä tekivät asianmukaiset tutkimukset ja vatsasta löytyi kasa kasvaimia. Kohtu ja munasarjat poistettiin.
Äitini kävi tk:ssa sanomassa lääkärille, että hän ei turhan takia lääkäriin tule, hän tietää, milloin hänellä on kipuja ja kertoi tehdystä leikkauksesta.
Mulla oli järkyttävä päänsärky ja lisäksi reisi oli niin kipeä, että onnuin.
Ensimmäisellä tk-käynnillä syy oli kuulemma migreeni, vaikka mitään migreenin oireita (sahalaitakuviot, pahoinvointi jne.) ei ollut.
Toisella tk-käynnillä mulla oli kuulemma välilevyn pullistuma, vaikka selkäni ei ollutkaan kipeä.
Lopulta eräs sairaalalääkäri diagnoisoi (oikein) puhelimessa, että minulla oli aivokalvon tulehdus, joka oli lähtenyt reidessä olevasta ruususta ja käski lähtemään päivystykseen vähän äkkiä. Näin tein ja jouduin sairaalahoitoon.
On siellä tk:ssa kaikkea muutakin sattunut.
kauheaan vatsakipuun, en saanut kunnolla henkeä ja oksentelin, kaikki oireet netistä luettuna viittasi umpisuolentulehdukseen, menin äitini kyydillä päivystykseen (olen 16v) ja siellä tiukka täti alkoi motkottamaan että minulla on kysta, sukupuolitauti tai olen raskaana! Äitini on sairaanhoitaja ja tiesi kyllä että aika varmasti umpparista kyse kun toista puolta vatsaa vain ''säteili'', jouduin vielä vuorokauden odottamaan kunnes todettiin umpisuolentulehus ja pikainen leikkaus. kyllä kyrsi mieltä sillon tuskissani :S
Venäläissyntyinen lääkäri kysyi ammattiani.
Sanoin, että meillä on maatila, olen lypsykarjatilan emäntä, lypsän lehmiä.
Lääkäri kysyi kirkkain silmin: "lypsättekö vain arkisin?"
Katsoin täysin hämmästyneenä ja vastasin: "Ei, kyllä lehmät pitää lypsää myös viikonloppuisin"
Lääkäri vastasi: "Ai, myös lauantaina ja sunnuntaina?"
Vastasin"Kyllä, myös lauantaisin ja sunnuntaisin"
Hoh hoijaa
Rinnastani löytyi patti joka oli kipeä,muistin että rinta oli ollut aiemminkin arka niiltä kohdin jo muutamia viikkoja.
Hoitaja tuumasi(kun soitin aikaa)ettei asia ole nyt kyllä Akuutti kun on jo pidempään vaivannut ja nyt kyllä ei aikoja löydy.
Tyrmistyin!!!
Kohtapuoliin yhdistelmäehkäisyn aloitettuani jalkaan tuli aristava kohta. Lueskelin laskimotukoksesta ja menin arvauskeskukseen epäilyllä, että tämä on nyt laskimotukos. Hoitaja sanoi, että ei ole laskimotukos, mutta kun aikani intin, haki paikalle lääkärin, joka totesi, että ei ole laskimotukos että oiskohan hyttysenpurema, osta antihistamiinia. Viikon sitten sitä "hyttysenpuremaa" katselin ja nilkutin sitten yksityislääkärille, joka totesi laskimotukoksen. Se oli silloin jo noin 40 cm pitkällä alueella, mutta onneksi sentään vain pinnallinen. Verenohennuslääkettä jouduin siihen käyttämään puoli vuotta.
Olin mielisairaalan hoitojakson jälkeen aika maassa ja järkyttynyt. Lääkärille soitin, että masentaa niin määräsi puhelimessa kaksinkertaistamaan psykoosilääkeannokseni. Ensimmäisen korotetun annoksen jälkeen kieli tuntui paisuneen suussa, toisen annoksen jälkeen kieli pakkasi pakonomaisesti ulos suusta enkä pystynyt kontrolloimaan haukotus-refleksiäni ollenkaan. Terveyskeskuksessa sain Parkinson-lääkettä monen tunnin odottamisen jälkeen, kun eräs hoitaja oli vastaavantapaisesta kuullut.
Jonkin aikaa ennen kuin sairastuin psykoosiin, kävin YTHS:n psykologilla. Minussa ei kuulemma ollut mitään vikaa. Muutaman kuukauden päästä olin sitten pakkohoidossa. Eikä todellakaan ne sairauden syyt parissa kuukaudessa tulleet...
Minulla oli ihan selvä VTI ja isäni vei minut terveyskeskukseen. Lääkäri sitten totesi noin katsoen isääni suoraan silmiin. Olin 11v.
TK-lääkäri meinasi, että kyseessä on kuumekouristus - menkää kotiin (lapsella ei kuumetta, ainoastaan ripulia). Lähdin pois ja menin omatoimisesti sairaalaan, lapsi sai toisen kohtauksen odotushuoneessa ja kolmannen osastolla. Olimme viikon sairaalassa eristyshuoneessa: epäily bakteerista aivoissa.
Sain keskenmenon viikolla 10. TK:n luukulla kyllästyneen oloinen täti virkkoi, että tuollaisen asian takia lääkärille mennä. Kehoitti menemään kotiin suremaan ja tulemaan takaisin jos vielä päivien kuluttua on kipuja. Menin yksityiselle.
-On ihan normaalia 6kk pojan hengitys rohisee kuin kahvinkeitin...yksityisellä Paha keuhkoputken tulehdus,korvatulehdus sekä infektioastma.
-tk lääkäri sanoo...pitäisköhän sun varata lääkärille aika(öö missä mä nyt sitten olen?)
-tk:ssa ludmila jotain kuuntelee 3kk vauvan syndänääniä ja keuhkoja vaatteiden läpi ja käskee hankkimaan huuverin,"sinä hätäile nyt ihan turhasta suojele liikaa" -keuhkoputkentulehdus-
Sairaalalääkäri lastenpolilla astmaseurannassa "osaatko ruotsia tai saksaa,en osaa kunnolla suomea,mutta opettelen"
-tkhon soittaessa miehelleni aikaa tasan klo 8 aamulla,jolloin aletaan päivystys aikoja jakamaan,vastaanotton täti siellä sanoo että meillä on nyt kyllä kaikki ajat jo mennyt tälle päivää ja huomiselle ei voi antaa.
En saanut aikaa miehelleni joka kärsi yli 40c kuumeesta ja järkyttävästä vatsakivusta.Soitin naapuri kunnan tkhon joka hoitaa iltapäivystykset ja siellä pistettiin hanttiin ettei kello ole vielä 15 ei voida ottaa teitä tänne.Pakkasin ukon autoon ja kiikutin naapuri kunnan tkhon johon ukko konttasi sisälle ja ukko vietiin alle puolen tunnin ambulanssilla sairaalaan...tulehtunut umppari oli possahtanut...
Itsellekin osunut kohalle kyllästyneen kuuloisia vastaanottotätejä. Omalääkäri on todella tyly, hymytön pallinaama (nainen) joka suhtautuu minuun alentuvasti, taasko tuo, no mikähän NYT sitten vaivaa -asenteella. Enkä todellakaan udein En ole aikoihin joutunut onneksi käymään. Jos joskus joudun, aion pyytää omalääkärin vaihtamista.
Lapsen ollessa vauva, kerran oli kovassa kuumeessa, odotimme päivystyksessä pari tuntia, pääsimme lääkärin huoneeseen, pyysi riisumaan lasta että voi kuunnella. Riisumisen ajan tuijotteli kattoon ja huokaili. Sitten länttäsi jääkylmän stetoskoopin vauvan rintaan ja huutohan siitä tulo. Lääkäri valitteli huutamista kun ei oikein kuule keuhkoja ja sydäntä. AI MIKSIKÖHÄN. Aikaahan olisi ollut vaikka lämmittää sitä stetoskooppia.
Kerran ulkomaalainen päivystyslääkäri ei katsonut tutkimuksen aikana lapsen korviin ollenkaan, oireet jatkuivat (makuulle mennessä lapsi huusi ja kuume jatkui) seuraavana päivänä arvauskeskukseen jossa toinen lääkäri totesi heti pikakatsomisella molemmissa korvissa pahan tulehduksen, ja kehotti viipymättä hakemaan antibiootit.
että miksi ette tajua riisua lapselta (tai itseltänne) niitä toppavaatteita pois jo siellä odotusaulassa. Sitten tullaan lääkärin vastaanottohuoneeseen toppavaatteet päällä, että ollut vähän yskään. Siitä vaatteiden päältäkö ajattelit, että lääkäri kuuntelee?!
Lapsen ollessa vauva, kerran oli kovassa kuumeessa, odotimme päivystyksessä pari tuntia, pääsimme lääkärin huoneeseen, pyysi riisumaan lasta että voi kuunnella. Riisumisen ajan tuijotteli kattoon ja huokaili.
että miksi ette tajua riisua lapselta (tai itseltänne) niitä toppavaatteita pois jo siellä odotusaulassa. Sitten tullaan lääkärin vastaanottohuoneeseen toppavaatteet päällä, että ollut vähän yskään. Siitä vaatteiden päältäkö ajattelit, että lääkäri kuuntelee?!
edellinen, että lapsella oli toppavaatteet päällä? Pikkulapselta menee hetki aikaa sen paidankin riisumiseen, varsinkin jos on viileää odotushuoneessa, kuumeisella voi hyvin olla parikin kerrosta päällä sisävaatteita.
Ei siinä odotushuoneessa viitsi kuumeista lasta paria tuntia pitää ilman paitaa odottelemassa. Saati jos itse istuisi siellä tissiliivisillään:D
suurin osa 1-2 tuntia jonottaneista lapsista tuodaan vastaanottohuoneeseen....
edellinen, että lapsella oli toppavaatteet päällä? Pikkulapselta menee hetki aikaa sen paidankin riisumiseen, varsinkin jos on viileää odotushuoneessa, kuumeisella voi hyvin olla parikin kerrosta päällä sisävaatteita.
Ei siinä odotushuoneessa viitsi kuumeista lasta paria tuntia pitää ilman paitaa odottelemassa. Saati jos itse istuisi siellä tissiliivisillään:D
soitin terveyskeskukseen, että on kuumetta 40,9.
"lepäilkää rauhassa kotona"
Parin tunnin päästä oltiinko jo tehohoidossa.