Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen atoopikko, ihoni on melkein verillä - neuvoja kaivataan

Vierailija
04.02.2012 |

Olen 50+ nainen, ja lapsesta asti ollut atooppinen. Tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Ihoni on yhtä kuivaa, kutisevaa, punaista ärtynyttä rutikuivaa nahkaa. Yritän välttää raapimista, mutta öisin sen kontrolloiminen on tietenkin mahdoton tehtävä. Olen käynyt lääkärillä, ja minulla on kilokaupalla hyvää perusvoidetta. Laitan sitä aamuin illoin laajoille alueille. En voi käyttää mitään anti-age - voiteita sun muita ryppyvoiteita, saati silmänympärysvoiteita, taputtelen sinne vain noita perusvoiteita, ja kiristyn ja nahistun ihan silmissä.

Suihkun jälkeen ihoni erityisesti kiristää, pelkkä perusvoidekin polttaa jonkin aikaa kuin tuli. Olen välillä kokonaan punainen - ja olen asiakaspalvelussa töissä ;( Kokosuihkussa voin käydä vain 2 kertaa viikossa, koska se kuivattaa ihoa niin paljon. Sen jälkeen pitää voidella koko keho, ja kestää n. puoli tuntia, että saa sen tehtyä ja että voide alkaa imeytyä ja kirvely loivenee. Muinakin päivinä laitan perusvoidetta kahdesti. Kädet ovat välillä niin kuivat, että iho halkeilee nivelten kohdalta. Pesen kainalot 2 kertaa päivässä, samoin pesen kasvot, kaulan ja jalat. Alapesun teen ainakin kahdesti.

Tuli paha mieli, kun vastasin täällä yhteen suihkuketjuun, jossa ihmiset kävivät hulluna suihkussa ja pitivät muita haisuleina. Minulle kirjoitettiin, että olen se työpaikan haisuli, vaikka en itse sitä haistakaan ;(

Onko täällä muita aikuisia atoopikkoja, onko teillä mitään vinkkejä millä sais helpotusta tähän oloon? Eikö niitä ole jotain mainoksia tyyliin "be comfortable with your own skin"? tai jotain. Voi kunpa elämä olisikin niin helppoa, että voisi käväistä suihkussa (siis rakastan vettä ja suihkua, em. syistä vaikeaa) ja sivellä marketin vartalovoidetta ja taas mennään.. ;)

Joten, vinkeistä kiittäen...

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös kuiva iho, ei Kyllä noinkaan paha. Tiesithän, että varsinkin talvella rasva jossa mahdollisimman vähän vettä on paras. Osta vauva hyllyltä öljy purkkeja ja suihkun jälkeen öljyyt ittes, istut nakuna pyyhkeen päälle, nostat jalat pöydälle ja rentoudut. Käsiin kunnolla öljyä ja kunnon lapaset käteen. Eikä kirvele!

Vierailija
2/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen myös sellainen että joudun kulkemaan puuvillahanskat käsissä ja koko ajan rasvaamaan, kädet on mulla kaikki pahimmat. Sain apolar -rasvaa joka autta kutinaan hyvin ja sitä käytän silloin tällöin.

Mutta nyt mun vinkki. Mulla on eka talvi kun kädet ei ole laikukkaat ja verillä. Syön joka toinen päivä kestineä ja ostin kesällä Ideaparkista kuolleen meren tuotteita. Siihen kuuluu sellainen kuorinta suola ja vartalo voi.

Tuolla vartalo voilla (Kedem From the dead sea) olen saanut käteni siihen kuntoon että pärjään ilman hanskoja eikä käsissä ole ihottuma läiskiä. Samalla voiteella rasvaan jalkojen kovettumat ja nekin ovat pysyneet kunnossa (yleensä kovettumat halkeilevat ja vuotavat verta). Voide on ihanan kevyttä ja imeytyy helposti. Olen käyttänyt tuotetta päivittän.

Olen kyllä onnellinen että olen löytänyt tuotteen :) en tidä toimisiko sulla mutta sinuna ainakin kokeilisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän tota saisi ostettua täältä? Asun stadissa. Olen kiitollinen näistä ja ihan kaikista vinkeistä, joilla voisi tätä oloa helpottaa.

Olen siipirikkoinen lintu, nyt kun olen ihoni vankina ;(

T Ap

Vierailija
4/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada tuota rasvaa

t3

Vierailija
5/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minä myös atoopikko. Tämä talvi erit. vaikea koska olen raskaana enkä saa käyttää mitään kunnon myrkkyjä.

Olethan käynyt ihotautilääkärillä? Mun ajatus tossa vaiheessa on kortisonikuuri sisäisesti, mahd. ab.kuuri jos iho on tulehtunut, jatkohoitoon valohoitoon. Tossa vaiheessa ihoa on tosi vaikea saada kuntoon perusvoiteella ja miedoilla kortisonivoiteilla. Oletko kokeillut Protopic-voidetta? Toimii minulla erit. hyvin kavoilla, raskauden vuoksi en sitä saa käyttää.

Ja tiesithän, että vaikka iho on kuiva, mitä enemmän on ihottumaa ja rupea, sitä enemmän ihoa tulisi pestä. Myös atoopikkojen. Muuten hiivat ja bakteerit villiintyvät.

Älä mene pakkasella ulos ellei ole ihan pakko, kuivata pyykkiä sängyn vieressä, jotta ilmankosteus hieman nousee.

Ymmärrän niin tilanteesi, tämä on todella ikävä sairaus. Tsemppiä ja etsi kunnon lääkäri mikäli sinulla ei sellaista ole!

Vierailija
6/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.deadseapremium.com/fi/about-dead-sea-cosmetics.html

nämä eivät ole samoja mitä käytän, mutta tutustu.

Käyn tänään itse ideaparkissa ja voin kysyä mistä noita tuotteita saisi Helsingissä

t3

Vierailija
7/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lisäksi voisit kokeilla suolahuonehoitoa ja sitä jonkun ehdottamaa valohoitoa. Jos teiltä löytyy kylpyamme, niin osta kuolleenmerensuolaa tai atlantinmerisuolaa ja kylve suolameressä. Tosin kylpyaika pitää olla pitkä. Jos ei ole kylpyammetta, niin voit noiden kanssa tehdä sellasia suolaliuoskääröjä, joita laitaa iholle. (Suola puhdistaa bakteereja ihosta ja helpottaa, sitten pikainen huuhtelu ja kunnon rasvaus.)

Meillä pojalla kävi vuosi sitten pakkasilla niin, että silmäluomistakin kuoriutui iho kaikesta rasvauksest huolimatta, suolahoidoilla ja rasvauksella selvittiin.

Voimia!

Vierailija
8/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon rasvauksen lisäksi neuvottiin rasvaamaan myös "sisäisesti", tyyliin täysmaitoa juomaksi ja lisäksi käytössä oli lasten kalanmaksaöljykapselit. En tiedä, ehkä siitä oli hitusen apua.

Vierailija
9/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suolahuonehoidosta on moni tuttavani saanut lievitystä, psoriaatikot myös.

Miten ap hoidat itseasi sisäisesti eli syötkö jotain helokkiöljy tmv. lisäravinteita ? Sun pitäisi kyllä käydä hyvällä ihotautilääkärilllä, että saisit tuon tulehduksen pois päältä. Sitten auttaisi ne perusrasvatkin.

Jaksamista !

Vierailija
10/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minä myös atoopikko. Tämä talvi erit. vaikea koska olen raskaana enkä saa käyttää mitään kunnon myrkkyjä.

Olethan käynyt ihotautilääkärillä? Mun ajatus tossa vaiheessa on kortisonikuuri sisäisesti, mahd. ab.kuuri jos iho on tulehtunut, jatkohoitoon valohoitoon. Tossa vaiheessa ihoa on tosi vaikea saada kuntoon perusvoiteella ja miedoilla kortisonivoiteilla. Oletko kokeillut Protopic-voidetta? Toimii minulla erit. hyvin kavoilla, raskauden vuoksi en sitä saa käyttää.

Ja tiesithän, että vaikka iho on kuiva, mitä enemmän on ihottumaa ja rupea, sitä enemmän ihoa tulisi pestä. Myös atoopikkojen. Muuten hiivat ja bakteerit villiintyvät.

Älä mene pakkasella ulos ellei ole ihan pakko, kuivata pyykkiä sängyn vieressä, jotta ilmankosteus hieman nousee.

Ymmärrän niin tilanteesi, tämä on todella ikävä sairaus. Tsemppiä ja etsi kunnon lääkäri mikäli sinulla ei sellaista ole!

Kiitos, ja tälle vastaajalle, että kyllä minä tiedän mitä merkitsevät ihon bakteeritulehdukset ja hiivasienet. Onneksi minulla ei rupia ole kuitenkaan, se nyt vielä puuttuis, iho vaan hilseilee ja on punainen kuristuspanta. Jos aamulla huomaan raapineeni itseäni yöllä, niin menen heti suihkuttamaan niitä kohtia vedellä, etteivät vaan tulehtuisi.

T Ap

Vierailija
11/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin vain auttaa, en voi tietää mitä jo tiedät ja mitä et. Tämä on kyllä ikävä palsta. Paha mieli tulee lähes aina kun johonkin vastaa.

Vierailija
12/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon punoitus ja hilseily pitkään jatkuessaan ovat usein merkkejä ihon tulehtumisesta. Ihotautilääkärille siis kannattaa mennä!

Vierailija
13/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en toki halunnut mieltäsi pahoittaa. Kaikista asiallisista vastauksista olen kiitollinen. Sinulla oli paljon hyviä vinkkejä, kiitos. Teidän kaikkien vastaukset saivat minut ajattelemaan. Ehkä tosiaan kaipaisin jotain lääkitystä myös suun kautta. En ole käynyt ihotautilääkärillä, vain työterveyshuollossa. Lääkäri ei pyytänyt minua riisuuntumaan, itse oma-aloitteisesti nostin hihat ja lahkeet ja yritin selittää, että tätä on kaikkialla (kumma homma, kun menin ihottumaa valittamaan ;). Silloin tämä lääkäri määräsi yleiset verikokeet (jotka on kunnossa, sain myöhemmin tietää) ja perusvoidetta 6x400 gr.

Mutta haluaisin tietää lisää noista öljyistä. Luettuani tätä huomasin, että syön todella yksipuolisesti, kammoan kaikkea rasvaa. Mitä ravinteita kannattaisi syödä?

Vierailija
14/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helokkiöljy, mustaherukansiemenöljy (esim. Sokokselta, Prismasta), apteekista ulkoiseen käyttöön Ceridal-öljy ja lääkäriltä Protopic-voidekuuri.

Vierailija
15/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäisesti hoitona isohelokkiöljykapselit ja E-vitamiini. Suihkuun laitan ihon suojaksi Avenen Trixera pesuöljyn. Rasvaan Decubalilla ja kun huonosti menee laita päälle La Roche Posayn Cold Creamin, se blokkaa kosteuden ihoon. Joskus laitan hieman kortisonia jos menee huonoksi.

Vierailija
16/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon kunto heijastaa myös muuta terveyttäsi, joten terveellisellä ravitsemuksella, riittävällä unella, stressin välttämisellä ja kosteutuksella on tärkeä osa ihon hyvinvoinnissa. Ennaltaehkäisy on myös tärkeää ihon ikääntymistä vastaan, joten tupakoinnin ja liiallisen auringontoton välttäminen jo teini-iässä palkitsee myöhemmin elämässä.

Mitä ruokia tulisi sitten suosia ihon kauneuden eteen? Lue esimerkkejä iholle terveellisistä ravintoaineista ja ruoista, jotka sisältävät runsaasti niitä.

1. Antioksidantit

Kaikilla vitamiineilla ja hivenaineilla on vaikutusta ihon kuntoon. Antioksidantit, A-, C- ja E-vitamiinit, auttavat vähentämään auringon, ilmansaasteiden ja muiden ulkoisten ärsykkeiden aiheuttamaa haittaa iholle tuhoamalla ihosoluja vahingoittavia vapaita radikaaleja.

A-vitamiinin on tutkimustenkin mukaan osoitettu olevan merkittävä tekijä ihon hyvinvoinnille. Turvallisimmin A-vitamiinia saat nauttimalla karotenoideja, A-vitamiinin esiasteita, sisältäviä ruokia, kuten porkkanaa, vihreitä kasviksia, tomaattia, paprikaa, kurpitsaa ja meloneja.

C-vitamiini on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. C-vitamiinipitoiset hedelmät ja vihannekset päivittäisessä ruokavaliossa ovat terveydelle muutenkin hyväksi. Appelsiinit, greippi, papaijat, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.

E-vitamiini hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa.

2. B2- ja B6-vitamiinit

Vesiliukoiset B-vitamiinit vaikuttavat ihon kuntoon monin tavoin. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa sekaiholle tyypillisiä kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2-vitamiinin liian vähäisestä saannista.

B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon tyypillisimmin nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille. B2-vitamiinin lisäksi myös B6-vitamiinin puute voi aiheuttaa suupielien halkeamia.

3. Sinkki ja seleeni

Hivenaineista sinkillä on merkittävä rooli ihon terveydelle. Sitä tarvitaan kollageenin muodostuksessa, A-vitamiinin toiminnan tukena ja iho-ongelmissa, kuten aknessa, ruusufinnin hoidossa ja psoriaasissa.

Seleeni on tärkeä antioksidantti, joka auttaa estämään ihon ennenaikaista vanhenemista.

4. Valitse rasvat oikein

Sydän- ja nivelystävälliset omega-3-rasvahapot ovat myös ihoystävällisiä. Tutkimustenkin mukaan omega-3-rasvoista voi olla apua auringon aiheuttamien haittojen ehkäisyssä.

Omega-3-rasvahappoja saa runsaasti esimerkiksi kalasta, pellavansiemenistä ja pähkinöistä. Huonoja rasvoja saadaan sen sijaan pika- ja einesruoista ja eläinrasvoista.

5. Juo riittävästi vettä

Vettä tulisi juoda päivittäin ainakin 1,5-2 litraa. Vesi puhdistaa, aktivoi aineenvaihduntaa ja lisää ihon elastisuutta. Alkoholin saa ihon puolesta unohtaa!

6. Syö kokonaisvaltaisesti

Iho nauttii terveellisistä ja säännöllisistä ruokailutottumuksista. Monipuolinen ruoka, tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat sekä kokojyväviljatuotteet, rasvainen kala, pähkinät, siemenet ovat kaikki hyvän ihonhoidon perusta. Lihan ja maitotuotteiden nauttimisessa kohtuus on tärkeää!

Lähde: Web MD

Vierailija
17/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen ajattelin että suihkuun ei auta mennä. mutta mulla asia on nyt itseasiassa päinvastoin. eli pitkä suihku, 15min vähintään joka päivä. Tällöin atooppisenm ihon poikkeava pinta vasta alkaa päästä kosteutta läpi, eli tarvitsee todella pitkän suihkun ennenkuin alkaa toimia.

Sitten vielä höyryisen kosteassa suihkussa seisten, iho puolimärkänä perusvoiteet päälle. Tämä "sulkee" kosteuden ihon sisään. Mutta voiteen levitys täytyy siis tapahtua 60sec. sisällä suihkun lopettamisesta, muuten mulla ainakin iho alkaa kuivahtaa ja jos jostain syystä (lapset, voidepurkki ei heti löydy tms.) en saa heti voidetta levitettyä niin hypään hetkeksi takaisin suihkuun ja sitten uusi yritys.

Ruokavalioon rasvoja, helokkiöljyä ja kalaöljykapseleita.

Makuuhuoneeseen kannattaa hankkia ilmankostutin, tai laittaa vaikka patterille (jos saa peittää) illalla kostea liina.

Pahoina talvina olen itse saanut apua sup-hoidosta. Kun tämä korvaantui uudella valohoidolla (en muista nimeä) niin se ei sitten auttanutkaan. Vaihdoin ihan perus solariumiin, joka toimii enenmmän samoilla taajuuksilla kuin sup aikanaan, tästä on ollut apua.

Näillä olen itse pärjännyt kohtalaisesti. Tsemppiä.

Vierailija
18/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienojen kuolleen meren suolojen sijasta voit ostaa ihan kaupan merisuolaa ja kylpeä siinä. tulee jonkun verran halvemmaksi koska sitä kuluu se noin kilo /kylpy (=kylläinen liuos).

Vierailija
19/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siis tuo pitkä suihku ja sen hyödyt ei ole vaan itse testattu vaan tutkimusta on aiheesta tehty. en nyt muista että mikä tutkimuksen nimi oli että voisin laittaa linkkiä.

perustui siihen että atoopikoilla poikkeava orvaskesi tms ihon pinta, kestää kauemmin kosteuden kulkea läpi. eli lyhyt suihku huono, pitkä hyvä. näin yliyksinkertaistaakseni.

imetän tässä samalla ja paistan lettuja. voin myöhemmin ap yrittää laittaa asiallisia linkkejä ap jos olet kiinnostunut.

Vierailija
20/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan lukeneeni tuollaisesta suihkututkimuksesta. Atoopikon pitäisi olla suihkussa niin pitkään, että sormenpäät ovat ryppyiset. Itse en ehkä joka päivä niin pitkään viihdy, mutta suihkussa ON päivittäin käytävä, muuten ihon kunto menee huonommaksi. Kostealle iholle pperusvoitelu, niin paljon, että iho jää valkoiseksi. Kortisonivoiteita ja perusvoiteita EI iholle yhtäaikaa.