Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen atoopikko, ihoni on melkein verillä - neuvoja kaivataan

Vierailija
04.02.2012 |

Olen 50+ nainen, ja lapsesta asti ollut atooppinen. Tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Ihoni on yhtä kuivaa, kutisevaa, punaista ärtynyttä rutikuivaa nahkaa. Yritän välttää raapimista, mutta öisin sen kontrolloiminen on tietenkin mahdoton tehtävä. Olen käynyt lääkärillä, ja minulla on kilokaupalla hyvää perusvoidetta. Laitan sitä aamuin illoin laajoille alueille. En voi käyttää mitään anti-age - voiteita sun muita ryppyvoiteita, saati silmänympärysvoiteita, taputtelen sinne vain noita perusvoiteita, ja kiristyn ja nahistun ihan silmissä.

Suihkun jälkeen ihoni erityisesti kiristää, pelkkä perusvoidekin polttaa jonkin aikaa kuin tuli. Olen välillä kokonaan punainen - ja olen asiakaspalvelussa töissä ;( Kokosuihkussa voin käydä vain 2 kertaa viikossa, koska se kuivattaa ihoa niin paljon. Sen jälkeen pitää voidella koko keho, ja kestää n. puoli tuntia, että saa sen tehtyä ja että voide alkaa imeytyä ja kirvely loivenee. Muinakin päivinä laitan perusvoidetta kahdesti. Kädet ovat välillä niin kuivat, että iho halkeilee nivelten kohdalta. Pesen kainalot 2 kertaa päivässä, samoin pesen kasvot, kaulan ja jalat. Alapesun teen ainakin kahdesti.

Tuli paha mieli, kun vastasin täällä yhteen suihkuketjuun, jossa ihmiset kävivät hulluna suihkussa ja pitivät muita haisuleina. Minulle kirjoitettiin, että olen se työpaikan haisuli, vaikka en itse sitä haistakaan ;(

Onko täällä muita aikuisia atoopikkoja, onko teillä mitään vinkkejä millä sais helpotusta tähän oloon? Eikö niitä ole jotain mainoksia tyyliin "be comfortable with your own skin"? tai jotain. Voi kunpa elämä olisikin niin helppoa, että voisi käväistä suihkussa (siis rakastan vettä ja suihkua, em. syistä vaikeaa) ja sivellä marketin vartalovoidetta ja taas mennään.. ;)

Joten, vinkeistä kiittäen...

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään talven kun muistan syödä oliiviöljyä.

Vierailija
42/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ihoni kuntoon sup-hoidolla. Samalla käytin vahvaa kortisonia. Eli siis valohoidolla. Jouduin koneessa pitämään pään sivulta ulkopuolella, kun silmät ärsyyntyivät suojalaseista huolimatta.

Toinen vaihtoehto: mene aurinkolomalle etelään. Siellä paranee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä yksityiselläkin. SE auttoi pitkäksi aikaa.

Vierailija
44/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli joskus 90-luvulla, kun atoopikkoja kehotettiin välttämään suihkua. Nykyään tiedetään paremmin ja neuvotaan päinvastoin käymään usein suihkussa (ja rasvaamaan hyvin heti sen jälkeen).

Minä taisin sinulle tämän saman asian kommentoida siinä aiemmassa suihkussakäymisketjussa (usean muun kanssa), mutta et näköjään uskonut. Joko nyt uskot, kun useat tässäkin ketjussa ovat siihen kehottaneet?

sinä olet yksi niistä suihkuhulluista. Kyllä minäkin rakastan suihkua, varsinkin kesällä. Talvella se on vaikeaa, mutta yritän kyllä käydä, ihoni ongelmista huolimatta.. Ja kun käyn, en pese koko kehoa jollain suikugeelillä, vaan vain ne haisevat paikat. Ne pesen joka päivä, jopa kahdesti - joten jospa nyt annat mun ihan rauhassa olla siellä duunissa, haistele heitä ketkä haisee röökille, valkosipulille ja vanhalle viinalle. Onneksi et ole mun työkaverini, huh huh ;)

Ei siis millään pahalla (en muista, mitä siinä ketjussa on sulle kommentoitu, mutta itse en ainakaan maininnut mistään hajuista tms. epäkohteliasta. Ei kuulu tapoihini). Lähinnä haluan sanoa samaa kuin muutkin, että se suihkussa käyminen ja sen jälkeen hetimiten tapahtuva rasvaus ovat hyvä juttu.

Suihkugeelejä en itse käytä, ne eivät minun atooppiselle iholleni sovi ollenkaan. Pesen ihoni perusvoiteella (esim. Aqualan L). Kesällä Erisanin tms. suihkusaippua käy, mutta talvella kuivattaa liiaksi.

Suotta nyt hermostut, mutta kuten tässäkin ketjussa olet saanut jo monesta viestistä lukea, tuo sinun suihkussa käymättömyytesi tarjoaa bakteereille oivan kasvualustan ja pahentaa iho-ongelmaasi. Kun/jos käyt ihotautilääkäriltä, kysy vaikka häneltä.

Vierailija
45/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kokeilet myös sinkkivoidetta, esim. Pirkkaa. Ei se ota jos ei annakaan, mutta mä olen alkanut ihmetellä sen tehoa omaan ihottumaani.

Mä myös suosittelisin hth-voidetta, mutta se kyllä niiden happojensa vuoksi kirvelee alkuun kovasti, kun iho on haavainen. Mutta kun iho paranee, kirvely tietty loppuu.

Mitä perusvoidetta käytät? Et kai aqualan L:ää? Lekurit usein määrää tuota, mutta se paksumpi ilman l:ää olisi kyllä parempaa.

Myös ceridal lipogeeliä kannattaisi käyttää suojaamaan ihoa, esim. käsiin ihan vähän aina välillä, että imeytyy.

Vierailija
46/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä suihku joka päivä, rasvaus kokoosöljyllä sen perään. Kestää hetken imeytyä kun kunnolla laittaa, itse nakuna siivoan keittiön suihkun ja rasvauksen päälle. Jos ihossa paljon imeytymätöntä öljyä pyyhkäisen hieman pehmeällä pyyhkeellä liikoja pois, sitten vaatteet päälle. Kannattaa myös syödä rasvoja, sillä ei niin merkitystä mitä, mutta iahn vaikka rypsiöljyä joka päivä lusikallinen. Googlaa tuo kookosöljy+atopia.

Vierailija
47/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki nopsaan vahvaa kortikosteroidia, jolla iho ensin kuntoon. Sen jälkeen voit harkita noita hellempiä hoitoja, esim. suolahuonetta tai sup-hoitoa. Tuossa vaiheessa ei auta muu kuin kortisoni, eli kortikosteroidi!

Vierailija
48/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäntysuopa auttaa! Siis se palana myytävä mäntysuopa. Käytän sitä sekä käsi-, suihku- että kasvosaippuana. Uskokaa tai älkää, mutta naamani on viimeksi ehkä 10-vuotiaana ollut näin siloinen ja terveen värinen ja ihanan tuntuinen! Aluksi kun mäntysuopaa alkaa käyttää, iho kiristää ja tuntuu superkuivalta, mutta muutamien päivien päästä ihottuma on kadonnut. Näin minulla. Käytän perusrasvana Ceralania kroppaan enään silloin tällöin, naamassa joka pesun jälkeen.

Pala-mäntysuopavinkin minulle antoi ihotautilääkärini.

T. Onnellinen atoopikko

Vierailija
49/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kärsinyt samasta ongelmasta kuin sinä ja viljattomuus toi avun.

Vierailija
50/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut kookosöljyä? Sekä sisäisesti että ulkoisesti voi käyttää, saa isommista marketeista ja luontaistuote/terveyskaupoista.

Vierailija
51/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perushoitona on joka päivä suihkuttelu ja märän ihon rasvaus. Suihkussa pitää myös käyttää pesuaineena öljyä, kuten ilmeisesti käytätkin.

Minun oli vaikea aluksi tottua tuohon jatkuvaan suihkussa läträykseen, kun olin aikanani oppinut siihen, että suihku kuivattaa ja sitä pitää välttää. Mitenkä muuten muut atoopikkolasten vanhemmat, minkä ikäisille olette alkaneet syöttää esim. helokkiöljykapseleita tai muita luontaistuotevalmisteita?

Vierailija
52/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä saa luontaistuotekaupoista. On ainoa mikä auttaa minun ja lapsien atooppiseen ihoon, ennen iho oli verillä, nykyisin atopiaa ei oikein edes huomaa.

Suolahuonehoitoa suosittelen myös.

Vierailija
53/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä vähän vaahtoa kainaloihin ja muihin kriittisiin paikkoihin. Rasvaukset heti suihkun jälkeen, aamupesut vauvan peppupyyhkeillä. Ihottumaan protopic tai pahimmillaan elocon.

Myös perusvoidetta ja oliiviöljyä voi suihkussa käyttää pesuaineena, laita vaikka oliiviöljy shampoon joukkoon.

Vierailija
54/59 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Mulla on myytävänä kasvovoide ja muita tuoteita mitkä oikeasti auttaa atooppiselle iholle. Katso tästä:

http://www.huuto.net/kohteet/kuiva-herkka-atooppinen-iho/221463813

Tuote on apteekin laatuna ja silti ei ole kallis. Käyn sitä itse ja puoli vuotta ja mun 5 eri ystävää kenellä on atooppinen iho myös tyykkä paljon!

Tarkista myös mun muita kohteita.

Vierailija
55/59 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

En tiedä onko tämä ketju enää elossa miten hyvin, mutta itselläni suurin pelastus ihon suhteen on ollut vanha kunnon babyoil. Sitä saa marketista kun marketista, mutta ottakaa tuoksuton vaihtoehto. Omalta kohdalta jalkojen saatanallinen kutina hävisi lähes täysin ja nyt rapsutan niitä hyvin harvoin. Ehkä ensi kesänä kehtaan jo laittaa hameenkin päälle kun ei ole rupea ja haavaa jalat täynnä :D

Olen myös huomannut että kaikki pesuaineet yms. joissa on voimakas tuoksu ei sovi iholleni lainkaan. Sen vuoksi nyt shamppoo ja hoitoaine Acon sarjaa. Suihkun jälkeen myös joudun kuivaamaan vähintään juuret hiustenkuivaajalla yötä vasten, ettei ihottuma pahene. Pieniä vinkkejä mitä ehkä kannattaa kokeilla ;) Mutta olen keskustelupalstoista huomannut, että jokainen etsii itselleen sopivat hoito keinot. Minulla kokeiluihin meni yli tuhat euroa muutamasa kk:ssa, mutta nyt oikeat tuotteet ja elämä lähes normaalia..

Vierailija
56/59 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut ketjua, joten en tiedä jos joku muu on jo vinkannut tuosta.

Sekä minulla että lapsilla on atooppinen iho, talvisin niin pahana, että menee verille.

Kaikkea olen kokeillut (kaikki apteekin rasvat, lisäravinteet jne.) kunnes vihdoin testasin A-cremeä: kyseisesta rasvaa saa luontaistuotekaupoista (kylmäkaapissa A-vitamiinin takia) ja se on ollut ainoa, josta olen saanut avin (samoin lapset). Haavaumat menevät umpeen jo muutamassa päivässä ja alun jälkeen riittää pelkkä ylläpitorasvaus. Uskomaton aine! Moni atoopikko on saanut tuosta avun, kyseinen rasva on käytössä ainakin Ruotsissa lastensairaaloissa.

Rasvaa myydään pienessä lasipurkissa ja hinta on melko korkea (himpun alle 20e), mutta rasva on todella riittoisaa ja imeytyy hyvin. Tulee halvemmaksi kuin apteekin rasvat.

Kannattaa kokeilla, plussaa myös hajusteettomuudesta.

Vierailija
57/59 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän atoopikko-poikia. Muista syödä säännöllisesti, niin parin-kolmen viikon päästä alkaa helpottamaan. On toiminut monella muillakin. Lisäksi kuten tuolla aikaisemmin kirjoitettiin; monipuolisesti vitamiineja ja hivenaineita.

Vierailija
58/59 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on allergikko ja atoopikko ja tietysti aivan järkyttävä ruokavalio! makkaraa ja ruisleipää niinkuin suomalaisen miehen kuuluukin syödä ja tätä päätähän ei käännetä sitten millään.

aikani kun katsoin sitä punotusta ja raapimista niin jäkätin ja tyrkytin pillerilisää, nyt ihon kunto on huomattavasti parempi, ottaa nykyään pillerit kiltisti.

Paljon on hyviä vinkkejä ketjussa ja nämä on auttaneet meillä:

e-vitamiini purkista, kunnon annoksina, meillä 400IU

d-vitamiini 5000IU

maitohapot, kunnon sekoitus erilaisia

omega-3

manteliöljyä iholle ja sinkkivoidetta sieltä vauvojen hyllystä :)

Vierailija
59/59 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsaoireita (ummetusta), hiustenlähtöä, migreeniä, närästystä tai kaikenlaisia muita epämääräisiä oireita jotka eivät nyt oikein ole mitään sairautta muttei kaikki kunnossakaan ole?

Pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan lähete testiin jossa katsotaan onko sinulla periytyvä keliakia.

Mulla loppu atopia gluteenin poistamiseen ruokavaliosta.