Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen atoopikko, ihoni on melkein verillä - neuvoja kaivataan

Vierailija
04.02.2012 |

Olen 50+ nainen, ja lapsesta asti ollut atooppinen. Tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Ihoni on yhtä kuivaa, kutisevaa, punaista ärtynyttä rutikuivaa nahkaa. Yritän välttää raapimista, mutta öisin sen kontrolloiminen on tietenkin mahdoton tehtävä. Olen käynyt lääkärillä, ja minulla on kilokaupalla hyvää perusvoidetta. Laitan sitä aamuin illoin laajoille alueille. En voi käyttää mitään anti-age - voiteita sun muita ryppyvoiteita, saati silmänympärysvoiteita, taputtelen sinne vain noita perusvoiteita, ja kiristyn ja nahistun ihan silmissä.

Suihkun jälkeen ihoni erityisesti kiristää, pelkkä perusvoidekin polttaa jonkin aikaa kuin tuli. Olen välillä kokonaan punainen - ja olen asiakaspalvelussa töissä ;( Kokosuihkussa voin käydä vain 2 kertaa viikossa, koska se kuivattaa ihoa niin paljon. Sen jälkeen pitää voidella koko keho, ja kestää n. puoli tuntia, että saa sen tehtyä ja että voide alkaa imeytyä ja kirvely loivenee. Muinakin päivinä laitan perusvoidetta kahdesti. Kädet ovat välillä niin kuivat, että iho halkeilee nivelten kohdalta. Pesen kainalot 2 kertaa päivässä, samoin pesen kasvot, kaulan ja jalat. Alapesun teen ainakin kahdesti.

Tuli paha mieli, kun vastasin täällä yhteen suihkuketjuun, jossa ihmiset kävivät hulluna suihkussa ja pitivät muita haisuleina. Minulle kirjoitettiin, että olen se työpaikan haisuli, vaikka en itse sitä haistakaan ;(

Onko täällä muita aikuisia atoopikkoja, onko teillä mitään vinkkejä millä sais helpotusta tähän oloon? Eikö niitä ole jotain mainoksia tyyliin "be comfortable with your own skin"? tai jotain. Voi kunpa elämä olisikin niin helppoa, että voisi käväistä suihkussa (siis rakastan vettä ja suihkua, em. syistä vaikeaa) ja sivellä marketin vartalovoidetta ja taas mennään.. ;)

Joten, vinkeistä kiittäen...

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aineilla peset itsesi suihkussa?

Tiedäthän, että ihan perusvoidetta voi käyttää pesuaineena!

Vierailija
22/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet, mutta kysyn kumminkin. Itselläni ei atopiaa ole, mutta nuorimmalla lapsella on ja hänellä etenkin ranteet menee ihan verille talvisin.

Testattiin varmaan 15 erilaista perusvoidetta ennenkuin löytyi sellainen, joka auttaa EIKÄ kirvele. Aikuinen ehkä sen kirvelyn kestääkin, mutta oli kamalaa huudattaa lasta, joka tosiaan kirkui, kun rasva kirveli... :(

Lopulta osui käteen Locobase Repair. Ja sillä mennään. Jos pahaksi menee, niin laitan lisäksi Sibicortia kuuriluontoisesti, kun sitä voi laittaa rikkonaisellekin iholle.

Melkein koko viime talvi menikin testaillessa järjestelmällisesti kaikkia mahdollisia ja mahdottomia rasvoja apteekin hyllyssä... Suurin osa niistä "atoopikolle suositelluista" ei vaan toimineet meillä. Tai aiheuttivat muksulle semmoista kärsimystä, että itketti äitiäkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa D-vitamiini, ja syön sitä PALJON. Luontaistuotekaupasta saa sellaisia vahvoja d-kapseleita, joilla jo yksi kapseli sisältää reilusti yli suosituksen d-vitamiinia. Minulla tämä on ihon pelastus talvisin. Lisäksi syön helokkiöljyä ja ajoittain kuuriluontoisesti aloe-juomaa.

Perusvoiteet tekee mun iholle enemmän pahaa kuin hyvää. En rasvaa mitenkään, paitsi käsiä ja kasvoja. Kasvoilla käytän protopicia, sitten lisäksi käsiin ja kasvoihin bodyshopin hamppuvoidetta. Näillä keinoin iho pysyy siedettävänä yli talven.

Vierailija
24/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiini vaikuttaa mutta paremmin auringonvalo. Aloeveran leikatusta lehdestä tuleva maito sivellään ihoon. Saunassa kannattaa laittaa ihan tavallista ruokaöljyä iholla. Suojaa pyyhkeellä lauteet. Ja suihkussa pesu voiteella ei saippualla.

Vierailija
25/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt? Sillä on nimittäin paljon vaikutusta.

Mun vinkit, kokeile edes, monille on ollut apua

- luontaisia rasvoja (voi, täysrasvaiset elintarvikkeet, oliiviöljy, avokadoöljy, kookosöljy)

- viljat pois (voivat olla atopian syy - kokemusta on)

- d-vitamiini, reilu annostus!

Vierailija
26/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae luontaistuotekaupasta. Sitä voi käyttää niin sisäisesti, kun ulkoisesti.

Ihan parasta. Auttaa myös psoriin.

-Atopiasta myös kärsivä-

Vierailija
27/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttoi kaverin lapsen atopiaan. Se on tosi "jöötiä", mutta tehosi tosi hyvin. Pojalla oli aina iho rikki ja perusvoiteita meni ihan hirveästi. Olen itse käyttänyt kuivaihoisena tuota joskus pakkasilla oikein kuiviin kohtiin, ja on toiminut hyvin.

Toisen kaverin kamalan atopian syyksi paljastui vuosien tutkimisen jälkeen natriumglutamaatti. Väliin iho oli niin huonossa kunnossa että puski kudosnestettä yöllä niin että aamulla yöpaita oli liimautunut ihoon kiinni. Kaveri kävi aina välillä sairaalassa olemassa jossa häntä kylveteltiin ja rasvailtiin jotta iho saatiin parempaan kuntoon. Natriumglutamaatti kun löydettiin syyksi, parani ihon kunto huomattavasti. Kuivaihoinen on vieläkin, mutta pärjää sentään normirasvoilla.

Vierailija
28/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen parin viikon lomaa esim. Thaimaassa.

Jos aloitat mustaherukkaöljyn nauttimisen nyt, ihosin on 6 kk päästä aivan kuin uusi. Ei tietysti auta nyt akuuttiin tilanteeseen.

Tällä hetkellä ei auta kuin rasvailla. Minä käytän Aqualan L:ää, yöksi käsiin Locobase Repair (ei siis sitä tavallista Locobasea) ja puuvillahanskat. Ihan pahimmissa tilanteissa laitan vähän Propicia iholle (vain lääkärin määräyksellä).

Itse käyn iltaisin aina pikaisesti suihkussa ja sitten heti vielä kun iho on nihkeä ihon hyvä rasvaus. Suihku ei kuivata. Älä kuitenkaan pese itseäsi millään tulikuumalla vedellä. Suihkussa voit laittaa vaikka jotain ihoöljyä (esim. apteekin Ceralania).

Muista syödä kalaa ja muitakin öljyjä.

Vierailija
30/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitanut itseäni ulkoisesti, mutta en sisäisesti. Kyllä voitelen itseäni, mutta sieluani ei kukaan. Olen sossu, ja työtaakka on suunnaton, tuntuu kuin itkisin ihollani. Ei ole aikaa syödä, vaikka minulla on palkaton puolen tunnin ruokatauko.. hotkaisen seisaaltani jonkin hodarin tai einesruoan, siinä kaikki. En pidä kasviksista enkä hedelmistä, pääasia että ruoan saa nopeasti alas, ja taas mennään ;).

Jos joku tähän sanoo, että mene työterveyshuoltoon, niin vastaan, että kävin jo. Lääkäri katsoi käsivarteni, kun oma-aloitteisesti käärin hihani kertoen että on ihottumaa. Sairista en halua, vain ulos tästä oman kipeän ihon vankilasta.

Vierailija
31/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten voi tulla toistoa....Kokeile helokkiöljykapseleita; sisäisestikin kannattaa hoitaa.

Vierailija
32/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen atoopikko, ollut koko ikäni, yksi kolmesta lapsestani on myös ikävä kyllä perinyt saman minulta, ja muidenkin iho on ns. "pintakuiva".

Ihan ensimmäiseksi sanoisin sinulle, että vaadi pääsyä ihotautipolille! Yleislääkäreillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi tietoa ja osaamista hoitaa hankalaa atopiaa.

Sitten ihan noita yleisiä juttuja, joita tässä on jo moni muukin käynyt läpi, mutta voisin myös oman kantani sanoa..

Eli suihkua minäkin suosittelen joka päivälle, tai vähintään joka toiselle. Itselleni ainakin yksi pahimpia juttuja on se, että rasvaa ihoa monta kertaa välillä pesemättä. Minulla on ihottuma pahimpana käsissä, mutta toki näillä pakkasilla koko kroppa on täysin korppukuiva.

Jos pääsisit ihotautipolille, voisit mahdollisesti saada laajan valikoiman eri perusvoiteita, niissä on tosi paljon eroja, ja niitä pitäisi muutenkin vaihdella säännöllisesti, sillä joskus käy niin, että iho tottuu johonkin tiettyyn, eikä se enää auta.

Itse olen tykästynyt Ceridalin lipogeeliin, se pitää kosteuden iholla! Ja rasvaus tosiaan pitäisi tehdä mahdollisimman pian pesun jälkeen!

Kirvely rasvauksen jälkeen on usein merkki siitä, että voide ei ole riittävän rasvaista, vaan se sisältää liikaa vettä.

Kortisoneissa on toki myös tosi paljon eroja, yksi voi auttaa, kun taas toinen ei. Niiden käytössä tosin täytyy olla tarkkana. Itse olen joutunut käyttämään niitä niin paljon, että olen jo herkistynyt niillekin.

Protopic sopii toisille, toisille ei. Itse olen saanut siitä välillä avun, mutta tällä hetkellä sekään ei ole paras vaihtoehto.

B vitamiinia suosittelisin, sillä se auttaa haavojen umpeutumisessa, ja ihon paranemisessa, ainakin minulla on selvä vaikutus siihen, kuinka nopeasti haavat (siis minulla on niin paha ihottuma, että iho vaan ripsahtelee auki, haavoille asti).

Vaatteisiin tietysti myös kannattaa kiinnittää huomiota, keinokuituja välttää jne.

Yksi paha talvella kovilla pakkasilla on myös kuiva ilma. Jos kotona on kovin kuiva ilma, ja esim. sähkölämmitys tai ilmastointi, se voi pahentaa tilannetta tosi paljon. Itse en kestä olla esim. joissain hotellihuoneissa talvella ollenkaan, niissä on niin voimakas ilmastointi, että ilma on äärettömän kuivaa, ja hetkessä kuivattaa ihon aivan järkyttäväksi. Ilmankostutinta suosittelen, tai vaikka kuivattamaan pyykkiä makkarissa, antaa vähän kosteutta ilmaan.

Pesuaineissa on isoja eroja, itse olen löytänyt yhden, jota hieman skeptisesti lähdin ylipäätään kokeilemaan, mutta jonka olin kuullut sopivan useammalle atoopikolle. Luonnonmukainen tuote, jota käytän suihkusaippuana, sekä käsisaippuana.

Tsemppiä sinulle, tiedän mite kurjaa atoopikon elämä voi olla, kun iho on kurjassa kunnossa. Mutta tosiaan, suosittelen kokeilemaan eri juttuja, koskaan ei tiedä, avun saattaa löytää hyvinkin yllättävistä tuotteista.

Vierailija
33/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut kaikkia läpi jos joku jo tätä suositteli,mutta suosittelen että hakeudut vyöhyketerapia hoitoon,etenkin psykologiseen vyöhyketerapiaan.

Älä säikähdä sanaa psykologinen:)

PVT:llä on saatu hyviä tuloksia,ei hetkessä auta mutta ajan kanssa.Tekee joka tapauksessa hyvää.

Tsemppiä on varmasti ikävää kutiavan ihon kanssa.

Vierailija
34/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhä ymmärsit kuitenkin:)

Vierailija
35/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa muutaman satasen, mutta iho pysyy sen jälkeen kunnossa kevääseen asti.

Vierailija
36/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kalaöly. Olen 42v, ja ensimmäinen talvi tänä vuonna jolloin olo on siedettävä.

Vierailija
37/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli joskus 90-luvulla, kun atoopikkoja kehotettiin välttämään suihkua. Nykyään tiedetään paremmin ja neuvotaan päinvastoin käymään usein suihkussa (ja rasvaamaan hyvin heti sen jälkeen).

Minä taisin sinulle tämän saman asian kommentoida siinä aiemmassa suihkussakäymisketjussa (usean muun kanssa), mutta et näköjään uskonut. Joko nyt uskot, kun useat tässäkin ketjussa ovat siihen kehottaneet?

Vierailija
38/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole muita rasvoja kuin perusvoidetta? Siinä tapauksessa marssi heti ihotautilääkärille. Tarvitset huomattavasti stydimpää tavaraa nyt alkuun kun tilanne on noin paha.

Itselläni talvi menee kortisoni-protopic-pelkkä perusvoide syklillä.

Vierailija
39/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kuolleenmeren tuotteet: niitä saa Kampin kauppakeskuksesta. Itse ostin kotimyyjältä ja voin suositella.

Itellä ei noin paha atopia, mutta entisellä työkaverilla todella paha. Meni ihan siihen, että söi antibioottikuureja. Tää ei ole mikään karppausmainos ja itse en karppaa, mutta hän aloitti sen laiduttaakseen vähän. Ei menny kauaakaan, kun iho alkoi voimaan paremmin. Hänellä oli myös kaikenlaisia epämääräisiä suolistoö-ongelmia (epäiltii laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa ja mitä vielä). Varsinaisia sairauksia ei löytynyt, mutta karppauksen myöstä nuokin ongelmat hävisivät.

Hänen elimistöllelen viljat ei vaan sopinu, oireet vatsassa ja ihossa. Ehkä kannattaisi kokeilla.

Vierailija
40/59 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli joskus 90-luvulla, kun atoopikkoja kehotettiin välttämään suihkua. Nykyään tiedetään paremmin ja neuvotaan päinvastoin käymään usein suihkussa (ja rasvaamaan hyvin heti sen jälkeen).

Minä taisin sinulle tämän saman asian kommentoida siinä aiemmassa suihkussakäymisketjussa (usean muun kanssa), mutta et näköjään uskonut. Joko nyt uskot, kun useat tässäkin ketjussa ovat siihen kehottaneet?

sinä olet yksi niistä suihkuhulluista. Kyllä minäkin rakastan suihkua, varsinkin kesällä. Talvella se on vaikeaa, mutta yritän kyllä käydä, ihoni ongelmista huolimatta.. Ja kun käyn, en pese koko kehoa jollain suikugeelillä, vaan vain ne haisevat paikat. Ne pesen joka päivä, jopa kahdesti - joten jospa nyt annat mun ihan rauhassa olla siellä duunissa, haistele heitä ketkä haisee röökille, valkosipulille ja vanhalle viinalle. Onneksi et ole mun työkaverini, huh huh ;)