Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoiko teitä oma äiti miten toimia, kun menkat alkaa?

Vierailija
03.02.2012 |

Minä vuonna olet syntynyt?

- Kertoi hyvissä ajoin kun olin jotain 11v, tiesin mitä menkat on ja että vatsakin voi tulla kipeäksi. Että missä kaapissa on siteitä ja miten niitä käytetään. Lisäksi tiesin, että voin kertoa hänelle kun alkavat ja niin teinkin.

vm -70

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikin Bees&Honey varmaankin antoi tyhjentävän valistuksen asiasta:D

-79

Vierailija
2/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan, että kuukautisten alkaminen oli mulle hirveä järkytys, itkin sitä monta päivää. Niiden alkamista edeltävänä yönä näin unta, että ne alkaa, ja sitten kun ne alkoivat, niin oli ihan kamalaa..tunsin, etten ole enää lapsi, vaikka halusin olla (olin 12 v). Rintsikoista ym ei myöskään puhuttu, kun ehdotin niitä äiti käski mennä itse ostamaan mutta en kehdannut.

olen -83.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli jo ollu vaihdevuodet niin siteitä tai mitään ei ollu koko talossa. Tein ite vessapaperista koko sen ajan kun menkkoineni asuin siinä talossa. Omaa rahaa ei ollu enkä olis kehdannu siteitä ostaakaan. Hävetti ja oli tosi kurjaa.

ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA LIIAN VANHOINA!

Olen vm. -78

että sama kokemus oli äidilläni,ja hänen äitinsä oli sentäs opettaja,joten olisi voinut olettaa että olisi älynnyt valistaa tossa asiassa!

ilmankos äiti sitten valasi meitä niin hyvin!

Vierailija
4/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroin heti äitille, koska en tienny missä siteitä on ja muutenkin oli luontevaa kertoa.

Vierailija
5/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm 72

Vierailija
6/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli jo ollu vaihdevuodet niin siteitä tai mitään ei ollu koko talossa. Tein ite vessapaperista koko sen ajan kun menkkoineni asuin siinä talossa. Omaa rahaa ei ollu enkä olis kehdannu siteitä ostaakaan. Hävetti ja oli tosi kurjaa.

ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA LIIAN VANHOINA!

Olen vm. -78

käyttänyt samoja siteitä kuin äiti, äiti osti mulle semmoisia ohuempia ja käytti itse semmoisia megavaippoja.

Tuo ei kyllä ole mikään peruste olla tekemätä lapsia vanhempana, järkevä ja normaali äiti ostaa tyttärelleen hyvissä ajoin sidepaketin valmiiksi ja näyttää, että täältä otetaan.

Vierailija
7/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli niiiin estynyt ja vaivaantunut ettei saanut edes kerrottua asioista oikealla nimellä. Sanoi vaan tyyliin "tiedäthän että kohta voi alkaa ylläriyllärit ja pitää olla kassissa/repussa varalla jotain, tiedäthän?" Mitäpä siihen muuta sanomaan kuin joo ja keskustelu ohi. Kerroin kyl jahka alkoivat ja kysyi vaan pärjäätkö. Syvällistä oli juu keskustelu - ei puhunu koskaan muustakaan intiimistä. Vm-80

Vierailija
8/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat alko vasta vähän ennen kuin 16v täytin joten olin tosin koulun yms. ansiosta ihan hyvin "valistettu" asiasta.

Mut sen verran se kerto että joskus yläasteen alusta alko kaikille leireille ja pidemmille reissuille laittaa varalle sidepaketin matkalaukkuni, että jos alkaa ni on mukana.

Sitten ku ne alko, kerroin asiasta äidille tekstarilla. Ysiluokan päättäripäivän edeltävä päivä, arvatkaas oliko kiva sellasee hetkee saada ne ekat menkat.

Noh, kotona äiti sitten ilmoitti että kaapissa on siteitä, kai se jotain muutaki sano. EI mitää sen kummempaa.

Vierailija
9/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat alko vasta vähän ennen kuin 16v täytin joten olin tosin koulun yms. ansiosta ihan hyvin "valistettu" asiasta. Mut sen verran se kerto että joskus yläasteen alusta alko kaikille leireille ja pidemmille reissuille laittaa varalle sidepaketin matkalaukkuni, että jos alkaa ni on mukana. Sitten ku ne alko, kerroin asiasta äidille tekstarilla. Ysiluokan päättäripäivän edeltävä päivä, arvatkaas oliko kiva sellasee hetkee saada ne ekat menkat. Noh, kotona äiti sitten ilmoitti että kaapissa on siteitä, kai se jotain muutaki sano. EI mitää sen kummempaa.

Olen vm. -91

Vierailija
10/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussakin ihmisen biologia "hypättiin yli" kai aran open takia. tiesin hämärästi menkkojen olemmassaolosta, mutta järkytys se silti. äiti löysi veriset pikkuhousut pyykkikorista ja näytti, missä siteitä oli. luin sitten pakkauksen kyljestä, miten niitä käytetään. menkat tuli jo 10 v., varmaan osasyy järkytykseen ja tietämättömyyteen, mutta kai nyt vanhempien ja opettajien ois pitänyt huomata rintojen kasvu.

Vm. 83

Vierailija
11/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli jo ollu vaihdevuodet niin siteitä tai mitään ei ollu koko talossa. Tein ite vessapaperista koko sen ajan kun menkkoineni asuin siinä talossa. Omaa rahaa ei ollu enkä olis kehdannu siteitä ostaakaan. Hävetti ja oli tosi kurjaa. ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA LIIAN VANHOINA! Olen vm. -78

Vierailija
12/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ennen alkamista ei oltu puhuttu asiasta mitään, mutta kun huomasin että oli alkanu (oli muistaakseni iltapäivä jja äiti ja minä kahestaan kotona), huusin järkyttyneenä vessasta että äiti mulla on joatin ruskeeta pikkuhousuissa (oli vissiin alkanu tiputtelemalla).... siitä se keskustelu sitten lähti :D

niin olen vm. 88

Vierailija
13/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni molemmat vanhemmat kertoi niihin aikoihin kun alkoi murrosiän merkkejä tulla, että naisilla tulee menkat. Mulla alkoi muutama kuukausi ennen kuin täytin 12v. Yks ilta elokuvan jälkeen menin vessaan ja pikkuhousut ihan veressä. Kävin äidille sanomassa ja hän sit sanoi missä on siteitä. Seuraavana aamuna myös isäkin tiesi, tosin vitsaili siitä aika pahasti ja kertoi jopa jollekin sukulaisellekin joka tuli kylään. Tosi noloa ja hävettävää... silti isäni toi mulle kaupasta ohuempia siteitä, kun äiti käytti sellaisia jumalattoman paksuja siteitä!

Nuorempi siskoni ei kertonut kellekään, mutta äitini kanssa huomattiin, että siteitä katosi ja todettiin molemmat ettei kumpikaan ole käyttänyt. Ehkä oli huomannut kuinka isäni niihin suhtautui...

Mulla kun alkoi melko samoihin aikoihin aika hirveät kivut, jotka veti sänkypotilaaksi niin isäni mielestä se oli vain kuvittelua! Hänen mielestään menkat ei pitäisi estää normaalia päivää, mutta kun ne kivut esti! Tavalliset särkylääkkeetkään eivät auttaneet, vaan vasta lähellä aikuisikää lopulta menin lääkärille kuukautisvaivoista ja sain reseptilääkkeitä, jotka auttoi kipuun, mutta tekivät sitten muuten väsyneen ja höntin oloisen.

Jos joskus mulla on tytär niin tulen häntä paremmin ohjeistamaan menkoista :)

Vierailija
14/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteltu äidin kanssa kotona jo kauan ennen ensimmäisiä menkkoja, jotka tulivat 12-vuotiaana. Ekat menkat tulivat joululomalla, aikaisn aamulla vessassa käydessä huomasin, että pikkuhousuissa oli verta. Laiton siteen housuihin (äiti oli kertonut, missä niitä pidetään) ja menin jatkamaan unia. Kerroin äidilleni (ja isällekin, kai) menkkojen alkamisesta saman aamun aikana, niistä keskusteleminen oli luontevaa puolin ja toisin.

Oman tyttäreni kanssa aion toimia samaan tapaan, kuin äitini toimi minun kanssani. Minulla menkkojen alkamiseen ei liittynyt minkäänlaisia kauhunsekaisia häpeäntunteita, vaan menkat tuntuivat alusta asti siltä, mitä ne ovat: luonnolliselta asialta.

Niin ja olen vm. -79.

Vierailija
15/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti ekat menkat 3 viikkoa, kauhea vuoto ja elämäni kauheimmat kivut (ihan rehellisesti yksikään synnytyksistä ei ole sattunut yhtä paljon) ja kun makasin sikiöasennossa sängyllä ja itkin, tuli isä kukkapuskan kanssa ja kysyi onko mulla menkat alkanu, ja kun vastasin jooo, niin sano että niin äidin kanssa ajattelivatkin, ojensi kukkapuskan ja sanoi, että onneks olkoon, susta on tullu nainen, ja ei tarvi mennä kouluun. Sen koommin ei asiasta puhuttu. Siteiden paikan tiesin, kun niitä laittelin jo aiemmin koiralle pöksyihin juoksujen aikaan.

ja olen -90 syntynyt

Vierailija
16/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli niiiin estynyt ja vaivaantunut ettei saanut edes kerrottua asioista oikealla nimellä. Sanoi vaan tyyliin "tiedäthän että kohta voi alkaa ylläriyllärit ja pitää olla kassissa/repussa varalla jotain, tiedäthän?" Mitäpä siihen muuta sanomaan kuin joo ja keskustelu ohi. Kerroin kyl jahka alkoivat ja kysyi vaan pärjäätkö. Syvällistä oli juu keskustelu - ei puhunu koskaan muustakaan intiimistä. Vm-80

Mun äiti sentään kertoi että kuukautiset on sitä kun veri tulee pyllystä ja silloin käytetään sidettä ja näytti siteen. Mutta mitään muuta ei kertonut. Mun äiti on myös aika estynyt ihminen.

Vierailija
17/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun menkat alko vasta 14 v:nä, joten olin jo erittäin hyvin valistettu iskän Rattojen, Kallejen ja Jallujen ansiosta. Tai ehkä ne oli kuitenkin terveystiedon tunnit ja yleensä kiinnostus biologiasta?

vm -71

Vierailija
18/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä äitini on koskaan mulle menkoista puhunut, on se kun menin kertomaan hänelle, että mulla alkoi kuukautiset, niin vastas "siteitä on siellä vessan kaapissa". Tämän jälkeen ei koskaan, ikinä mitään.

Voin kertoa, että aion todellakin oman lapseni kanssa toimia toisin!

Vierailija
19/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään mistään murrosikään, seksiin, alusvaatteisiin, tai vaikka seurusteluun tai omiin tunteisiin liittyvästä ei koskaan puhuttu, eikä puhuta edelleenkään. suhteemme on erittäin pinnallinen ja keskustelunaiheemme ovat lähinnä käytännön asioita.

vm. 83

Vierailija
20/31 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, kertoihan se etukäteen että kuukautiset ovat inhottava ja kamala juttu. Olen syntynyt -66.

Itse kyllä neuvoin tytärtäni paljonkin ja hyvissä ajoin.

Kerroin että kuukautiset ovat normaali asia, hyvä juttu, se tarkoittaa että on terve ja kroppa toimii hyvin.

Sitten kun ne alkoi tytölläni, kerroin siteitten vaihdoista, pesuista ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä