Miehen oikeus "omaan aikaan"??
Meillä on vuoden ikäinen lapsi kotihoidossa toistaiseksi, mies päivätöissä. Asuntolainaa on jonkun verran ja kotihoidontuki ei päätä huimaa.
Nyt olisi minulla mahdollisuus alkaa tehdä etätyötä ja lisätä meidän perheen rahoja näin. Innostuin kovasti ja kerroin miehelleni että voisin alkaa tehdä vähän hommia etänä arki-iltaisin kun hänen työnsä on säännöllistä virka-aikana.
No mitä tuumaa ukko. Luulin että ilahtuisi, vaan ei. Tämä ei kuulemma sovi koska sitten hänellä ei ole ollenkaan omaa aikaa ja harrastusaikaa vaan pelkkää työtä ja lapsenhoitoa.
Kyllä pyörii mielessä taas muutama kaunis ajatus tästä tilanteesta... Mitä mä sanon tuolle siipalle kun ei edes halua kuunnella mun perusteluja, rahatilanteen paranemista, mitään?!
Kommentit (94)
Perhe-elämältä tuo teidän juttunne. Molemmat juoksee omissa harrastuksissa suurimman aikaa viikosta.
M39
muuten ei jaksa. Kun on pieniä lapsia, sitä on vähän, mutta täytyy olla mahdollisuus myös äidillä omaan aikaan.
Teillä on vain yksi lapsi, joten ei kovin vaikeaa järjestää omaa aikaa. Sun kysymykseen; miehesi on itsekäs ja lapsellinen. Älä vain luovu työstäsi HÄNEN VAPAA-AIKANSA tähden!!!! Teette aikataulun jossa molemmilla on omaa aikaa, työaikaa ja lastehoitoaikaa. Jos miehesi ei suostu, hommaat lapselle hoitajan siksi kun teet työtäsi. Tuossa vaiheessa perhe-elämää on hyvä tehdä yhteispeli selväksi, eikä sen todellakaan kannata olla se että mies sanelee mikä hälle sopii ja sä siinä sitten pärjäilet. Vanhemmat on tasa-vertaisia ja myös miehesi kuuluu luopua yhteisen edun hyväksi osasta vapaa-aikaansa. OIkeesti todella keskenkasvuinen hölmö miehesi on vielä- älä anna periksi! Jos keskusteluyhteys ei toimi, tee tekoja; eli otat työn ja lastenhoitajan ja todellakin vaikka kirjallisena annat tiedoksi ettei hän voi noin yksipuolisesti päättää perheen arjesta. Hyvässä lykyssä kasvaa MIEHEKSI ja ISÄKSI, jos ei, ero on todennäköinen tulevaisuudessa, koska parisuhde ei rakennu kestävälle pohjalle tuolla tyylillä. Paisti jos sä haet mallisi historiasta missä pikkurouva huolehtii kodista permanentti päässä ja on samaa mieltä jalustalla patsastelevan miehen kanssa.
Ja tietysti pullo kossuakin pitää illassa vetää, että hetii rentoutua.Ei kannata lisääntyä jos ei kestä jälkipolveaan. Ja meillä ainakin muksut menee sen verran aikaisin nukkumaan, että siinä tulee väkistenkin pari tuntia omaa aikaa. Sen aikaa kun lapset ovat hereillä, he saavat niin paljon huomiota kuin haluavat...
M33
Vaimon mielestä olen hyvä isä, mutta poika varsin energinen ja imee kyllä mehut. Ja meilläkin tuo oma-aika jää usein tuohon klo 21-22 aikaan. Silti tekee hermoille hyvää käydä välillä hiihtämässä luonnon rauhassa tai ampumassa jousella. Niin se vaan on.
on yhtä rankkaa kun töissä käyminen :D Ap ehtisi tehdä töitään siinä päivälläkin ihan hyvin,miksi ne työt nimenomaan illalla pitää tehdä?
Minä ainakin kaipaan lepoa työpäivän jälkeen,enkä taatusti hoitaisi lasta yksin koko iltaa!
miten niin tää on ongelma sulle. Kun eihän se yhden yksivuotiaan hoitaminen ole niin rankkaa. Ihan hyvin voit siinä samalla levätä, jos siinä kerta voi keskittyä töihinkin.
Sitten kun se on tehty voi miettiä, että mitäs tulikaan tehtyä. Ei kannata polttaa sitä äijää loppuun. Vähäinenkin apu on kai parempi kun ei apua lainkaan? M39
Näinhän se ei mene. keskinäinen kunnioitus ja omanarvontunto- niillä mennään. Jos ei pelitä, niin parempi kunnioittaa itseään ja omaa arvoaan ja heittää tumpelo pihalle; on paljon helpompaa huolehtia kaikesta yksin hyällä mielellä kuin saada vähän apua ja siitä hyvästä kestää 24/7 jotain idioottia lähellään, ja vida huonosti. Mutta oletkin varmasti provoilija.
Älä vie kerralla puolisoltasi kaikkia harrastuksia. Neuvotelkaa.
Sitten kun se on tehty voi miettiä, että mitäs tulikaan tehtyä. Ei kannata polttaa sitä äijää loppuun. Vähäinenkin apu on kai parempi kun ei apua lainkaan? M39
Näinhän se ei mene. keskinäinen kunnioitus ja omanarvontunto- niillä mennään. Jos ei pelitä, niin parempi kunnioittaa itseään ja omaa arvoaan ja heittää tumpelo pihalle; on paljon helpompaa huolehtia kaikesta yksin hyällä mielellä kuin saada vähän apua ja siitä hyvästä kestää 24/7 jotain idioottia lähellään, ja vida huonosti. Mutta oletkin varmasti provoilija.
Sinä varmaankin olet se provoilija.
Siis sanotko tosiaan, että jos yhdessä asiassa toinen haluaa joustaa vähemmän, niin sinun olisi parempi elää yksin lapsen kanssa ja laittaa koko ukko pihalle tai itse lähteä jonnekin?
Mutta oletkin varmasti provoilija.
Onko se joku yllätys, että mies tarvitsee omaa rauhaa? Ei se todellakaan tarkoita, että ei kunnioittaisi ja haluaisi omaa osaansa hoitaa.
M39
nyt millainen tilanteenne on konkreettisesti, mutta tuohon miehen kommenttiin niin minusta oli tosi raskasta aikaa kun lapsi oli pieni ja olin töissä ja mies kotona, ja lapsi tietysti tarrasi minuun koko illaksi. Halusin tietysti olla hänen kanssaan tiiviisti kaikki illat, mutta tosi rankkaa se oli. Paljon helpompaa oli olla kokonaan kotona. Eli siinä mielessä ymmärrän miestäsi. Olisiko hänellä sitten tuollainen tilanne, että kaikki arki-illat olisi kokonaan vastuussa lapsesta tyyliin klo 16-21?
Meillä on vuoden ikäinen lapsi kotihoidossa toistaiseksi, mies päivätöissä. Asuntolainaa on jonkun verran ja kotihoidontuki ei päätä huimaa.
Nyt olisi minulla mahdollisuus alkaa tehdä etätyötä ja lisätä meidän perheen rahoja näin. Innostuin kovasti ja kerroin miehelleni että voisin alkaa tehdä vähän hommia etänä arki-iltaisin kun hänen työnsä on säännöllistä virka-aikana.
No mitä tuumaa ukko. Luulin että ilahtuisi, vaan ei. Tämä ei kuulemma sovi koska sitten hänellä ei ole ollenkaan omaa aikaa ja harrastusaikaa vaan pelkkää työtä ja lapsenhoitoa.
Kyllä pyörii mielessä taas muutama kaunis ajatus tästä tilanteesta... Mitä mä sanon tuolle siipalle kun ei edes halua kuunnella mun perusteluja, rahatilanteen paranemista, mitään?!
Sinä varmaankin olet se provoilija. Siis sanotko tosiaan, että jos yhdessä asiassa toinen haluaa joustaa vähemmän, niin sinun olisi parempi elää yksin lapsen kanssa ja laittaa koko ukko pihalle tai itse lähteä jonnekin?
pakko sanoa, että noinhan se usein menee. Jos miehellä on asenne, että vaimon homma on hoitaa kaikki, ja hän on passattava pikku-kuningas kodissaan, joka ehkä armollisesti pari krt viikossa auttaa, JOS viitsii, niin kyllä: mihin sellaista tyrannia tarvitaan?
Tätä eivät monet miehet ymmärrä. Tuollainen käytös on miehen taholta aika paha rasti, viestii rakkauden, kunnioituksen ja silkan REILUUDEN puutetta, ja pahasti. Kyse ei siis ole mistään arvovapaasta pikkujutusta, että toinen joutuu tekemään kaiken ja toinen makaa sohvalla.
Jos sitä pitkään jatkuu, niin aika moni vaimo panee miehen ulkoruokintaan, enkä ollenkaan ihmettele.
-20-
Onko se joku yllätys, että mies tarvitsee omaa rauhaa? Ei se todellakaan tarkoita, että ei kunnioittaisi ja haluaisi omaa osaansa hoitaa.
M39
Jos voidaan järjestää niin että molemmat vanhemmat tekee töitä ja hoitaa lasta, eikä tarvitse viedä pientä hoitoon ja vielä viikonloputkin olis vapaata niin miten tässä voi olla ongelma?
Kiitos ap tarkennuksista. Eli kummallakin on harrastuksia, joista pitäisi hetkeksi luopua/joustaa. Sen ei luulisi olevan vaikeaa pikkulapsiperheessä. Tuo aika kestää kuitenkin niin vähän aikaa.
Meillähän tilanne on jo eri, kun lapset on kouluikäisiä, mutta tarvitsevat silti aikuisen läsnäoloa, apua läksyissä ym. Mutta silloin kun lapset olivat pieniä ja olin kotihoidontuella kotona, tein minäkin keikkaluontoista työtä. Eli en tiennyt välttämättä montako iltaa/kk menee töiden parissa. Sen mukaan elettiin ja molemmat joustivat omista menoistaan hetken. Yritimme kuitenkin pitää huolen, että molemmat saavat omaa aikaa, varsinkin siihen urheiluun joka on meille tärkeää. Aikataulutetut harrastukset unohdimme hetkeksi.
Juttele siis miehen kanssa vielä, ihan rauhassa ja hermostumatta. Ja unohda nyt tuo ääliöksi nimittely. Kyllä joillakin, varsinkin miehillä, valitettavasti kestää hetken ymmärtää mitä kaikkea joustoja perhe vaatii. Teidän lapsi on kuitenkin vasta 1v eli isyys on tuore juttu miehellekin. Meillä oli alkuun samaa vääntöä miehen menoista. Toisen lapsen syntyessä ei enää tarvinnut, mies oli kasvanut isyyteen ja perhe-elämään ja laittoi sen ykköseksi. Mutta älä anna periksi!
t. 15
Onko se joku yllätys, että mies tarvitsee omaa rauhaa? Ei se todellakaan tarkoita, että ei kunnioittaisi ja haluaisi omaa osaansa hoitaa. M39
Jos kokee, että HÄNEN on saatava LEVÄTÄ kotona arki-illat, ja lastenhoito haittaa sitä lepäämistä. Koska hän tosiaankin siis hoitaa sen oman osansa? Jos arki-illat ei pane rikkaa ristiin lapsen- tai kodinhoidon eteen?
mun mies käy töissä, tekee väitöskirjaa viikonloput ja harrastaa arki-iltaisin joka päivä urheilua 2,5h matkoineen, jonka jälkeen saunoo ja katsoo uutiset.
hänellä ei itsensä mukaan ole vapaa-aikaa, koska hän tekee koko ajan "hommia"
ja minulla taas hänen mukaansa on "vain aikaa" koska hoidat omakotitalon kaikki asiat, koiran ja kolme lasta.
hän ei edes huomaa, ettei minulla on aikaa mihinkään omaan vaan siis omaa on kaikki tuo kotiäidin työ.
tämä vaan ap:lle tiedoksi, että tällaisia nämä miehet ovat =) =)
joka ei vaadi noin paljoa, arki-iltaisin tunteja? Ymmärrän hyvin miestäsi, jos ei tuota halua. Toiset vaan taitaa olla niin ahneita rahalle, ettei se vapaa-aika ole muka tärkeää... tai aika perheen kanssa.
nyt millainen tilanteenne on konkreettisesti, mutta tuohon miehen kommenttiin niin minusta oli tosi raskasta aikaa kun lapsi oli pieni ja olin töissä ja mies kotona, ja lapsi tietysti tarrasi minuun koko illaksi. Halusin tietysti olla hänen kanssaan tiiviisti kaikki illat, mutta tosi rankkaa se oli. Paljon helpompaa oli olla kokonaan kotona. Eli siinä mielessä ymmärrän miestäsi. Olisiko hänellä sitten tuollainen tilanne, että kaikki arki-illat olisi kokonaan vastuussa lapsesta tyyliin klo 16-21?
Juurikin noin se menisi, eli mies hoitaisi lasta illat, esim 17-21 tai 16-20. Mutta minä hoidan kyllä päivät, 7-17 tai 7-16 eikä se mikään karmea ongelma ole. Nykyisessä tilanteessa hoidan lisäksi kolme iltaa viikossa ja mies kaksi.
ap
pakko sanoa, että noinhan se usein menee. Jos miehellä on asenne, että vaimon homma on hoitaa kaikki,
Mutta ei viestissäni ollut kyse siitä, että vaimon homma olisi hoitaa kaikki.
Se ap:n mies varmaankin säikähti sitä, että häneltä viedään kaikki harrastukset ja oma aika kerralla ja tietenkin kummankin pitää joustaa, muuten ei yhteiselo suju.
t. se, jolle vastasit
Viikonloppuisinhan on tarjolla sitä omaa aikaa. Jos mies käy kuntosalilla, lapsen voi ottaa mukaan lapsiparkkiin ym.
Jos sinä haluat tehdä tuota, niin sinulla on siihen oikeus!
joka ei vaadi noin paljoa, arki-iltaisin tunteja? Ymmärrän hyvin miestäsi, jos ei tuota halua. Toiset vaan taitaa olla niin ahneita rahalle, ettei se vapaa-aika ole muka tärkeää... tai aika perheen kanssa.
..kun olisi mahdollista tehdä ihan sitä minun omaa työtäni :)
Rahallsiesti tämä ei ole ihan pakko, mutta auttaisihan se siinäkin ja myöskin minusta olsi mukava tehdä vähän töitä mutta emme vielä halua laittaa lasta hoitoon.
Meillä olisi molemmilla siinä kuviossa aikaa lapsen kanssa, iltaisin lapsen nukahdettua kaksin ja viikonloppuisin perheenä.
ap
Ja tietysti pullo kossuakin pitää illassa vetää, että hetii rentoutua.
Ei kannata lisääntyä jos ei kestä jälkipolveaan. Ja meillä ainakin muksut menee sen verran aikaisin nukkumaan, että siinä tulee väkistenkin pari tuntia omaa aikaa. Sen aikaa kun lapset ovat hereillä, he saavat niin paljon huomiota kuin haluavat...
M33