Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirsot lapset ovat saaneet vauvoina vain korviketta, valmisvellejä ja -purkkiruokia.

Vierailija
01.02.2012 |

Olen seurannut melko monen lapsen elämää ja voisin vetää aika selvän johtopäätöksen: monet huonot syöjät ovat saaneet vauvoinakin vain valmisruokia. Ehkä juuri siksi näiden lasten makuaisti on sen verran köyhä, ettei oikea ruoka maistu - vain kalapuikot, pinaattiletut, pizza ja muu epäterveellinen menevät alas.

Opettakaa jo vauvat maistamaan ihan aitoja makuja, ei niiden soseiden tekeminen mitään huippuälykkyyttä tai aikaa vaadi. Näin teet palveluksen lapsen terveydelle ja myöhemmälle kehitykselle.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on mennyt pieleen kun kumpikaan lapsista ei ole nirsoja vaikka ovat ekan vuotensa elelleet kaupan vellillä, korvikkeella ja purkkiruualla...?

Vierailija
2/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vain kalapuikot, pinaattiletut, pizza ja muu epäterveellinen menevät alas"

Mutta edelleenkään ei syö mitään tuosta mainitsemastasi luettelosta.

t. allergisen, nirson lapsen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmesta lapsesta yksi ei suostu syömään melkein mitään.

Kaikki kolmesta on imetetty ja ruokittu itse tehdyllä todella monipuolisella kotiruualla. Kaikkia lihoja sisäelimiä myöten on käytetty, kaikkia vihanneksia jne. On tarjottu myös niitä paljon parjattuja eineksiäkin, ravintolaruokaa ovat saaneet ja myöskin sitä ah niin laadukasta kouluruokaa.

Tämä yksi kolmesta on aina ollut ns. sihtikurkku. Oksennus tulee tai ainakin meinaa tulla, jos ruuassa on jotain mukamas omituista.

Vierailija
4/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on nirso. Tein hänelle hedelmäsoseetkin itse, valmisruokia vain ulkomaan reissussa. Hän ei vauvavuotena syönyt kuin lusikan kärjellisiä. sitten kun oppi syömään omin käsin, niin poimi vaan ne itselleen mieluiset ja söi niitä. Nyt 4-vuotiaana ei syö esimerkiksi mitään kaaliruokia. On nälässä mieluummin. Meillä saa ruokaa vain ruoka-aikaan.

Me syödään kohtuullisen monipuolisesti, paljon kasviksia ja kalaa. Hän on vain ennakkoluuloinen.

Vierailija
5/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi kuitenkin erotella korvikemaito ja purkkiruuat. Moni joutuu pakon edestä antamaan korvikkeita, kukaan ei joudu pakon edestä antamaan purkkiruokaa.

Vähän syyllistämisen makua aiheesta, joka on todella kulunut.

Vierailija
6/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat puolitoista vuotiaaksi imetetyt (ei pisaraakaan korviketta) ja omilla sörsseleillä ensimmäisen vuoden eläneet lapseni eivät nyt vanhempana kyllä kovin mielellään uusia makuja maistele. Tosin ei kyllä maistu pizzat eikä hampurilaiset, vaan vierastavat kaikenlaista erikoisempaa.

Vierailija
7/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt.. meillä esikoinen todella nirso ja hänelle syötin pääasiassa kaupansoseita kun omatekemäni eivät kelvanneet. Ehkä olisi pitänyt vain sitkeämmin yrittää. Tosin korvike ei hänelle kelvannut ollenkaa. Tissiä vain joi kunnes sitten siirtyi mukista juomaan.

Kolme muuta lastani syöneet omatekoisia pöperöitä ja nyt kaikki ruokaisia.

Vierailija
8/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi kasvoi korvikkeella ja purkkiruualla ja syö ihan mitä tahansa.Erityisesti tykkää tavallisesta, terveellisestä kotiruuasta.

Vierailija
9/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oli lapsena tosi allerginen

Ei saanut vauvana valmisruokia, koska mikään ei sopinut. Kaikki väännettiin itse.

1v. ruokalistalta löytyi

possu

bataatti

maissi

riisi

mustikka

vadelma

parsakaali

Luulen ennemminkin että ruokavalion yksipuolisuus korreloi enemmän tuohon nirsoiluun. Ei ole saanut makutottumuksia silloin kuin herkkyyskausi on.

Vierailija
10/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi 8kk täysimetettyä ja ovat kyllä sellaisia hienokurkkuja, ja nirsoja vieläkin, ettei mikään meinaa kelvata. Sitten on keskosena syntynytm joka ei koskaan saanut rintamaitoa, hänelle kelpaa kaikki mahdolliset ruoat, ei ole koskaan ollut valikoiva. Samaten 1kk imetetty, syö kyllä kaiken minkä eteen laittaa.

Vierailija
11/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle jaksoin vääntää soseet ja muut. Kaikkia olen imettänyt, muuta nuoremmat saaneet suhteessa enemmän purkkiruokaa.

Neljästä kuitenkin vain ensimmäinen on se, joka ei vapaaehtoisesti maista uutta, jättää kaikki kastikkeet syömättä, inhoaa tiettyjen ruokien sekä makua että koostumusta (esim. kypsennetty sipuli, porkkana ja kaali) jne.

Muutenkin hän on hyvin tarkka makujen suhteen. Olen päätellyt, että kyseessä on ns. supermaistaja, joka maistaa jotkut maut paljon toisia voimakkaampina enkä siksi pakota syömään, maistamaan vain. Jos esim. ruokaan tulee hiukan normaalia enemmän pippuria, sanoo tämä lapsi heti, että on liian tulista, toiset ei edes huomaa.

Toivon, että iän myötä makuaisti turtuu ja oppii syömään monipuolisemmin.

Vierailija
12/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi eleli ensinmäisen vuotensa kaupan velleillä, korvikkeilla (ekat 2kk imetystä), ja piltin hedelmä-, marja-, liha- ja kasvissoseilla. 1v paikkeilla siirtyi kotiruokaan ja 2,5v lähtien on syönyt alkusalaatit, sinihomejuustoa ym. mitä sen ikäiset ei yleensä syö. Kaikki menee nykyään eskarilaiselle. Meillä syödään keskivertoa terveellisemmin esim. aina täysjyvä riisi/pasta ja leipää sekä runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Vältellään sokeripommi jogurtteja, eineksiä jne. Päiväkodissa on mainittu useasti että syö keskivertoa paremmin salaatit ja hedelmät. Lapsi on hyvin nirso karkin suhteen esim. lauantai pussissa vain tikkari ja ne suklaanapit on hänen mielestä hyviä eikä syö muita.

Vierailija
13/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaksi pitkään imetettyä lasta, jotka ovat saaneet sekä kotiruokaa että purkkiruokia, vellejä ei koskaan.

Esikoinen on nirso, kakkonen maistelee mielellään rohkeasti kaikkea ja tykkää rohkeammin eri mauista.

Esikoiselle olin todella varovainen uusien ruokien kokeilemisessa ja maistatin aina yhtä ruoka-ainetta useampaan kertaan ennen kuin siirryin seuraavaan jne.

Kakkonen taas sai rohkeammin melkein alusta asti kaikenlaisia vihanneksi yms. sekaisin eikä vain yhtä uutta kerralla. Jos olisi tullut jotain oireita, niin olisin toki ollut tarkempi. Kakkonen sai myös paljon nopeammin perheen yhteistä ruokaa, kun esikoisella oli "omat eväät" pidempään. Uskon, että tällä on ollut eniten vaikutusta asiaan.

Vierailija
14/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ja ainoastaan rintaa, korviketta ja valmiita puuroja purkkiruokia. Kaikki ovat nyt erittäin monipuolisia ruokavalioltaan. Päiväkodissa ihmellään kun lapseni eivät nirsoile yhtään mistään ruuasta. Joten ei diagnoosisi aina ihan paikkaansa pidä.

Vierailija
15/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä tuo ei ainakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
16/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseita, välillä toki myös purkkiruokaa jos esim. oltiin reissussa. Imetin vuoden ikäiseksi.

Kakkonen sai puolet ja puolet omaa ja purkkiruokaa. Imetin reilu 1v:ksi.

Kolmonen sai liki melkein vain purkkiruokaa, imetin reiu 1v:ksi.

Esikoinen, tuo joka sai eniten itsetehtyjä, on nirsoin. Ei kylläkään kovin nirso, mutta muutama inhokkiruoka on.

Nuoremmille kelpaa ruoka kuin ruoka, päiväkodissa saavat kiitosta hyvästä syömisestä.

Tosin meillä lapset on 1v. jälkeen siirtyneet tavalliseen kotiruokaan ja meillä on aina tykätty kokeilla uusia ruokia. Ruuat tehdään itse, eineksiä käytetään harvoin. Ruuasta ei myöskään ole tehty mitään valtapeliä, silloin syödään kun on nälkä ja välipalaakin saa jos ruoka-aikana ei ole maistunut. Mitään pakkoja meillä ei ruuan suhteen ole. Ja kummasti noille maistuu :)

Joten en allekirjoita teoriaasi.

Vierailija
17/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni söi korviketta, vellejä ja purkkiruokia vauvana. Nyt saa kehuja päiväkodissa koska on niitä harvoja lapsia joille kaikki ruat maistuu.

Vierailija
18/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lapsista ei ole nirsoja ja kaksi on, vauvaruoat ihan sekalaisesti itse tehtyjä tai purkista ja juomana ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Vierailija
19/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas toinen on nirso ja toinen ei. Sama ruoka ollut tarjolla..

Vierailija
20/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kaupan soseet meni alas vaan väkisin huijaamalla joskus erikoistapauksissa.

Hän on aika nirso, kehittyy kylläkin koko ajan ja ymmärtää jo että pitää syödä muutakin kuin pelkästään sitä lempiruokaa. Joillekin tuo syöminen on tosi vaikeata tai heitä ei se juurikaan kiinnosta. Omalle lapselle syöminen on alusta asti ollut jotenkin hankalaa. Kateellisena katson vaikka taaperoita joille uppoaa kaikki mitä tarjoaa :) Oma lapsi ei syö esim mitään makeita leivonnaisia, edes synttärikakkua. Tuo nyt ei ole ongelmista suurin mutta vaan esimerkki.