Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eiiiiii! Starbucks avaa ensimmäisen toimipisteensä Suomessa

Vierailija
01.02.2012 |

Maailman suurin kahvilaketju Starbucks avaa ensimmäisen toimipisteensä Suomessa Helsinki–Vantaan lentoasemalle huhtikuussa.

Kahvila tulee terminaali 2:n vastaanottoaulaan, joten se on avoin myös muille kuin lentomatkustajille. Myöhemmin tänä vuonna avataan toinen toimipiste Schengen-alueen ulkopuolelle suuntaavien lähtöalueelle.

Starbucksin kahviloita operoi Suomessa ravintola-alan yhtiö SSP Finland, joka tuottaa ravintolapalvelut Helsinki–Vantaalle. Yhtiö on tietoisesti hakenut lentoasemalle tunnettua kansainvälistä toimijaa.

"Kenttä on kansainvälistynyt ja kasvanut kovalla vauhdilla, mutta täältä on puuttunut tunnistettava kansainvälinen brändi. Starbucks on omiaan täyttämään tätä aukkoa", toimitusjohtaja Kalle Ruuskanen perustelee.

Ketjun on tarkoitus levitä myöhemmin myös muualle Suomeen. Ruuskanen arvioi, että kahviloita tulee olemaan 15–20.

Starbucksin vetovoimaa kokeillaan lentoasemalla, mutta tavoitteena on ketjun leviäminen myös muualle Suomeen.

Seattlessa vuonna 1971 perustettu Starbucks toimii tällä hetkellä 57 maassa, ja sillä on yli 17 000 toimipistettä. Tällä viikolla yhtiö kertoi laajentavansa toimintaansa Intiaan.

Myös muihin Pohjoismaihin Starbucks on rantautunut lentoasemien kautta.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota siis, baristahan sen kahvin tekee siinä odottaessa. Mittaa purut ja pistää paineella läpi veden. Tuoretta kahvia saa Starbucksista todellakin. 

Pienpaahtamo ei ole sama asia kuin laatukahvi. Suomessa ja varsinkin Helsingissä ihmiset snobbailevat hakemalla "piensiitäjatuosta"milloin kahvia milloin jotakin muuta. Ei sillä sen väliä vaikka maistuisi paskalta kun onhan sen oltava hyvää kun on pienestä putiikista ja helkkarin kallista:0)

Vierailija
102/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:08"]

Tuota siis, baristahan sen kahvin tekee siinä odottaessa. Mittaa purut ja pistää paineella läpi veden. Tuoretta kahvia saa Starbucksista todellakin. 

Pienpaahtamo ei ole sama asia kuin laatukahvi. Suomessa ja varsinkin Helsingissä ihmiset snobbailevat hakemalla "piensiitäjatuosta"milloin kahvia milloin jotakin muuta. Ei sillä sen väliä vaikka maistuisi paskalta kun onhan sen oltava hyvää kun on pienestä putiikista ja helkkarin kallista:0)

[/quote]

hohhoijaa. Ei helmiä sioille. Et ymmärrä kahvista MITÄÄN. Olen itse käynyt lukuisat ammatilliset kahvikurssit cupping-tilaisuuksineen. En tunne helsinkiläisiä pienpaahtimoita, mutta tosiasiassa esim. Turun kahvipaahtimon tuotteiden laatu ylittää kirkkaasti Starbucks-kuran. Starbucks on tyypillisesti entry-level työpaikka "baristoille". Sinne siis otetaan myös esim. alalle täysinkouluttamattomia yliopisto-opiskelijoita vähän kaffetta tekemään. Päivän perehdytyksellä. Ne tyypit eivät todellakaan valmista optimaalista espressoa. Ja todellakin kahvien välillä on valtaisia eroja. Hyvä kahvi on kuin laatuviini, siitä voi maistaa useita erilaisia makuja ja aromeja esim. marjaisuutta, suklaisuutta, hedelmäisyyttä jne. Starbucksin käyttämät pavut ovat niin heikkolaatuisia, että kahvi on ollut pakko paahtaa melkein hiileksi, jotta kukaan voisi sitä juoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:08"]

[/quote]

Pelkkä oikea veden ja purujen määrä ei johda hyvään espressoon. Et ehkä koskaan ole juonut hyvää espressoa.

Vierailija
104/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:50"] [quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:08"]

[/quote] Pelkkä oikea veden ja purujen määrä ei johda hyvään espressoon. Et ehkä koskaan ole juonut hyvää espressoa.[/quote]

Tai sitten olen. Olen ammatiltani barista ja maistanut Helsingissä sijaitsevien pikkuputiikkien suosittelemia kahvilaatuja. Työskentelen Suomen ulkopuolella. En kuitenkaan Starbucksissa mutta olen ollut joskus aikanaan sielläkin töissä. En sitäpaitsi kirjoittanut oikeasta veden määrästä vaan paineesta. 

Vierailija
105/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:50"] [quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 05:08"]

[/quote] Pelkkä oikea veden ja purujen määrä ei johda hyvään espressoon. Et ehkä koskaan ole juonut hyvää espressoa.[/quote]

Tai sitten olen. Olen ammatiltani barista ja maistanut Helsingissä sijaitsevien pikkuputiikkien suosittelemia kahvilaatuja. Työskentelen Suomen ulkopuolella. En kuitenkaan Starbucksissa mutta olen ollut joskus aikanaan sielläkin töissä. En sitäpaitsi kirjoittanut oikeasta veden määrästä vaan paineesta. 

[/quote]

Mitähän te kumpikaan tiedätte yhtään mitään. Minä olen työskennellyt New Yorkin kuuluisimassa espresso-paikassa, ollen jonkin aikaa myös laatuvastaavana, ja voin kertoa teille, että se paikka ei tosiaan ollut mikään Starbucks eikä myöskään mikään ärkioskin kokoinen koppero. Hyvän espresson ensimmäinen edellytys on tarkalleen oikein lämpäinen vesi. Ja kun sanon tarkalleen, tarkoitan kymmenysosan tarkkuudella. 

Veikkaan muuten, että edes tiedä, mikä on New Yorkin kuuluisin espressopaikka.

Vierailija
106/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai laadunvalvoja:D On kyllä mielenkiintoinen pesti;)

Vierailija
107/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:23"]
[/quote]

On jotenkin ristiriitaista brassailla kuuluisalla kahvilalla ja sitten todeta, ettemme edes tiedä tätä kuuluisaa kahvilaa:D

Vierailija
108/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:23"] Veikkaan muuten, että edes tiedä, mikä on New Yorkin kuuluisin espressopaikka. [/quote] On jotenkin ristiriitaista brassailla kuuluisalla kahvilalla ja sitten todeta, ettemme edes tiedä tätä kuuluisaa kahvilaa:D

[/quote]

Samaa mieltä.

Eihän se espresson tekeminen mitään salatiedettä ole ja jokikinen menestynyt firma pitää huolta siitä että sen hankkima kahvi on ensiluokkaista laatua. Ja jokaisella firmalla on se oma maku paahdossa josta pidetään kiinni. Myös Starbucksilla. 

Vierailija
109/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:14"]

[/quote]

Mitähän te kumpikaan tiedätte yhtään mitään. Minä olen työskennellyt New Yorkin kuuluisimassa espresso-paikassa, ollen jonkin aikaa myös laatuvastaavana, ja voin kertoa teille, että se paikka ei tosiaan ollut mikään Starbucks eikä myöskään mikään ärkioskin kokoinen koppero. Hyvän espresson ensimmäinen edellytys on tarkalleen oikein lämpäinen vesi. Ja kun sanon tarkalleen, tarkoitan kymmenysosan tarkkuudella. 

[/quote]

Pahan pistit, paljon olen kahvia Nycissä juonut, mutta en tiedä mikä on "kuuluisin". Starbucksissa en käy kuin hätätilassa, about kaikkialta muualta saa Nycissä parempaa kahvia!

Vierailija
110/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Lontoossa ekaa kertaa Starbucksilla. Päällimmäiseksi jäi ajatus, että "jaa tämäkö hyvää". Oon kova juomaan kahvia ja ainakaan perus suodatinkahvi ei ollut hyvää. Jäi fiilis, että paljon melua tyhjästä...

Vierailija
111/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:02"]

Kävin Lontoossa ekaa kertaa Starbucksilla. Päällimmäiseksi jäi ajatus, että "jaa tämäkö hyvää". Oon kova juomaan kahvia ja ainakaan perus suodatinkahvi ei ollut hyvää. Jäi fiilis, että paljon melua tyhjästä...

[/quote]

Suodatinkahvia:) Mites olis espresso...Suodatinkahvia ei juo vanha erkkikään. hyi. missään.

Vierailija
112/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:02"]

[/quote]

Suodatinkahvia:) Mites olis espresso...Suodatinkahvia ei juo vanha erkkikään. hyi. missään.

[/quote]

Joo ei varsinkaan Starbucksissa. Espressot sun muut erikoiskahveina menettelee, mutta en maksa edes sitä kahta dollaria suodatinkahvista. Samanalaista litkua kuin Suomessa kaikkialla.

Vierailija
113/113 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää tunkkinne. Aina hirveä jono ja edes istumaan ei mahdu.