Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eiiiiii! Starbucks avaa ensimmäisen toimipisteensä Suomessa

Vierailija
01.02.2012 |

Maailman suurin kahvilaketju Starbucks avaa ensimmäisen toimipisteensä Suomessa Helsinki–Vantaan lentoasemalle huhtikuussa.

Kahvila tulee terminaali 2:n vastaanottoaulaan, joten se on avoin myös muille kuin lentomatkustajille. Myöhemmin tänä vuonna avataan toinen toimipiste Schengen-alueen ulkopuolelle suuntaavien lähtöalueelle.

Starbucksin kahviloita operoi Suomessa ravintola-alan yhtiö SSP Finland, joka tuottaa ravintolapalvelut Helsinki–Vantaalle. Yhtiö on tietoisesti hakenut lentoasemalle tunnettua kansainvälistä toimijaa.

"Kenttä on kansainvälistynyt ja kasvanut kovalla vauhdilla, mutta täältä on puuttunut tunnistettava kansainvälinen brändi. Starbucks on omiaan täyttämään tätä aukkoa", toimitusjohtaja Kalle Ruuskanen perustelee.

Ketjun on tarkoitus levitä myöhemmin myös muualle Suomeen. Ruuskanen arvioi, että kahviloita tulee olemaan 15–20.

Starbucksin vetovoimaa kokeillaan lentoasemalla, mutta tavoitteena on ketjun leviäminen myös muualle Suomeen.

Seattlessa vuonna 1971 perustettu Starbucks toimii tällä hetkellä 57 maassa, ja sillä on yli 17 000 toimipistettä. Tällä viikolla yhtiö kertoi laajentavansa toimintaansa Intiaan.

Myös muihin Pohjoismaihin Starbucks on rantautunut lentoasemien kautta.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuvana olen tuota sotkua juonut ihan liian kanssa, sanoisin, että ihan mistä tahansa kuppilasta Suomessa saa laadukkaampaa kahvia. Ihmettelen suuresti jos tuo kannattaa ja pysyy pystyssä, no lentokentällä ehkä.

Kerro minulle mista hemmetista Suomessa saa kohtuuhinnalla kunnon espressoa? Ja mielellaan enemman kuin sormustimillisen kerrallan? Suomi on vaaleapaahtoisen paskakahvin luvattu maa, jossa hyvasta latesta saa maksaa 7e kuppi.

menen Korkeavuorenkadulle, Museokadulle tai Pursimiehenkadulle Helsinkiin.

Mukava että kahvikulttuuri on lisääntynyt vanhoilla kotiseuduilla. Noista kaksi on vanhoja kotikatujani.

Vierailija
62/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi USAssa Starbucks ei todellakaan ole ylihinnoiteltu. Starbucksin kahvit ovat laadukkaita.

http://consumerist.com/2008/08/poll-73-of-americans-think-starbucks-is-…

Löytyy siis ihan kuluttajatutkimuskin aiheesta :)

Ja laatukysymykset ovat tietenkin pitkälti mielipidejuttuja. Omasta mielestäni Starbucksin peruskahit (ilman sokerisiirappimaustelitkuja ja kermavaahtoa) on ihan hyviä, mutta eivät mitenkään ylivoimaisia kotimaisiin laatukahveihin nähden (mm. Robert'sin Habanero, Kaffa Roasteryn Barista-sekoitukset ja Mokkamestareiden alkuperäiskahvit). Yksi hyvä puoli Starbucksissa toki on; niiden kahvi on reilua kauppaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki siihen nähden Starbucks voi vaikuttaa ylihintaiselta. Suomalaiselle sekin on silti vielä edullista.

Vierailija
64/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tykkään juuri siitä samasta sitruunakakusta, jonka joku ylempänä ketjussa mainitsi :-).

Tervetuloa Suomeen, toivottavasti leviää pian laajemmalle kuin pelkälle lentoasemalle.

Vierailija
65/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, tajuatko miten edullista ruoka ym. on jenkeissä? Toki siihen nähden Starbucks voi vaikuttaa ylihintaiselta. Suomalaiselle sekin on silti vielä edullista.

Tajuan kyllä, kuinka edullista ruoka on Jenkeissä. Olen käynyt siellä ruokaostoksilla useaan otteeseen. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Starbucksin kahvit koetaan ylihinnoitelluiksi. Tottakai kuluttajat vertaavat Starbucksin hintoja muiden kahviloiden hintoihin, ei maitolitraan!

Ei-brändätyissä kahviloissa kahvi on edullisempaa kuin Starbucksissa - myös Jenkeissä. Eli summa summarum, Starbucks hinnoittelee tuotteensa kalliimmiksi kuin kilpailijansa. Tätä kutsutaan markkinoinnissa segmentoinniksi. Mikä saa sinut luulemaan, että Suomessa yhtiö toimisi toisin ja alkaisikin kilpailla edullisella hinnalla? Ei todellakaan ala!

Vierailija
66/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, tajuatko miten edullista ruoka ym. on jenkeissä?

Toki siihen nähden Starbucks voi vaikuttaa ylihintaiselta. Suomalaiselle sekin on silti vielä edullista.

että Starbucks ryhtyy myymään Suomessa kahvia samalla hinnalla kuin Usassa? Luuletko, että Big Mac on samanhintainen joka maassa?

Vierailija
67/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starbucksin kahvit nyt laadultaan niin erikoisia ole, varsinkaan brewed coffeet tai americano.

Sen sijaan se valikoima on todellakin runsas erikoiskahveissa, kaakaot erinomaisia ja itse olen tykästynyt juurikin niihin leivonnaisiin ja aamiaisleipiin ja -wrappeihin.

Tero

Vierailija
68/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kävin kesällä Suomessa kääntymässä sain ihan maistuvia kahvijuomia kahviloissa. Ei niitä kahviloiden kahvijuomia tehdä mistään vaaleapaahtoisesta Kulta Katriinasta Suomessakaan, vaan pohjana on espresso. Missä Perähikiän Teboililla te olette käyneet, jotka väitätte, että nykyäänkin kahviloissa tarjolla olisi vain suodatinkahvia?

Toisekseen, laatukahvi ja Starbucks eivät kuulu edes samaan lauseeseen. On kahvia ja "kahvia". Starbucksista saa yhtä vähän laatukahvia kuin McDonaldsista gourmet-ruokaa. Mutta kyllä Starbucksillekin varmaan asiakaskuntaa löytyy Suomesta - alkuhuumassa varsinkin. Olihan se Mäkkärikin niin hieno juttu ensialkuun, kun tuli 80-luvulla Suomeen.

Mitä tulee Starbucks-kahvien hintaan, niin korkea hinta oli yksi syy, miksi Starbucksit eivät saaneet odotetusti jalansijaa Australiassakaan. Kyllä järkevät ihmiset menevät muualle, jos samanlaatuista kahvia ja kahvijuomia saa naapurikahvilasta halvemmalla.

Vierailija
69/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns pikakahvila, jossa ei todellakaan laatu jyllää. Niin join viimeksi eilen niiden litkua, busineksen' on tehdä rahaa kiireisillä ihmisillä, ei niinkään tarjota elämyksiä ja laatua. Suomessa muuten kannattaa käydä täällä:

http://www.cafeart.fi/

Vierailija
70/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavammat kuin suomessa. mutta jos olette valmiit maksamaan 6-7 € kahvikupista sossutuistanne, niin be my quest. minä en arvosta sitä, vaikka starbuckseissa on maailmalla tullutkin käytyä. suomessa käyn aina fazerilla.

kahvista (latte) enintään 3,5 € (mikä sekin on tosin jo kallista!). Fazerilla on muuten vielä kalliimpaa. So I won't be your guest.

Vierailija
71/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei ole kyllä mitään hyvää, eikä ole edes mitään kahvilakulttuuria vaan jotain ihan muuta ja kyllä olen käynyt ainakin 20 eri starbucksissa. Suomesta saa lähes Esson baarista parempaa kahvia, eihän jenkit osaa edes kotona keittää kahvia vaan vetävät purukahvia kuten Englannissakin. Viimeksi kun käytiin miehen kanssa Singaporessa niin molemmilla jäi Starbucksin tuote juomatta :)

Vierailija
72/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starbucksin kahvit nyt laadultaan niin erikoisia ole, varsinkaan brewed coffeet tai americano.

Sen sijaan se valikoima on todellakin runsas erikoiskahveissa, kaakaot erinomaisia ja itse olen tykästynyt juurikin niihin leivonnaisiin ja aamiaisleipiin ja -wrappeihin.

Tero

Vierailija
73/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei ole kyllä mitään hyvää, eikä ole edes mitään kahvilakulttuuria vaan jotain ihan muuta ja kyllä olen käynyt ainakin 20 eri starbucksissa. Suomesta saa lähes Esson baarista parempaa kahvia, eihän jenkit osaa edes kotona keittää kahvia vaan vetävät purukahvia kuten Englannissakin. Viimeksi kun käytiin miehen kanssa Singaporessa niin molemmilla jäi Starbucksin tuote juomatta :)

Menitte varmaan sitten Thaimaaseen laatukahvien perään!

Vierailija
74/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ei nuija;-)

Vierailija
75/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juo brewed coffeeta tai americanoa?

monen muun ohella.

Ja suosittelenkin Starbucksin sijaan edelleen esim. Helsingissä tätä:

http://www.krullas.com/fi/en.php?k=20297

Tero

Vierailija
76/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitte varmaan sitten Thaimaaseen laatukahvien perään!

Sana taipuu juntti muuten Thaimaahan etkä näemmä ole koskaan ollut Singaporessa! Singapore oli siis viimeinen, mutta olen käynyt myös New Yorkissa, Lontoossa, Leedsissä, Manchesterissa, Espanjassa, Saksassa jne Starbuckseissa. Ihan tiedoksi ja sinun yleissivistykseksesi, että Singaporea pidetään ruoka- ja ravintolakulttuurin kehtona. Sieltä saa autenttista ruokaa eri kulttuureista ja niiden sekoitusta. Kahvila- ja ruokakulttuuri on siellä ehkä maailman parasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Singaporean_cuisine

Mistä teitä juntteja oikein ilmestyy? Jakomäestä? No sinne sopii kyllä starbucks hyvin.

Vierailija
77/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olette valmiit maksamaan 6-7 € kahvikupista sossutuistanne, niin be my quest. minä en arvosta sitä, vaikka starbuckseissa on maailmalla tullutkin käytyä.

Tuskin olet maailmalla paljoa käynyt kielitaidostasi päätellen. Be my quest? Opettele nyt reppana edes englannin kieli ensialkuun ennen kuin lähdet Lontoon kielellä haastelemaan.. Se on tässä tapauksessa guest, ei quest.

Vierailija
78/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta USAssa asuneena ja Starbuckseja itärannikolla, länsirannikolla ja pohjoisessa "testanneena" voin sanoa, etten ole koskaan saanut sieltä huonoa juomaa. En kertaakaan. Olen ostanut myös kotiin sieltä kahvipapuja ja jauhettuja kahveja, eikä koskaan ole ollut niissä moittimista, ja hinta on ollut kohtuullinen.

Kahviloita on monenlaisia, eikä Starbucksin ole tarkoituskaan olla mikään Ekberg-elämys. Se on mukava osa jokapäiväistä hyvää arkea ja kivaa yhdessäoloa, ihmisiä käy laidasta laitaan, Wall Streetin pankkiireistä koululaisiin.

Vierailija
79/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle mista hemmetista Suomessa saa kohtuuhinnalla kunnon espressoa? Ja mielellaan enemman kuin sormustimillisen kerrallan? Suomi on vaaleapaahtoisen paskakahvin luvattu maa, jossa hyvasta latesta saa maksaa 7e kuppi.

Suomalainen peruskahvi on kauheaa vaaleapaahtoista suodatinkahvia, mista ei saa kuin vatsansa kipeaksi, yaks.

Vierailija
80/113 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi pitää säilyttää alkuperäispakkauksessa eikä kaataa johonkin koneeseen, se pilaantuu