Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitoa

Vierailija
31.01.2012 |

Onko jollain muulla samankaltaisia ongelmia kunnan päivähoidon kanssa...

Olen tähän asti pitänyt tytön kotona (4v) vaikka minulle on sanottu että laita hoitoon kun sellainen kerran mahdollista on... mutta miksi pistäisin jos itse olen kotona?

No nyt kuitenkin sain töitä ja tyttö pääsi tarhaan vaikkakin lyhyellä varoitusajalla, ja on siellä viihtynytkin erinomaisesti.

Tänään sitten puhelin soi ja tarjan johtaja soitti tiedustellakseen miksi tyttö on niin pitkään tarhassa (noin 11h/ päivä)

Kerroin että kun työ matka on yli 50km niin pakostakin 9h työpäivän pituus venähtää muutamalla tunnilla ajomatkan takia...SITTEN se alkoi... sain haukut että ei tälläisiä päiviä saa/voi olla ja että se on lastensuojelulain vastaista pitää tyttöä niin pitkään tarhassa

Nyt on vähän neuvoton olo... jos lopetan/vähennän työssä käyntiä on se jostain muualta pois... töissä kun olen välillä viikonloppuisin ja iltaisin niin silloin huolehdin hoidon muullatavoin vaikka tiedän että minulla olisi oikeus vaatia ilta/yö/viikonloppu hoitopaikkaakin... ja täydet hoitomaksut joudun maksamaan, vaikka ei kaikkina arkipäivinä hoidossa olekkaan, pääsääntöisesti neljänä päivänä koska kun minulla on vapaata haluan että tyttö on kanssani kotona... silti hirveä meteli kun tyttö on hoidossa "liikaa"

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se 11 tuntia tosi pitkä päivä. Mikset voisi lyhentää päivää, kun tähän asti olet pärjännyt kokonaan ilman töitä? Onhan se lyhennettykin parempi kuin ei mitään?

Vierailija
2/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksän tunnin päivät? Eikö se ole lainvastaistakin jatkuvasti tehtynä? Kuulostaa oudolta tuo tilateesi enkä yhtään ihmettele että kritisoidaan, 11h lapselle hoidossa on aivan liian pitkä päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tavallinen päiväkoti, niin lapsen max hoitopäivä on tosiaan 10 tuntia. Jos sitten on muunlainen tarve, esim. vuorotyö, niin sitten on vuoropäiväkoti.

Sulla ei kyllä ole muita vaihtoehtoja kuin saada päivä mahtumaan siihen kymmeneen tuntiin.

Vierailija
4/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mies on yhtä lailla töissä ja kuljemme pitkälti samalla autolla juurikin tuon matkan (ja bensan hinnan) takia. Ja töihin mentävä koska työvoimatoimisto niin päätti... karensi tulee ellei mene. eli siinäkään mielessä ei paljon vaihtoehtoja ole koska karensia talous ei kestäisi sillä tiukkaa on muutenkin ollut.

Ja itse kun asiaa selvitelin niin se 10h on tosiaan suositus eikä laki... aikoinanin tein 12h työpäiviä neljänä päivänä viikossa ja niin teki moni muukin samassa firmassa... silloin oli lasten hoitoaika n. 20h vuorokausi koska vanhemman lepoaika on 8h työvuoron päälle (siis yövuoron jälkeen)

Vierailija
5/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ilmenee päivähoitopaikkahakemuksesta eli työpäiväni on 8h 30 min ruokatunteineen ja siihen päälle matkat suuntaansa vähän yli tunti. Asiassa ei ole mitään laitonta, koska työmatkani on ns. työssäkäyntialueen sisällä. Päivähoitoaikaa määritettäessä on katsottu, että 11 tuntia lyhyempi hoitoaika ei onnistu.

Ei meillä mistään lastensuojelulaista ole puhuttu vaan siitä, että joskus elämä on tällaista. Eri asia, jos hoitopäivä olisi 11 tuntia ja minä olisin kotona.

Yhtenä vaihtoehtona on se, että meillä joku muu kuin minä hakee lapset ja sitten he odottavat minua tunnin siinä päiväkodin pihassa, Ei ihan fiksua sekään.

Vierailija
6/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeus hakea osittaista hoitovapaata.

Ja ainahan voi neuvotella siitä, että jättää oman ruokatuntinsa pois. Sekin lyhentää jo puoli tuntia...

Vierailija
7/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo heti alkuun kertonut että päivät ovat pitkät juurikin sen takia että matka töihin kestää sen tunnin (liikenteestä/kelistä riippuen)

siltikin tälläinen haloo asiasta...

en ymmärrä...

ja tosiaan en ole edes vaatinut viikonloppuhoitoa vaikka sellainenkin minulle kuuluisi vaan tyttö on kotona sukulaisetn tai tuttavien kanssa...

eli käytännössä vain neljänä päivänä hoidossa vaikka maksan viidestä

Vierailija
8/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eikä työaikaakaan oikein niin vain lyhennetä... siinä seikoittuu kuitenkin monen muun työntekiän aikataulut... inhottava tilanne...

Vierailija
9/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeus hakea osittaista hoitovapaata. Ja ainahan voi neuvotella siitä, että jättää oman ruokatuntinsa pois. Sekin lyhentää jo puoli tuntia...

sellainen kun työpäivässä on pakko olla.

Vierailija
10/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset jotain muuta niin ilta tai vuoropäiväkoti on lapsesi paikka.

Minä olisin kyllä kieltäytynyt noin pitkästä työmatasta. Minne lie lautakuntaan olisin valittanut ja hankkinut vaikka yksityiseltä lääkäriltä (onnistuu kyllä) lausunnon että lapselle tulee liian pitkä päivä. Ihme tahvoja olette kun lapsi maksaa hinnan kun kuljette samalla kyydillä. Arvot kohdilleet ja tärkeysjärjestys.

Vierailija
11/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä ei tällaisia aikarajoja ole, ja saisit samalla iltatyön ajaksikin järjestettyä hoidon helposti tutussa paikassa?

tavallisissa tosiaan se 10 tuntia ei saa jatkuvasti ylittyä. (ei sielläkään haittaa jos joskus yli menee)

Vierailija
12/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, mutta normaalinpituinen hoitopäivä 5 kertaa viikossa on usein parempi ratkaisu kuin 4 ylipitkää päivää.

Vierailija
13/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paikkakunnallamme ei ole ns ilta tai vuoropäivä hoitoa.. on vain mahdollisuus siihen eli näin ollen minulla on osittainen iltahoidon tarve (tarha auki 17.15 asti) ja viikolla tosiaan olemme tarhan pihassa noin 17.45-18 (kelistä/ruuhkista riippuen)

ja työmatka tosiaan ei ole liian pitkä vaan kuuluu työssäkäynti alueeseen joka on 80km kotoa katsoen...

Vierailija
14/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää, kannattaisiko ne sukulaiset laittaa hakemaan lapsonen tarhasta, kerran itse ette kykene? Ei tuollainen päivä ole lapselle hyväksi.

Vierailija
15/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sille päiväkodin johtajalle teidän työvuorolistat. Ehkä sitten ymmärtää, että on oikeasti työstä johtuvaa, eikä vain laiskuutta tms.

Onhan tuo pitkä päivä, mutta minkäs teet. Meillä on 2-vuotias samasta syystä 10h päivä hoidossa. Ei ole varaa kahteen autoon, niin ruuhkissa kun kuljetaan samalla autolla niin matkoihin menee aikaa.

Vierailija
16/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitten sun ei auta muu kuin hankkia hoitaja. Jos päiväkoti suljetaan 17.15, lapset pitää silloin hakea. Jos ei ole mahdollista hakea, teidän pitää miettiä joku muu hoitoratkaisu. Eihän kukaan 3-vuorotyöläinenkään voi jättää lastaan hakematta klo 17 sulkeutuvasta päiväkodista sanomalla, että sorry, työt loppuu klo 02. Päiväkodin johtaja on ottanut asiakseen, sillä ei työntekijöitä voi laittaa tekemään ylitöitä 4 päivää viikossa yhden lapsen takia. Tuollaisia tapauksia varten on ne vuoropäiväkodit ja jos niitä ei teillä ole, yksityinen hoitaja on seuraava ratkaisu.

Vierailija
17/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni työmatka 50 kilsan päässä kotona mutta ei se kotia lähin tarha ole fiksumpi kuin viedä lapsi johonkin muuhun tarhaan.

Kunnat maksaa sopimuksina tarhapaikkoja toisilleen, kannattaa ottaa selvää tästä.

Vierailija
18/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisesta aiheesta johtaja soitti! Eihän nyt lasta voi hoitopäivän ja päiväkodin aukioloaikojen yli siellä hoidattaa!

Vierailija
19/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ja vaikka tarha onkin päivätarha niin meillä on sopimusasiakuus... eli tarhassa on muitakin lapsia joitka haetaan normaalin tarhaajan jälkeen.. tarha siis sovittaessa auki jopa klo 22 asti

eli missä menee väärin?

Vierailija
20/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sekä äidillä että isällä on yli 50 km matka, johon menee tunti autolla (ajetaan 50km/h nopeutta??!?!?!?), niin miksi ihmeessä ette muuta lähemmäs työpaikkojanne!?!?!?!?!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan