Jos lämpötila muuttuu -5 asteesta -10 asteeseen, niin nouseeko vai laskeeko pakkanen?
Kommentit (22)
Pakkanen laskee. Lämpötila laskee.
Jos olis -30 ja sit kelit lämpenis, niin "pakkanen hellittää" lämpötila nousee.
Ei tuota nousemista ja laskemista kukaan ymmärrä.
Tai lämpötila laskee.
koska lämpömittarissa miinusasteet on nollan alapuolella. Eli alaspäin menee se punainen litku, joka asteet näyttää jos pakkanen kovenee.
vaan kiristyy tai lauhtuu. Lämpötila se sijaan laskee jos pakkanen kiristyy, ja nousee jos pakkanen lauhtuu.
Mulle taas on "aina" ollut selvää, että tuossa tapauksessa pakkanen nousee ja lämpötila laskee.
Pakkanen nousee on ihan synonyymi tässä tapauksessa sanoille kiristyy tai voimistuu. Lämpötila toki laskee.
Pakkanen on miinusasteita, joten se ilmoitetaan "negatiivisesti" verrattuna plussiin.
Pakkanen laskee, koska lämpömittarissa miinusasteet on nollan alapuolella. Eli alaspäin menee se punainen litku, joka asteet näyttää jos pakkanen kovenee.
Kun pakkanen laskee, niin pakkasasteet vähenevät eli lämpötila nousee. Ei pakkasesta puhuttaessa koskaan ajatella asiaa lämpömittarin perusteella.
niin pakkastahan ei ilmaista miinusmerkillä.
Lämpötilaa kyllä.
Ei sanota -10 astetta pakkasta. Vaan kymmenen pakkasastetta. Tai ilman lämpötila on -10astetta. Oikein äärinipotettunahan miinus kymmenen pakkasastetta olisi kymmenen plusastetta, eikös niin. Vähän sama kuin joku sanoisi "olen epätoivoton". Eli epätoivoinen tai toivoton, mutta epätoivoton onkin jo toiveikas.
Onko oikeita kieliguruja, ammattilaisia paikalla?
Ei kumpaakaan. Pakkanen ei koskaan nouse eikä laske. Se kiristyy, ja nyt voidaan myös sanoa että pakkaset hellittää. Lämpötila nousee ja laskee.
Arkipuheessani käytän itse, että pakkanen nousee mutta lämpötila laskee.
Lämpötila laskee ja pakkanen kiristyy.
Lämpötila laskee, mutta pakkanen nousee (kiristyy). Tämä johtuu siitä, että pakkanen on jo itsestään ainoastaan negatiivista asteikkoa koskeva mittaluku.
Vierailija kirjoitti:
Lämpötila laskee, mutta pakkanen nousee (kiristyy). Tämä johtuu siitä, että pakkanen on jo itsestään ainoastaan negatiivista asteikkoa koskeva mittaluku.
Te, jotka ette tätä ymmärrä (amikset), voitte ajatella sitä niin, sanotteko "pakkasta on kymmenen astetta" vai "pakkasta on miinus kymmenen astetta"? Jos sanotte ilman tuota miinusta, silloin pakkanen kiristyessään nousee.
Pakkanen laskee, jos taas mennään -5 asteesta 0 niin sitten lämpötila nousee.
Pakkanen nousee, lämpötila laskee.
Vierailija kirjoitti:
niin pakkastahan ei ilmaista miinusmerkillä.
Lämpötilaa kyllä.
Ei sanota -10 astetta pakkasta. Vaan kymmenen pakkasastetta. Tai ilman lämpötila on -10astetta. Oikein äärinipotettunahan miinus kymmenen pakkasastetta olisi kymmenen plusastetta, eikös niin. Vähän sama kuin joku sanoisi "olen epätoivoton". Eli epätoivoinen tai toivoton, mutta epätoivoton onkin jo toiveikas.
Onko oikeita kieliguruja, ammattilaisia paikalla?
Tätä ei hallitse iltapäivälehtien toimittajatkaan. Ärsyttävää!
Ihan tosissasiko kysyt?