Lastensuojeluilmoitus parhaasta ystävästä?
Parhaalla ystävälläni on 3-vuotias lapsi, jonka isästä hän on eronnut. Jo pariin otteeseen olen ollut paikalla todistamassa, kun tämä äiti on ollut omin silmieni nähden todella humalassa lapsensa edessä (jopa sammui kerran). Paikalla oli toki henkilöitä, jotka olivat selvinpäin, tai olivat korkeintaan yhden tai kaksi ottaneet. Mutta koska itse olen alkoholistiperheestä, tunsin tilanteen hyvin ahdistavaksi, kun muistan niin palavasti, miltä tuntui nähdä omat vanhemmat moisessa kunnossa joskus. Voin vain kuvitella tämän 3-vuotiaan lapsen huolen määrän, kun noin pienenä joutuu todistamaan, kun äiti muuttuu ihan oudoksi. Surullisinta oli nähdä, kun tämä ystäväni lohdutti lähes sammumispisteessä itkevää lastansa, että "ei ole mitään hätää, äiti suojelee sinua kaikelta". Niin, mitenköhän hän sitä lastansa olisi suojellut, kun ei itsestäänkään saanut pidettyä huolta.
Tilanne on kuitenkin minulle hyvin vaikea, koska tämä ihminen on todellakin paras ystäväni jo monien vuosien takaa. En haluaisi loukata häntä, mutta pahalta tuntuu katsoa lasta, jota äiti kohtelee noin. :(
Kommentit (37)
mutta se ei estä jättämästä lapsee ikuisia arpia siitä, kun näkee omaa äitiänsä tuollaisessa kunnossa. Mutta tätähän ei voi ymmärtää kukaan, joka ei ole itse kokenut samaa. Minä olen samaa kokenut lapsena ja kannan sitä taakkani edelleen.
Tosiaan, olen itse ollut paikalla myöskin näiden tapahtumien aikaan ja lievä alkoholin vaikutuksen alaisena itsekin. Kummallakin kerralla käsitykseni on kuitenkin ollut sellainen, että lapsi olisi jo ollut nukkumassa tai muualla hoitajansa kanssa. Olen ajatellut, että tämä ystäväni on kuitenkin itse pääasiassa vastuussa lapsensa kasvatuksesta, mutta enää en voi tältä ummisaa silmiäni. Ehkä on todella otettava asia puheeksi ystävän kanssa.
Ap
heijastumaa ja kuinka paljon totta. Veikkaan että 99,9 % on ihan ap:n omia traumoja.
Ja itse ainakin olin koko ajan varmaan humalaisen oloinen, kun lapset olivat pieniä, koska he valvottivat niin paljon.
joten enköhän ymmärrä, milloin hän on vain väsynyt ja milloin rankassa humalassa. Oksenteli ja sammui vessaan ja sama aikaa koitti lohdutella lastaan. Mutta ilmeisesti tuollainen käytös on useiden teidän mielestä täysin normaalia ja minä vain ylireagoin. Sääli, sääli lapsianne.
Ap
mutta se ei estä jättämästä lapsee ikuisia arpia siitä, kun näkee omaa äitiänsä tuollaisessa kunnossa. Mutta tätähän ei voi ymmärtää kukaan, joka ei ole itse kokenut samaa. Minä olen samaa kokenut lapsena ja kannan sitä taakkani edelleen.
Tosiaan, olen itse ollut paikalla myöskin näiden tapahtumien aikaan ja lievä alkoholin vaikutuksen alaisena itsekin. Kummallakin kerralla käsitykseni on kuitenkin ollut sellainen, että lapsi olisi jo ollut nukkumassa tai muualla hoitajansa kanssa. Olen ajatellut, että tämä ystäväni on kuitenkin itse pääasiassa vastuussa lapsensa kasvatuksesta, mutta enää en voi tältä ummisaa silmiäni. Ehkä on todella otettava asia puheeksi ystävän kanssa.
Ap
Ap
ottamaan pohjia??
Minä säälin sinun lapsiasi. Olet lapsuutesi traumauttama ja nyt haet paremmuutta motkottamalla muista!
Menkää tekemään jotain sivistynyttä - pakkoko sinun on mennä kännäämään sinne ystäväsi luo?!
Ja sinä et olet kyllä "ystävää" nähnytkään.
Ap
että ap:n ja "parhaan ystävän" välit ovat muuta kuin pinnalliset.
tuollainen railo heidän välillään. mietippä ap uudelleen sun ystävyyttä
ottamaan pohjia??
Minä säälin sinun lapsiasi. Olet lapsuutesi traumauttama ja nyt haet paremmuutta motkottamalla muista!
Menkää tekemään jotain sivistynyttä - pakkoko sinun on mennä kännäämään sinne ystäväsi luo?!
Ja sinä et olet kyllä "ystävää" nähnytkään.
minulla on ollut etukäteen käsitys, että lapsi on ollut jo nukkumassa tai muualla hoitajansa kanssa. Enpä ole viitsinyt ovelta kääntyä. Jatkossa en kyllä sinne enää suostu alkoholin merkeissä menemään.
Ap
Ps. Minulla ei ole omia lapsia, joten älä turhaan sääli.
Ap
Siis lapsi on ollut nukkumassa ja häntä on ollut hoitamassa 1 tai 2 selväpäistä ihmistä samalla, kun äiti on alotellut baari-iltaa parhaan ystävänsä kanssa?
Jos sinua huolettaa omat kokemuksesi lapsuudessa, niin miksi, et ehdottaisi ystävällesi, että viettäisitte vapaa-iltanne jossain muualla, kun lapsella kuitenkin on hoitajia? Voisit kertoa omat kokemuksesi ja tuntemuksesi niistä. Jos hän todella on ystäväsi, niin ehkä tuossa tilanteessa ei mitään lastensuojelua kuitenkaan tarvita. Pelkkä keskustelu ja toinen näkökulma saattaa oikeasti auttaa.
ja nyt sinua ahdistaa?
Sinähän olet itse ollut tukemassa sitä käytöstä, että äiti on humalassa lapsensa edessä. Kerrot, että olet jo paro kertaa todistanut tällaista? Se ensimmäinen kerta ei sittenm sinulle riittänyt vaan menit sitten toisenkin kerran sinne ottamaan pohjia?
Miksi ihmeessä menitte ottamaan pohjia paikkaan, jossa lapsi nukkuu samassa asunnossa?
Miksi ihmeessä et mennyt väliin kun oksenteleva äiti sössöttää lapselle?
Miksi ihmeessä kaiken tuon jälkeen vielä lähdit jatkamaan iltaa?
Miksi ihmeessä et silloin heti sanonut, ettei äidin käytös ole ok?
Miksi ihmeessä et ole ottanut asiaa myöhemmin puheeksi?
Ei, en hyväksy humalatilaa lapsen edessä. En myöskään oikein ymmärrä, että valitat täällä ja mietit ls-ilmoitústa kun itse olet äitiä tilanteessa tukenut (jos kerran et tee mitään ja olet vain hiljaa kerta toisensa jälkeen niin se on hyväksymistä ja humalaisen kläytöksen tukemista).
lapseton ns. ystävä olet? Justiinsa. Älä ikinä hankikaan niitä lapsia!
Minun siskollani on aina ollut huono äitisuhde ja hän on ihan kuin sinä. En ole vielä kuullut, että yksikään äiti olisi kelvannut hänelle - hän vatkaa ja tutkii ja tarkkailee hysteerisesti kaikkia äitejä ja kaikki ovat huonompia kuin hän olisi - jos siis hänellä niitä lapsia olisi! Kun ei ole, voi keskittyä muiden arvostelemiseen.
niin lastensuojeluilmoitus on ylilyönti, ellei juopottelu ole usein (2 krtaa vkossa esimerkiksi) tapahtuvaa.
Kerro omasta lapsuudestasi, ja sano että lapsi mieltään aikuisen humalatilan hyvin erillä tavalla kuin aikuinen. Kerro kuinka pelottavaa oli nähdä oma äiti/isä kovassa humalassa, kun käytös muuttui täysin jne. Humalassa muutenkin saattaa puhua lasten kuullen sellaisia asioita, mitä ei ikinä sanoisi selvinpäin! Sehän tuossa on ongelma, ystäväsi ei ilmeisesti ymmärrä kuinka pelottavaa lapsesta on nähdä oma vanhempi kovassa humalassa. Ja ei ymmärrä kuinka se oma olemus ja käytös todellakin muuttuu humalassa. Ehdota että ennen lapsen nukkumaanmenoa juotte max 2 siideriä/olutta jne. Kun lapsi nukkuu, voipi ottaa enemmän ja sitten siirtyä sinne baariin. Olettaen tietysti että siellä on se lapsenvahti!
Minullakin on ollut alkoholistivanhempi, ja olisi ollut paljon miellyttävämpi vaihtoehto se että hän olisi ollut joka ikinen baarissa, sen sijaan että olisi käyttäytynyt kuin idiootti kotona. Toinen vanhemmistani ei siis ollut alkoon menevä.
Muista tämä, että kyllä se ystäväsi arvaa kuka ilmoituksen on tehnyt.
Sun on ratkaistava oletko valmis luopumaan ystävästäsi.
ja nyt sinua ahdistaa? Sinähän olet itse ollut tukemassa sitä käytöstä, että äiti on humalassa lapsensa edessä. Kerrot, että olet jo paro kertaa todistanut tällaista? Se ensimmäinen kerta ei sittenm sinulle riittänyt vaan menit sitten toisenkin kerran sinne ottamaan pohjia? Miksi ihmeessä menitte ottamaan pohjia paikkaan, jossa lapsi nukkuu samassa asunnossa? Miksi ihmeessä et mennyt väliin kun oksenteleva äiti sössöttää lapselle? Miksi ihmeessä kaiken tuon jälkeen vielä lähdit jatkamaan iltaa? Miksi ihmeessä et silloin heti sanonut, ettei äidin käytös ole ok? Miksi ihmeessä et ole ottanut asiaa myöhemmin puheeksi? Ei, en hyväksy humalatilaa lapsen edessä. En myöskään oikein ymmärrä, että valitat täällä ja mietit ls-ilmoitústa kun itse olet äitiä tilanteessa tukenut (jos kerran et tee mitään ja olet vain hiljaa kerta toisensa jälkeen niin se on hyväksymistä ja humalaisen kläytöksen tukemista).
hän on sun PARAS YSTÄVÄ ja mietit mieluummin ottavasi hänen tilanteensa esiin lastensuojeluviranomaisten, kuin hänen itsensä kanssa?!! Eikö ystävien kuulu myös kantaa huolta toisistaan ja puuttua, jos näkee toisen vahingoittavan itseään ja läheisiään? Eikö ystävän kuulu tarjota apua ja tukea?
Todellakin tuohon tilanteeseen tulee puuttua, mutta mielestäni olisi selkäänpuukottamista mennä tekemään ilmoitus ensimmäisenä keinona. Ilmoituksen aika on vasta sitten, kun ystäväsi ei suostu hakemaan apua/muutosta tilanteeseen senkään jälkeen kun olet huolesi ilmaissut.
tilanteesta teet ystävällesi palveluksen. Hän ei toki sitä ymmärrä ainakaan heti, mutta jos hän sen seurauksena saa ja suostuu ottamaan vastaan apua, niin hän tulee ymmärtämään asian ja kiittää sitä, joka ilmoituksen teki. Ja siinäkin tapauksessa, jos hän ei apua saa/ota vastaan, on ilmoituksen tekeminen hänen ja lapsen parhaaksi, koska katsomalla vierestä tuota olet yksi juomisen mahdollistaja. Jokaisen alkoholistin läheisyydestä lyötyy näitä juomisen mahdollistajia, ja vaikka ystäväsi ei ehkä vielä olekaan alkoholsti, niin hän on ainakin kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, jos kerran juo itsensä tuollaiseen kuntoon oman, pienen lapsensa läsnäollessa. Älä siis mahdollitsa juomista, vaan tee lastensuojeluilmoitus.
Sosiaaliviranomaisten tehtävänä on auttaa perhettä, ei ne ole heti ensimmäisenä ottamassa lasta pois, vaan he tarjoavat apua. On sitten ystävästäsi kiinni, pystyykö hän sitä apua ottamaan vastaan, mutta se ei ole sinun vastuullasi, se on asia mille et voi mitään.
tilanteesta teet ystävällesi palveluksen. Hän ei toki sitä ymmärrä ainakaan heti, mutta jos hän sen seurauksena saa ja suostuu ottamaan vastaan apua, niin hän tulee ymmärtämään asian ja kiittää sitä, joka ilmoituksen teki. Ja siinäkin tapauksessa, jos hän ei apua saa/ota vastaan, on ilmoituksen tekeminen hänen ja lapsen parhaaksi, koska katsomalla vierestä tuota olet yksi juomisen mahdollistaja. Jokaisen alkoholistin läheisyydestä lyötyy näitä juomisen mahdollistajia, ja vaikka ystäväsi ei ehkä vielä olekaan alkoholsti, niin hän on ainakin kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, jos kerran juo itsensä tuollaiseen kuntoon oman, pienen lapsensa läsnäollessa. Älä siis mahdollitsa juomista, vaan tee lastensuojeluilmoitus. Sosiaaliviranomaisten tehtävänä on auttaa perhettä, ei ne ole heti ensimmäisenä ottamassa lasta pois, vaan he tarjoavat apua. On sitten ystävästäsi kiinni, pystyykö hän sitä apua ottamaan vastaan, mutta se ei ole sinun vastuullasi, se on asia mille et voi mitään.
että toki riippuu vähän siitä, millainen tilanne on. Jos lapsi silloin tällöin näkee äitinsä humalassa, mutta hänellä on kuitenkin paikalla joku selvinpäin oleva hoitaja, jonka tehtävä on hoitaa lasta ja esim. laittaa hänet nukkumaan ajoissa yms, niin tilanne on toki ikävä, mutta ei ehkä sellainen, jossa lastensuojeluilmoitus täytyy tehdä, tässä tilanteessa keskustelu ystävän kanssa on parempi keino.
Vastauksen koski tilannetta, jossa äiti esim. juo viikottain, pitää kotona bieleitä, joissa on ehkä joku ainakin melkein selvin päin, eli kaikki eivät ole yhtä sekaisin kuin äiti, mutta jokainen kuitenkin paikalla bilettämässä. Tällaisessa tilenteessa juomien on jo pahasti mennyt lapasesta ja siihen olisi hyvä jonkun puttua.
Etta lapsella on koko ajan ollut vastuullinen, selva hoitaja, mutta han on nahnyt vanhempansa humalassa? Jos Suomessa tuon perusteella lahdettaisiin lastensuojelutoimenpiteisiin, saataisiin niita tehda aika monessa perheessa.
heijastumaa ja kuinka paljon totta. Veikkaan että 99,9 % on ihan ap:n omia traumoja.
Ja itse ainakin olin koko ajan varmaan humalaisen oloinen, kun lapset olivat pieniä, koska he valvottivat niin paljon.