Millaisia ovat helluntailaiset? Kerro uskonnosta
Kommentit (276)
EU oli ilmestyskirjan peto ja niin edelleen.
sirullinen EU-passi on pedonmerkki ja siksi sitä passia ei saisi missään nimessä ottaa. (Tunnistavatko muut hellarit tämän jutun???) Silloin pelotti aidosti, mutta nyt pelottaa siksi että ihmisillä on aidosti olemassa tuollaisia kuvitelmia! t. ex-hellari
Olen eronnut nuorena hellarisrk:sta koska en jaksanut jokapäiväisiä apokalyptisia ennustuksia ja syntieni miettimisiä. Elämä on tuntunut paljon iloisemmalta sen jälkeen kun jätin hellarit, vaikka en eläkään sen riettaammin tai rajummin kuin seurakunta-aikoinani.
Television katseleminen oli kielletty ja populaarimusiikista hyväksyttiin vain tiettyjä hengellistaustaisia muusikoita. Kielilläpuhumisesta luotiin paineita ja samoin todistamisesta. Seksi ennen avioliittoa oli kielletty, osa kielsi myös ehkäisyn avioliitossa. Naisten ja miesten roolit olivat yllättävän ahdasmielisiä. Voisin kirjoittaa kokemuksistani loputtomiin. :) Olen tutustunut työpaikalla naiseen joka erosi nuorena vanhoillislestadiolaisuudesta ja olemme löytäneet seurakuntiemme ilmapiirin väleillä hurjasti yhtäläisyyksiä!
No nuo puheet eivät kyllä sovi ainakaan meidän helluntaiseurakuntaan. Tai ainakaan mihinkään niistä missä olen käynyt.
Kyllä helluntailaiset saavat katsoa telkkaria ja käyttää ehkäisyä! Ikinä kuullutkaan että nuo kiellettäisiin! Ja tuo esiaviollisen seksin kieltäminen on musta mahtava juttu! Miehen kanssa oltu 10 vuotta naimisissa ja ollaan toistemme ainoat! En todellakaan haluaisi että olisin ollut jonkun muun kuin mieheni kanssa sängyssä.
Kaikki eivät sitä ehkä koe näin, mutta uskon että jokainen seksi kerta eri miehen kanssa jättää jäljet suhun itseesi ja vaikuttaa seksiin tulevan partnerin kanssa.
Parhaiden kavereideni perhe oli helluntailaisia.
Heidän äitinsä pelotteli minua. Näytti jotain helluntailaisten lapsille suuntaamia sarjakuvia, joissa oli tuomion enkeleitä ajamassa ihmisiä pois liekehtivine miekkoineen.
Perheen lapset kertoivat, miten Jumala on niin iso, että jos Hän laittaisi kätensä eteeni, en voisi kiertää sitä enkä ylittää.
Minua alkoi kamalasti pelottaa, että jos kotimatkalla iskeytyykin iso käsi eteeni enkä pääse kotiin. Tai jos enkeli tulee tuomitsemaan.
Onneksi kotona äiti lohdutti ja sanoi, että miksi Jumala sellaista tekisi. Hänhän haluaa ihmisille hyvää.
Naapurin helluntailaiset myös antoivat lapsilleen piiskaa. Se oli jotenkin ihan käsittämätöntä lapsenmielessäni 70-luvulla, että vanhemmat voi lyödä lastaan.
Minulle, tavallisessa luterilaisessa perheessä kasvaneelle, helluntailaisuudesta tuli lapsena pelottava ja ankara kuva.
Kerran kävin aikuisena helluntailaisten tilaisuudessa. Siellä julistettiin hurmahenkisesti, miten seurakunnan syntien vuoksi oli ihmiset alkaneet erota heidän seurakunnastaan. Sitten kaikkien piti polvistua lattialle pylly kohti alttaria (eli nojata kädet tuolille) ja rukoilla näitä syntejä anteeksi. Silloin lähdin. Minähän en alttarille pyllistä.
Nämä kokemukset ovat aiheuttaneet sen, etten ole halunnut enempää helluntailaisuuteen tutustua. Varmasti käsitykseni ei vastaa ihan tavallista helluntailaista perhettä. Mutta tällaisia kokemuksia minulla on.
Ei voi olla totta! Matkustaakseen, nähdäkseen maailmaa, tehdäkseen mitä vaan - jokaisella, IHAN JOKAISELLA VAPAALLA IHMISELLÄ - tulisi olla mahdollisuus esim. matkustaa minne haluaa. Eiköhän se pedonmerkki ole siellä omien korvien välissä.
eivät ainakaan vaadi että lasten on uskottava samoin kuin vanhemmat uskovat,niin lämpimät välit on uskomattomalla työkaverilla on vanhempiinsa.
liikkuu paitsi hellareiden, myös ainakin vapareiden keskuudessa.
...joka ihan vakavissaan suunnitteli, että jättäisi päivätyönsä ja alkaisi saarnaajaksi. Hän kun oli todennut, että seurakunnan saarnaajat sai lahjoituksina seurakuntalaisilta paljon enemmän rahaa kuin hän sai insinöörinä palkkaa.
Mietiskeli, miten se olisi sitten siunauksen ja oikean opin opetuksen osoitus, että olisi sitä kautta enemmän rahaa, kaksi autoa, hienompi talo, jne. Harkitsi jopa oman lahkon perustamista.
Se kuulosti oudolta. Ei niin kovin kristilliseltä menestysuskolta.
En tiedä, elääkö helluntailaissaarnaajat sitten herroiksi mummujen lahjoittamilla euroilla?
että se pedonmerkki tulee ihoon kiinni. Epäilen siis vahvasti et jossain sanottais et joku eu passi ois pedonmerkki :D
...joka ihan vakavissaan suunnitteli, että jättäisi päivätyönsä ja alkaisi saarnaajaksi. Hän kun oli todennut, että seurakunnan saarnaajat sai lahjoituksina seurakuntalaisilta paljon enemmän rahaa kuin hän sai insinöörinä palkkaa.
Mietiskeli, miten se olisi sitten siunauksen ja oikean opin opetuksen osoitus, että olisi sitä kautta enemmän rahaa, kaksi autoa, hienompi talo, jne. Harkitsi jopa oman lahkon perustamista.
En tiedä, elääkö helluntailaissaarnaajat sitten herroiksi mummujen lahjoittamilla euroilla?
Helluntai pastoreille maksetaan palkkaa ihan samalailla kuin papeille ja muillekkin työntekijöille.
Kolehtirahat menee seurakunnan muihin kustannuksiin tietenkin myös palkkoihin mut ne nyt ei oo suurin osa seurakunnan kuluista.
Helluntai pastoreille maksetaan palkkaa ihan samalailla kuin papeille ja muillekkin työntekijöille.
Kolehtirahat menee seurakunnan muihin kustannuksiin tietenkin myös palkkoihin mut ne nyt ei oo suurin osa seurakunnan kuluista.
Mutta sellaisia se mies pohdiskeli ja harkitsi helluntailaisista eroamista ja oman lahkon perustamista.
En tiedä, mistä oli idean keksinyt. Höpönpöppöltä se minustakin kuulosti.
niin huomaat että kyllä tätä mietitään uskovaisten kesken. Mulla on ystäviä jotka on lakanneet matkustelemasta ulkomailla sen jälkeen kun sirullinen passi tuli. t. vapaakirkkolainen
No ehkä pastoreille mutta on niitä muitakin. Itsekin muistan hellariaikoinani ollleni useammankin työntekijän tukiringissä johon piti kuukausittain lahjoittaa rahaa.
"Tänä päivänä jo ainakin 6000 ihmistä mm. Ruotsissa on ottanut tämän merkin ja heitä seuraillaan kaiken aikaa. Heidän sijaintinsa saadaan tv-rutuun milloin tahansa. Tekniikka on vastaava, jota liike-elämä käyttää selvittäessään jonkin asiakkaansa tapahtumatietoja;se ,mitä tiedostoihin on talletettu, on kaikkien systeemioikeudet omaavien saatavissa ja tiedossa (mm. EDI).
Sanders on ollut mukana 17:ssa kansainvälisessä kokouksessa, missä salainen maailmanhallitus on pitänyt istuntojaan. Itse Henry Kissinger on ollut siellä mukana ja hänen antamansa lausunto on: "me emme pysty millään muulla tavoin tunnistamaan ja hallitsemaan ihmisiä tässä maailmassa kuin tätä kautta! Meidän on tehtävä jotakin tämän asian hyväksi."
Jokainen , joka ottaa tämän merkin, on täysin toisten hallittavissa mielenmuutoksen kautta. Ihminen ei voi silloin olla enää oma itsensä, vaan robottia muistuttava "cyber"-luomus! Komentokeskuksesta annettava impulssi varmasti kahlitsee orjaksi, mutta sillä on myös tuhoava ominaisuus.
Näitä chipsejä on ruvettu käyttämään mm. floridalaisissa lastenkodeissa; ainakin 17000 lasta on jo merkitty ja heitä valvotaan- lapsia, jotka eivät mitään ymmärrä! He ovat koekaniineja tällaisessa hirvittävässä petoksessa. Sanders itse todistaa, että jo vastasyntyneitä lapsia "rokotetaan"!"
Samoilla sivuilla on itselleni tuttuja juttuja siitä miksi meikkaaminen ja ihon lävistykset (korvakorut) ovat kiellettyjä ja miten kaikin lukemattomin tavoin Saatana houkuttelee ihmistä ja missä kaikissa tilanteissa tulisi pitää varansa. Tulee nuoruuden kauhuntunne helluntaiseurakunnassa mieleen.
Eikö korviksiakaan saisi olla? Outoa.
Olen eronnut nuorena hellarisrk:sta koska en jaksanut jokapäiväisiä apokalyptisia ennustuksia ja syntieni miettimisiä. Elämä on tuntunut paljon iloisemmalta sen jälkeen kun jätin hellarit, vaikka en eläkään sen riettaammin tai rajummin kuin seurakunta-aikoinani. Television katseleminen oli kielletty ja populaarimusiikista hyväksyttiin vain tiettyjä hengellistaustaisia muusikoita. Kielilläpuhumisesta luotiin paineita ja samoin todistamisesta. Seksi ennen avioliittoa oli kielletty, osa kielsi myös ehkäisyn avioliitossa. Naisten ja miesten roolit olivat yllättävän ahdasmielisiä. Voisin kirjoittaa kokemuksistani loputtomiin. :) Olen tutustunut työpaikalla naiseen joka erosi nuorena vanhoillislestadiolaisuudesta ja olemme löytäneet seurakuntiemme ilmapiirin väleillä hurjasti yhtäläisyyksiä!
ei kuulosta ainakaan nykypäivän meiningiltä. Telkkari on ihan ok, ymmärtääkseni ehkäisykin. Esiaviollinen seksi sen sijaan ei ole. Kielilläpuhumista on yhä korostetusti.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8568584
Mutta olisiko nykyisin enemmän seurakuntakohtaista? Ainakin esimerkiksi Oulun seudun helluntailaisissa on edelleen televisiovastaisia ihmisiä.
muistan sen että aina silloin tällöin, ei nyt kuitenkaan ihan joka vuosi, meidän seurakunnassa vaikutti ihmisiä jotka olivat psykoosissa, mutta joita ei heti ohjattu hoitoon koska heidän katsottiin olevan hengellisen hurmoksen tai näkyjen vallassa.
Osa sai todistaa ja julistaa sekavia näkyjään kokouksissa ja kerran eräs alkoi ajaa alkoholisoituneesta seurakunnan jäsenestä riivaajaa ulos. Se oli jo melkein surkuhupaisa tilanne näin jälkeenpäin ajatellen. Minulle jäi helluntailaisuudesta sellainen mielikuva että siellä hakeudutaan mielellään hiukan yliluonnolliseen joukkohurmokseen tai tavallaan transsiin (kuten kielilläpuhumistilaan). Samoin ihmettelin sitä kuinka tärkeällä sijalla maailmanlopun ennustaminen on, sen sijaan että keskityttäisiin elämään nykyhetkessä Jumalaan luottaen ja ilman jatkuvaa pelkoa.
Helluntailainen kulttuuri on aika erilaista kuin luterilaisuus, vaikka usko on aika sama. Monet kirkkoihin tottuneet kokevat tilaisuudet aika hämmentävinä. Helluntailaisuus sopii ehkä paremmin ihmisille, jotka pitävät enemmän show-meiningistä. Olen luterilainen, mutta vieraillut usein helluntaijuhlilla ja karsimaattisissa tilaisuuksissa.
Helluntaitilaisuus:
Bändi säestää ylistystä, yhteislauluja, joilla virittäydytään tunnelmaan. Kaikkien helluntailaisten lempimusiikkia on Hillsong. Yleensä tilaisuuksissa on hämärää, värivaloja ja savua.
Pirteä solariumissa ahkerasti vieraileva perheenisä astelee lavalle kiitellen innoissaan Jeesusta. Hän latelee superlatiiveja rukouksen voimasta, kertoo puujalkavitsejä ja kehuu vaimoaan. Lopussa tunnelma rauhoittuu, puhuja vakavoituu kertoen koskettavan tarinan elämänsä kipuiluista.
Puhuja pyytää kaikkia nousemaan ja ottamaan toisiaan käsistä. Alkaa kovaääninen rukous, jossa julistetaan kaikkien synnit anteeksi ja rukoillaan, että sairaat parantuisivat. Usein edessä käy ihmisiä kertomassa kokemuksiaan. Tilaisuus jatkuu ylistysmusiikilla, jonka aikana voi käydä vielä rukoiltavana.
Osallistuin viime kesänä juhlille, josta löysin pätkän ylistyksestä:
Lukiessa näitä ihmisten kokemuksia "kiihkouskonnoista" tulee mieleen, että mikä ero on kiihkouskovaisella ja skitsofreenikolla?
Olen eronnut nuorena hellarisrk:sta koska en jaksanut jokapäiväisiä apokalyptisia ennustuksia ja syntieni miettimisiä. Elämä on tuntunut paljon iloisemmalta sen jälkeen kun jätin hellarit, vaikka en eläkään sen riettaammin tai rajummin kuin seurakunta-aikoinani.
Television katseleminen oli kielletty ja populaarimusiikista hyväksyttiin vain tiettyjä hengellistaustaisia muusikoita. Kielilläpuhumisesta luotiin paineita ja samoin todistamisesta. Seksi ennen avioliittoa oli kielletty, osa kielsi myös ehkäisyn avioliitossa. Naisten ja miesten roolit olivat yllättävän ahdasmielisiä. Voisin kirjoittaa kokemuksistani loputtomiin. :) Olen tutustunut työpaikalla naiseen joka erosi nuorena vanhoillislestadiolaisuudesta ja olemme löytäneet seurakuntiemme ilmapiirin väleillä hurjasti yhtäläisyyksiä!