Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat helluntailaiset? Kerro uskonnosta

Vierailija
27.01.2012 |

Kommentit (276)

Vierailija
81/276 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aika tekopyhiä. Tiedän monta koulukiusaajaa jotka on nykyään hellareita ja ah niin kivoja ja täydellisiä

Vierailija
82/276 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helluntailainen. Uskon olevani aika tavallinen ihminen. Uskon tottakai Jumalaan. Luotan Hänen huolenpitoonsa ja johdatukseen elämässäni. Yritän kiittää kaikesta hyvästä ja rukoilen apua, kun on vaikeaa. Autan mielelläni lähimmäisiäni, jos voin.

En juo enkä polta. Mutta katson televisiota ja pelaan tietokoneella. En koe, että elämässäni on mitään kiellettyä. Mutta kaikki ei ole minulle hyväksi, kuten alkoholi ja tupakka.

Minulla on vaimo ja neljä lasta. Käytämme ehkäisyä, koska emme halua lisää lapsia. Aborttia en voisi vaimolleni suositella tai häneltä vaatia.

Tällainen olen. Ihan tavis helluntailainen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2012 klo 23:47"]

[/quote]

hellareilla intoa enemmän kuin (teologista) osaamista.

luterilaisilla (siis aktiiviset) päinvastoin.

Vierailija
84/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:26"]

Minä olen ollut hellari ikävuodet 0-20. Nyt jo erossa toiset 20 v

Hellarit ovat jääneet mieleeni ahdasmielisinä, kauhutarinoita kertovina.

Yksi ainoa tosi ystävä minulla oli sielä mutta ystävyys loppui siihen kun lähdin.

Vaikka olin lapsi niin muut lapset karttoivat minua. En tiedä oliko syynä perheeni tausta sillä olimme aika köyhiä. Varhaisteininä olin tosi kaunis ja suuri uhka muille tytöille sillä puoliso piti löytää oman seurakunnan piiristä. Siinä vaiheessa minua jo suoranaisesti kiusattiin.

Nuoriso tosiaan löytää puolison usein omasta seurakunnasta, joskus raamattuopistolta.

Maallisiaystäviä minulla on ollut aina ja olen ollut tasavertainen heidän kanssaan kukaan ei ole koskaan vähätellyt tai muuten sorsinut minua.

Paljon heissä on myös naispareja (varsinkin evankelistoissa) jotka asuvat yhdessä muka käytännönsyistä mutta siihen vedoten ei tarvitse tunnustaa lesbouttan sillä se ei ole hellareilla hyväksyttävää.

Lopullisen päätöksen eroamiselle tein kun yksi hellaripoika raiskasi minut.

Vastaan mielelläni kysymyksiin.

[/quote]

omat vanhempani olivat. innoissaan. intoa oli, osaamista ei.

Vierailija
85/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 00:14"]

Olin helluntailainen ikävuoteni 9-16. Tulin helluntaiuskoon koulun pihassa olevassa telttakokouksessa ja sitten pyörin mukana.

Omat käsitykseni uskonnosta ovat varsin negatiivisia. Toisaalta ollaan kovin tiukkoja perinnäiskysymyksissä: vastustetaan homoutta, tupakointia, alkoholia (sain jopa valeraamatun jossa Jeesuksen viininjuonti oli korvattu mehunjuonnilla), maailmallista menoa, ahneutta, mutta toisaalta monet ovat varsin varakkaita elitistejä eivätkä oikeasti välitä pätkääkään niistä vähävaraisista jotka olivat Jeesuksen sydäntä lähellä. Uskovat että kun heillä on oikea usko niin siunauksena heille kuuluu ainakin hieno omakotitalo, auto miehelle ja vaimolle ja muuta pientä maallista hyvää.

Lisäksi helluntailaisissa on kusetusta näky- ja parantamisalueella. Kaikenlaista hörhösaarnaajaa kiertää "ihmeparantamassa" ja saarnaamassa ennustuksiaan milloin mistäkin tuhosta. EU oli ilmestyskirjan peto ja niin edelleen.

[/quote]

tuo "hörhösaarnaajien" ihastelu on erikoinen piirre heissä. kun katsoo jonkun satunnaisen tv7:n ohjelman, niin voi jatkaa ihmettelyä.

Vierailija
86/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko henkilö nainen (miksei mieskin) kuulua helarinuorien seuraan tai kyseisen uskon piiriin ilman, että noudattaa niitä oppeja tai on alunperin syntynyt esim. helariperheeseen?

Eli nainen siis harrastaa kuitenkin lahkon ulkopuolella esiavioillista seksiä parisuhteessa ja pettääkin myös, käyttää ehkäisyä (e-pillerit), käyttää myös farkkuja, käy baareissa ja juo toisinaan humalahakuisesti?

Kuuntelee myös rock-musiikkia ja käy festareilla//keikoilla

Ei vaikuta aidolta helarilta, koska ei noudata kuitenkaan oppeja ja sääntöjä...Eli sallitaanko moiset wannabe-helarit?

Tietysti eihän lahkolaisten tarvitse kaikkea tietää, mutta esim. baareissa käyminen, juominen ja farkkujen käyttö selviävät siitä, miten henkilö esiintyy sosiaalisessa mediassa.

Vierailija
87/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:46"]Hellareissa on juuri paljon näitä kiusaajia. Ryhmä pitää sisällään omia pikkujengejään joihin ei oteta ulkopuolisia mukaan siis hellarikirkkoon kuuluviakaan. Jotkut jätetään vaan jostain syystä yksin?

Tästä haluaisin kuulla kirkoon kuuluvilta?
[/quote]

Niin minäkin haluaisin kuulla. Onko yleistäkin? Ja nimenomaan helluntaipiireissä? En ole tällaiseen itse törmännyt.

t. Hellari

Vierailija
88/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hellari. Olen työssäkäyvä perheenäiti. Elän avioliitossa, ja meillä on mieheni kanssa hyvä suhde. Arvostamme toisiamme. Olemme itsenäisiä, enkä ole mitenkään alistettu tai hyväksikäytetty. Minulla on korkeampi koulutus kuin miehelläni.

Usko näkyy elämässäni luottamuksena Jumalaan ja koen sen voimavarana. Usko on minulle elämän punainen lanka. Seurakuntayhteys on minulle tärkeä: tapaan muita uskovia ja yhdessäolo on mukavaa.

Elän mielestäni ihan tavallista elämää. Minulla on Raamattuun pohjautuvat näkemykseni asioista, mutta se ei estä minua olemasta tekemisissä toisinajattelijoiden kanssa. En minä lähde muita tuomitsemaan. Minulle riittää, että elän omaa elämääni omien arvojeni mukaisesti.

En kannata menestysteologiaa. Olemme keskituloisia ja olen kiitollinen siitä, mitä meillä on, mutta maallinen omaisuus ei ole ykkösasia elämässäni. Täällä palstalla useampikin kuvittelee, että seurakunta riistää jäseniltään rahaa, jolla pastori ja vanhimmat sitten rikastuvat. Ikävää, jos jossain on näin, mutta se ei ole todellakaan mikään yleinen linjaus. Eihän seurakunnan vanhimmisto saa lainkaan palkkaa tai muuta korvausta seurakuntatyöstä. Pastori taas on palkattu ja saa ansaitsemansa palkan työsopimuksen mukaan niin kuin kuka tahansa palkansaaja.

Kun luin täällä näitä kommentteja, en enää ihmettele, miksi meitä pidetään hulluina ja mielisairaina. Jos tiedot/luulot/kuvitelmat meistä hellareista on tätä luokkaa, niin hullultahan se kuulostaa. Se on tietysti harmi, että ollaan valmiita yleistämään ja lokeroimaan. Ja erittäin ikävää, jos on huonoja kokemuksia.

Suosittelen käymään rohkeasti tilaisuuksissa katsomassa, miltä meno omasta mielestä oikeasti vaikuttaa.

Vierailija
89/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 01:05"]

Olen eronnut nuorena hellarisrk:sta koska en jaksanut jokapäiväisiä apokalyptisia ennustuksia ja syntieni miettimisiä. Elämä on tuntunut paljon iloisemmalta sen jälkeen kun jätin hellarit, vaikka en eläkään sen riettaammin tai rajummin kuin seurakunta-aikoinani. Television katseleminen oli kielletty ja populaarimusiikista hyväksyttiin vain tiettyjä hengellistaustaisia muusikoita. Kielilläpuhumisesta luotiin paineita ja samoin todistamisesta. Seksi ennen avioliittoa oli kielletty, osa kielsi myös ehkäisyn avioliitossa. Naisten ja miesten roolit olivat yllättävän ahdasmielisiä. Voisin kirjoittaa kokemuksistani loputtomiin. :) Olen tutustunut työpaikalla naiseen joka erosi nuorena vanhoillislestadiolaisuudesta ja olemme löytäneet seurakuntiemme ilmapiirin väleillä hurjasti yhtäläisyyksiä!

ei kuulosta ainakaan nykypäivän meiningiltä. Telkkari on ihan ok, ymmärtääkseni ehkäisykin. Esiaviollinen seksi sen sijaan ei ole. Kielilläpuhumista on yhä korostetusti.

Voi, kun meidänkin sukulaistyttömme eroaisi. Mutta ei, hän on eronnut perheestään, jotka hänen mukaansa elävät synnissä.

Vierailija
90/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen mies ja tunnustan ihan rehellisesti, että ei se helppoa olisi, jos ainoa lapseni ilmoittaisi tuollaisen asian. Kuitenkin pyrkisin tekemään kaikkeni, että lapseni pääsisi sellaiseen lopputulokseen kuin itse haluaa.
Vaikka siis olen suvaitsevainen ja sivistynyt ihminen, niin tunnustan, että ei se helppo tilanne olisi itsellenikään, mutta silti ei kahta sanaa, ettenkö lastani kyseisessä tilanteessa kaikin mahdollisin tavoin tukisi.

Vierailija
91/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:40"]Olen keski-ikäinen mies ja tunnustan ihan rehellisesti, että ei se helppoa olisi, jos ainoa lapseni ilmoittaisi tuollaisen asian. Kuitenkin pyrkisin tekemään kaikkeni, että lapseni pääsisi sellaiseen lopputulokseen kuin itse haluaa.
Vaikka siis olen suvaitsevainen ja sivistynyt ihminen, niin tunnustan, että ei se helppo tilanne olisi itsellenikään, mutta silti ei kahta sanaa, ettenkö lastani kyseisessä tilanteessa kaikin mahdollisin tavoin tukisi.
[/quote]
Mitä hemmettiä, tämä viestini tuli kyllä nyt niin väärään ketjuun kun vaan olla voi.
Juu en todellakaan kannusta lastani minkäänlaisen aivopesu toimintaan.
Tämän viestin piti siis mennä siihen transu ketjuun, mutta jostain käsittämättömästä syystä tuli tänne.

Vierailija
92/276 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattinen herätysliike. Kesäisin järjestettävä juhannuskokous vastaa lestojen suviseuroja. Siellä mm. parannetaan ihmisiä. Kiitos jeesusta hoetaan, siunausta toitotetaan kaikille ja kaikkialla. Harry Potteria ei saa lukea, se on noituutta. Kielillä puhuminen on suuri lahja, ja sen "osaa" lähes jokainen. Naimisiin mennään hyvin nuorena ja perheet ovat suuria.

Vierailija
93/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni he ovat helluntailaisia.

Melko vapaamuotoisia siis rennonoloisia.

Voivat ottaa ruuan kanssa kohtuullisesti viiniä, ei huomaa päällepäin mitään erityisempää.

Vierailija
94/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiskaste eli uskovien kaste.

Vierailija
95/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini seurusteli helluntalaisen kanssa, oli todella rakastunut. Mutta sitten tämä helluntalainen sanoikin, ettei voisi edetä mihinkään enempään, sillä perhe haluaisi hänen seurustelevan "samankaltaisensa" kanssa. Oli rankkaa katsoa vierestä miten kaverini sydän murtui, mutta helluntalainen halusi tehdä perheensä tahdon mukaan. En tiedä onko nykyäänkin yhtä vahvaa sosiaalista painostusta, mutta tämä tapahtui ihan 2001, eli ei mikään kauan sitten tapahtunut juttu.

Vierailija
96/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ulkoiset puitteet on näyttävät ja rahaa käyttää tuhlailevasti, ei ainakaan kristillisen vaatimaton. Millainen perhekäsitys heillä on? Nainen nyrkin ja hellan välissä oleva yleiskone?

Vierailija
97/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin helluntailainen ikävuoteni 9-16. Tulin helluntaiuskoon koulun pihassa olevassa telttakokouksessa ja sitten pyörin mukana.

Omat käsitykseni uskonnosta ovat varsin negatiivisia. Toisaalta ollaan kovin tiukkoja perinnäiskysymyksissä: vastustetaan homoutta, tupakointia, alkoholia (sain jopa valeraamatun jossa Jeesuksen viininjuonti oli korvattu mehunjuonnilla), maailmallista menoa, ahneutta, mutta toisaalta monet ovat varsin varakkaita elitistejä eivätkä oikeasti välitä pätkääkään niistä vähävaraisista jotka olivat Jeesuksen sydäntä lähellä. Uskovat että kun heillä on oikea usko niin siunauksena heille kuuluu ainakin hieno omakotitalo, auto miehelle ja vaimolle ja muuta pientä maallista hyvää.

Lisäksi helluntailaisissa on kusetusta näky- ja parantamisalueella. Kaikenlaista hörhösaarnaajaa kiertää "ihmeparantamassa" ja saarnaamassa ennustuksiaan milloin mistäkin tuhosta. EU oli ilmestyskirjan peto ja niin edelleen.

Vierailija
98/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ulkoiset puitteet on näyttävät ja rahaa käyttää tuhlailevasti, ei ainakaan kristillisen vaatimaton. Millainen perhekäsitys heillä on? Nainen nyrkin ja hellan välissä oleva yleiskone?

Nainenhan on ihana Jumalan luomus jota miehen tulee kohdella kuin HEIKOMPAA ASTIAA. Naisen tulee kunnioittaa miestään ja miehen rakastaa naista. Ja mies on ehdottomasti perheen pää, eihän nyt heikompi astia voi sellaista vastuuta kantaa.

Vierailija
99/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintolassa kerää aina kuitit. Ottaa minunkin kuitit vaika ehdottomasti olen tahtonut itse maksaa. Jotain verohuijausta?

Vierailija
100/276 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainenhan on ihana Jumalan luomus jota miehen tulee kohdella kuin HEIKOMPAA ASTIAA. Naisen tulee kunnioittaa miestään ja miehen rakastaa naista. Ja mies on ehdottomasti perheen pää, eihän nyt heikompi astia voi sellaista vastuuta kantaa.

Toivottavasti et tosissasi.. Nämä ovat juuri näitä Niinistön "ei raiskaus ole kriminalisoitua avioliitossa"-puheita, naiselle saa tehdä mitä vain kun hänhän on vain se "heikompi astia" ja miehen vallan alla. Ihanaa, juuri tällaista kaivataankin nykyaikaiseen Suomeen. Not!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän