Millaisia ovat helluntailaiset? Kerro uskonnosta
Kommentit (276)
Monet ystäväni ovat helluntailaisia, ja olen pari kertaa käynyt heidän mukanaan nuortenillassa. Mielestäni nuoret eivät juurikaan eroa ikätovereistaan jotka viettävät iltansa mielummin baarissa kuin kirkossa; tyylikkäät vaatteet sekä tytöillä että pojilla, samalla lailla heidän kanssaan pystyy jutella (vaikka välttelen kertomasta baari-illoista ja käyttämästä kirosanoja). Kirkossa kuunnellaan oikeasti puhujaa, yhteishenki vaikuttaa hyvältä (vaikka olen ystäviltäni kuullut, että sisäpiirissä klikkejä ja jopa seläntakana puhumista), puhutaan paljon jumalasta ja jeesuksesta, ja kun nuortenilta on ohi, ilta jatkuu kuten normaalien nuorten: syömään, katsomaan elokuvaa, ajelemaan, mitä nyt vaan. Ovat ylpeitä uskostaan ja kertovat mielellään kysyttäessä, mutta ei minulle ainakaan kukaan ole tuputtanut asiansa. Iloisesti suhtaudutaan ulkopuolisiin. Näin ainakin meidän kaupungin hellariseurakunnassa!
"Mustalaisethan ovat valloittaneet helluntaiseurakunnat, ja mikäs sen kätevämpää heille. Voivat varastella mielin määrin, esittää uskovaista ja käydä kokouksissa veisaamassa ja saamassa synnit anteeksi. Sitten voikin taas lähteä varkaisiin. Ai ei vai? Minulta helluntailainen mustalainen lainasi vuosi sitten satojen eurojen työkalut ja katosi."
Olen ymmärtänyt tuon anteeksi saamisen siten, ettei se missään nimessä tarkoita sitä, että pyydetään vain anteeksi ja jatketaan entiseentapaan paheita. Raamatussa kyllä todella yksiselitteisesti kyllä lukee, että tulee katua pahoja tekojaan ja TEHDÄ parannus, eli KÄÄNTYÄ...eli pelkkä anteeksi pyytäminen ilman parannusta on aivan yks ja sama... enpä sitä mene sitten sanomaan etteikös tämmöisiäkin ihmisiä ja myös "uskovaisia" ole, jotka ajattelevat, että syntiä saa tehdä nytten sitten kaksin verroin enemmän, kun aina voi pyytää / saa anteeksi, tämmöisestäkin väärästä ajattelumallista kyllä raamatussa varoitellaan.
Raamattu myös uskovia tekemään tekoja, elämään siten, että heidän uskonsa voisi tulla esiin...
Raamattu siis todellakin kieltää tuollaisen käytöksen, että anteeksi saaminen on vain tapa elää synnissä ja tekemään väärin...se on itsepetosta pahimmillaan...surullista että on niin yleinen väärä luulo :( mutta iteppä me uskovaiset olemme antaneet siihen(kin) aihetta ja ihan väärän kuvan armosta, anteeksi antamuksesta ja sen sellaisesta....
Lahkolaisia? Eikös luterilaiset ole lahkolaisia, kun asiaa tarkastellaan katolisten tai vaikkapas ortodoksien näkökulmasta :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 00:21"]ravintolassa kerää aina kuitit. Ottaa minunkin kuitit vaika ehdottomasti olen tahtonut itse maksaa. Jotain verohuijausta?
[/quote]
Maajussi laittaa verolappuun.
Kova on arvostus gradulla :)
Graduissahan lehtien ja keskustelupalstojen sisältö muuttuu "tieteelliseksi", kun kirjoitus on riittävän pitkä graduksi, kirjoitetaan passiivimuodossa ja siinä on kovasti lähdeviitteitä esimerkiksi tieteellisesti korkeatasoisella vauva.fi -keskustelupalstalla kirjoitettuihin kokemuksiin. Tieteellinen teksti on aina erehtymätöntä ja täyttä faktaa, eikös juu :)
Ja tutkielmatasoisessa kirjoitelmassahan ei tietenkään voi olla kirjoittajan demograafisten tekijöiden vaikutusta, jolloin lähdeaineisto on kattavaa (eli mukana on kaikkien telaketjufeministien elämänkertakirjoitukset ja suuren yleisön asiantuntevat mutu kommentit nettipalstoilta).
Lähdeaineistossa taitaapi oikeasti jäädä hiukan vähemmälle hengellisen kirjallisuuden esittämä argumentaatio puhumattakaan Raamatun kirjojen kokonaisuuden asiantuntevasta hermeneuttisesta tuntemuksesta ja kattavasta analyysistä.
Otan osaa gradun kirjoittajan kokemaan ahdistukseen ja ikäviin kokemuksiin, mutta hyvä juttu, että hän on päässyt purkamaan sitä jollain tavoin. Se helpottaa kummasti. Vähän niin kuin tässä itsekin kokee kirjoitellessaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 00:44"]
...joka ihan vakavissaan suunnitteli, että jättäisi päivätyönsä ja alkaisi saarnaajaksi. Hän kun oli todennut, että seurakunnan saarnaajat sai lahjoituksina seurakuntalaisilta paljon enemmän rahaa kuin hän sai insinöörinä palkkaa.
Mietiskeli, miten se olisi sitten siunauksen ja oikean opin opetuksen osoitus, että olisi sitä kautta enemmän rahaa, kaksi autoa, hienompi talo, jne. Harkitsi jopa oman lahkon perustamista.
Se kuulosti oudolta. Ei niin kovin kristilliseltä menestysuskolta.
En tiedä, elääkö helluntailaissaarnaajat sitten herroiksi mummujen lahjoittamilla euroilla?
[/quote]
Niitä mummoja lypsetään viimeiseen euroon saakka. Vain tarpeeksi maksaneille helluntailaispastori suostuu kirjoittamaan muistokirjoituksen lehteen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2012 klo 15:01"]
Osa on akateemisia ja kaikin puolin sivistyneitä. Joukossa sitten uudestisyntynyttä yhteiskkunnan pohjasakkaa ex linnakundeja ja aineiden käyttäjiä. Mielenkiintoinen mixtuura kun nämä välillä myös pariutuu keskenään. Mutta vanhemmistoveljet on siinä hommassa seurakunnan kermaa. Helluntailaisuuteen kuuluu minusta jotenkin semmonen pakko mokata meininki- miten sitä muuten pysyy uskonkilvottelussa fressinä? Mutta välillä huvittaa niiden toilailut näin luppakorva luterilaisena :)
[/quote]
"Jäähalli hurrasi murhaajalle"
Itse kasvoin hellari perheessä. Lapsuus oli melko rauhallista ja turvaisaa(ei alkoholia,avioeroa) useammat asiat olivat kiellettyjä. Aloin kapinoimaan yläasteella,sain poikaystävän (ei uskovainen),oli seksiä, bileitä. Normaalia ihmisen elämää! Tietenkin äitini luuli/luulee etten ole tehnyt mitään noista äskeistä:D! Muutin kauaksi pois kotoa alle 20v. Menin kasteelle jostain kumman syystä alle 20v(painatusta hellareilta,ehkä) ,mutta hyvin nopeasti aloin ymmärtämään näitä asioita. Biletin,miehet vaihtui ja mulla oli ihana nuoruus,hauska,ikimuistoinen. Yhtäkään seksikertaa en antaisi pois,enkä ole katunut niitä vaikka hellarit käskee katumaan syntejään. Jos en olisi koskaan lähtenyt pois niin olisin tehnyt nuoruudestani todella tylsän ja muutenkin elämästäni. Seksin harrastaminen kuuluu kaikille seksiä haluaville ihmisille. Eikä se saa olla syy mennä naimisiin. Tein sen virheen,ettei harrastettu tulevan mieheni kanssa seksiä ja se oli virhe. Nyt halut ovat ihan eri tasolla. Alusta asti. Mieheni haluaa 1-4krt/vuodessa ja minä 1krt/viikossa. Jokainen voi tästä laskea 1+1!
Olen itse helluntailainen. Koko sukuni ja perheeni on myös. Helluntailaisuudessa olennaisena pidetään Jeesuksen ristintyötä ja Pyhää Henkeä. Monet voivat pitää Helluntailaisia hieman hulluina hihhuleina :DDD Helluntai seurakuntien jumalanpalveluset ovat vapaamuotoisia ja mitään tarkkaa kaavaa ei suuremmin ole (vain harvoissa seurakunnissa on esim. Urut) laulettavat laulut ovat menevämpiä ja vain harvoja virsejä joukossa ja säestämässä on usein lauluryhmä,piano,rummut tai joskus enemmän. Nuorison musiikki muistuttaa "maallista musiikkia" mutta vain sanat ovat hengelliset. Esimerkkejä: Immanuel, Lz7, guvna b, yadah, hillsong young & free, planet shakers. Suurin helluntailaisten tapahtuma on juhannuskonfferenssi keuruun isossa kirjassa. Ohjelmaa on kaiken ikäsille. Päivällä lapsien, lapsiperheiden ja vanhusten ohjelmaa. Myöhään illalla isot nuorten juhlat jossa tanssia musiikin tahtiin (pyhässä hengessä tietty) sekä saarnaa ja ylistystä.
olen ylpeä helluntailainen
Saa olla korvikset, vaikka ihan monta rivissä.
Miltä se profetia näyttää ulospäin? Onko lapsia mukana näissä tilaisuuksissa, eikö ole pelottavaa jos on psykoosin kaltainen tila?
En jaksa lukea kaikkia kommentteja...
Imagessa oli juttua Seinäjoen hellareista, siitä välittyi luullakseni aika todenmukainen kuva. Karkkia, kaunista ja komeeta ja siukkuja hei vaan kaikille. Jotenkin itsestään meteliä pitävä, ulkokuorta korostava ja pinnallinen ryhmä. Lukion vuosikirjassa esiintyivät omassa "luokkakuvassaan" otsikolla De troende eli uskovaiset.
Kuulun et. lut. kirkkoon ja uskon Jeesukseen, mutta helluntaiseurakunnan hurmokseen en haluaisi mukaan. Olen ihan tyytyväinen maan hiljainen.
Tuota noin... Itse tapasin yhden baari-illan jälkeen nuoren päälle 20v naisen joka alkoi halailla, pussailla ja flirttailla heti kanssani. Pyysi mukaan luokseen. Käveltiin tytön luokse koko matka kädestä pitäen molemminpuolisen kiihkon vallassa.
Harrastimme seksiä ja ihan samalla tavalla sieltä pöksyistä löytyi täysin ajeltu se, kuin niin monella muullakin hänen ikäisellään neidolla. Hän ei ollut moksiskaan vaikka puhuin seksin aikana tuhmia ja seksi oli muutenkin ihan samanlaista kuin kenen tahansa nuoren naisen kanssa. Itseasiassa neito oli hyvinkin rietas ja varman/kokeneen oloinen ikäisekseen.
Neitsyt hän ei myöskään ollut ja yön aikana selvisi, että hänellä on poikaystävä. Hän siie ei ollut neitsyt vaikka hän seurusteli, ei ollut aviossa ja petti poikaystäväänsä minun kanssani. Hän myös haukkui tuota kundia minulle juopoksi yms.
Nainen oli jonkinverran juonut kun tapasimme ja joi vielä hieman lisää ennekuin erkanimme. Hänellä oli siis alkoholia myös kotonaan. Hän myös lähti sen jälkeen baariin, kun erosimme toisistamme.
Mistään ei olisi siis voinut kuvitella, että hän on helluntailainen ja kuuluu uskonlahkoon, jossa tiettyjä juttuja noudatetaan hyvinkin tarkasti ja on tietyt säännöt yms. Jälkeenpäin kuitenkin minulle selvisi, että hän kuuluu/on kuulunut helluntainuoriin. No telkkaria ei hänelle kyllä ollut, että ehkä esitti sitten esim. vanhemmilleen siveellisempää ja parempaa kuin on. Tuo onkin ainoa asia, mitä itsekin siellä hänen luonaan ihmettelin.
Niin ja sitä ihmettelin myös, että hänen kämppänsä oli todella sotkuinen. Tavaraa mahdottomasti ja esim. alusvaatteita siellä täällä näkyvillä sikinsokin ympäri huushollia. Toki ei mitään tekemistä uskonnon kanssa, mutta en vaan ole aiemmin nähnyt nuorella naisella niin epäsiistiä asuntoa.
Farkkuja ei myöskään näkynyt missään, joten siitä voipi päätellä myös, että helaritaustaa on, koska helarinaisethan ei taida käyttää muuta kuin hameita ja mekkoja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 00:06"]
Kaverini seurusteli helluntalaisen kanssa, oli todella rakastunut. Mutta sitten tämä helluntalainen sanoikin, ettei voisi edetä mihinkään enempään, sillä perhe haluaisi hänen seurustelevan "samankaltaisensa" kanssa. Oli rankkaa katsoa vierestä miten kaverini sydän murtui, mutta helluntalainen halusi tehdä perheensä tahdon mukaan. En tiedä onko nykyäänkin yhtä vahvaa sosiaalista painostusta, mutta tämä tapahtui ihan 2001, eli ei mikään kauan sitten tapahtunut juttu.
[/quote]Aika kätevää. Minäkin taidan kääntyä helluntailaiseksi. Voi käydä panemassa naisia, mutta sitten kun ne haluavat vakiintua, voikin sanoa että sori, ei voida kun ollaan eri uskontokunnasta.
t. Panomies'75
Kojemukseni mukaan katsovat nenänvarttaan pitkin muita, koska ovat itse niin paljon parempia ihmisiä uskossaan Antavat ylimielisen kuvan, kaikessa yli-herttaisuudessaan.
Ainakin yksi tunnettu bloggaaja on helluntalainen.