Miksi tuloeroja tasoitettava?
Tyhmä- kysymys ja täälläkin on asiaa jauhettu, mutta selittäkää te mulle, jotka asiasta vaahtoatte. MIKSI "vähempiosaisia", "köyhiä" lapsiperheitä pitää tukea niin helvetisti? Miksi tuloeroja on tasattava? Miksi äitien pitäisi voida olla kotiäitinä vuosikausia yhteiskunnan kustannuksella? Ymmärrän epäreiluuden, mutta elämä on? Jos ihmiset ovat kouluttautuneet, tehneet duunia, ansainneet rahaa ja omaisuutta, säästöjä ja on VARAA olla himassa, niin ok. Mutta miksi hädin tuskin peruskoulun käynyt 4-6 lapsen esim työttömän äidin pitäisi voida oleilla kotona vuosikausia niin että kaupunki maksaa asumistukea, muita tukia ja lapset viettävät päivänsä päiväkodissa äidin maksaessa alinta mahdollista maksua?
Siis miksi, en ymmärrä? Olen itse kahden lapsen äiti, olen hoitanut lapset 3-vuotiaiksi kotona, tehnyt hoitovapaalla keikkatyötä iltaisin ja viikonloppuisin, isän hoitaessa silloin lapsia. Ok, perheellä ei ole ollut joka vkl yhteistä aikaa, mutten ole myöskään koskaan vinkunut asumistukea, toimeentulotukea ym, tulot on tehty TYÖTÄ tekemällä. Päivähoitomaksut on ollut aina täydet ja olemme siis ihan tavallinen duunariperhe.
Ymmärrän täysin työttömyyden, jos työtä ei yksinkertaisesti ole. Ymmärrän sairastumiset, erityislapset ym ym, mutta esim. elämäntapamasentuneet, jotka jaksavat jumpata, matkustaa, bloggailla, shoppailla ym, mutta eivät "kykene" työhön. MIKSI yhteiskunnan pitää elättää tällaisia ihmisiä? Miksi yhteiskunnan pitää pelastaa naiset (tai miksei miehetkin samasta syystä), jotka ovat tehneet huonoja valintoja kumppanin suhteen? Ensin ollaan jumalattoman rakastuneita, tullaan raskaaksi ja kun mies ottaa Ritolat, pitää yhteiskunnan pelastaa ja huolehtia.
Olen itse ollut useita kertoa elämässäni todella "kusessa", opiskeluaikoina, juuri hoitovapaalla, eron jälkeen ym, mutta ei mulle ole vaihtoehto heittäytyä elätiksi. Ei muuta kuin ylitöitä ja asiat on lutviutunut.
Ja korostan vielä, en halua syyllistää ketään, ymmärrän, että elämä ei ole ennustettavissa ja kaikenlaisia tragedioita sattuu. Mutta on selvästikin olemassa ihmisiä, joilla olisi mahdollisuus pärjätä, mutta jostain syystä olettavat, että yhteiskunta huolehtii. Esim. täälläkin oli aloitus siitä, että joku idiootti nainen oli huijannut itsensä raskaaksi ja nyt äiti on uupunut ja lapsi tarvitsee tukiperhettä.
Kommentit (47)
Kidnappauksia, omaisuusrikoksia, linnoittautumista. Minä maksan ilomielin veroja jotta lapseni saavat leikkiä ulkona ja kulkea kouluun ilman aikuista.
Yhteiskuntarauha, you know.
Ja siksi, että hyvinvointiyhteiskunta pitää huolen myös heikoimmista jäsenistään ja tyhmyyskin lasketaan heikkoudeksi. ;) Toisaalta itse olen vahvasti sitä mieltä, että erilaisia tukia pitäisi yksinkertaistaa ja muuttaa kannustavampaan suuntaan ts. ihmistä, joka itse yrittää parantaa elinolojaan esim. tekemällä tilapäistyötä tai osa-aikatöitä tai opiskelemalla pitäisi kannustaa eikä heti leikata tukia.
Muutenkin yhteiskunta tasaa tulot niin, ettei työnteko ja opiskelu kannata. Saan vaativasta työstä johon kuuluu paljon ylitöitä ja pitkät työmatkat palkkaa 3500e, josta kaikenlaisten vähennysten jälkeen käteen jää 2000e netto. Maksan täydet päivähoitomaksut eli useamman sata. Tuttavani on ns. matalapalkkainen, bruttona tulot 1900, käteen jää 1400. He saa asumistukea, päivähoitomaksut alhaiset jne. Käytännössä käyttörahaa meillä jää käteen saman verran. Sitten on näitä jotka saa toimeentulotukea, asumistukea, työttömyysrahoja, ilmaisen päivähoidon ym tulonsiirtoja niin paljon, ettei kannata töihin mennä ollenkaan kun saa käteen saman kuin kotona. En ole katkera mutta ihmettelen ettei Suomessa kannusteta opiskelemaan ja tekemään työtä. Tuloja tasataan nyt jo hirmuisesti ja vain sen takia että veroprosentit on pakko pitää korkealla että ne kattaisivat niidenkin elämän joilla ei ole mahdollisuutta tai muuten vaan innostusta mennä töihin.
yhteiskuntarauha, mutta sitten myön yhteiskunnan kahtiajakautuminen voi aiheuttaa sitä, että alaluokasta ei pääse nousemaan enää millään edes kyvykäs henkilö ja näin yhteiskunta menettää valtavan osaamispotentiaalin. Tämä tulisi esim. koulujen eriarvoistumisen kautta.
Minä "vihaan" sekä syntymärikkaita pörssikeinottelijoita että elämäntapatyöttömiä.
Eikä kuulukaan, koska silloin yhteiskunta ei enää toimi niin kuin sen kuuluu toimia. Jos kaikki saavat palkkaa yhtä paljon, kuka enää jaksaa opiskella, tehdä vaativaa työtä yms? Kaikki eivät edes jaksa, halua, osaa, niin miksi sellaisia ihmisiä tulisi palkita saamattomuudestaan tai osaamattomuudestaan?
...monissa Euroopan maissa koulutuksesta palkitaan eli kork.koulutuksella ja älykkyydellä varustettu työntekijä voi työnteolla jopa rikastua. Suomessa siihen pystyy vain suuryritysten johtajat. Miksi siivoojan ja lääkärin pitäisi saada samaa palkaa, ei ymmärrä?! Suomessa ihan jokainen pystyy opiskelemaan akateemisen tutkinnon halutessaan, jos äly vaan riitää. Tämän takaavat ilmainen opinto-oikeus ja muualla maailmassa tuntemattomat opinto- ja asumistuet.
Ja samaa mieltä niiden kanssa, jotka eivät käsitä tätä jatkuvaa köyhien jalustalle nostamista. Jotain on pielessä, jos saan sen verran tukea kuukaudessa mitä saisin osapäivätöistäkin...tuet eivät ole suurensuuret, mutta palkat melko huonot. Ja oikeastaan sen rahan sijaan tahtoisin enemmän vaihtoehtoja kuin joko lapsi tai työ...miksei niitä voisi yhdistää, onhan lapsella puolipäiväinen hoitopaikkakin?
Köyhille annetaan jatkuvasti lisää rahaa, esim. oma tukeni nousi nyt vuodenvaihteessa yli 5€/pvä. Sehän on ihan hillitön summa tässä taloustilanteessa, yli 100€ lisää kuukaudessa!! Lapsilisä nousi lyhyessä ajassa melkein yhtä paljon, asumistukeen on tulossa muutoksia myös. En minä valita, ihmettelen vaan että miten tähän on varaa. Eikö rikkaita ärsytä 60% verotukset, jatkuvat haukkumiset jne.? Minä en rikkaana asuisi tässä maassa päivääkään: kaikesta maksat, vaan et ole oikeutettu juuri mihinkään koska Suomessa vähätuloinen menee edelle. Verotus on kamala, ihan kaikesta maksetaan kahteen-kolmeen kertaan, et ole oikeutettu sosiaalitukiin jos sinä tai puolisosi on yrittäjä jne.
Ja samaa mieltä niiden kanssa, jotka eivät käsitä tätä jatkuvaa köyhien jalustalle nostamista. Jotain on pielessä, jos saan sen verran tukea kuukaudessa mitä saisin osapäivätöistäkin...tuet eivät ole suurensuuret, mutta palkat melko huonot. Ja oikeastaan sen rahan sijaan tahtoisin enemmän vaihtoehtoja kuin joko lapsi tai työ...miksei niitä voisi yhdistää, onhan lapsella puolipäiväinen hoitopaikkakin?
Köyhille annetaan jatkuvasti lisää rahaa, esim. oma tukeni nousi nyt vuodenvaihteessa yli 5€/pvä. Sehän on ihan hillitön summa tässä taloustilanteessa, yli 100€ lisää kuukaudessa!! Lapsilisä nousi lyhyessä ajassa melkein yhtä paljon, asumistukeen on tulossa muutoksia myös. En minä valita, ihmettelen vaan että miten tähän on varaa. Eikö rikkaita ärsytä 60% verotukset, jatkuvat haukkumiset jne.? Minä en rikkaana asuisi tässä maassa päivääkään: kaikesta maksat, vaan et ole oikeutettu juuri mihinkään koska Suomessa vähätuloinen menee edelle. Verotus on kamala, ihan kaikesta maksetaan kahteen-kolmeen kertaan, et ole oikeutettu sosiaalitukiin jos sinä tai puolisosi on yrittäjä jne.
Mä olen myös työtön + vajaakuntoinen mutten saa yhtään mitään tukea yhteiskunnalta. Itse en ole onnistunut itseäni auttamaan ja lukuisista yrityksistä huolimatta en ole myöskään muualtakaan apua saanut. Minusta Suomessa ei apua saa vaikka tarve olisi ja köyhyys ja syrjäytyminen on jo monelle todellinen ongelma.
en ole 6 lapsen peruskoulupohjainen kotiäiti, mutta mutta...
mitäs sanois teidän Sale noin halventavasta kielenkäytöstä, se ihmisarvo, se ihmisarvo...
Tuloeroja tarvitaan, tottakai, mutta missä menee kohtuuden ja ahneuden raja? "Maltillisten" tuloerojen maat ovat turvallisempia ja kaikin puolin mukavampia yhteiskuntia ja siksipä tekin valittajat kuitenkin mitä luultavimmin jäätte tänne, ettekä muuta muualle rikastumaan. Koska rikkaus ei lopultakaan tekisi teitä onnellisemmiksi. Suomi pystyy (vielä) tarjoamaan teille ja lapsillenne jotain suuria seteleitä tärkeämpää.
Et saa yhteiskunnalta tukea eli et...
1.) saa minkäänlaista rahallista tukea (edes sitä lapsilisää + työttömyys/toimeentulo/kuntoutustukea?)
2.) asuntosi ei ole kaupungin vuokra-asunto tai jonkun yhteisvastuullisen säätiön asunto
3.) pääse terveyskeskukseen edes hoitajan puheille?
Niinkö?
Ei ole mielestäni "asiat liian hyvin", jos on hankkinut itselleen apua. Ei noita etuuksia tai keskusteluapuakaan kukaan tullut mulle kotiin tarjoamaan, ihan itse piti mennä niitä hakemaan ja itkemäänkin. Usein vaaditaan se, että on ihan loppu ja väsynyt, että saa sen avun. Ei reilua, ei todellakaan- mutta jos on pakko saada apua, sitä tekee vaikka mitä epätoivoista.
t. 9
että sossutuet ovat niin hyvät, merkitsee yhteiskunnassa sitä, että se vähentää sellaista rikollisuutta, joka johtuu pelkästään huono-osaisuudesta. Köyhät eivät ryöstele, voi liikkua kadulla ja se on turvallista.
Näen kuitenkin tuon tuloerojen tasaamisen enemmänkin pyrkimyksennä kuin sellaisena, että oikeasti kaikki köyhemmätkin saavuttaisivat tasa-arvoisen aseman. Mutta siihenhän sillä pyritään.
En haluaisi siirtyä sellaiseen malliin, että kaikkein köyhimmillä ei olisi mitään mahdollisuuksia päästä pois köyhyysloukostaan ja samaan aikaan suuri joukko köyhiä haaveilisi äkkirikastumisesta ja valmiita palvomaan sitä pientä joukkoa ihmisiä, jotka ovat voineet rikastua samalla hokien itselleen, että kaikilla on siihen samat mahdollisuudet (mielestäni ei pidä paikkaansa). Ja se pieni joukko rikkaita asuu vartioituna jossain kaltereiden ja muurien keskellä.
Välillä tietysti tuntuu, että ihmisiä hyysätään liikaa nimenomaan taloudellisesti ja sillä yritetään korvata yhteisöllisyyden puutetta, jota on tässä murrettu jo hyvän aikaa. Yhteisöllisyyden puute on minusta paljon isompi harmi.
En ole haukkumassa muita köyhiä, mutta ihmettelen sitä kun tosi moni valittaa että apua ei saa ja että yhteiskunta jättää pulaan...no, kuinkas montaa ihmistä olet itse auttanut? Ja moni saa kuitenkin sen minimituen, joka ei meinaa riittää, mutta silloin voi kysyä että mihin se raha menee. Joskus nuorempana kyselin tätä köyhiltä tutuilta, kun ihmettelin sosiaalitukien olemattomuutta...kunnollista vastausta en saanut koskaan. Myöhemmin kävi ilmi, että osa näistä sai saman mitä minäkin Kelasta.
9
Tukia on pakko joskus korottaakin, että niiden ostovoima säilyisi samalla tasolla kuin ennen.
Kidnappauksia, omaisuusrikoksia, linnoittautumista. Minä maksan ilomielin veroja jotta lapseni saavat leikkiä ulkona ja kulkea kouluun ilman aikuista.
Yhteiskuntarauha, you know.
Eikä nykytilaan ole tulossa muutoksia.
Suomi kuuluu kärkipään maihin Pienimmät tuloerot-listalla. Ei täällä ole mitään syytä erityisesti pienentää tuloeroja. Progressiivinen tulovero pitää huolen siitä, ettei työnteolla pääse rikastumaan.
Suomessa rikkaan henkinen taakka omasta hyvinvoinnista on pienempi, koska täällä voi lohduttautua sillä, että maksaa niitä veroja eikä kukaan köyhäkään varsinaisesti kuole nälkään (vaikka elinajanodotteessa toki on valtava ero).
Monissa yht. kunnissa, joissa rikkaat asuvat portein ja vartijoin suojelluilla omilla alueillaan, myös ajattelevan yksilön taakka on suurempi, kun portin ulkopuolella makaa läjä köyhempien ruumiita lemuamassa kadulla... Siinä voi välillä omat herkut juuttua kurkkuun, kun on siitä ohi ajanut.
Keskiluokalla on Suomessa "rankkaa" ja itsekin välillä sorrun päivittelemään oman elämäni raskautta. Se on inhimillistä. Mutta kuitenkin asiat ovat hirveän hyvin.
ei rupea ryöstelemään, jos rahat loppuvat, vaan kuten ap:kin tekee vastaavasti enemmän töitä. Liiat tuet taas passivoivat ihmisiä.
että sossutuet ovat niin hyvät, merkitsee yhteiskunnassa sitä, että se vähentää sellaista rikollisuutta, joka johtuu pelkästään huono-osaisuudesta. Köyhät eivät ryöstele, voi liikkua kadulla ja se on turvallista.
Näen kuitenkin tuon tuloerojen tasaamisen enemmänkin pyrkimyksennä kuin sellaisena, että oikeasti kaikki köyhemmätkin saavuttaisivat tasa-arvoisen aseman. Mutta siihenhän sillä pyritään.
En haluaisi siirtyä sellaiseen malliin, että kaikkein köyhimmillä ei olisi mitään mahdollisuuksia päästä pois köyhyysloukostaan ja samaan aikaan suuri joukko köyhiä haaveilisi äkkirikastumisesta ja valmiita palvomaan sitä pientä joukkoa ihmisiä, jotka ovat voineet rikastua samalla hokien itselleen, että kaikilla on siihen samat mahdollisuudet (mielestäni ei pidä paikkaansa). Ja se pieni joukko rikkaita asuu vartioituna jossain kaltereiden ja muurien keskellä.
Välillä tietysti tuntuu, että ihmisiä hyysätään liikaa nimenomaan taloudellisesti ja sillä yritetään korvata yhteisöllisyyden puutetta, jota on tässä murrettu jo hyvän aikaa. Yhteisöllisyyden puute on minusta paljon isompi harmi.
päästetään kovasti kasvamaan, näin ei välttämättä enää tulevaisuudessa ole. Tämä nähdään jo nyt esim. Iso-Britanniassa tai USA:ssa.
Yhteiskuntarauha on ok ja se vallitsee nykytilassa
Yhteiskuntarauha, you know.Eikä nykytilaan ole tulossa muutoksia.
Suomi kuuluu kärkipään maihin Pienimmät tuloerot-listalla. Ei täällä ole mitään syytä erityisesti pienentää tuloeroja. Progressiivinen tulovero pitää huolen siitä, ettei työnteolla pääse rikastumaan.
mielestäni tuloerot saisivat rauhassa kasvaa.
Olen jonkun aikaa asunut aidatulla ja vartioidulla alueella enkä sitä mitenkään ahdistavaksi kokenut. Ja hyvin uskalsin liikkua muurien ulkopuolellakin.
ryöstellä, kindnpappailla ja tapaa jos ei ole mitään toivoa. Tätähän on esim Etelä-Amerikassa, rikkaat elävät piikkilankojen takana ja pelkäävät henkensä edestä, lapset kerjäävät kadulla. Todella hauskaa kaikilla.
siksi äänestän aina oikeistoa
t. lahtariporvarisika