Miksi tuloeroja tasoitettava?
Tyhmä- kysymys ja täälläkin on asiaa jauhettu, mutta selittäkää te mulle, jotka asiasta vaahtoatte. MIKSI "vähempiosaisia", "köyhiä" lapsiperheitä pitää tukea niin helvetisti? Miksi tuloeroja on tasattava? Miksi äitien pitäisi voida olla kotiäitinä vuosikausia yhteiskunnan kustannuksella? Ymmärrän epäreiluuden, mutta elämä on? Jos ihmiset ovat kouluttautuneet, tehneet duunia, ansainneet rahaa ja omaisuutta, säästöjä ja on VARAA olla himassa, niin ok. Mutta miksi hädin tuskin peruskoulun käynyt 4-6 lapsen esim työttömän äidin pitäisi voida oleilla kotona vuosikausia niin että kaupunki maksaa asumistukea, muita tukia ja lapset viettävät päivänsä päiväkodissa äidin maksaessa alinta mahdollista maksua?
Siis miksi, en ymmärrä? Olen itse kahden lapsen äiti, olen hoitanut lapset 3-vuotiaiksi kotona, tehnyt hoitovapaalla keikkatyötä iltaisin ja viikonloppuisin, isän hoitaessa silloin lapsia. Ok, perheellä ei ole ollut joka vkl yhteistä aikaa, mutten ole myöskään koskaan vinkunut asumistukea, toimeentulotukea ym, tulot on tehty TYÖTÄ tekemällä. Päivähoitomaksut on ollut aina täydet ja olemme siis ihan tavallinen duunariperhe.
Ymmärrän täysin työttömyyden, jos työtä ei yksinkertaisesti ole. Ymmärrän sairastumiset, erityislapset ym ym, mutta esim. elämäntapamasentuneet, jotka jaksavat jumpata, matkustaa, bloggailla, shoppailla ym, mutta eivät "kykene" työhön. MIKSI yhteiskunnan pitää elättää tällaisia ihmisiä? Miksi yhteiskunnan pitää pelastaa naiset (tai miksei miehetkin samasta syystä), jotka ovat tehneet huonoja valintoja kumppanin suhteen? Ensin ollaan jumalattoman rakastuneita, tullaan raskaaksi ja kun mies ottaa Ritolat, pitää yhteiskunnan pelastaa ja huolehtia.
Olen itse ollut useita kertoa elämässäni todella "kusessa", opiskeluaikoina, juuri hoitovapaalla, eron jälkeen ym, mutta ei mulle ole vaihtoehto heittäytyä elätiksi. Ei muuta kuin ylitöitä ja asiat on lutviutunut.
Ja korostan vielä, en halua syyllistää ketään, ymmärrän, että elämä ei ole ennustettavissa ja kaikenlaisia tragedioita sattuu. Mutta on selvästikin olemassa ihmisiä, joilla olisi mahdollisuus pärjätä, mutta jostain syystä olettavat, että yhteiskunta huolehtii. Esim. täälläkin oli aloitus siitä, että joku idiootti nainen oli huijannut itsensä raskaaksi ja nyt äiti on uupunut ja lapsi tarvitsee tukiperhettä.
Kommentit (47)
että sossusta annetaan maksusitoumus kalliisiin, lähemmäs tonnin merkkivaunuihin. Olen itse käsitellyt tt-hakemuksia kolmessa eri kunnassa, eikä yhdessäkään olen uusien Emmaljungien hintaa kustannettu! Ns. halpisvaunujen hinnan verran kylläkin.
Todella poikkeuksellisen höveli menettely tuossa tapauksessa ollut, tai sitten tuttavasi on pimittänyt totuudesta osan (saanut rahat muualta tai vaunut jostain syystä erityisen halvalla).
...ja tuttavani hemmetin taitava kiskomaan irti kaiken minkä pystyy.
Pieni palkkaiset hyökkäävät yhteiskunnantuilla kokonaan eläviä vastaan ja keskustelun piti olla tuloerojen kasvusta.
Siis oikeasti kun puhutaan tuloerojen kasvusta puhutaan ihmisistä jotka tienaavat 100 000- miljoonia vuodessa ja niistä, jotka kituuttavat yhteiskunnan pienillä tuilla tai tekevät osa-aikatyötä jonka lisäksi joutuvat hakemaan kaiken maailman tukia että saavat lapselleen edes ne kirppiskengät ja halvinta makkaraa halvimman pastan kanssa pöytään.
Ja kuinka moninkertaisesti sinun tulosi Björn Wahlroos saa yhteiskunnalta maataloustukia vuodessa, kymmenen kertaa sen mitä minä tienaan 8h/5pv/vk bruttona?
41, sä oot liian viisas av:lle, täällä ei yleensä kukaan ajattele _koko yht. kuntaa_ sen monimuotoisuudessaan, vaan ajatuksena on aina joku "kun mäkin olen omilla ansioillani lukenut juristiksi, niin kuka vaan voi tehdä samoin, jos vaan äly riittää. Kivaa, kaikilla voi olla kivaa, me voidaan kaikki yhdessä olla juristeja, eikä kenenkään enää koskaan tarvii olla köyhä ja kurja"
Ai niin, kuka hoitais meidän lapset ja tekis meille ruokaa? Tuodaan jostain ulkomailta vaikka porukkaa, ne tekee halvalla, kun niillä ei ole siellä kotimaassaan mitään, niin tyytyvät kyllä siihen mitä me jaksetaan maksaa.
lähti sekoilemaan, koska ap ei itsekään ymmärtänyt mistä hän haluaa keskustella. HÄn ei halunnut keskustella tuloeroista, siitä että hän duunarina saa max. 2000€ netto/kk, ja yritysjohtajat, pörssisankarit jne saavat n. 300 000 € netto / kk... tästä hän ei lopultakaan halunnut puhua, vaan siitä että naapurin Lissu sai sossusta emmaljungat.
Tällaisen logiikan takia olen huolissani yht. kuntamme kehityksestä. Eri asia jos otsikkona olisi ollut "Sossun kustantamat rattaat", mutta hänen otsikkonsa todellakin koski tuloeroja
vaan KYSYIN, MIKSI tuloeroja pitäisi tasoittaa. Sitten vaan pohdiskelin ja toin ajatuksia esiin. Halusin vain ihmisten mielipiteitä ko asiasta, koska en ymmärrä ihan että miksi. Nyt ymmärrän vähän paremmin, ehkä. Ja kyllä mua vituttaa tuo lumen määräkin, kai sen saa tässä ketjussa tuoda esiin, vaikkei kosketa tuota otsikon aihetta :D ?
Mä en todellakaan hengaile pilvilinnoissa, tälläkin hetkellä taitaa olla ihan tuon lapsilisän verran tilillä rahaa ja palkka tulee muutaman viikon päästä, pihistää pitää :) hyviä kommentteja tullut, en ollut edes ajatellut asiaa noin graavilta kantilta...siis piikkilanka-aitoja ym. Tottakai pitää reppanoita "heikompiosaisia" juoppoja, narkkareita ym jeesiä, etteivät hakkaa ja ryöstä meitä työssäkäyviä.
Mutta tulee mieleen esim. semmoinen ihan pikkuinen yksityiskohta, että esim me tavalliset duunarit ostetaan vaikkapa lastenvaunut huuto.netistä, kirppikseltä ym ja nämä "syrjäytyneet, heikompiosaiset" saa maksusitoumuksen sossusta uusiin Emmaljungiin !! Tiedän aivan läheltä seuranneena miten yksi mamma tällaisen kupongin sai, osti ne vajaan tonnin rattaat kun yhteiskunta sponsas, möi ne huuto.netissä, osti itselleen satkun rattaat ja mälläs loput rahat. TÄTÄ mä ihmettelen tai siis suoraan sanoen vituttaakin, kun itse painaa duunia niska limassa.