Lokakuiset 2012!
Hei!
En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?
Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!
Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)
Kommentit (266)
Hei vaan kaikki ja onnea uusille odottajille!
Ilmoittauduin mukaan jo ensimmäisten joukossa, mutta olen vielä hengaillut tuolla vauvakuumeilijoiden puolella. Kiva nähdä, että täällä näin aktiivista keskustelua.
Nyt en muista kuka on kysellyt ja kommentoinut mitä, niin täältä tulee sekalaista juttua.
Meistä, että ollaan miehen kanssa molemmat 39 (mulla tosin kilahtaa pyöreitä piakkoin). Molemmat pojat (06 ja 09) ovat tulleet luomuna, mutta kuopuksen jälkeen kierron pituus lyheni 23-24 päivään ja ongelmaksi täsmentyi lyhentynyt luteaalivaihe eli jotain häikkää keltarauhashormonin erityksessä. (Taitaa olla aika yleistä näillä ikävuosilla).
No, syksyllä kokeiltiin ensin vähän femareita alkukiertoon ja sillä myönteistä vaikutusta limaan ja seksuaalisuuteen, kierto ei pidentynyt. Sitten sain ekan Terolut-kuurin (keltarauhashormonia) ja otin pelkästään sen (tähän kiertoon ei femareita), niin plussahan tulla pärähti. Jälkiviisaana voi tietty sanoa, että miksi Teroluteja ei määrätty mulle aiemmin, mutta kaippa ne lääkärit haluavat sulkea pois muita vaihtoehtoja ensin.
Olen harkinnut varhaisultraa klinikalla, mutta kävin tänään kysymässä ja yksityisellä mun maksettavasti jäisi (kelan jälkeen) n. 120 e. Aika paljon. Heillä varhaisultra tehdään vkolla 7. Harkitsen vielä. Nyt ei ole paljoa raskausoireita ja olen hiukan huolissani. Historiassa yksi km. No, taidan odottaa kunnallista. Edellisten muksujen kohdalla neovolan dopplerilla sydänäänet on saatu esiin vasta rv 10 tienoilla, joten jos niitä ei aiemmin kuulu, niin se ei välttämättä tarkoita mitään. Voihan olla, että jossain on paremmat laitteet. Saahan niitä kotidopplereitakin, eikä ne taida olla järjettömän kalliita, jos haluaa itse kuunnella.
Raskausoireista, että edellisten kanssa olleet kohtuullisia. Nyt väsymystä jonkin verran, kiukunpuuskia, janoa, jatkuva nälkä. Parhaiten maistuu liha (pekoni ok, muttei erityishimo), appelsiinimehu, vihreät omenat ja aika hyvin mysli. Popsin myslipatukoita pitkin päivää.
Lisäravinteista, että mulla tippuu huimasti hemoglobiini raskausaikana, sadan pintaan. Ja verenpaine myös, alimmillaan jotain 50/90. Viime raskaudessa aloitin raudan syönnin melko aikaisin neuvolan ohjeen mukaan. Mitä tietoa teillä muilla on, mikä on tämänhetkinen suositus raudan syömisestä alkuraskaudessa? Aiemmin se oli kiellettyä.
Synnytyksistä, että meillä on molemmat pojat käynnistelty. Kumpikaan ei ole laskeutunut kunnolla alas ja kiinnittynyt, mutta synnytykset menneet kai suunnilleen kuin oppikirjasta. Ekan kanssa avautumiskivut olivat niin kovat, että kerjäsin kontallani mitä hyvänsä kipulääkettä ja hiki vain tirskui ohimoilta. Kaikki periaatteeni luomusynnytyksestä lensivät romukoppaan, kun avautumiskivut olivat niin yhtäjaksoisen kuluttavan raatelevia, että olin varma, että en ole enää tajuissani, sitten kun joskus ponnistusvaihe tulee.
Epiduraali toi taivaallisen rauhan, kuten anestesialääkäri sanoi. Loppu menikin kuin tanssi ja synnytys kesti 6h avautumisvaihe, 20 min ponnistus, poika reilu 4kg, ei mainittavia repeämiä. Toisen kanssa avautuminen 4h (käynnistelyä ensin 4h), helppoa kuin heinänteko, ei mitään kivunlievityksiä, ponnistus 5 min, poika reilu 4kg, ei repeämiä, äiti ihmeissään että tässäkö tämä.
Sen lisäksi, että tietenkin esikoinen oli venyttänyt paikat, niin osasyy kovempiin synnytyskipuihin oli siinä, että esikoisen kanssa lapsvedet menivät heti supistelujen alkaessa. Toisen kanssa lapsvesi meni ponnistusvaiheessa. Lapsvesi muodostaa ikäänkuin pehmusteen äidin kohtulihasten ja pienokaisen pään väliin ja sen puuttuminen lisää avautumiskipuja. Oman kokemukseni mukaan synnytyksen käynnistäminen lääkkeellisesti ei sinällään lisää avautumiskipuja.
No niin, onnea kaikille, jotka jaksoivat lukea tämän loppuun. :)
Ja hedelmöityspäivän mukaan laskettuna mennään rv 5+3 ja la on 14.10.
Tsemppiä huonovointisille ja muillekin, palkinto odottaa lokakuussa!
TaigaQ
Mä en ainakaan tiedä tuosta raudan synnistä alkuraskaudesta. Mutta eikös se yleensä heti aloiteta kun hemoglobiini laskee n. 115 tai sen alle, musta siinä vaiheessa aletaan suosittelemaan raudan syöntiä.. Ja mielestäni itse aloitin siinä vaiheessa raudan syönnin...
Tarkistin itselläni hemoglobiini laski vasta rv 33+1 115 ja mielestäni siinä vaiheessa alotin raudan syönnin ja rv 34+6 se oli vain 103, mutta rv 36+0 se oli noussut jo 120 ja mielestäni hyvin pian sen jälkeen lopetin raudan syönnin.. ja rv 37+5 142 ja viimeinen mittaus rv 39+3 132 ja poika syntyi seuraaavana päivänä eli rv 39+4. Käynnistettynä. Jälkitarkastuksessa puolitoista kuukautta synnytyksessä Hb 142.
Tuo oli itselleni ihan uutta tietoa, että lapsivesi pehmentää supistuksia, mutta hyvin uskon sen, koska itselläni kun lapsivesi meni niin kivut oli ihan järkyttävät, mutta n. 45min -60min niin olin siitä 10cm auki sitä ennen en olleskaan.. 25min ja 5-6cm auki... Ja tämän synnytyksen uskon olevan todella nopea siinä vaiheessa kun se alkaa ja sattupa kuinka paljon vain (tiedän jo kuin paljon voi sattua!) niin puudutusta mikä vie ponnistamisen tarpeen en ota!
Ja se on muuten episiotomia haava, olen kirjoittanut sen tähän mennessä väärin, että tässä vaiheessa voin jo sen korjata... :D mut pikku juttuja... :D
Kuulumisista sen verran, että meillä taitaa esikoiseen iskeä vesirokko, minusta ensimmäiset näppylät ovat tulleet, on tosi vaippa alueella, että voihan ne olla vielä jotain muutakin, mutta enpä oikein usko... Että tämmönen ihana loman alku meillä siis miehellä on vkon loma ja olemme lähdössä vähän pohjosemmaksi!
Sydänäänistä... Ensimmäisen kerran ne näkyivät esikoisella ultrassa rv 8+6 eli ekassa ultrassa. Ja neuvolassa ne kuunneltiin ensimmäisen kerran rv 13+0 ja silloin kuului ja joka kerta neuvolassa kuului.. Sitten rv n. 20 ne eivät meinanneet kuulua sairaalassa niiden laitteella, mutta sitten, kun se vaihtoi laitetta niin heti kuului..
Ja täällä ainakin jos jostain syystä on huolissaan vauvasta niin neuvolaan pääsee kuuntelemaan sydänääniä... Itse kävin yhden ylimääräisen kerran neuvolassa raskausaikana, kun oli maha tosi kipeä ja sitten tuntui ettei potkut tunnu.. Että neuvolaan kannattaa semmosissa tilanteissa soittaa , jos jostain syystä huolestuttaa.. (uskomatonta, että minä kirjoitan jotain tuollaista, koska inhoan neuvolakäyntejä, vaikka niitä joka kuukausi odotankin!)
TaiqaQ hei, kiva huomata, että täällä on muitakin vanhempia odottajia =) Itse täytän myös pyöreitä tänä vuonna ja mieheni on 3v vanhempi. Mulla edellisestä avioliitosta 3 lasta, vm-97,-99 ja -03. Nykyisellä miehelläni ei ole lapsia, joten siinä mielessä eletään jänniä aikoja, hänelle kaikki on uutta. Minä itekkin olen ihan tohkeissani asiasta, saamme iltatähden!!!
Itse aina välillä kyllä mietin tuota ikää, miten sitä jaksaa vielä raskausajan,synnytyksen,yö valvomiset jne....mut eiköhän ne suju. Ja pieni jännitys kuuluu asiaan. Kokemusta ei ainakaan puutu ja kun toiset lapset ovat jo isoja,voi hyvin nauttia päivistä vauvan kanssa =)
Mulla viikkoja 6+3, eka neuvola 28.2. Laskettu aika luultavasti 10.10. Ultraa olen miettinyt,käviskös yksityisellä ennen kuin kunnallisella puolella pääsee niskapoimuun. Jotenkaan ei jaksais odottaa tietoa, onko masussa kaikki ok ja MONTAKO siellä on....clomi-raskaus tämä kun on....
Nautitaan olostamme!
Mulla on aloitettu rauta aina joskus 12 viikolla, kun hb ollu jotain alle sata. Oon kuitenkin saanut aina lopettaa sen ennen synnytystä.
Täällä ensimmäinen neuvola 24.2 ja ne käski varata aikaa 2 tuntia! Okei siirryn uudelle neuvolantätille, joten terveydentilat ja muut täytyy kartoittaa. Ja liekkö edes vanhalta paikkakunnalta ovat potilastietoja tänne saaneet..
Odotan mielenkiinnolla, että laittaako ne ultraan jo nyt kun laskettu aika on hankala arvoida kuukautis kierron mukaan. Se vaihtelee vaivattomasti 14-40 päivän välillä. Jos ei ultraan tule menoa niin täytyy sitten harkita sitä ultraa yksityisellä. Esikoisen kohdalla käytiin myöhemmillä viikoilla (siis lähellä loppua. Olisko ollu rv 30..) silloin mulle jäi ultraamisesta kys. paikassa vähän huono fiilis. Mentiin siis ultraan kun valittelivat aina vauvan koosta ja haluttiin toisen lääkärin mielipide asiaan. Lääkäri ei ottanut kantaa siihen oikeastaan ollenkaan. Sanoi vaan että vauva oli hengissä. Se lysti oli reippaasti yli satasen, mutta vastaus oli tuollainen.Tarkennuksia ei herunut. Nyt mietin että mitähän edessä olis tuossa varhaisraskauden ultrassa jos samaan paikkaan menee? Olis kuitenkin kiva tietää edes suuntaa antava laskettu aika, vauvojen lukumäärä ja se että kaikki on kunnossa. (edellinen raskaus päättyi keskenmenoon. Ultrassa monisikiöinen raskaus)
Ja vaikka vielä on aivan liian aikaista miettiä pitemmälle, olen jo kauhuissani loppuraskaudesta. Ensimmäinen raskaus- 2 viikkoa sairaalassa raskausmyrkytyksen takia. Käynnistys -> synnytys kesti jotain 5-6 tunnin väliin. vauva syntyi 36+6 nippanappa-> 4 päivää osastolla vauvan kanssa.
Toinen raskaus- Supistuksia rv 20 eteenpäin. -> rv 33 (muistaakseni?) sairaalassa tipassa 4 pvä. Synnytys oli alkanut. -> rv. 37 kauhealla kyydillä ambulanssilla sairaalaan. Paikat edelleen niinku viimeksi (jo 2cm auki eikä kanavaa). Turha reissu ja palattiin kotiin. -> rv 39+5 Vauva syntyy 3,5 tuntia ensimmäisestä supistuksesta matkalla sairaalaan.
Kärsin maailman luokan sairaala kammosta siis! Aina ne sanoo, että tuu näytille et sä tänne joudu.. Sitten kuitenkin joudun. Se on aiheuttanu alusta asti sekavia tunteita, kun samaan aikaan odotan innoissani vauvaa ja taas toisaalta pelkään sairaalaan joutumista. Nyt kun takana on myös keskenmeno pelkään tätä oireettomuutta aivan liikaa.
Pakko vielä loppuun tuumata, että jippiajei.. Esikoinen oli 2 yötä sitten oksennustaudissa ja eilen löytyi TAAS korvatulehdus.. -.- Onneksi tuo toinen ei sairastele yhtä paljon. Nyt sormet ja varpaat ristissä, ettei henki mene taas ahtaalle
Valuupas tänne porukkaa mukavasti, tuleehan niitä plussia vaikka välillä tuntuu, että missä ne piilottelee... ONNEE NY KAIKILL UUSILLKIN!! :)
Olo on täällä kovin neutraali. Pahoinvointi pysyttelee poissa, aamuisin vaan vähän "ontottaa" mahassa ennen nousua. Päätä särkee jonkun verran ja NÄLKÄ on, mutta edelleen laitan ne tupakoinnin lopetuksen piikkiin. Mahan paine hieman kasvanut ja repäisykipuje tulee kovasti, mutta kaikki nipistely on tiessään. Kummallista!! Vaikka onkin kaikki raskaudet erilaisia, mutta 3 ensimmäistä olivat kyllä ihan samanlaisia minulla. Jos sitä nyt sitten odottaisi vihdoin sitä poikaa, ehh? :))
2 viikkoa varhaiultraan. Kumma kyllä, päivät menevät tosi tehokkaasti tässä ja nyt lähti jo 7. viikko käyntiin. Huimaa, Kapu on kaikki 4-8mm pitkä jo :-] Mutta kiva nähdä, että olinko oikeassa myöhäisen ovulaation suhteen ja mätsääkö viikot. Ja ne sykkeet, sykkeet minä haluan!
Miellyttäviä kevään suuntaan meneviä päiviä kaikille huutelee Kiova+ Kapu rv 6+0
Moi kaikki! Voisin liittyä joukkoon! Eilen tuli plussattua, toinen lapsi tulossa (jos kaikki vaan menee hyvin). Itellä ikää vauvan syntyessä 34 ja esikko on 6. Arvioisin viikkoja olevan nyt ehkä 4+6, jolloin la olis kai siinä 22.10. Mutta aion mennä muutaman viikon päästä yksityiselle ultraan, kuten kävin esikoisestakin ( tuolloin 8+1), siinähän se sit varmistuu.
Onnea matkaan kaikille plussanneille!
Liitynpä minäkin nyt tähän ryhmään... varovaisesti vielä.
LA on laskureiden mukaan 12.10 ja raskausviikkoja tänään 6+3.
Itse olen ensi kuussa 30 v täyttävä kahden pojan äiti (2004, 2006). Perheemme on nykyään uusperhe, johon kuuluu myös miehen pojat (2002, 2004, 2009). Tuleva lapsi olisi ensimmäinen yhteinen.
olen tästä raskaudesta jo tiennyt viikon verran, mutta en ole asiasta vielä osannut iloita yhtään. Haluan saada varmistuksen tilalleni, jotta osaisin nauttiakin tästä. Onneksi torstaina selviää jo paljon...
Olen menossa torstaina yksityiselle alkuraskauden ultraan. Tämän haluan välttämättä maksaa, koska viime syksynä koin raskausviikolla 11 kohdun ulkopuolisen raskauden tähystysleikkauksen.
Kaikki tapahtumat on vielä niin hyvin muistissa, joten siksi ei uskalla nauttia. Mutta katsotaan torstaina voinko jatkaa ryhmässä... toivottavasti :)
Onnea kovasti kaikille plussanneille :)!
Eka neuvola olis meillä nyt sitte takana. Menkkojen mukaan tänään rv 8+2. Saatiin lähete varhaisultraan kunnan puolesta, kun menkat ollu niin epäsäännölliset, ja ehkäpä viikot tosta menee jonkin verran taakse päin. Hyvä kuitenkin, ettei menty omalla rahalla "turhaan". Huomenna pitäis sitte soittaa ja kysellä, koskakohan sinne mahtais päästä. Toivottavasti jo pian, ei malttaisi odottaa :) Ja sit vaan peukut pystyssä, että kaikki olis ok...
Hyviä vointeja kaikille! Itellä etova olo lisääntyy päivä toisensa jälkeen, mutta kyllä tämän kanssa ainakin vielä pärjää :)!
ANIR: Huomasin nyt vasta kyselysi; minulla on aivan saharaa myös :))) Eli lähestulkoon koko kierto ja nyt plussankin jälkeen on ollut kuivaa ja kuivaa. Valkovuoto on yleensä runsastakin minulla ja ollut myös aiemmin raskauksissa. Nyt saattaa muutama päivänä olla kosteahkoa, mutta pääasiassa kuivaa vaan, pöllyää vaan :) Mutta en minä ainakaan ole siitä mitään osannut pelätä. Nyt tuntuu oireetkin olevan todella neutraaleja, mutta silti ajattelen vaan, että joka kerta on yksilöllinen, kuten lapsikin.
Minä en ainakaan kertaakaan ole pohtinut, että JOS kaikki menee hyvin, KATSOTAAN nyt, KUN ei vielä tiedä... haluan asennoitua tähän raskauteen niin, että se lapsi on jo tulossa ja saanut paikkansa siinä mielessä meidän elämässä eikä sitä mikään pois vie. Vaikka mitä kävisi. Haluan luottaa, mutta silti ymmärrän realistisesti mitkä mahdollisuudet jokaisessa raskaudessa on. Nyt nautin täysillä!!
Nyt tullut etovaa oloa selkeästi vahvemmin eilen ja tänään. Yammmaa. Neuvolan varasin viikon päähän ja ensi viikolla jo ar-ultra!! Mainiota!!
Tervetuloa uudet tekemään lisää syksyn piäniä!
-rv 6+3
Moi vaan.
Tervetuloa uudet mukaan!
Nyt on sellainen "turvallinen kestokrapula", etten ole huolissani keskenmenoriskistä. Oireettomuus saisi mut huolestumaan. Mutta olo on väsymystä, hönttiä oloa, pientä äklötystä. Mulla kurjin olo aina iltaisin. Edellisissä raskauksissa en muista tällaista, mutta selvästi unen laatu on heikkoa, heräilen yöllä useamman kerran ja aamuyöstä on vaikea saada unta.
En ole vielä ollut yhteydessä neuvolaan. Mutta enpä taida omalla rahalla mennä varhaisultraan. Tiedä vaikka ne iän takia lähettäisivät mut neuvolastakin. Pitääpä soitella tällä viikolla sinne.
Sats, luulen että mulla kävi juuri niin epiduraalin kohdalla, että en tunnistanut ponnistustarvetta. Tai sanotaan, että mua kyllä ponnistutti ainakin jonkin verran, mutta en tuntenut avautumisvaiheen jälkeen supistuksia. Kätilö kuitenkin tykkäsi, että ponnistus eteni hyvin ja osasin ponnistaa samaan aikaan supistuksen kanssa.
Mutta itsestäni tuntui, että seurasin sekä monitorista, että nyt supistaa ja ponnistin silloin, että kätilön ohjeita ponnistushetkestä. Toisaalta, ei 20 min. (tai tarkalleen 19 min.) ole pitkä ponnistusaika esikoisen kanssa, joka on vielä himpun yli 4kg. Kaikkiaan ponnistin varmaan kymmeniä kertoja, ennen kuin vauva syntyi.
Anir, minullakin on hyvin niukkaa valkovuotoa nyt raskauden alettua. Muistelenkin nyt, että aiemmissa raskauksissa mulla oli useampia hiivatulehduksia, kun limakalvot kuivuivat liikaa.
Terv. TaigaQ rv 6+1
Joskos sitä tänne ilmoittautuisi.. LA pitäisi olla laskureiden mukaan 1.10. ja tää on mulle ihan uutta eli ensimmäinen. Ajattelin tosin, että pidän asian salassa ainaki vko 12 asti. Mutta jotenki se mieli muuttuu kun oon alkanut kaipaamaan muiden samassa tilanteessa olevien kuulumisia. Eka neuvola olis ens viikolla ja jännittää ku ei yhtään tiedä onko kaikki kunnossa.
Mulla on ollu jo monen monta viikkoa tosi väsyny ja huono olo. Nyt tuo huonovointisuus vaivaa yötä päivää lähes poikkeuksetta. Toisaalta kai se on ihan hyvä merkki? Lisäks on tullu nyt vähän vatsan nipistelyä ja alaselkä on välillä kipeänä. Mitään vuotoja ei oo ollu koko aikana. Mut ku on ensimmäinen kuitenkin kyseessä niin en oikeen tiedä mikä on normaalia ja mistä pitäis huolestua erityisesti..
Aika sekavaa sepustusta, mutta niin on olotilakin! :D
Onnea muille odottajille! :)
Ja nyt siis menossa ilmeisesti rv 8+1
Pahoinvointi on aina hyvä merkki,tietää että kroppa toimii ja siellä masussa kasvaa jotain ihanaa!!! Itsellä menossa rv 7+1 ja pahoinvointi on joka pv erilaista. Eilen yökötti aamupäivän,tänään taas on ollut loistava pv...ainakin tähän asti.
Kolmesta aiemmasta raskaudesta mulla alkoi JÄRKYTTÄVÄ VÄSYMYS näillä viikoilla,samoin etova olo ja loppuivat kuin seinään viikolla 13. Ja olen odottanut tyttöä ja poikia.
Tässä raskaudessa rintojen muutos on suurin. Nännipihat ovat suuret ja turvoksissa, moista en muista aiemmista raskauksista. Mielestäni rinnat muuttu vasta synnytyksen jälkeen...??? Tai sitten en vaan muista enää...=) Vihlaisukipuja on alavatsassa,kun nopeasi yöllä esim.kääntää kylkeä. Ja uni loppuu aamuyöstä AINA KESKEN!!!! =((
Valkovuotoa on,limaistakin. Itse olen vuosia kärsinyt kroonisestakin hiivatulehduksesta ja syönyt siihen diflucania. Nyt pelkään että hiiva puhkeaa ja kun diflucania ei saa raskaana ollessa syödä,saanko hiivan hoidettua canesteenilla???? Aikoinaan siirryin diflucaniin,kun canesteen ei enää tehonnut,joten....
Ensi viikolla neuvolaan ja ihan yhtä paljon sitä odotan kuin kolmena aiempanakin kertana. Ja sitten sitä niskapoimu-ultraa myös. Aiemmin ajateltii,että mentäisiin yksityiselle tarkistamaan näillä viikoilla,että masussa kaikki on ok, mutta taidetaan sittenkin odottaa sitä kaupungin järkkäämää ultraa. Eiköhän sitä nyt vielä muutaman viikon jaksa odotella...vaikkakin tämä odottavan aika ON pitkä =)
Kiitos Sats ihanasta tsemppiviestistä! Ihan kyyneleet tuli silmiin :) Eka neuvola oli eilen ja terkkakin sitten helpotti mun oloa kertomalla, että mun ailahteleva mieli kuuluu asiaan.. Varhais ua on kahden viikon päästä, en malttais oottaa, mutta hillitsin itseni enkä varannut sitä aikaisemmalle ajalle!
7+0 tänään, eikä sen kummempia oireita..
Viime yöllä kyllä heräsin "kuukautiskipuihin" ja unipöpperössä marssin vessaan laittamaan sidettä ja sielä vessassa sitten hoksasinkin, että vauvaahan tässä odotettiinkin :D
Tsemppiä ja mukavia odotuspäiviä kaikille!
Hei lokakuiset,
Täälläkin kuvioihin on tullut kuvottava olo. Oksentelua ei ole, mutta etomista päivittäin. Raaka sipulin haju on ehkä pahin. :/ Lisäksi melkein mikä tahansa ruoka saattaa kuvottaa hetken. Jogurtti on ollut viime päivinä suosiossa ja raikkaat hedelmät. Aiemmissa raskauksissa en ole voinut juoda kahvia ollenkaan alkuraskaudessa, koska jo pelkkä tuoksu aiheutti huonoa oloa. Nyt kahvi maistuu edelleen, vaikka sitä tuleekin kyllä juotua vähemmän. Mulla myös jano vaivaa välillä ja vessassa oon joutunut käymään muutamana yönä. Rinnat on vieläkin arat, mikä myös ihmetyttää, koska aiemmissa raskauksissa arkuutta oli vain ennen plussaamista. Noh, ehkä nyt on toivoa, että tässä raskaudessa rinnat jopa hiukan kasvaisivatkin... :)
Poikaa kun odotin muistan että ainakin alussa teki mieli paljon ns. kunnon kotiruokaa, maustamatonta jogurttia ja mandariineja. Tyttöä kun odotin niin teki enemmän mieli vain kaikkea suolaista. Nyt tuntuu että halut on vähän sekaisin...
väsymystä on myös ollut tässä alkuraskaudessa enemmän kuin aiemmissa. Työkin saattaa tietysti lisätä väsymystä entisestään. Nukkumaan on joka tapauksessa päästävä yhdeksän jälkeen, viikonloppuisinkaan ei jaksa paljon pidempään valvoa.
Oletteko kertoneet vielä raskaudesta kenellekään? Meillä mies oli kertonut yhdelle kaverilleen ja minä kerroin uutisen mummilleni. Muuten meinataan pitää salassa vielä ainakin ekaan ultraan asti. Tosin tuntuu että masu alkaa jo kasvaa ja nytkin kun turvottaa, niin masu näyttää jo ihan pullealta vauvamasulta. Noh, katsotaan miten käy. Tasan kahden viikon päästä on eka neuvola! :)
rv 7+4 kai
....asti. Niin ajateltiin. Halutaan varmistaa, että kaikki masussa on ok, ennenkuin riemuitaan sukulaisten kesken. Itse olen kertonut parille työkaverilleni,jotka lupasivat pitää salaisuuden,kunnes annan luvan puhua =) . Lisäksi kerrottiin veljelleni ja hänen puolisolle. "Pakko" oli kertoa jollekkin,jonka kanssa jakaa fiilareita! Omat ja appivanhemmat, kuten tulevan vauvan sisaruksetkin saavat kuulla vasta niskapoimu-ultran jälkeen. Aikaisemmista raskauksista kailotin asiasta heti, mutta ikä on tehnyt varovaiseksi....
Mutta odotan aikaa,kun kerrotaan kaikelle "kansalle" ja varsinkin tulevalle isolle siskolle(9v),hän kun haluais kipeästi pikku sisaruksen =)))) Mutta kukin toimii tavallaan!
Heips!
Esikoinen alkaa olla selättänyt vesirokon.. Ja äitinkin flunssa alkaa helpottamaan... Eilisen päivän makoilin sängyssä enempi ja vähempi ja tuntui siltä et vähintäänkin kuolen tähän tautiin.. tosin väsymykseen saattoi vaikuttaa myös valvottu yö, kiitos vesirokon..
Eka neuvola on aikasta varmasti tasan viikon päästä, olettaen että vesirokko on pelkkä muisto enää vain meidän perheessä ja nyt näyttää hyvältä! Pitipä siitä neuvolaankin soittaan, kun tuli epäusko... Mutta onneksi siellä oli ihana terveydenhoitja, joka vahvisti, että kyllä vesirokko EI tartu, kun sen on itse sairastanut niinkuin meidän perhe (vaikka kun itseään kutittaa niin tuntuu et vähintäänkin itselläkin niitä näppyjä, siis myötätuntoa lasta kohtaan) ja flunssasta sanoi, että ei sen kanssa hätää ole ja parasetamoolia voi tarvittaessa ottaa, siis kertoi kaiken minkä jo valmiiksi tiesinkin, mutta kun usko alkoi omaan "tietoon" loppua! Ekan kohdalla en ollut alkuraskaudesta olleskaan kipeä, joten jotain uutta minullekin... Ei hääviä, en suosittele! :)
Nyt on ollut aikasta vähäisiä oireita, ehkä vähän kuvotusta, ruokahaluttomuutta, mutta toisaalta en osaa sanoa sitä selväksi oireeksi, kun eipä mulle oikein koskaan ruoka maita.. Rinnatkaan ei ole yhtä kipeät kuin esikoista odottaessa, mutta uskoisin sen johtuvan siitä kun imetin esikoista niin nyt niiden ei tarvitse enää isontua, että niihin mahtuisi maitoa! toivottavasti ei ainakaan kovin hirveästi kasva, esikoisenkin kohdalla luovutin 40litraa maitoa ämk:hon + se kaikki, minkä kaadoin viemäristä alas... No suurimmiksi oireiksi tulee ehkä se, että maha on enempi ja vähempi kipeä, mut luulen että on enempi ruuan sulatus oireita, kun ns. menkkakipuja (kun luulen tietäväni mitä ne on), että ehkä aavistuksen ummetusvaivaa itseäni... mutta eiköhän se jo..
Ja vaikka itselleni ei suuresti ylimääräistä esikoisesta jäänyt, mutta tänään ekan kerran tuntui siltä et hemmetti onko mun mahani kasvanut, että eihän se vielä voi.. :o mut ehkä se oli vain asennon harha kuva... ja turvotusta joo löytyy...
Tällä hetkellä lomaillaan vähän Pohjoisemmassa Suomessa mummon ja papan kanssa.. ja kun tänne aloin kirjoittelemaan niin taisinpa juuri jäädä kiinni uudesta vauvasta.. Saas nähdä n. kuukauden päästä sanotaanko mulle et niin mä vähän aattelinkin! :D :D
Onnea uuusille ja hyvää odotusta kaikille!
S+ uusi öppis (siis vielä omaa nimeä vaille) rv 6+2
Täällä oon ihmetelly oireiden vähäisyyttä, kunnes eilen alkoi pahoinvointi. Tämä on vähän uutta kun en ainakaan muista aiemmista raskauksista samaa :D
Jostain kumman syystä reagoin raskauteen alussa aina samalla tavalla ku e- pillereihin eli sillä että ruumiinlämpö nousee 37.0-37.4 asteeseen.
Lisäksi kärsin menkkamaisesta kivusta alavatsalla ja toisinaan viiltävästä hetkellisestä kivusta toisella puolella. Keskenmenon viime kerralla kokeneena (ja erittäin rankasti siitä järkyttyneenä) oon välillä ihan hysteerian partaalla. onneksi perjantaina on eka neuvola.
Oon päässy huomaamaan itsestäni myös erittäin voimakasta väsymystä. Vaikka nukun yöt 22-3,9-9.30 välisen ajan niin unta riittäis melkein heti lisää. Lisäksi omistan roppakaupalla aloitekyvyn puutetta. Oli kyse mistä hyvänsä niin kaikki venyy, kun en saa aloitettua. Tuo voi tietenkin johtua muuttuvista kilpirauhasarvoista kun mulla on piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta (= liikatoiminnan oireilla). Lisää viitteitä siihen on ku tuo muisti pätkii taas koko ajan. Unohtelen mitä olin tekemässä,syömässä, sanomassa tai miettimässä. Eli jos kirjoittelen sekoja ja asia jää kesken, niin se on vaan tää raskaus :D
Siis nukun kello 22 tai 23- 9.00 viimeistään herään puol 10. En siis nuku niinku tuosta aiemmasta sai käsityksen että ilta kympistä aamu kolmeen ja ysiltä puolen tunnin päikkärit :D
Tervetuloa uusille:)
Täällä myöskin väsymys vain kasvaa päivä päivältä, työviikko tuntuu aivan käsittämättömän tuskaiselta, varsinkin kun pelkään koko ajan että yrjö alkaa lentämään:) Kuvotuskin kasvanut ja melkeen mitään ei tee mieti syödä. Tissit on niin kipeät ettei jumpissa pysty käymään:/ Se siitä valituksesta. Onneni kukkuloilla silti olen ja päättänytkin etten tuonne ar-ultraan mene..oireet kun koko ajan vahvistuvat. Vielä reilu viikko ekaan ultraan. :)
Saltsi + Tirriäinen 7+0
olis sitä turvotusta iltaisin, vessarallia, JANOA, väsymystä, toivo nukkumaanmenosta herää samalla sekunnilla ku herätyskello soittaa 5.15..mä oon kans keittiössä töissä (esimiehenä kylläki) ja nyt oon jo huomannu miten sitä alkaa varoa masua ja jättää ne raskaimmat nostelut muille(paitsi tänään...25kg jauhosäkki-auts..)niin ja se makeaällötys jatkuu (hyvä vaan ei tuu turhia sokerikiloja :)) ja pekoni maistuu vieläkin!!
ens viikon torstaina sit se paljon jännitetty eka neuvola :) ehkä saa tädit siellä mukavaa kahvipaussi keskustelua musta jos TAAS itken koko ekan neuvolakäynnin läpi ja silmät punottaen lähen kotiin sieltä...
Onnea vaan kaikille ja odotellaan kovin sitä lokakuuta ;)