Lokakuiset 2012!
Hei!
En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?
Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!
Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)
Kommentit (266)
Saltsi: Kyllä minusta tuo äitiyspakkaus on hyvä valinta, itse otin ensimmäisen kohdalla sen myös nyt en enää ota. mutta itse vain kerroin tuossa aikaisemmin vaihtoehtoja, koska itse en esim. hirveästi kiertele kirppareita niin ei minulle tullut mieleenkään, että periaaatteessa koko pakkauksen voisi saada kirpparilta edullisesti...
Itse en ole kyllä kasvissyöjä, minä en eläisi pelkkiä kasviksia ja kalaa syömällä, kun olen niin nirso.
Minusta se kalan vähentäminen koskee sisävesien pieniä kaloja ja muutenkin pieniä kaloja ja haukea. En muista tarkkaan kyllä varmuudella... Ei koske mua kun en syö kalaa... Mutta kuvittelisin, että esim. lohi ja kuha olisi semmosia että niitä voisi 1-2 kertaa syödä viikossa, mikä se suositus on kalan syönnistä. Ne suosituksen on hyvät, mutta puhdasta maalaisjärkeä saa käyttää!
Ja en usko, että tarvitset ylimääräisiä vitamiineja, mä en syönyt mitään ylimääräistä ja olen tosi huono syömään... Että jos pystyt syömään monipuolisesti ja terveellisesti korvaamaan lihatuotteista saavat aineet jollakin muulla niin uskoisin että se riittää. pelkkää kasvissyöntiähän ei suositella raskausaikana, mutta kerta sinulla on kala, maitotuotteet ja kananmuna mukana siinä niin eiköhän se riitä! :)
Toki kannattaa varautua siihen, että neuvolassa neuvolatäti saa kauhean hepulin siitä, että et syö lihaa ja suorastaan on ehdottomasti sitä mieltä, että sinun pitää syödä lihaa muuten käy huonosti.. mutta sekin on neuvola täti kohtaista ja varmaan paikkakunta kohtaista.. Mutta maalaisjärkeä käyttäen, neuvolassa heidän kuuluu antaa tietyt suositukset, toiset on hirmu tarkkoja siitä mitä kirjassa lukee ja toiset käyttää sitä maalaisjärkeä...
Jossakin vaiheessa todennäköisesti pitää alkaa syömään rautaa, koska hemoglobiini laskee, mutta se on kaikille väistämätön jossakin vaiheessa. Siihen ei vaikuta lihan syönti, vaikka lihasta rautaa saakin! Itselläni ekan kohdalla hemoglobiini laski vasta rv 32 jälkeen ja rv37 lopetin lisäraudan syönnin kun oli taas noussut riittävästi ja synnytyksen jälkeen hemoglobiini oli jonku 140 pintaan.. en muista enää.. mutta hemoglobiinin lasku on yksilöllistä! Toiset joutuu aloittamaan heti alkuraskaudesta ja minusta neuvolatäti ihmetteli, että selvisin niinkin pitkään hyvillä arvoilla ja aluksi ei meinannut uskoa, että munkin hemoglobiini oli laskenut, mittasi kahteen kertaan silloin ennenkö uskoi...
Itse söin 1-2 kertaa kuukaudessa pinaattikeittoa, yleensä appelsiini tai jonku muun hedelmämehun kanssa sekä verigreippejä!
Ja sitten ku rautaa pitää alkaa syömään niin kannattaa ottaa aamulla 2h ennen heräämistä tyhjään vatsaan esim. appelsiinimehun kanssa imeytyy parhaiten... Tosin rauta ainakin se mitä itse söin niin teki mahan tosi kipeäksi (ja söin muistaakseni joka toinen päivä 1 tabletin), että en tiedä onko tullut uusia valmisteita sen jälkeen, mutta sen olisi pitänyt olla vatsa ystävällisin..
D-vitamiinia kannattaa syödä sitä suositellaan neuvolassa.. Minusta d-vitamiini ja jossakin kohtaa rauta on ainuita mitä suositellaan neuvolassa, että muut on ihan oman harkinnan mukaan.. Ainakin täällä päin...
Heips lokakuiset!
Kaipa täällä on muitakin jo "vanhaksi" tulleita odottajia? =) Sain plussan 6.2 vuoden yritysten jälkeen! Viikkoja nyt 5+5, joten lokakuulle mennään odotellen... lapsia ennestään kolme,joten tuttua puuhaa tämä on =) , mutta aina yhtä jännittävää!!!
Onnea kaikille plussanneille !!
t:äiti 39
Kiitos Satsi kattavasta vastauksesta, ihan samaa olen miettinyt että monipuolinen ja terveellinen ruokavalio varmasti riittää. D-vitamiinia ja omega 3 otan purkista..ja sitä foolihappoa myös. Ja kiitos neuvolatäti varoituksesta:) Osaan varautua henkisesti. Mun neuvolatäti kuulosti tosi mukavalta ja suht nuorelta niin luulisi ymmärtävän. Meitä ei lihaa syöviä on nykyään niin paljon. Tietääkö joku mikä on katkarapujen laita? Saisiko niitä syödä?
Minusta eivät ole kiellettyjä. En toki varma ole, koska itse en niitä syö!
http://www.raskausaika.com/raskaus-ja-ruokavalio.php
googlettamalla löysin pikaisesti tommosen listan, siinä on aikalailla ne mitä ei suositella syötävän..
Tuosta olin yllättänyt, että tuolla oli että lohta vain kerta kuukaudessa, en muista tuollaista, mutta kannattaa katsoa myös erilähteistä ja minusta tuo on vähän niinku että itämeren ja sisävesien kaloja ei suositella syötävän...
Mutta järkeä käytettävän.. Ja lakritsi on myös semmonen mitä ei suositella raskauden aikana syötävän, tai no pieniä määriä ja harvoin, mutta esim. synnytyksen jälkeen kannattaa syödä lakritsia vaikuttaa vatsan toimintaa, pehmentää vatsaa. mutta raskausaikana se nostattaaa verenpainetta ja voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen ja ilmeisesti uudet tutkimukset myöskin ovat osoittaneet että jotain kehityshäiriöitä.. kannattaaa googlettaa, en ole ihan täysin 100 varma, mut jotain tommoista olen lukenut, mutta ei kannatta nyt säikähtää tai muuttua hysteeriseksi siitä, minä myöskin söin lakritsia raskausaikana ja siskoni tekivät myös ja lapset ovat terveitä! Mutta kannattaa googlettaa ja sen jälkeen käyttäää omaa järkeä!
Mutta neuvolasta saa listan siitä mitä ei suositella syötävän ja neuvolatätiltä kannattaa kysyä mitkä asiat askarruttaa, yleensä he ovat ihan asiallisia ja ystävällisiä ja osaavat hyvin hommansa.. Lääkärit on sitten asia erikseen...
Mä olen kasvissyöjä, ollut jo 15 vuotta. En syö edes kalaa. Kaikissa raskauksissa raudansaanti kärsi todella pahasti, mutta muuten kaikki arvot ja jaksaminen oli suht hyvä. Jos syö tofua+soijaa ja huolehtii, että palkokasveja menee paljon niin on aikalailla jo kuivilla B-vitamiinin suhteen. Vedän mä silti purkista sitä ihan koska se helpottaa pahoinvointia (joka ollut tosi vahva mulla kaikki 3 kertaa).
Mulla ponnistusvaiheet oli miltei 2 tuntia 2 ekassa; mulla vauvat ei laskeudu ja tulevat kasvot väärinpäin ulos. On se järjettömän kivuliasta, mutta ilman puudutusta menene ehdottomasti, kun tuntee kunnolla mitä tapahtuu. Yritän jälleen ihan luomusynnytystä :)
Minä en ota äitiyspakkausta vaikka olikin vallan kaunis. Edelliselle (nyt 1v10kk) otin, joten ne kaikki tallella. Käytän siis äitiysrahan hyvin ja hankin muutamat puuttuvat asiat sillä. Mutta esikoisen odottajille suosittelen ehdottomasti! On se todella kattava ja upea paketti!
Muutamana päivänä heikohkoa aaltoilevaa pahaa oloa ja väsymys on saapunut. Tissit myös kasvaneet selkeästi vähän :D Mutta muuten aika neutraali olo. Varhaisultran varasin 1.3, jollon olisi 7+6... menkoista laskettuna 8+3 :)
-Kiova ja Kapu 5+1
Aikasemmin jo kirjottelinki että olen todennäkösesti raskaana ja laskettu aika osuu lokakuulle.
MUTTA säännölliset menkat on myöhässä viidettä päivää ja testi näyttää edelleen negaa... Sikspä kysyisinki teiltä että millon viimestään testin pitäis näyttää positiivista tulosta? Millon yhteys lääkäriin? Menkoista laskettuna nyt olis menosa rv4+6...
Ja niitä 'oireita' tosiaan on ollu vaikka minkälaisia. :D Toinen tosiaan ois (jos ois) kyseesä että sikäli nämä asiat - ja oireet - on tuttuja :)
Kuinkas pitkä sun kierto on normaalisti,jos on säännöllinen? Itsellä ovulaatio meni pitkäksi,joten testin tekemistäkin piti pitkittää...postiivisen testin tein rv 5+0 ja oireet sitä ennen oli jo selvät =)
Onhan niitä joitakin äitejä,joille testi ei ole näyttänyt positiivista ja silti on ollut raskaana... Odota pari päivää ja yritä uudestaan! Pidän peukkuja =)
on 31 päivää. Enkä muista että siinä olis mitään poikkeuksia (tähän asti) ollu. Ovulaatio oli 24. päivän aikoihin ja yritys oli ahkeraa ;)Määki oon kuullu että jotku on saanu testiin plussan vasta rv7-8 ja jotku on taas huomannu raskauen ensimmäisestä 'potkusta' :D Esikoisen plussaan mun on hankala verrata, ku sillosten joulukiireitten aikaan yhtäkkiä hokasin että mihis menkat on jääny. :D Sillon ne oli jo 1½vk myöhäsä :)
Ainakin raskaus näkyi clear bluen ihan tavallisessa testissä 1 päivän menkkojen pois jäämisen jälkeen ja halpatesti.fi:stä ostetussa testissä kun se oli sit seuraava minkä tein näkyi 3 päivää menkkojen pois jäämisen jälkeen.. elikkäs tänään on sitten rv 4+6 menossa... Mutta sehän on yksilöllistä miten istukka hormoonia alkaa "kertyä", sitähän niissä testeissä mitataan.. ja itselläni ainakin huomasin myös, että rinnat ovat muuttuneet, isommiksi (toivottavasti toki ei hirveästi enää kasva nää ois ihan hyvät tämmösenä, ensimmäisessä raskaudessa kasvoi 2 kuppikokoa ja ei ole pienentynyt mihkään..).
tinuppi, oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä? Sehän kuulemma voi sekoittaa kiertoja pitkiksikin ajoiksi. Itse plussasin rv 3+5, tehtyäni kaksi negatiivista rv3+2 ja 3+3.
Sats, sinä onnekas! Kuinka teit sen, sait tissit pysymään entisellään? Minulta lähti imetyksen jälkeen kaikki ja näyttävät ehkä jopa entistä pienemmiltä kun ovat tuollaiset tyhjät ilmapallot. :D
Tervetuloa ja onnea plussasta äiti 39! :)
edelia, en todellakaan tiedä miten sen tein.. moni on joo sanonut, että heti imetyksen jälkeen tissit pienenevät suorastaan silmissä, mutta ei minulla vaan... Ne jäivät sen kokoisiki, ku edellisessä raskaudessa kasvoivat... toki nyt on erkoista, huomaan kyllä että rinnat on kasvaneet tai ei kasvaneet vaan saaneet täytetty (imetyksen lopettamisen jälkeen rintani jäivät pehmeiksi (eivät mielestäni kuiteskaan roiku) esim. push up mallisia liivejä en voi enää käyttää (hankala selittää!), mutta nyt eivät ole enää niin pehmeät, mutta uskomatonta eivät ole vielä kipeät, muistan esikoista odottaessani että ne olivat varmaan 3 kuukautta niin kipeät ettei kärsinyt esim. juosta tai yhtään rajummin heilua ilman liivejä, kun sattui kamalasti.. Joo ja moni sanoi minullekin sillo ku lopetin imetyksen, että odota vaan että rintasi pienenevät silmissä, mutta niin ei kuiteskaan käynyt... Eivät ne pienentyneet yhtään.. mutta mielummin vähän pehmeät rinnat kuin täysin kivi kovat, mit ne oli imetyksen aika, kun rinnat täynnä maitoa aina, oli vähän yli tuotantoa! :D
Onko kellään kokemusta vatsataudista tai ripulista odotusaikana? Mull eilen aamulla jo alkoi paha olo..ajattelin että nyt alkaa ne pahoinvoinnit. Illalla sitten meni vatsa sekaisin ja tänään aamullakin. Koko viime yön sitten valvoin ja mietin onko tämä vauvalle pahasta? Onko kokemuksia? En nyt tiedä liittyykö tämä jostain pöpöstä mitä liikkeellä vai jostain ruuasta mitä syönyt (ei kovin todennäköistä) Mutta jokatapauksessa kauhea huoli tuli:(
Heips,mietin tuossa, että sullahan on ollut ovulaatio tosi "myöhään",joten ei testi varmaan mitään vielä näyttäiskään??? Mun mielestä. Eikös menkkojen pitäis alkaa aina noin 2 viikkoa ovulaatiosta? Itellä ovulaatio on aina ollut melko jämptisti kierron puolivälissä(tosin yksilöllistä), oli kierto sitten 28-32 pv. Nyt oli ovulaatio 16.pv,mut uskalsin testata vasta kierron 35.pv....liian monesti pettynyt,kun negatiivinen paukahtanut testiin =(
Kolmesta aikasemmasta raskaudesta testit näytti plussaa viikoilla 5+2,5+3 kahdesti.
Tämä raskaus alkoi tosiaan teroluttien ja clomien ansiosta. Terolutteja 3 kk kesällä,kun kierrot meni ihan sekaisin pillereiden lopetuksen jälkeen. Sit alotettiin clomit ja neljäs ja viimeinen kuuri raskautti =) Aikasemmat raskaudet napsahtaneet kun peitto on heilahtanut...=) No, ehkä ikäkin tekee jo tehtävänsä.
Ja kiitos Edelia onnitteluista, onnea myös Sinulle. Saas nähä pysytkös lokakuisten listoilla ? =)
Täällä on saatu 2 viivaa tikkuun ja pakko myöntää että fiilikset on tosi sekavat..
Laskettuaika sattuu lokakuulle, mutta en tiedä mihin vaiheeseen. Kuukautiset on epäsäännölliset nykyään ja testi näytti plussaa 7. pvä.. aiemmin testasin 3.pvä jolloin tuli nega. Ongelma on vain siinä, että sain pitkään negaa edellistä lasta odotellessani.
Tänne olis siis tiedossa kolmas pienokainen.. Niin ja nämä edellisetkin on tosi pieniä.
Mietin,että missäköhän vaiheessa osaan varata neuvola ajan? Vanhan säännöllisen kuukautiskierron mukaan la ois 10.10 (tosin kuukautiset on olleet kiertopäivältään 14-50pvä jo yli puolivuotta kun menin kokeilemaan e-pillereitä ja sain koko hormonitoimintani sekaisin.)Siitä päivästä laskettuna ku tein testin niin laskettu aika olis 17.10.
Mulla on ainakin ollu ekassa raskaudessa ihan raskausoireena että välillä on menny vatsa sekaisin. Mulla saatto olla monta päivää putkeen ihan sekasin maha, mutta sitten välissä helpotti. Ihan terve ja hyvinvoiva lapsi tuolla olohuoneessa leikkii :)
Itselläni on tällä hetkellä vatsa toisinaan kovalla ja sitten taas todella löysä.... Raskaus muuttaa vatsan toimintaa, itselläni ainakin, ja yleensä maha niin kovalla ettei meinaa tulla mitään... ja aikasemmin sanotaan et takuu varmasti joka päivä toimi vatsa, mutta raskausaikana nyt ja edellisellä vatsa ei toiminutkaan enää takuu varmasti joka päivä. Ja esikoista odottaessani sain jonkinlaisen tauti pöpön joka aiheutti päänsärkyä sekä oksennusta ja ripulointia! Olin vkolla 32 raskaana sillo muistaakseni. Se ei ollut mitenkään mukava tauti, oksetti, pään kun nostit tyynystä niin sattui ihan tolkuttomasti (voin sanoa, että se päänsärky oli pahempi ku ne synnytyskivut jotka koin sitten 2kk myöhemmin ja kätilö sanoi että olin todella kipeän näköinen, vaikka en päästänyt ääntäkään..) sit mahanheitti ihan sekasin, että siinä vaiheessa kun vatsa ilmotti niin oli päästävä jo vessaan! Mutta vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin! Ja itselläni oli edellinen viikko (esikoinen syntyi sunnuntaina) niin alku viikosta vatsa sekaisin, lääkäri esitti, että olisin saanut jonkin pöpön että sen takia, mutta en usko, uskon että se oli ihan siitä että synnytys alkoi lähestymään.. että sillonkin voi esiintyä sellaista...
Helpotus kuulla että tämä ehkä ihan normaalia. Ihanaa kun on tälläinen mahdollisuus kirjoitella tänne, miten mä selviäisin ilman teitä?! :) kun ei olla vielä kerrottu kun mun parhaalle kaverilleni ja hänellä ei lapsia.
Joo anjema, ei muutaku vertailua kehiin :P ei sulla varmaan onnistu kovin kauan se salassapito, jos nyt jo oikeen tarkkaan kytätään :)
äiskäri: onpa jännä nähä sit täältä että monta mukulaa sieltä on sitten tulossa xD minoon kans ollu huolissani, vaikkei keskenmenoa ole ollutkaan, kun on ollut nyt aika vähän oireita (lähinnä juuri tuo pahoinvoinnin puuttuminen). Ja nyt kun on pikkuhiljaa ruvennu yrjöttämään, en tiiä onks se nyt sitten hyvä vai huono juttu :P
Ja sitten Kiovalle, satsille, edelialle, antjulle, äiti 39:lle ja neitiselle isot onnitteluhalaukset! :)
Mielitekoja ei ole vielä mitenkään hirveesti, ehkä hiukan on alkanu enemmän himottamaan toi appelsiinimehu ja ruisleipä. Kahvi taasen haisee päivä päivältä kamalammalta -enkä vois kuvitellakaan syöväni munia tai munakasta, yök.
saltsi, mulla on ainakin vähän väliä ollut nyt vatsa löysällä, ja taisi olla edellisessäkin raskaudessa. Parempi kuitenkin että löysänä ku kovana..tässä tapauksessa..
Yks ihan ihme "oire" mitä mietin jo ennen ku sain plussan, on se, että nään ihan järkyttävän paljon eroottisia unia. Aattelin eka että se on ihan sattumaa, mutta kun nään niitä koko ajan. Ei siinä, voishan sitä huonomminkin uneksia :D Viime raskaudessakin näitä oli, mutta vasta keskivaiheilla, milloin ilmeisesti muutenkin sanotaan että nainen on jotenkin..innostuneempi. Mutta jos tää on tällasta nyt, niin pelottaa aatella miten se tästä eteenpäin menee!!! :DDD
Me päätettiin heti että otetaan äitiyspakkaus, olen jo pienestä asti siit haaveillut:) Muut vaatteet aika lailla varmaan kirppareilta tai huutonetistä. Suosin kierrättämistä ja vauvan vaatteissa se on todella helppoa kun usein pieniä vaatteita ei ole paljoa kerennyt edes edellinen käyttämään.
Onko kukaan muu täällä muuten kasvisyöjä? Pitäisiköhän mun ottaa jotain lisäravinnetta sen suhteen? Syön siis kaikkea muuta paitsi lihaa ja kanaa. Ennen raskautta söin paljon kalaa..nyt en oikein uskalla..mutta syön paljon soijaa/tofua, papuja, raejuustoa, kanamunia, maitorahkaa..onkohan se riittävää B12 vitamiinin kannalta?