Äitiysloma päätty,mitä sitten?
Hei,
kertokaa te jotka tiedätte enemmän.Kävin Kelassa ja siellä oli joku ihme mies joka ei osannut selittää.Sanoi vaan että netistä löytyy lisätietoa,selvä kiitos..
Eli minun äitiysloma loppu tässä lähikuukausina,minulla on vielä 2kuukautta kesäloma pitämättä.Lapsi aloittaa päivähoidon elokuussa,mutta on silloin vain 10 päivää hoidossa että tottuu.
Kuinka olisi hyvä tehdä,jos äitiysloma loppuu huhtikuussa niin olenko ensin hoitovapaalla ja pidän sitten kesälomat putkeen.Ja sitten jos olen vielä silloin elokuussa kotona,kun lapsi on vain 10 päivä hoidossa ja varmaan joku 5 tuntia vain.Maksetaanko minulle mitään silloin?
Ja sitten kun aloitan työt niin onko se ihan laki juttu että voin tehdä lyhyempiä päiviä vain kuinka?Ja miten minun palkka lasketaan jos olen kuukausipalkalla se määrä on 1900€..apua
Kommentit (27)
Ja kaikki löytyy netistä.
kela piste fi
Saatat jopa joutua maksamaan hoitomaksua.
Lyhennettyä työaikaa saat tehdä (muistaakseni 60%) siihen asti kun lapsi on 2 lk:lla koulussa. Palkka on työajan mukaan. Muistaaksen työnantajan ei ole pakko suostua lyhennykseen.
Mutta suosittelisin kuitenkin lukemaan ne kelan sivut.
Äitiysloma on ne pari ekaa kuukautta syntymän jälkeen.
Sitten isäkin saa osallistua.
Hoitovapaa on mitä tulee vanhempainvapaan jälkeen.
Tästä tulee kotiin Kelasta kirjekin; kysyvät palaatko töihin vai makettaisiinko sulle tukea.
Hei,
kertokaa te jotka tiedätte enemmän.Kävin Kelassa ja siellä oli joku ihme mies joka ei osannut selittää.Sanoi vaan että netistä löytyy lisätietoa,selvä kiitos..
Eli minun äitiysloma loppu tässä lähikuukausina,minulla on vielä 2kuukautta kesäloma pitämättä.Lapsi aloittaa päivähoidon elokuussa,mutta on silloin vain 10 päivää hoidossa että tottuu.
Kuinka olisi hyvä tehdä,jos äitiysloma loppuu huhtikuussa niin olenko ensin hoitovapaalla ja pidän sitten kesälomat putkeen.Ja sitten jos olen vielä silloin elokuussa kotona,kun lapsi on vain 10 päivä hoidossa ja varmaan joku 5 tuntia vain.Maksetaanko minulle mitään silloin?
Ja sitten kun aloitan työt niin onko se ihan laki juttu että voin tehdä lyhyempiä päiviä vain kuinka?Ja miten minun palkka lasketaan jos olen kuukausipalkalla se määrä on 1900€..apua
Kun tosiaan kelan sivuilta löytyy tietoa... Eli jos vanhempainvapaasi loppuu huhtikuussa niin ole ensin hoitovapaalla (saat kotihoidontukea kelasta) ja sitten pidä kesälomakaudella lomat. Jos olet kotona kun lapsi menee hoitoon, sinulle ei TIETENKÄÄN makseta mitän, enkä käsitä miksi olisitkaan jos sulla on työpaikka odottamassa, siis et saa edes olla koska olet anonut HOITOvapaata. Jos työsuhteesi on kestänyt yli 6kk sinilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan ja siihenkins aat kelasta pienen tuen kuussa. palkka on tasan se prosenttiosuus kk-palkasta kuinka paljon olet vähentäny työaikaa. Eli jos teet esim 70% työaikaa, maksetaan palkkaakin tuo 70%.
et saa silloin kelasta mitään. Hoitovapaalla et siis silloin voi olla.
Osittaiselle hoitovapaalle voit jäädä, mutta työnantaja voi määrätä miten sille jäät. Riippuu työnantajasta miten joustaa. Itse teen 6-tuntista päivää, saan palkkaa 78% täydestä kuukausipalkasta.
miksi siis lapsiparka?
Hoitopaikka hakemuksen olen nyt viennyt ja tosiaan on vain sen 10 päivää ensimmäisen kuukauden.ja tottakai sen tiedän että siitä täytyy maksaa.
no juuri nyt luen kelan sivuja,mutta on niin monimutkaista kaikki
ensin hankkia vähän koulutusta ennen kuin vääntää sen mukulan.
Jos lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, sinä et tietenkään voi saada kotihoidontukea - koska et hoida sitä lasta kotona.
saa, jos lapsi on kunnallisessa hoidossa (vaikka olisi siellä kuinka vähän).
KELA maksaa osittaista hoitorahaa, jos lyhennät työaikaasi siten, että teet max 30 h viikossa. Vähemmänkin siis saa tehdä, jos työnantaja suostuu, eli mitään "valmiita prosentteja" ei ole, kunhan siis tekee tuon max 30 h /viikko. Osittaista hoitorahaa maksetaan, jos lapsi on alla 3-vuotias tai eka-tokaluokkalainen. Työnantajalla on oikeus kieltäytyä työajan lyhentämisestä, mutta siihen pitää olla jokin perusteltu syy.
Palkka riippuu siitä, kuinka pitkää työaikaa teet. Jos esim. teet vain 50 % työaikaa, niin palkka on 50 % normaalista ja jos vaikka 60 %, niin palkka on 60 % normaalista jne. Vähennys lasketaan bruttotuloista.
oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on myös 4-6 -vuotiaan vanhemmilla, mutta KELA ei silloin maksa mitään.
No olisikohan kannattanut
ensin hankkia vähän koulutusta ennen kuin vääntää sen mukulan.
Jos lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, sinä et tietenkään voi saada kotihoidontukea - koska et hoida sitä lasta kotona.
Sinulle vaan tiedoksi että minulla on koulutus,kelasta kun ei tämä virkailija oikein osannut selittää.onkohan ollut joku harjoittelija niin on tosi hankalaa niitä netistä lukea.En ikinä ymmärtänyt noita kelan juttuja,sen takia kysynkin!
Kelan sivut on aivan selkeät. Ymmärtäisit jos olisit käynyt kouluja!
että pidät kesälomat pois. Voit pitää ne vaikka samaan aikaan, kun olet hoitovapaalla, eikä lomarahat vaikuta kotihoidontuen määrään.
Varaudu taloudellisesti siihen, ettet saa elokuussa enää kotihoidontukea, koska lapsesi on hoidossa.
Sinun on mahdollista tehdä lyhennettyä työviikkoa, kun aloitat työt. Neuvottele tästä etukäteen työnantajasi kanssa.
niin mene pois tästä ketjusta. Ärsyttää nämä av:n ilkeilijät!
Kelan sivut on aivan selkeät. Ymmärtäisit jos olisit käynyt kouluja!
tai itseasiassa, sinuna pitäisin loman silloin elokuussa. Saisit lomarahankin, etkä jäisi tyhjän päälle, kun et kerran silloin enää saa kotihoidontukea. Varmista työnantajalta, onko heille ok.
tosiaan, että saat kotihoidontukea myös loma-ajalta, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa silloin. Monet eivät tätä tunnu tietävän.
toi on ihan totta että tollaiset jotka vaan kirjoittavat noita kiusallisia viestiä.Tänne saa laittaa mielestäni silloin kun joku asia askarruttaa jne..ja niin teinkin.Jos minulle noi kelan sivut olisi ollut ihan selkeät en olisi laittanut.
Ja minulla on kyllä ammattikoulu käyty ja seuravaaksi aloitan työn oheella korkeakoulu opinnot.
Mutta kiitos teille jotka olette vastannut.
Ajattelin myös että pidän kesälomat kesä ja elokuussa.ja syyskussa palaat sitten töihin sillain että olisin sen 30tuntia.
Ei sitä välttämättä voi itse päättää milloin ne lomat pitää pois.
Mulla on on iso työnantaja (kunta), ja vanhempainvapaalla kertyneet tai sitä ennen kertyneet lomat on pidettävä pois ennen hoitovapaalle jäämistä.
Toki siltä ajalta saa myös sitten kotihoidontukea, koska lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Kotihoidontuen perusosaan loma-ajan palkka ei vaikuta, ainoastaan tulosidonnaiseen hoitolisään.
VOit jäädä hoitovapaalle, sitä on haettava työnantajalta 2 kk ennen hoitovapaan aloitusta. Lomat voit pitää koska vaan. Syksyllä voit mennä töihin ja jäädä osittaiselle hoitovapaalle tai olla kokonaan hoitovapaalla kotona. Jotainhan olet syksyyn jo ajatellut, jos kerran olet hoitopaikan hommannut.