Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen kohta taas kotiäiti - taloudesta

Vierailija
20.01.2012 |

kolmelle lapselle. laskin saavani minimiäitiyspäivärahan ja hetken ajan vielä hoitorahaa 35e/kk päälle. eli yhteensä kuussa saan noin 950e. miten teillä muilla samankokoisilla perheillä jakautuu kulut kk, jääkö yhtään säästöön. mies löytyy ja saa palkkaa vaihdellen nettona 2000-2500e. asumiskulut meillä kaikkinensa hieman päälle 900e/kk ja mies hoitaa nämä kulut, minä ostan yleensä melkein kaikki ruoat ja lasten vaatteet sun muut kodinkulut. ylijäävät menee yhteiseen säästöön. haluaisin vain vertailla mihin teillä muilla menee ja minkä verran rahaa

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei ole tuolla äitiysrahalla väliä. tullaan kyllä toimeen ja kakkoselle kiitos kun vastasit.tuollaisia vastauksia hainkin. meillä menee kyllä enemmän säästöön, mutta vähemmän asumiseen.Ajattelin vain verrata miten muut pärjää vastaavassa tilantteessa, itse koen että meillä kokonaisuudessaan asiat hyvin ja tuloni ovat hyvin todennäköisesti vain lyhyen aikaa tuollaiset.

Tilit olleet joo erilliset ei siihen mitään erityistä syytä ole, suhteessa mies maksaa kuitenkin enemmän kuluja kuin minä ja laittaa säästötilille joka yhteinen paljon enemmän rahaa kuin minä. itse tykkään kyllä kun on oma tili jota voin käyttää kuten haluan, tosin en usko että mies paheksuisi vaikka olisin käyttänyt yhteiseltä tililtä itseeni kauheasti. kummatkin hemmottelee ja ostelee toisilleen ja itselleen kun ylimääräistä löytyy. lisäksi mies hoitaa omalta tililtään firmansa asioita. ehkä voisi perustaa tollaisen yhteisen käyttötilin tulevaisuudessa.

Vierailija
2/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ihan miten vain, mutta firman talous ja oma talous on kyllä syytä erottaa eri tileille. Miehellä ilmeisesti toiminimi, jos siinä on vähänkään taloudellista riskiä, niin kantsii kyllä perustaa Oy, niin ei mene asunto alta jos firmalle tulee vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos mies on yrittäjä, sitä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Täysin edesvastuutonta!

Vierailija
4/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kotihoidontukea ja lapsilisiä n. samanverran kuin sinä, mies tienaa n. 1000 enemmän kuin teillä, mutta meillä iso asuntolaina ja asumiskuluihin menee n. 1700e/kk.

ollaan niin kauan pärjätty "vähällä" ja mitään meiltä ei puutu. uskallettiin ostaa myös tämä "liian iso ja kallis" asunto.

ruokaan yms. taloustavaroihin menee n. 5-600e kuussa, lisäksi ravintolakäynnit. lapset saavat uusia vaatteita tarvittaessa (samaa sukupuolta niin kiertävät kyllä hyvin) ja harrastavat. ja itseenkin voin "törsätä": jumppa, kampaaja, kasvohoito yms.

meillä myös omat tilit, mutta silti yhteiset rahat. jos jotain yllättävää tulee, se maksaa kumman tilillä on rahaa tai sitten isommat otetaan säästötililtä.

Vierailija
5/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama tilanne. Olen kotona kolmen lapsen kanssa minimiäitiyspäivärahalla. Mies saa nettona juurikin tuon saman kuin sinun miehesi.

Kaikki rahat ovat yhteisiä, menee samalle tilille. Laskut maksetaan siltä tililtä ja siltä tililtä käydään ruokakaupassa.

Meillä asuntolainaa maksetaan 970 euroa kuussa, 340 euroa yhtiövastiketta. Autoon menee n. 500 euroa kuussa bensoineen, ruokaan 750 euroa. Lopuilla rahoilla maksetaan sitten netti, puhelimet, vakuutukset, bussiliput, lasten harrastukset, kaikki eläminen vaatteista lähtien.

Säästöön menee 40 euroa kuussa.

Vierailija
6/6 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä mökeltää kolmas lapsi minimituloilla?