Urtikaria/nokkosihottuma: Mistä sinulle tulee sitä?
Esiintyykö usein ja kuinka voimakkaana (ts. tuleeko näppylöitä joka paikkaan, ovatko isoja, onko muita oireita)? Kaunako kestää?
Minulle on alkanut tulemaan aivan yhtäkkiä ja minulla ei ole aavistustakaan, mikä aiheutta. Välillä pahempana, välillä lievempänä.
Kiitos, jos jaksoit vastata!
Kommentit (62)
Tulee välillä vaikka mistä..välillä taas ei mistään...Minulla todettiin noin 30v dermografismi,lue netistä lisää tietoa!Käy ihotautilääkärillä!
elin stressaavaa elämänvaihetta, oli jatkuvasti flunssiakin. Päätin syödä oikein hevoskuurin appelsiineja, että saisin rautaisannoksen C-vitamiineja, joilla taltuttaisin flunssat. Mutaman päivän oudoista paukamiosta kärsittyäni marssin lääkäriin, joka heti totesi vaivan ja osasi kysyä, olenko ehkä syönyt viime aikoina jotain ylenpalttisesti...
Esiintyykö usein ja kuinka voimakkaana (ts. tuleeko näppylöitä joka paikkaan, ovatko isoja, onko muita oireita)? Kaunako kestää?
Minulle on alkanut tulemaan aivan yhtäkkiä ja minulla ei ole aavistustakaan, mikä aiheutta. Välillä pahempana, välillä lievempänä.
Kiitos, jos jaksoit vastata!
Epäilen että elimistööni on kertynyt jotain kuona-aineita, söin ennen paljon ksylitolipurkkaa, siis ihan koko ajan, ja ksylitoli ei poistu elimistöstä. Kaikki keinomakeutusaineet ovat myös epäilylistani kärkipäässä, natriumglutamaatti, väriaineet, pähkinät.
Siitä olen varma, että tämä tulee jostain mitä syön, se vaikuttaa ihoon. Sauna helpottaa, hikoilu poistaa kuona-aineita, yritän myös lenkkeillä paljon. Kun oikein syyhyttää, lämmitän saunan, ja kuorin ihon sienellä.
Vaikea sanoa mistä tulee, välillä parempia jaksoja, ja esim. nyt aivan helvetillinen kutina, kaulassa, pohkeissa. Mihin vain sattuu raapaisemaan, tulee punaisia viiruja. Parin tunnin päästä varmaan menee ohi.
Mulla on ollut tämä varmaan kymmenen vuotta.
On ollut myös voimakkaana ja samalla on ollut myös korkea kuume. Kortisoni auttaa.
Minullekin alkanut tulla nokkosihottumaa ja epäilen, että se liitty vasta aloitettuun kuntosaliharjoitteluun (= rankalla teholla). Aina rankasti treenattuani (treenit aina illalla) kahden - neljän tunnin jälkeen sängyssä rokko alkaa. Voiko tosiaan tuollainen aiheuttaa ihottumaa? Onko vaarallista? Olen ihan ymmällään!
mitä olen lukenut. Hankala homma.
Olen niin tyytyväinen kun omalla kohdallani keksin mikä aiheutti rasittavan nokkosihottuman. Se oli aina pahempi talvella. Vihdoinkin sain niin kovan syyhyvän kutinan kun olin juonnut pari tölkkiä irlantilaista siideriä!!! Heureka!! Huvittaa että ihmettelin vuosia kun ihottuma aina pahempi lauantai aamuisin, enkä ymmärtänyt jättää siideri pois. Nyt en ole koskenut mihinkään juomaan missä sulfiittiä. Ihottuma hävisi!
Moikka.mulla nousi paukamat,menin lääkäriin joka sanoi että on nokkosrokko,sain levazyr nimistä allergialääkettä joka sitten rauhoitti rokon vähäksi aikaa.En sitten ottanut muutamaan päivään lääkkeitä ja kun olin aamuvuorossa töissä niin alkoi kasvoissa(enimmäkseen otsassa) kauhea kutina=rapsuttelin kauheasti ja yhtäkkiä koko naama,kaula ja vatsa oli täynnä näppylöitä.tulin kotiin menin suihkuun ja otin lääkkeen ja muutaman tunnin päästä ei ollut enään yhtään.menin silloin samana päivänä lääkäriin joka määräsi allergia testeihin.Oli sitten hevos,pujo,koira,siitepöly ja korkea pölyallergia.en ole koskaan ollut oikeastaan millekkään allerginen eikä ole ollut ihooireita.ja meillä kotona vielä on koira ja 2 kania..en haluais luopua niistä ja tässä mietin että joudunko nyt ton pölyallergian takia sitten kestämään näitä näppylöitä koko loppu elämän?kellään samanlaisia kokemuksia?ois kiva jos joku kertoisi jos on pölyallergia ja sen seurauksena nokkosrokko.itselläni tämä kestänyt nyt +-2 kk
eli asiat, jotka ei muuten aiheuttaisi nokkosrokkoa, aiheuttavat sitä jos olen esim työmatkalla tai vähän sairaana tai toipilaana.
Aiheuttajia ovat
-karheat kankaat, etenkin siniset villakankaat ja housun saumalangat
-thaimaalainen ruoka (tai luulen että joku siihen liittyvä lisäaine, ei tavis natriuglutamaatti kuitenkaan)
-joku makkarassa oleva säilöntäaine
-jotkut antibiootit
-mikä vaan mikä muutenkin aiheuttaa allergiaa (meikit, pesuaineet jms) jos on stressiä (muuten aihetuttaa vain kirveleviä silmiä ja kuivaa ihottumaa)
Nokkosihottumaa tulee mulla yleensä ensin sisäreisiin ja takapuoleen, sitten torsoon, sitten käsivarsiin, jollei saa sitä rauhoitettua jollain. Pojallani taas alkaa käsivarsista, joten lienee aika yksilöllistä.
Tuleeko sitä sinulle usein?
Auttaako antihistamiini?
ap
Eli voi olla parin kuukauden jaksoja, jolloin sitä on monena päivänä viikossa. Sitten voi mennä vuosi, ennen kuin uusi jakso tulee.
Antihistamiini auttaa. Kaikki ihon rasvaaminen viilentävällä rasvalla auttaa. Kortisonivoiteella tietysti eniten, mutta ihan tavallinen perusrasvakin auttaa. Lepääminen auttaa. Viileä suihku auttaa. Silkkiset alusvaatteet ja väljät hameet auttaa. Ärsytystä aiheuttavista ärsykkeistä eroon hankkiutuminen auttaa. Yleensä eri apuja joutuu yhdistelemään.
Leikkasin polkkahiukset, joiden rauna hankasi kaulaa. Siihen kosketuskohtaan tuli sit ihottumaa.
mulla vaikea atopia ja joku tarkemmin diagnosoimaton lievä iktyoosi pohjalla
saunan kuumuus on ihan takuuvarma aiheuttaja, sinne en voi mennä, takalisto ja reidet paukuraa täynnä ja kutiaa niin h*lvetisti, kestää noin puoli vuorokautta - vuorokauden
sitten voi tulla ihan muuten vaan esim. kasvoihin, se on sitten onneksi vähän lyhytaikaisempi juttu
Minullekin alkanut tulla nokkosihottumaa ja epäilen, että se liitty vasta aloitettuun kuntosaliharjoitteluun (= rankalla teholla). Aina rankasti treenattuani (treenit aina illalla) kahden - neljän tunnin jälkeen sängyssä rokko alkaa. Voiko tosiaan tuollainen aiheuttaa ihottumaa? Onko vaarallista?
Olen ihan ymmällään!
Vielä sellainen kysymys, että kestääkö rokkotaipumus koko iän? Minkä ikäisenä teillä alkanut?
ap
toki saliharjoittelukin on stressi, jos se on liian rankkaa. Mulle ei tosi nkoskaan ole pelkästä liikunnasta tullut, mutta ehkä sun kannattaisi tuunata treenien rankkuutta pikkuisen.
Henkilökohtaisesti tarkastaisin myös, millä pesuaineilla treenien jälkeen itseni pesen. Kokeile pelkän hajustamattoman perusvoiteen käyttöä saippuan tai suihkugeelin tilalla. Kaikki, mikä kuivattaa ihoa, pahentaa nokkosrokkoakin.
Usean vuoden ajan teininä oireita tuli kylmästä, kuumasta, tuulesta, kosteudesta, omasta hikoilusta jne.
En voinut käydä uimassa tai saunassa, juosta bussiin (tai urheilla muutenkaan) tai ottaa jäätelöä kaupan pakastealtaasta ilman massiivista nokkosrokkoa ja angioödeemaa (siihen liittyvä turvotus). Turvotus sai pelkäämään sitä kertaa, kun nielu turpoaa tukkoon enkä saa ilmaa. Paukamat olivat suurimmillaan senttien kokoisia. Kun kaverini rotta käveli käsivarrellani, siihen tuli paukamia sitä mukaa kun rotan jalat nousi. Tuo oli tosi invalidisoivaa siinä elämänvaiheessa eikä kunnollisia antihistamiineja oikein ollut (teldanex ja hismanal, jotka on lähinnä "unilääkkeitä"). Mitään syytä ei löytynyt, mikä masensi minua silloin entisestään.
Sitten oireilu vain loppui. Olen voinut jo vuosia tehdä tuota kaikkea ilman ongelmia, se on ihanaa! Joskus tulee reisiin urtikariaa jos olen palellut mutta ei siitä viitsi edes valittaa, on pientä.
Toivottavasti sinulla on nyt vaan joku herkkä kausi ja pääset vaivastasi ajallaan eroon.. antihistamiinit ovat varmaan myös parempia nykyään. Minulla auttoi suurten paukamien aiheuttamaan polttavaan kipuun viileä pyyhe esim. jalkojen päällä ja kevyt silittely. Raapimaan ei kannata ruveta, pahenee vaan.
nyt hän on nelikymppinen. Taipumus ei ole vielä mennyt ohi, mutta onhan tässä vielä muutama vuosikymmen aikaa odotella...
Minullekin alkanut tulla nokkosihottumaa ja epäilen, että se liitty vasta aloitettuun kuntosaliharjoitteluun (= rankalla teholla). Aina rankasti treenattuani (treenit aina illalla) kahden - neljän tunnin jälkeen sängyssä rokko alkaa. Voiko tosiaan tuollainen aiheuttaa ihottumaa? Onko vaarallista?Olen ihan ymmällään!
nro 10 vastaa vielä, että mulle on siis tullut myös ihan pelkästä liikunnasta. Vaikka ihan portaiden nousemisesta monta kerrosta takki päällä tai muuta "normaalia".
Äidin kanssa riitelimme usein liikunnan puutteesta, koska sattuneesta syystä en sitä vapaaehtoisesti harrastanut. Lääkäri teki siitä lopun sanomalla, ettei hänkään minun osassani mitään liikuntaa haluaisi harrastaa! Koulun liikuntatunneilla tein jotain kevyttä tai siivosin urheiluvälinevarastoa... se oli aika kamalaa murrosiässä varsinkin.
Täällä yksi lisää jolla on kylmäurtikaria, joka saa liikunnasta nokkosrokon ja hengenahdistuksen. Samoin saan joistain hengitysteiden virusinfektioista todella sitkeitä nokkosrokkoja. Siis nämä sen lisäksi, että saan nokkosrokkoja eläimistä lääkeaineisiin.
nokkosrokko jäi kanssa arvoituksesksi, mutta valitin samaan aikaan kurkkukipua ja lopulta lääkäri suostui teettämään laajan nieluviljelyn vaikka väitti kiven kovaa ettei kurkussa ole mitään kun ei punoita. Oli streptokokki C+++ hoidettiin antibiooteilla ja sen jälkeen nokkorokkokin helpotti. Jatkui tosin puoli vuotta lievänä laikehtien ympäri ylä kroppaa.