Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urtikaria/nokkosihottuma: Mistä sinulle tulee sitä?

Vierailija
19.01.2012 |

Esiintyykö usein ja kuinka voimakkaana (ts. tuleeko näppylöitä joka paikkaan, ovatko isoja, onko muita oireita)? Kaunako kestää?

Minulle on alkanut tulemaan aivan yhtäkkiä ja minulla ei ole aavistustakaan, mikä aiheutta. Välillä pahempana, välillä lievempänä.

Kiitos, jos jaksoit vastata!

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ilmestyi nokkosihottuma muutama vuosi sitten stressaavassa elämäntilanteessa. Sitä tuli kasvoihin ja yläkroppaan hikoillessa sekä iholle kohdistuneesta paineesta (esim. juuri salilla erään vatsalihaslaitteen hihnoista). Myös liian karkeat meikkisiveltimet aiheuttivat paukamia.

Allergialääkkeet auttoivat - mutta vain tietyt, kuten Xyzal ja rinnakkaisvalmisteensa, vaikuttavaa ainetta en nyt muista. Onneksi ihottuma on nyt rauhoittunut.

Vierailija
42/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressi ja usein flunssan jälkeen. Tulee näppyjä ja sormet, silmät, huulet, korvat, pää turpoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukaisee mulla paineurtikarian. Onneksi ei kutia, mutta kosmeettinen ongelma, kun esiintyy myös kasvoissa. Mulla siis turvotus ja punoitus. Alueet pahimmillaan tosi isoja, vaati kortisonia. Alkoi aikuisiällä.

Sinä, jolle thairuoka laukaisee, voisiko olla inkivääri..?

Vierailija
44/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäleen voi tosiaan tulla nokkosihottumaa! Samaten joillakin pelkästä vesikosketuksesta! Kannattaa käydä lääkärillä ja pyytää valohoitolähete! Se auttaa!!!

Vierailija
45/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi moninainen ´sairaus´.

Voiko se yhtäkkiä pahentua niin, että alkaa ahdistamaan henkeä? Auttaako siihen esim. astmalääke?

ap

Vierailija
46/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikinokkosihottuma on tavallisesti nuorten miesten tauti. Sitä on myös keski-ikäisillä miehillä, joskus myös naisilla. Mikään harvinaisuus ei tauti ole. Ruumiillisessa rasituksessa, saunassa, kuumalla ilmalla ja henkisessä jännityksessä autonominen hermosto käynnistää hikoilun. Hikoilu puolestaan laukaisee nokkosihottuman. Hermoimpulssien välittäjäaineena on asetyylikoliini. Siitä nimi kolinerginen. Tauti jaetaan nykyään ainakin neljään alamuotoon, jotka ovat: 1) hikirauhasten tiehyet tukkeutuvat, 2) yleinen hikoilun vähäisyys (hypohidroosi), 3) hikiallergia ja 4) idiopaattinen (mekanismia ei tunneta). Joissakin tapauksissa kyseessä on auotimmuunitauti, jossa ihminen reagoi oman seeruminsa valkuaisille.

Oireet

Edellä kuvatuissa tilanteissa ylävartalolle ilmestyy kovasti kutiavia, parin millimetrin läpimittaisia paukamia. Niitä voi olla vieri vieressä. Kaikki potilaat eivät huomaa paukamia lainkaan. He valittavat pelkästään kutinaa.

Hankalassa taudissa iho lehahtaa kauttaaltaan punaiseksi. Silloin erillisiä paukamia ei nähdä. Verenpaine laskee, ja potilas voi pyörtyä. Hänellä on usein kuolemanpelko. Tällainen äkillinen reaktio muistuttaa suuresti paniikkihäiriötä. Selvää laukaisevaa tekijää ei siinä useinkaan ole.

Osalla potilaista oireissa on sekä hikinokkosihottuman että piirtopaukamoinnin «Dermografismi eli piirtopaukamointi»1 piirteitä. Diagnoosiksi asetetaan silloin kolinerginen dermografismi. On myös tapauksia, joissa myös kylmäaltistus tai vesi laukaisee oireilun.

Taudin toteaminen

Tavallisessa, pieniläiskäisessä kolinergisessä nokkosihottumassa yksinkertaisin diagnostinen keino on kävellä portaita ylös ja alas niin kauan, että hikoilu alkaa. Samalla rintakehään ilmaantuu pieniä paukamia. Muita yhtä varmoja ja yksinkertaisia keinoja diagnoosiin pääsemiseksi ei ole. Kolinergisessä dermografismissa piirtojälkeen tulee sekä yhtenäinen paukama että erillisiä pieniä paukamia.

Hankalassa taudin muodossa porrastesti ei laukaise oireita. Muutakaan varmaa keinoa diagnoosin pääsemiseksi ei ole.

Itsehoito

Hikoilun ja sosiaalisesti jännittävien tilanteiden välttäminen harventavat oireilua. Antihistamiineja (ks. antihistamiinien lääkeopashaku «http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=far&p_haku…»1) voi kokeilla, mutta ne auttavat yleensä vain vähän. Auringon ultraviolettisäteily helpottaa kesäaikaan.

Milloin hoitoon?

Jos jännittävien tilanteiden pelko alkaa ahdistaa tai jollei antihistamiineista ole riittävää apua, lääkäri voi tarjota tehokkaampia hoitoja. Sellaisia ovat UVB-hoito, jota tarvitaan 15–30 hoitokertaa, ja suun kautta nautittava doksepiini tai propranololi. Oireilu loppuu yleensä 5–6 vuodessa itsekseen.

Ehkäisy

Hikinokkosihottumaa ei voi ehkäistä, mutta kohtauksia voi vähentää hikoilua ja sosiaalisesti jännittäviä tilanteita välttämällä.

Vierailija
47/62 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-aineista, jotka sisältävät paljon hitamiinia (mm. monet juustot, meetvursti, banaani, vehnä, pähkinät, suklaa jne jne). Ehkä pahin kaikista on kuitenkin aspartaami. Lisäksi liian kylmä/kuuma, paine (esim. kävellessä jalkapohjat jne) on aiheuttanut oireita.

Pahimmillaan olen kiskonut hevoskuureja kortisonia, minulla ihottumaan liittyi aina voimakas angioödeema (turvotus). Antihistamiinit ei ole auttaneet mitään, varmaan yli kymmentä eri merkkiä kokeiltu. Mikäli kortisonia ei ole ollut saatavilla olen ottanut kyypakkauksen tabletin ensiapuna. Tosiaan monesti ollut kasvotkin niin turvoksissa etten voinut lähteä kouluun/töihin :/

Oireita kesti teini-iässä pahimmillaan yli vuoden, välillä helpotti hetkeksi, mutta nyt ei ole moneen vuoteen enää oireita ollut, toivottvasti ei ikinä enää tulekaan!

Vierailija
48/62 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtalotovereita ollaan samoilla mennään.lääkäri soitteli 17,4että jatka vaan lääk.syöntiä lisää syyskuun loppuun kun oireet jatkuu ,eikä siinä sit muuta,välillä pitää ottaa 3päivään ja välillä vähemmän.t.sartsa

Vierailija
49/62 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei samoilla oireilla mennään kuin id 14650802,lääkäri soitti mulle 17,4 että jatka vaan lääk.syöntiä syyskuun loppuun välillä vähemmän ja välillä 3 per päivä piikki matkassa mullakin ,eikä muu auta kuin toivoa että oireet katoaisi kesän myötä huh.t.sartsa

Vierailija
50/62 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Onko kukaan dermografismia tai paineurtikariaa sairastavista ollut koskaan prick-testissä ja kuinka raapaisu on vaikuttanut tuloksen "arviointiin"? Sain lähetteen ruoka-ainetesteihin mutta mietinkin, että jos ihooni raapaistaan, tulee jo pienimmästäkin paukamointia. Kuinka tulos voidaan tulkita oikein? Usein raapaisu tai painaminen aiheuttaa lisäksi minulla ketjureaktion ja sinne tänne kehoa alkaa tuota pikaa ilmestymään punaisia kutisevia läiskiä ja nokkoihottumaa.

Vierailija
51/62 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on  käsivarsissa  n . viikon  silloin  tällöin  esiin  ponnahtava,,,kutiava   nokkosihottuma.......  muutaman  vuoden  välein  tämä  "  tauti"  iskee......

Vierailija
52/62 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:19"]

Hei!!

Vähän vanha on tämä ketju jo mutta yritetäänpä herätellä henkiin. Itselläni kolmen vuoden takainen nokkosihottumakokemus, joka kesti vuoden. Syytä ei löydetty ja rauhottui sitten ihan omia aikojaan. Lääkityksenä antihistamiinit ja kortisonit. Ihottuman lisäksi minulla oli voimakasta angioödeemaa pääasiassa kasvoissa. Rankka vuosi oli. No, nyt viikko sitten iski kohtaus päälle taas. Nyt alkoi turvotuksella ja meni aamupäivän mittaan niin pahaksi että kurkunpää turposi ja jouduin sairaalaan sisälle kun ei enää puhe onnistunut. Kortisonit suoneen ja pahin tilanne laukesi vuorokauden sisällä. Nokkoihottumaa lehahti vartalolle vasta parin päivän päästä ja nyt taas antihistamiinien ja kortisonin kanssa tilanne vaikuttaisi olevan tältä erää ohi. Toivon totisesti että tämä ei tällä kertaa jatku yhtä pitkään!! Minulta otettiin verikokeet perinnöllisen HAEn poissulkemiseksi ja sitä tämä turvotus ei ollut onneksi. Tutkimuket jatkuu taas ihotautien puolelle, huoh..

Sitten itse kysymykseen. Itse yhdistäisin omiin turvotus ja ihottumakohtauksiin stressin/väsymyksen laukaisevana tekijänä. Nyt kuitenkin asioita yhdistellessä ja sitä aiempaa jaksoa miettiessäni tuli yhtäkkiä mieleen, että voisiko tämä myös olla ns. hormonaalista?? Onko muilla kokemusta tai voisitteko yhdistää nokkosihottuman estrogeenin määrään elimistössä?? Aloitin synnytyksen jälkeen nyt poikani ollessa 9kk pillerit ja siksi ajattelisin että se voisi olla laukaiseva tekijä. Toisaalta sitten se kolme vuotta ilman ihottumaa olin ilman ehkäisyä ja sitten raskaana.. En tiedä, toisaalta olenhan aiemminkin elämässäni käyttänyt e-pillereitä eikä niistä silloin mitään aiheutunut. Kyllä tämä on viheliäinen vaiva! Salapoliisityötä saa kait tehdä niin kauan kuin tätä vaivaa on. Syytä ei tunnu löytyvän! Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille. Ja tosiaan lohdutukseksi kuitenkin että itsellänikin tämän oli kolme vuotta täysin poissa!

[/quote] Mäkin koetan herättää henkiin tän ketjun.....mulla on ollut 20 vuotta urtikaria ja juuri tuo, että kaikki paikat turpoo ja oon ollut sairaalassa monta kertaa adrenaliinia hakemassa, kun on henki meinannut topata. Mä en ainakaan ole yhdistänyt sitä hormooneihin, nuorena käytin e-pilleritä, eikä ne mun mielestä siihen vaikuttanut, nyt mulla hormoonikierukka ja en ole kyllä urtikariaa siihenkään saanut liitettyä.

Mun nokkosta on tutkittu kaikin mahdollisin tavoin, syytä ei ole löytynyt sanottu vain että stressi voi laukaista. No minun omiin havaintoihin pohjautuen, mitkä minun mielestä laukaisee nokkosen on, jokin tulehdus, flunssa, fyysinen rasitus, närästys, pieni haava iholla, paine iholla, stressi, unettomuus ja yleesä kaikki mitkä huonontaa omaa yleiskuntoa. En ole huomannut että minulla mikään ruoka tai lääke sitä laukaisisi.

Mulla sama juttu, että jalat turpoaa, peppuun tulee istumisesta kauheet paukamat, että sen jälkeen ei enää istuta ja juuri tuo, että jos sattuu jalat olemaan myös turvoksissa niin ihan kiva juttu.....myös jos teen jotain raskaampaa työtä käsillä, vaikka leikkaan pensasta niin jo iskee nokkonen käsiin. Mulla turpoo nää kädet niin pahasti, että sen jälkeen ei voi enää mitään tehdä, kun käsiin koskee niin paljon, sama juttu jos jalat turpoo, niin ja myös silmät ja huulet turpoo, siinä ei sitten huvita kauheesti lähteä ihmisten ilmoille.... Tää on kamala sairaus ja tsemppiä kaikille kohtalontoverille!

Vierailija
53/62 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!!

Vähän vanha on tämä ketju jo mutta yritetäänpä herätellä henkiin. Itselläni kolmen vuoden takainen nokkosihottumakokemus, joka kesti vuoden. Syytä ei löydetty ja rauhottui sitten ihan omia aikojaan. Lääkityksenä antihistamiinit ja kortisonit. Ihottuman lisäksi minulla oli voimakasta angioödeemaa pääasiassa kasvoissa. Rankka vuosi oli. No, nyt viikko sitten iski kohtaus päälle taas. Nyt alkoi turvotuksella ja meni aamupäivän mittaan niin pahaksi että kurkunpää turposi ja jouduin sairaalaan sisälle kun ei enää puhe onnistunut. Kortisonit suoneen ja pahin tilanne laukesi vuorokauden sisällä. Nokkoihottumaa lehahti vartalolle vasta parin päivän päästä ja nyt taas antihistamiinien ja kortisonin kanssa tilanne vaikuttaisi olevan tältä erää ohi. Toivon totisesti että tämä ei tällä kertaa jatku yhtä pitkään!! Minulta otettiin verikokeet perinnöllisen HAEn poissulkemiseksi ja sitä tämä turvotus ei ollut onneksi. Tutkimuket jatkuu taas ihotautien puolelle, huoh..

Sitten itse kysymykseen. Itse yhdistäisin omiin turvotus ja ihottumakohtauksiin stressin/väsymyksen laukaisevana tekijänä. Nyt kuitenkin asioita yhdistellessä ja sitä aiempaa jaksoa miettiessäni tuli yhtäkkiä mieleen, että voisiko tämä myös olla ns. hormonaalista?? Onko muilla kokemusta tai voisitteko yhdistää nokkosihottuman estrogeenin määrään elimistössä?? Aloitin synnytyksen jälkeen nyt poikani ollessa 9kk pillerit ja siksi ajattelisin että se voisi olla laukaiseva tekijä. Toisaalta sitten se kolme vuotta ilman ihottumaa olin ilman ehkäisyä ja sitten raskaana.. En tiedä, toisaalta olenhan aiemminkin elämässäni käyttänyt e-pillereitä eikä niistä silloin mitään aiheutunut. Kyllä tämä on viheliäinen vaiva! Salapoliisityötä saa kait tehdä niin kauan kuin tätä vaivaa on. Syytä ei tunnu löytyvän! Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille. Ja tosiaan lohdutukseksi kuitenkin että itsellänikin tämän oli kolme vuotta täysin poissa!

Vierailija
54/62 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 17-vuotiaana,nyt 30 ja edelleen sairastan. Aluksi olin pari vuotta kroonikko, eli viikottain sain pahoja kohtauksia ilman syytä. Tutkittiin ja tutkittiin mutta syitä ei löytynyt. Nykyään on kolme varmaa aiheuttajaa: stressi (todella kova stressi, esim lentokoneessa lentopelkoisena oleminen), kuume ja krapula. Molempia yritän parhaani mukaan välttää. Tukkii monesti hengitystiet jos en saa sitä nopeasti rauhoittumaan, eli mulla todella ärhäkkänä se. Ei auta antihistamiini, vain ja ainoastaan kortisoni. Joskus jos vaikka kuumeen takia on noussut urtikaria, voi mennä monta päivää kun se pyörii mun kropassa ja sairasloma pitkittyy (onneksi olen harvoin kipeä). Siiheb ei auta silloin edes kortisonit, mutta jos se on pitkään kestävä, se ei ole onneksi silloin niin ärhäkkä eikä vaarallinen, ärsyttävä riesa vaan. Raskaana ja imetysaikana urtikariaa ei tule mulla ollenkaan.

Vierailija
55/62 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up...

Vierailija
56/62 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASA-allergia, eli aspiriini ja tulehduskipulääkkeet aiheuttavat. Nokkosihottuman lisäksi on angioödeemia.

Vierailija
57/62 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa C-VITAMIINIA tai quercetiiniä! Siitä on ollut paljon apuja ihmiselle nokkoihottumassa!! Jenkeistä löytyy paljon tietoa, myös tutkimusta. Ks. tämä keskustelupalsta, jossa ihmiset kertovat kokemuksistaan ja C-vitamiinista. Huom. Sen tulee olla laadukasta, ei mikä tahansa apteekin C-vitamiini!! Jenkeissä on tosiaan paljon tutkimusta C-vitamiinista  ja nokkosihottumasta!

Vierailija
58/62 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee vaikka mistä nokkosihottumaa ja epäilen, että syynä on ns. histamiini-intoleranssi. Olen muuttanut aika paljon ruokavaliota ja lisäksi ottanut käyttöön hyviä antioksidantteja. Patrick Holford on koonnut sivuilleen tietoa ravinnosta ja ravintolisistä ym. terveydestä. Alla olevassa linkissä tietoa, miten helpottaa nokkoihottumaa:

https://www.patrickholford.com/advice/relieve-rashes-hives

C-vitamiini (1 g) alentaa histamiinipitoisuutta 20%, ja 2 g 30%! Luvut ovat huikeita. Ja lisäksi kannattaa kokeilla kversetiiniä, bromelainia ym mitä nyt tuossa artikkelissa olikaan. Itse kokeillut C-vitamiinia ja toimii. Ja lisäksi ajattelin ostaaa kversetiiniä.

Vierailija
59/62 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden kuukauden kärsimuksen jälkeen huomasin että punajuurimehu poistaa oireet. Antihistamiinia piti napsia nelinkertaista määrää eikä sekään lopulta tepsinyt. Punajuurimehua puolilitraa päivässä ja lääkityksen pystyi lopettamaan. Siihen asti itse kutinaan tepsi etikka. Hetkellisesti voi vielä tulla näppyjä leivästä, makkarasta, punaviinistä, kovista juustoista.. Näitä kun välttelee. 

Vierailija
60/62 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei me puuhaillaan uutta Urtikaria vertaistukiryhmää Facebookiin, että tervetuloa kaikki mukaan.

https://www.facebook.com/groups/816336805159460/permalink/8163403951591…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi