Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te opettajien haukkujat:

Vierailija
12.01.2012 |

menkää itseenne.

Olen opettaja, ollut 12 vuotta. Kouluttauduin ammattiin, koska kuvittelin työn aivan toisenlaiseksi. Luulin, että opetan oppilaita, kuuntelen joskus heidän murheitaan, tehdään joskus jotain kivaa yhdessä, ollaan yhteydessä vanhempiin ja otetaan huomioon heidän mielipiteitään siinä määrin, kuin mahdollista.

Koulussa meneekin kivasti, oppilaiden ja vanhempienkin kanssa. Mutta tällä palstalla saa lukea opettajia vihaavien ihmisten kommentteja jatkuvasti. Suurin osa on provokaatiota, mutta luulisin, että joukkoon mahtuu muutama tositapauskin. Eli lapsi kertoo kotona, että opettaja on toiminut jotenkin epätavallisesti ja sitten äiti kysyy täältä AV-tuomioistuimelta, että onko tämä nyt oikein. Ja mammat vastaavat lähes aina, että ei todellakaan, vaan opettaja on hullu.

Opettajalle ei vaivauduta soittamaan tai ottamaan muuten yhteyttä, vaan uskotaan sumeilematta, mitä lapsi kertoo. Lapsihan kertoo ihan mitä vaan, j ayleensä sen, mitä aiti haluaa kuulla.

Mielellään osa lapsista haluaakin saada aikaan kohun koulun ja kodin välille,ja siten huomiota itselleen. Nämä kaiken uskovat vanhemmat ovat juuri niitä, jotka lapsen koulsuta tultua kysyvät: mitäs kummallista se opettaja tänään teki? Äidin elämän sisältö on siinä ja sen vatvomisessa.

Nämä vanhemmat ovat lähes aina juuri niitä, jotka eivät ole itse osanneet koulussa mitään, ja ovat siksi häiriköineet ja ajautuneet vaikeuksiin opettajakunnan kanssa. Syystä, mutta omasta mielestään koko koulumaailma on läpeensä täynnä sadistisia opettajia. En kiellä, etteikö sellaisiakin olisi, mutta kuitenkin vähemmistönä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kertoivat ja olivat molemmat samaa mieltä,vai luuletko etteivät he jo puhu keskenään ja huomaa jos opettaja kohtelee toista toisin? Että ihan tyhminä valehtelijoina pidätte? Ja tätä on ollut aina koulussa,ainakin pienemmissä joissa toisten asiat todellakin "tiedetään".

Vierailija
22/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen pitkälti samaa mieltä. Lapset osaavat olla melkoisia silmänpalvojia, esittävät vanhemmilleen enkeliä ja vanhempien näkymättömissä tekevät mitä vaan. Valitettavasti näitä on paljon. Nykyisin kai opitaan hyvin varhaisessa iässä kyynärpäätaktiikka. Itsensä ylentämällä ja muita alistamalla pääsee helpoiten maaliinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kertoivat ja olivat molemmat samaa mieltä,vai luuletko etteivät he jo puhu keskenään ja huomaa jos opettaja kohtelee toista toisin? Että ihan tyhminä valehtelijoina pidätte? Ja tätä on ollut aina koulussa,ainakin pienemmissä joissa toisten asiat todellakin "tiedetään".

se ei silti tarkoita, että lapset näkisivät asiat objektiivisesti. Niinhän tuossa kertomassani esimerkissä lapset juttelivat keskenään ja olivat samaa mieltä - eivät vain ymmärtäneet, että tilanteeseen vaikuttaa kokonaisuus: onko aiemmin tehnyt niin, miten suhtautuu palautteeseen (onko oikeasti pahoillaan vai nakkeleeko niskojaan asenteella evvk jne.) Lapset eivät osaa näitä asioita suhteuttaa kokonaisuuteen, siksi juuri tällaisia virhetulkintoja tulee - sääli, että aikuiset ottavat ne kritiikittömästi vastaan...

Vierailija
24/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tarina ei ole tosi. Kun äiti yrittää puolustaa lastaan, ollaan taisteluasemissa, että taas joku curling-mamma puolustaa kakaraansa.

Meille kävi niin, että tytölle tuli uusi opettaja. Tyttö on persoonallisesti pukeutunut ja ei niin tavallisen näköinen tyttö. Opettaja yritti tehdä tytöstäni koulukiusaajaa vaikka millä tavoin. Hänen oli lopulta todella vaikea myöntää, että tyttöni olikin luokan priimus ja kilteimpiä tyttöjä, joka itse auttoikin kiusattuja.

Se luokan kiusaaja oli vanhempaintoimikunnan jäsenen tyttö. Mutta kyllä monet hankalat keskustelut käytiin asiasta, koska opella oli juuri tuollainen asenne, että hän tietää pärstäkertoimen mukaan, kuka on se kiusaaja ja kuka on se kiltti. Kiltti tietenkin se vaaleatukkainen pianonsoittajatyttö, jonka äiti on vanhempaintoimikunnassa.

Olin kyllä vahingoniloinen kun opettajan oli pakko vihdoin kirjoittaa todistus niiden numeroiden mukaan, mitä tyttöni sai kokeista ja rangaista sitä oikeaa kiusaajaa.

ja useimmiten se näkökulma on kovin värittynyt. Lapsen kaveri selitti kaikille, miten hän on opettajan silmätikku ja eräs toinen poika lellikki - esimerkkinä hän kertoi tapausta, jossa kummallakin oli läksyjä tekemättä ja silmätikku sai wilmamerkinnän lellikki selvisi kehoituksella.. Kuulostaa kovin epäreilulta eikös? Totuus kuitenkin oli se, että silmätikuksi itseään kutsuva oli jättänyt koko tehtävän (10 kohtaa) tekemättä, lellikki oli jättänyt yhden kohdan tyhjäksi, koska ei ollut tiennyt vastausta...

Vierailija
25/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pelottava opettaja. En näe viestissäsi kykyä tarkastella empaattisesti toisen osapuolen kokemuksia, enkä myöskään kykyä nähdä virheitä itsessäsi. En jaksa kirjoittaa yhtään esimerkkiä opettajan inhimillisyydestä, mikä tarkoittaa virheiden tekemistä siinä missä muutkin ihmiset niitä tekevät. Ärtymystä vanhemmissa aiheuttaa useimmiten erilaiset väärinkäsitykset, sekä monen opettajan taipumus bessewisseriyteen ja tuomarimaiseen vallan käyttöön. Kirjoituksessasi leimaat lapset kieroilijoiksi ja vanhemmat oppimattomiksi moukiksi, jotka sitten "ajautuvat vaikeuksiin opettajakunnan kanssa". Eiköhän ole aika katsoa siihen peiliin: kun huomaat, että syyttävä sormesi osoittaa muihin ihmisiin, huomaatko, että kolme muuta sormeasi osoittaa sinuun itseesi? Eiköhän meillä kaikilla ole kokemusta oman kouluhistorian perusteella epäreiluista ja epäoikeudenmukaisista opettajista? Uskon, että myös ap:lla niitä kokemuksia on, vaikkei epäoikeudenmukaisuus olisi itseä kohdannutkaan. Kyllä opettajakuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, etten yhtään ihmettele näitä kommentteja täällä. Ystäväpiirissäni on useampi opettaja, jonka oppilas en missään nimessä haluaisi olla. t. opettaja

En tiedä, millä perusteella teit analyysisi minusta. Olen vain niin mitta täynnä näitä kirjoituksia täällä, että kärjistin.

Tietenkin tiedän, että opettajia on erilaisia, aivan kuin ketä tahansa ihmisiä. Minulla on ollut mm. työtoveri (oikeastaan esimies, koska kyseessä oli koulun rehtori), joka oli vanhan ajan tyranni. Hän pisti meidät alaiset (kaikki paljon nuorempia naisia) ruotuun, samoin lapset. Jouduin joskus puuttumaan hänen metodeihinsa, mm. silloin, kun hän yritti pakottaa lapsen syömään maksalaatikkoa. Astuin hänen varpailleen, ja sain maksaa siitä kovan hinnan. Tein sen silti, vaikka tiesin seuraukset. Myös yliopistoajoilta minulla on omakohtainen kokemus erittäin voimakkaasta persoonasta, joka kyykytti useita meistä aikuisista opiskelijoista. Hän oli arvostettu opettaja, eikä kukaan halunnut nousta häntä vastaan.

Aloituksessani kerroin, että minulla on kiva luokka ja kiva koulu. Tulen hyvin toimeen oppilaiden ja vanhempien kanssa. Mutta meillä onkin erityisen kiva kouluyhteisö. Yhteyttä pidetään puolin ja toisin. Epäkohtiin (myös kiusaamiseen) puututaan heti, kun niistä päästään selville. Lapsilla on matala kynnys kertoa ikävistäkin asioista. Vanhemmat ottavat yhteyttä tarvittaessa.

Vastikään puimme kolmen tytön välistä klassista yhden syrjäänjättämistapausta. Koolla oli kaikkien vanhemmat sekä tytöt. Tulehtunut tilanne saatiin selvitettyä, ja on ollut ilo huomata, kuinka kaikki kolme nyt viihtyvät yhdessä. Mutta tuossakin tapauksessa kaksi tytöistä oli kotona kertonut, että kolmas ei itse halua olla heidän kanssaan, vaikka he tarjoutuvat kaveriksi. Asiaa selviteltäessä tuli ilmi, että molemmat valehtelivat, jota vanhemmat eivät olisi ikinä uskoneet. Kaikki vanhemmat olivat todella iloisia, että kutsuimme heidät koolle. Meillä tosin on pieni kyläkoulu, jossa asioita huomataan kertomattakin. Toisin on isoissa kouluissa.

Valitettavasti ei nyt ole aikaa kirjoittaa enempää, vaikka mieli tekisi. :)

Vierailija
26/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokka oli aika levoton ja opettaja korotti muutamaan kertaan ääntään (huom. korotti, ei huutanut tai suuttunut).

Koko luokka vaahtosi välitunnilla, miten ope oli karjunut naama punaisena ja huutanut turpa kiinni.. (ja näin ei siis todellakaan tapahtunut, olin koko päivän kyseisessä luokassa ja tilanteessa opettaja korotti ääntään ja komensi lapset hiljaisiksi tyylillä "nyt loppui pulinat"

Oppilailla on tapana liioitella ja nähdä asiat "ei niin objektiivisesti" - tämä olisi vanhempien hyvä tiedostaa.

Vierailija
27/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tarina ei ole tosi. Kun äiti yrittää puolustaa lastaan, ollaan taisteluasemissa, että taas joku curling-mamma puolustaa kakaraansa.

Meille kävi niin, että tytölle tuli uusi opettaja. Tyttö on persoonallisesti pukeutunut ja ei niin tavallisen näköinen tyttö. Opettaja yritti tehdä tytöstäni koulukiusaajaa vaikka millä tavoin. Hänen oli lopulta todella vaikea myöntää, että tyttöni olikin luokan priimus ja kilteimpiä tyttöjä, joka itse auttoikin kiusattuja.

Se luokan kiusaaja oli vanhempaintoimikunnan jäsenen tyttö. Mutta kyllä monet hankalat keskustelut käytiin asiasta, koska opella oli juuri tuollainen asenne, että hän tietää pärstäkertoimen mukaan, kuka on se kiusaaja ja kuka on se kiltti. Kiltti tietenkin se vaaleatukkainen pianonsoittajatyttö, jonka äiti on vanhempaintoimikunnassa.

Olin kyllä vahingoniloinen kun opettajan oli pakko vihdoin kirjoittaa todistus niiden numeroiden mukaan, mitä tyttöni sai kokeista ja rangaista sitä oikeaa kiusaajaa.

ja useimmiten se näkökulma on kovin värittynyt. Lapsen kaveri selitti kaikille, miten hän on opettajan silmätikku ja eräs toinen poika lellikki - esimerkkinä hän kertoi tapausta, jossa kummallakin oli läksyjä tekemättä ja silmätikku sai wilmamerkinnän lellikki selvisi kehoituksella.. Kuulostaa kovin epäreilulta eikös? Totuus kuitenkin oli se, että silmätikuksi itseään kutsuva oli jättänyt koko tehtävän (10 kohtaa) tekemättä, lellikki oli jättänyt yhden kohdan tyhjäksi, koska ei ollut tiennyt vastausta...

enkä ollut tilanteessa opettajana :) Kuulin asian lapseltani joka siis on kummankin esimerkissä mainitun lapsen luokkakaveri ja myöhemmin kuulin asiasta myös näiltä lapsilta kun olivat meillä käymässä. Tulivat nimittäin minulle kertomaan, miten ope on tosi epäreilu.. Muutamalla kysymyksellä selvisi hieman realistisempi tilannekuvaus, itse siis myönsivät, että toisella oli koko tehtävä tekemättä ja toinen jätti yhden kohdan tyhjäksi.

Älä ylitulkitse tekstejä :)

Vierailija
28/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo että opettajissakin on mätäpaiseita,eikä kaikki lasten jutut ole väritettyjä.Ja totuus on ettei hankalan vanhemman leimaa halua kukaan,opettajien valta kun ulottuu pitkälle.

Vierailija
29/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on vain vanhemmissa, jotka uskoo kaikki kakaroiden jutut. Kuristusjäljet kaulassakin on varmaan se kakara itse tehnyt.

Opettajat on aina oikeassa,

jo että opettajissakin on mätäpaiseita,eikä kaikki lasten jutut ole väritettyjä.Ja totuus on ettei hankalan vanhemman leimaa halua kukaan,opettajien valta kun ulottuu pitkälle.

Vierailija
30/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan samalla tavalla kuin muissakin ammattiryhmissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen opettaja olisi automaattisesti mätäpaise.

Ja aivan varmasti kaikki lasten jutut eivät olem väritettyjä, vanhempien tulisi kuitenkin paremmin tiedostaa, että usein ne kuitenkin ovat :)

Ja näin opena voin sanoa, ettei tässä ammattissa ole pask**kaan valtaa. Sorry kielenkäyttöni. Vastuuta meillä on kyllä vaikka muille jakaa, valtaa (siis positiivista sellaista) ei nimeksikään.

Vierailija
31/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väität, että kahdella oppilaalla oli takit päällä ja istuivat vierekkäin. Opettaja karjuu toiselle oppilaalle TAKKI POIS! Ja kääntyy toisen oppilaan puoleen hymyillen, ei haittaa vaikka sinulla onkin takki.

En usko tarinaasi. Joku asia selittää sitä, vaikka et sitä nyt tässä kerrokaan tai ehkä et edes tiedä asian taustoja tai koko juttua ei edes tällaisena sattunut.

Vierailija
32/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan pointti ollut ainoastaan se, että vanhemmat soittaisivat sinne opettajalle, jos on kysyttävää, eikä kysyisi täältä av:ltä. Joka on minustakin aika fiksu ajatus.

Vierailija
33/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että sinulla ei ole juurikaan kokemusta lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Kyllä he mielellään ottavat osaa ja työntävät pökköä pesään kaikenlaiseen skandaalinkäryiseen tilanteeseen ja ovat helposti johdateltavissa. He ovat puolueellisia ja objektiivisuus puuttuu. Lapset kertovat helposti asiat siten, kun lojaalisuussuhteet vaativat ja siten, kun heiltä odotetaan.

Vierailija
34/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väität, että kahdella oppilaalla oli takit päällä ja istuivat vierekkäin. Opettaja karjuu toiselle oppilaalle TAKKI POIS! Ja kääntyy toisen oppilaan puoleen hymyillen, ei haittaa vaikka sinulla onkin takki.

En usko tarinaasi. Joku asia selittää sitä, vaikka et sitä nyt tässä kerrokaan tai ehkä et edes tiedä asian taustoja tai koko juttua ei edes tällaisena sattunut.

koska olen myös itse käynyt koulua:) Se mikä kummastuttaa on,etteivät tavat ole muuttuneet juurikaan omista kouluajoista.

Vierailija
35/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen myös itse käynyt koulua:) Se mikä kummastuttaa on,etteivät tavat ole muuttuneet juurikaan omista kouluajoista.

työpaikoillakin(ei ehkä kaikilla,huom!)valitaan hyviin työtehtäviin naaman mukaan,miksei sitten koulussa?

Vierailija
36/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan pointti ollut ainoastaan se, että vanhemmat soittaisivat sinne opettajalle, jos on kysyttävää, eikä kysyisi täältä av:ltä. Joka on minustakin aika fiksu ajatus.

On olemassa hyviä opettajia ja huonoja opettajia. Tällä hetkellä yhdellä lapsistani sattuu olemaan tällainen huono. Sen kanssa ei viitsi yrittää mitään kommunikaatiota. Selvitään kaikki vähemmällä, kun hissukseen vain naureskellaan kotona...

Vierailija
37/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi otat itseesi jostain av-palstasta?

Saa täällä lukea, ja kommentoida, mutta jos työ on kerran kuitenkin kivaa, eikä sinun tosielämässä tarvitse tollo-mammojen ideoita (kaikki opettajiin liittyvät kysymykset eivät ole tolloja, huom.) kaitsea, miksi vaivaudut suremaan.

Toista olisi, jos suurin osa työajastasi menisi lasten sivistämisen tappioksi heidän vanhempiensa paapomiseen.

Vierailija
38/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niista torkeyksista olisi ollut todisteetkin. Ei kanneltu "pikkujutusta". Ja silti meidat leimattiin hankaliksi.

Vierailija
39/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mullakin on ollut erimielisyyttä opettajien kanssa, tuollainen @naureskelu" on kyllä aika lapsellista. Mutta ei kai täällä voi muuta odottaakaan.

Vierailija
40/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa voi useista viesteistä huomata, että on olemassa ajattelu, jonka mukaan opettajilla olisi taipusta suosia esim. vanhempainyhdistysaktiivien lapsia tai muuten yhteiskunnallista asemaa saavuttaneiden vanhempien lapsia. Itse olen opettaja enkä ole koskaan missään keskusteluissa huomannut tällaista vivahdetta. Opettajat ovat pääsääntöisesti kiinnostuneita opettamisesta ja kasvatuksesta eivätkä oppilaiden vanhempien suorituksista. Omien oppilaiden vanhemmista en tiedä henkilökohtaisesti juuri mitään. Kaikki yhteydenotot opettajana liittyvät työhön eikä niissä keskustella vanhemmista vaan oppilaasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi