Mitä maksaa mökin perustus
Jos tekee betonista umpisokkelin . Siis että lattiasta tulee betonilattia noin 2 huonetta.
Kommentit (13)
7000€ pitäisi riittää, riippuu maastosta tietenkin.
Sehän riippuu monesta asiasta, mutta 7000 varmaan halvimmillaan ovat urakat ja louhintaa tarvitsevalle kalliotontille voi mennä 100000 tai jos pitää paaluttaa, vaihtaa maat jne, niin kyllä voi mennä enemmän kuin itse mökkiin. Meillä maksoi 120 neliöinen talon pohja korkealle kalliolle 80000 euroa ja perustukset tehtiin itse.
Jos on tasainen maasto niin 10 tonnilla selvii. Siin tarvii kuitenkin kaivinkonetta kun kaivaa sen alueen ,sitten soraa alle, raudoitukset ja betonilaatta.
Mitä tarkoitat umpisokkelilla? Sellaista mökin reunojan alla kiertävää sokkelia, jossa ei ole tuuletusreikiä vai ns. maanvaraista laattaa, joka täyttää koko mökin lattian alustan? (Ensimmäistä en suosittele, kyllä tuuletusreiät kannattaisi tehdä)
Molemmat maksavat pari sataa. Eniten maksaa betoniauto, eli tavaran kuljetus, toiseksi eniten valu - tuossa kiertävässä versiossa tosin voit ehkä valaa itse, jolloin ei tarvi maksaa työmiehelle. Laatan valamista itse ilman valumiestä en suosittele.
Molemmissa tapauksissa perustuksen kulut eivät kuitenkaan oikeasti ole siinå sokkelissa twi laatassa, vaan isommin siinä, mitä sen sokkelin/laatan ALLE pitää laittaa. Siis sinnehän tarvitaan muutama kuormallinen ensin routimatonta hiekkaa ja sitten kapillaarikatkosoraa (varsinkin laatan alle) ettei maan kosteus pääse sokkeliin ja nouse sokkelia myöten ylös rakennukseen. Ja tässäkään itse materiaali ei maksa, mutta sen kuljetus tontille kyllä. Ja jos sieltä pitää tuon sijalta viedä pois pintamaata, sekin maksaa.
riippuu lasketaanko mukaan myöhempi kosteudesta tullut homekorjaus.
Paaluille perustaisin mökin. Ikinä en maan varaista lattiaa mökille laittaisi, mikäli ap sitä tarkoitti. Jos tarkoitit rosipohjaa, niin hyvä tuuletus pitää toki olla.
T. Neljä mökkiä rakentanut, vanhin jo 40 v sitten ja ei haise home ym laho.
Hintaan vaikutta aika paljon mökin koko ja amaaperä yms.
jos ymmärsin oikein ap haluaa tehdä Betoni lattian ja saada radon syövän?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat umpisokkelilla? Sellaista mökin reunojan alla kiertävää sokkelia, jossa ei ole tuuletusreikiä vai ns. maanvaraista laattaa, joka täyttää koko mökin lattian alustan? (Ensimmäistä en suosittele, kyllä tuuletusreiät kannattaisi tehdä)
Molemmat maksavat pari sataa. Eniten maksaa betoniauto, eli tavaran kuljetus, toiseksi eniten valu - tuossa kiertävässä versiossa tosin voit ehkä valaa itse, jolloin ei tarvi maksaa työmiehelle. Laatan valamista itse ilman valumiestä en suosittele.
Molemmissa tapauksissa perustuksen kulut eivät kuitenkaan oikeasti ole siinå sokkelissa twi laatassa, vaan isommin siinä, mitä sen sokkelin/laatan ALLE pitää laittaa. Siis sinnehän tarvitaan muutama kuormallinen ensin routimatonta hiekkaa ja sitten kapillaarikatkosoraa (varsinkin laatan alle) ettei maan kosteus pääse sokkeliin ja nouse sokkelia myöten ylös rakennukseen. Ja tässäkään itse materiaali ei maksa, mutta sen kuljetus tontille kyllä. Ja jos sieltä pitää tuon sijalta viedä pois pintamaata, sekin maksaa.
Juuri tuosta syystä tekisin pilareille/ paaluille. Raudotetut harkkotolpat tarpeeksi tiheään. Sitten hyvä eriste lattiaan.
Vaikuttaa siltä ettei aloittajalla itsellään ole hajuakaan rakentamisesta ja mitä hän on tekemässä.
Tee rossipohja. Kulmiin isot luonnonkivet. On halpa ja tuulettuu parhaiten, eli ei homeongelmia pohjan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Paaluille perustaisin mökin. Ikinä en maan varaista lattiaa mökille laittaisi, mikäli ap sitä tarkoitti. Jos tarkoitit rosipohjaa, niin hyvä tuuletus pitää toki olla.
T. Neljä mökkiä rakentanut, vanhin jo 40 v sitten ja ei haise home ym laho.
Hintaan vaikutta aika paljon mökin koko ja amaaperä yms.
Maanvarainen laatta ei ole millään lailla ongelmallinen tai riskialtis rakenne, kunhan se tehdään oikein ja se kapillaarikatkosora on paikallaan.
Hui. Hintaa tulee ?